Ulga sponsoringowa, czyli dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodu
REKLAMA
REKLAMA
Ulga sponsoringowa - odliczenie wydatków na działalność sportową, kulturalną i naukową
Stąd też Polski Ład wprowadził ulgę na działalność sportową, kulturalną i naukową polegająca na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na te cele. Odliczenia podatnik może dokonać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty na ww. działalność, pod warunkiem, że owe koszty nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.
REKLAMA
Kwota odliczenia w przypadku podatnika PIT nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, a odpowiednio u podatnika CIT kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Skorzystanie z ulgi sponsoringowej wiąże się z poniesieniem kosztów odpowiednio różnych dla sponsorowania działalności sportowej, kulturalnej i naukowej.
Rodzaje kosztów uprawniające do skorzystania z ulgi sponsoringowej
Rodzaje kosztów uprawniające do skorzystania z ulgi sponsoringowej |
||
Działalność sportowa |
Działalność kulturalna |
Działalność naukowa |
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie: 1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy; 2) stypendium sportowego; 3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. |
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność kulturalną uznaje się koszty poniesione na finansowanie: 1) instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; 2) działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne. |
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na: 1) stypendia, o których mowa w: a) art. 97 i art. 213 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, b) art. 283 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce; 2) finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie; 3) finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów; 4) sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk; 5) wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię. * Odliczenie kosztów, o których mowa w pkt 3-5, przysługuje pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią. |
Ustawodawca wskazał zatem ściśle określone kategorie kosztów, które podlegają odliczeniu.
Umowa z klubem sportowym a ulga sponsoringowa
Literalne stosowanie ustawy w tym zakresie potwierdza również niedawna interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 czerwca 2022 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG, gdzie w stanie faktycznym wskazano, że spółka zawarła umowę sponsoringową z klubem sportowym prowadzącym działalność w formie stowarzyszenia non-profit. Uzyskiwane dochody przez stowarzyszenie w całości przeznaczane są na realizację przez nie celów statutowych zgodnych z ustawą o sporcie. Sponsorowany w ramach umowy zobowiązał się do przyznania sponsorującemu tytułu sponsora tytularnego klubu, nadania oficjalnej nazwy klubu uwzględniającej firmę sponsora oraz wykorzystania przez sponsora wizerunku klubu do czynności promocyjnych w związku z organizacją przez Sponsorowanego Imprez w postaci ligowych meczów.
We wskazanej interpretacji Dyrektor KIS stwierdził, że podatnik będzie mógł skorzystać z ulgi sponsoringowej.
W omawianym przypadku sprawa dotyczyła sponsoringu klubu sportowego – i wówczas muszą zostać spełnione łącznie dwie przesłanki, aby można było skorzystać z ulgi.
Po pierwsze, tylko sponsorowanie klubu niedziałającego w celu osiągnięcia zysku może uprawniać do skorzystania z ulgi.
A po drugie finansowanie musi dotyczyć realizacji celu publicznego - może być w szczególności przeznaczone na realizację programów szkolenia sportowego, zakupu sprzętu sportowego, pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
Z kolei w uzasadnieniu do ustawy Polski Ład wskazywano, że ulga sponsoringowa „przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność”.
Kluby sportowe w formie spółki z o.o. lub spółki akcyjnej
Jednak współpraca z klubami sportowymi stała się nieco bardziej kłopotliwa, ponieważ niektóre związki sportowe wymagają od klubów sportowych uczestniczących w organizowanych przez ten związek rozgrywkach, aby kluby miały formę spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Tutaj może powstać następujący problem – podatnik zawiera z klubem umowę sponsoringową na okres np. 3 lata, klub ten w tym czasie uzyskuje awans do wyższej klasy rozgrywkowej, w której wymagana jest forma organizacyjna spółki akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Czyli de facto w takiej sytuacji klub sportowy stanie się przedsiębiorcą, co będzie wykluczać zastosowanie ulgi sponsoringowej.
Oczywiście wspieranie klubów sportowych to tylko jeden z aspektów wprowadzonej preferencji, tym niemniej ilustruje, że ulga jest daleka od ideału.
Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat