REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na sponsoring - PIT, CIT, koszty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga podatkowa na sponsoring - PIT, CIT, koszty
Ulga podatkowa na sponsoring - PIT, CIT, koszty

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na sponsoring w podatkach dochodowych obowiązuje od początku 2022 roku. Jak działa ulga sponsoringowa? Czy wydatki na sponsoring muszą spełniać ogólne kryteria kosztów podatkowych? Czy trzeba zawrzeć umowę sponsoringu, by skorzystać z ulgi? Jak rozliczyć ulgę na sponsoring?
rozwiń >

Ulga sponsoringowa w podatkach dochodowych. Na czym polega ulga na sponsoring?

REKLAMA

Tak zwana ulga sponsoringowa polega na możliwości odliczenia (od podstawy opodatkowania) dodatkowych 50% wydatków poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. Ministerstwo Finansów określa tę ulgę w swoich przekazach informacyjnych także ulgą na CSR – z jęz. ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu).  Skrót CSR znajdziemy także w nazwie formularzy podatkowych dot. tej ulgi.

Ulga ta została uregulowana w niemal jednobrzmiących przepisach art. 26ha ustawy o PIT oraz art. 18ee ustawy o CIT.

REKLAMA

Podatnik PIT prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1) sportową,
2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

– przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Analogiczną możliwość (tj. odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT) ma podatnik CIT uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. W przypadku podatnika CIT kwota odliczenia w ramach ulgi sponsoringowej nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Wyżej wskazane koszty podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku.

Czym są koszty uzyskania przychodu poniesione na działalności sportową?

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2) stypendium sportowego;

3) imprezy sportowej niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171).

Przez stypendium sportowe wskazane przepisy podatkowe rozumieją finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

Czym są koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność kulturalną?

Kosztami uzyskania przychodów poniesionymi na działalność kulturalną są (ww. przepisów podatkowych) koszty poniesione na finansowanie:

1) instytucji kultury wpisanych do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;

2) działalności kulturalnej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne.

Czym są koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę?

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę ww. przepisy podatkowe uznają koszty poniesione na:

1) stypendia, o których mowa w:

a) art. 97 i art. 213 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b) art. 283 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.);

2) finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie;

3) finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów;

4) sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk;

REKLAMA

5) wynagrodzenie wypłacane w okresie 6 miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię.

Ważne!
Odliczenie kosztów, o których mowa w pkt 3–5, przysługuje pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią.
Prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi będącemu założycielem uczelni niepublicznej.

Ulga na sponsoring - korzyści podatkowe

Ulga sponsoringowa pozwala podatnikom podatków dochodowych (przedsiębiorcom) zaliczyć do kosztów podatkowych dodatkowe 50% kosztu poniesionego na ww. cele. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów: Podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów w 100 proc. do kosztów uzyskania przychodu, uzyskuje prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50 proc. poniesionych kosztów. Łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozlicza więc 150 proc. poniesionego kosztu.

Co także istotne, w przypadku skorzystania z podatnika z odliczenia kosztów w ramach ulgi sponsoringowej, zgodnie z art. 26ha ust.11 ustawy o PIT oraz art. 18ee ust. 11 ustawy o CIT nie stosuje się przepisów:
 - art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT oraz
- art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Przepisy te (co do zasady) wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Zatem podatnicy, którzy skorzystali z odliczenia kosztów w ramach ulgi na sponsoring nie muszą wyłączać z kosztów tych odpisów amortyzacyjnych.

Ministerstwo Finansów prezentuje korzyści przedsiębiorcy z ulgi na sponsoring w następującym przykładzie:

Przyjmując, że przedsiębiorca, współpracujący z muzeum, w zamian za reklamę przeznaczy na działalność muzeum 20 tys. zł, to np. opłacając liniowy podatek PIT według 19 proc. stawki w podatku dochodowym zyskuje:

  • 3,8 tys. zł, z uwagi na zaliczenie tego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, oraz dodatkowo,
  • 1,9 tys. zł, z uwagi na proponowaną możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50 proc. poniesionego kosztu, tj. 10 tys. zł.

Łącznie przedsiębiorca obniża swój podatek o 5,7 tys. zł.

Jak rozliczyć ulgę na sponsoring? Formularze PIT-CSR i CIT-CSR

Odliczenia tych kosztów w ramach ulgi sponsoringowej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym zostały poniesione. Podatnik korzystający z odliczenia w ramach ulgi sponsoringowej  ma obowiązek złożyć (w terminie złożenia zeznania podatkowego, w którym dokonuje tego odliczenia), informację, według ustalonego wzoru (PIT-CSR lub CIT-CSR), zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Na stronach Ministerstwa Finansów (podatki.gov.pl oraz BIP) zostały opublikowane wzory formularzy:
- PIT-CSR/PIT-CSRS (Informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w roku podatkowym – przeznaczona dla podatników PIT). PIT-CSR składa podatnik będący osobą fizyczną, PIT-CSRS składa podatnik będący przedsiębiorstwem w spadku.

- CIT-CSR (Informacja o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w roku podatkowym – przeznaczona dla podatników CIT). CIT-CSR – wersja do wydruku.

Czy wydatki na sponsoring muszą spełniać ogólne kryteria kosztów podatkowych?

Twierdzącej odpowiedzi na to pytanie udzielił Artur Soboń, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi (udzielonej w imieniu Ministra Finansów) z 23 września 2022 roku na interpelację poselską nr 35851. Zdaniem ministra: "(...) w ramach ulgi sponsoringowej odliczeniu podlegają tylko te koszty, które spełniają kryteria kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przepisy o podatku dochodowym do kosztów uzyskania przychodów zaliczają koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wyłączonych z kosztów podatkowych (art. 22 ust. 1 ustawy PIT i art. 15 ust. 1 ustawy CIT). Ulga sponsoringowa nie wprowadziła nowej kategorii kosztów uzyskania przychodów."

Czy trzeba zawrzeć umowę sponsoringu, by skorzystać z ulgi? Jak dokumentować koszty odliczane w ramach ulgi na sponsoring?

W tej samej ww. odpowiedzi na interpelację poselską minister finansów stwierdził, że "(...) w związku z wprowadzeniem przedmiotowej ulgi nie ustanowiono odrębnych zasad dokumentowania poniesionych kosztów uzyskania przychodów, a w szczególności, nie wprowadzono wymogu dla celów tej ulgi potwierdzenia poniesionego kosztu wyłącznie fakturą, czy też zawarcia określonego rodzaju umowy. Rodzaje dowodów księgowych, którymi podatnik dokumentuje poniesione koszty uzyskania przychodów warunkuje forma prowadzonej przez podatnika ewidencji księgowej. W przypadku ksiąg rachunkowych są to przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, z późn. zm.), a w przypadku podatkowej księgi przychodów i rozchodów, przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów Rozporządzenie (Dz. U. z 2019 poz. 2544)."

Podstawa prawna:

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800, z późn. zm.) – ustawa o CIT;

- Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) – ustawa o PIT.

Źródło: Interpelacja nr 35851 w sprawie ulgi sponsoringowej.

Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA