REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

REKLAMA

REKLAMA

Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.

Ulga na robotyzację. Istota bezsporna, sporna i wątpliwa

To co w sposób dość jasny wynika z przepisów o omawianej uldze, to możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Ustawa wymienia następujące wydatki:

REKLAMA

Autopromocja

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

- robotów przemysłowych,

- maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

REKLAMA

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Tyle jeżeli chodzi o treść przepisu, która już jednak po pierwsze wzbudziła spory w doktrynie, a po pół roku obowiązywania doczekała się również już negatywnego stanowiska fiskusa w zakresie zaliczenia do ww. wydatków pewnych, dość istotnych kosztów.

Co można zaliczyć do kosztów robotyzacji? Istota sporna

REKLAMA

I zaczynając od tego wątku, jak czytamy w interpretacji indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW, podatnik dokonujący zakupu robota przemysłowego nie może do przedmiotowych wydatków zaliczyć systemów informatycznych do zarządzania i planowania procesem produkcyjnym, a jedynie koszty szkoleń. Taką wykładnię przepisy należy uznać za niezgodną z przepisami. Skoro bowiem można zaliczyć do ulgi koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych, to ciężko zgodzić się, że nie są to programy komputerowe. Licencje bowiem niewątpliwie zaliczają się do wartości niematerialnych i prawnych.

Jednakże Dyrektor KIS uważa, że oprogramowanie do  zarządzania i planowania procesem produkcyjnym ma „służyć zarządzaniu procesami produkcyjnymi oraz planowaniu procesów produkcyjnych, a nie uruchomieniu i przyjęciu do używania robota przemysłowego oraz pozostałych maszyn i urządzeń peryferyjnych, o których mowa w przepisie art. 38eb ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.”, czyli po prostu Organ uważa, że te programy dotyczą innego etapu używania robota przemysłowego niż objęty zakresem przepisu. Tak wykładni oczywiście może być mocno dyskusyjna, gdyż powstaje pytanie, czy oprogramowanie do bieżącego używania, nie powinno być zaliczone do oprogramowania mające na celu „przyjęcia do używania” tego robota? Pozostaje mieć nadzieję, że adresat tej interpretacji zaskarży ją do sądu, co niezależnie od linii przyjętej przez WSA i NSA, da przynajmniej odpowiedź na tę wątpliwość.

Terminy ponoszenia kosztów robotyzacji. Co ze środkami trwałymi kupionymi przed 2022 rokiem i nadal amortyzowanymi? Istota wątpliwa

Ulga na robotyzacje ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Taka redakcja przepisu budzi wątpliwości w odniesieniu do amortyzacji środków trwałych, szczególnie zakupionych przed 2022 r., ale dalej amortyzowanych. Wątpliwość jest tym bardziej słuszna, iż przepis o uldze mówi wprost o kosztach uzyskania przychodu, a milczy o amortyzacji. Z drugiej strony biorąc pod uwagę charakter samych robotów przemysłowych, duża część z nich będzie stanowić środki trwałe. Wyłączenie ich z ulgi byłoby zatem nieuzasadnione.

Możliwe są zatem trzy interpretacje:

1) brak możliwości zaliczenie do ulgi odpisów amortyzacyjnych,

2) objęcie ulgą wyłącznie amortyzacji odnoszącej się do wydatków literalnie poniesionych w latach 2022-2026,

3) objęcie ulgą odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w latach 2022-2026, nawet jeżeli środek trwały został nabyty wcześniej - a zatem i wydatek został poniesiony wcześniej.

Zdaniem autora najbardziej prawidłowy jest pogląd trzeci, chociaż z uwagami.

Przepis ust. 5art. 38be ustawy o CIT wprost wyłącza bowiem koszty poniesione poza wskazanym okresem, a nie można utożsamiać  wydatku z kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpisów amortyzacyjnych. Przepis art. 15 ust. 6  ustawy o CIT z kolei wprost wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m. Tak bardzo korzystna wykładnia może zostać jednak podważona z uwagi na poniesienie wydatku na nabycie przed wejściem w życie przepisu przewidującego ulgę, a co więcej w odniesieniu do kosztów poniesionych przed tą datą i przed wskazywanym zakresem czasowym. Zupełnie nietrafny jest natomiast pogląd pierwszy, co wynika z ust. 6 artykułu 38be ustawy o CIT. Wskazuje on bowiem na konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę uprzednio wykorzystanej ulgi w przypadku zbycia środków trwałych przed końcem okresu ich amortyzacji lub przed końcem podstawowego okresu leasingu finansowego.

Ulga na robotyzację - wnioski

To na co należy zwrócić uwagę w ostatniej kolejności to szeroka definicja robota przemysłowego i urządzeń przynależnych. Nie cytując jej w tym miejscu definicji tych pojęć należy zwrócić uwagę, iż jest ona bardzo szeroka a samo określenie robot przemysłowy jest nieco mylące, bo praktycznie najprawdopodobniej większość zakładów produkcyjnych używa maszyn, które mieszczą się w tym pojęciu. Ponadto ulgą można objąć zakup maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, nie tylko wymienionych wprost w przepisie, co wyraża się w użyciu słowa „w szczególności”.
Podsumowując zatem: ulga na robotyzację objąć może bardzo dużo potencjalnych zakupów, a jako że jest czasowa, to przedsiębiorcy nie powinni zwlekać w korzystaniu z niej.

Dor.pod.,r.pr. Mirosław Siwiński, partner w Advicero Nexia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA