REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

REKLAMA

REKLAMA

Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.

Ulga na robotyzację. Istota bezsporna, sporna i wątpliwa

To co w sposób dość jasny wynika z przepisów o omawianej uldze, to możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Ustawa wymienia następujące wydatki:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

- robotów przemysłowych,

- maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

REKLAMA

- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Tyle jeżeli chodzi o treść przepisu, która już jednak po pierwsze wzbudziła spory w doktrynie, a po pół roku obowiązywania doczekała się również już negatywnego stanowiska fiskusa w zakresie zaliczenia do ww. wydatków pewnych, dość istotnych kosztów.

Co można zaliczyć do kosztów robotyzacji? Istota sporna

I zaczynając od tego wątku, jak czytamy w interpretacji indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW, podatnik dokonujący zakupu robota przemysłowego nie może do przedmiotowych wydatków zaliczyć systemów informatycznych do zarządzania i planowania procesem produkcyjnym, a jedynie koszty szkoleń. Taką wykładnię przepisy należy uznać za niezgodną z przepisami. Skoro bowiem można zaliczyć do ulgi koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych, to ciężko zgodzić się, że nie są to programy komputerowe. Licencje bowiem niewątpliwie zaliczają się do wartości niematerialnych i prawnych.

Jednakże Dyrektor KIS uważa, że oprogramowanie do  zarządzania i planowania procesem produkcyjnym ma „służyć zarządzaniu procesami produkcyjnymi oraz planowaniu procesów produkcyjnych, a nie uruchomieniu i przyjęciu do używania robota przemysłowego oraz pozostałych maszyn i urządzeń peryferyjnych, o których mowa w przepisie art. 38eb ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.”, czyli po prostu Organ uważa, że te programy dotyczą innego etapu używania robota przemysłowego niż objęty zakresem przepisu. Tak wykładni oczywiście może być mocno dyskusyjna, gdyż powstaje pytanie, czy oprogramowanie do bieżącego używania, nie powinno być zaliczone do oprogramowania mające na celu „przyjęcia do używania” tego robota? Pozostaje mieć nadzieję, że adresat tej interpretacji zaskarży ją do sądu, co niezależnie od linii przyjętej przez WSA i NSA, da przynajmniej odpowiedź na tę wątpliwość.

Terminy ponoszenia kosztów robotyzacji. Co ze środkami trwałymi kupionymi przed 2022 rokiem i nadal amortyzowanymi? Istota wątpliwa

Ulga na robotyzacje ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Taka redakcja przepisu budzi wątpliwości w odniesieniu do amortyzacji środków trwałych, szczególnie zakupionych przed 2022 r., ale dalej amortyzowanych. Wątpliwość jest tym bardziej słuszna, iż przepis o uldze mówi wprost o kosztach uzyskania przychodu, a milczy o amortyzacji. Z drugiej strony biorąc pod uwagę charakter samych robotów przemysłowych, duża część z nich będzie stanowić środki trwałe. Wyłączenie ich z ulgi byłoby zatem nieuzasadnione.

Możliwe są zatem trzy interpretacje:

1) brak możliwości zaliczenie do ulgi odpisów amortyzacyjnych,

2) objęcie ulgą wyłącznie amortyzacji odnoszącej się do wydatków literalnie poniesionych w latach 2022-2026,

3) objęcie ulgą odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w latach 2022-2026, nawet jeżeli środek trwały został nabyty wcześniej - a zatem i wydatek został poniesiony wcześniej.

Zdaniem autora najbardziej prawidłowy jest pogląd trzeci, chociaż z uwagami.

Przepis ust. 5art. 38be ustawy o CIT wprost wyłącza bowiem koszty poniesione poza wskazanym okresem, a nie można utożsamiać  wydatku z kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpisów amortyzacyjnych. Przepis art. 15 ust. 6  ustawy o CIT z kolei wprost wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m. Tak bardzo korzystna wykładnia może zostać jednak podważona z uwagi na poniesienie wydatku na nabycie przed wejściem w życie przepisu przewidującego ulgę, a co więcej w odniesieniu do kosztów poniesionych przed tą datą i przed wskazywanym zakresem czasowym. Zupełnie nietrafny jest natomiast pogląd pierwszy, co wynika z ust. 6 artykułu 38be ustawy o CIT. Wskazuje on bowiem na konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę uprzednio wykorzystanej ulgi w przypadku zbycia środków trwałych przed końcem okresu ich amortyzacji lub przed końcem podstawowego okresu leasingu finansowego.

Ulga na robotyzację - wnioski

To na co należy zwrócić uwagę w ostatniej kolejności to szeroka definicja robota przemysłowego i urządzeń przynależnych. Nie cytując jej w tym miejscu definicji tych pojęć należy zwrócić uwagę, iż jest ona bardzo szeroka a samo określenie robot przemysłowy jest nieco mylące, bo praktycznie najprawdopodobniej większość zakładów produkcyjnych używa maszyn, które mieszczą się w tym pojęciu. Ponadto ulgą można objąć zakup maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, nie tylko wymienionych wprost w przepisie, co wyraża się w użyciu słowa „w szczególności”.
Podsumowując zatem: ulga na robotyzację objąć może bardzo dużo potencjalnych zakupów, a jako że jest czasowa, to przedsiębiorcy nie powinni zwlekać w korzystaniu z niej.

Dor.pod.,r.pr. Mirosław Siwiński, partner w Advicero Nexia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA