REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść
Ulga na robotyzację – realna, ale terminowa korzyść

REKLAMA

REKLAMA

Tak zwana ulga na robotyzację jest jedną z niewielu prawdziwych korzyści podatkowych wprowadzonych od 2022 r. Z jednej bowiem strony wpływa ona na możliwość istotnego zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a jednocześnie, wbrew nazwie, dotyczyć może wielu podatników.

Ulga na robotyzację. Istota bezsporna, sporna i wątpliwa

To co w sposób dość jasny wynika z przepisów o omawianej uldze, to możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację. Ustawa wymienia następujące wydatki:

REKLAMA

Autopromocja

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

- robotów przemysłowych,

- maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Tyle jeżeli chodzi o treść przepisu, która już jednak po pierwsze wzbudziła spory w doktrynie, a po pół roku obowiązywania doczekała się również już negatywnego stanowiska fiskusa w zakresie zaliczenia do ww. wydatków pewnych, dość istotnych kosztów.

Co można zaliczyć do kosztów robotyzacji? Istota sporna

REKLAMA

I zaczynając od tego wątku, jak czytamy w interpretacji indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.9.2022.1.AW, podatnik dokonujący zakupu robota przemysłowego nie może do przedmiotowych wydatków zaliczyć systemów informatycznych do zarządzania i planowania procesem produkcyjnym, a jedynie koszty szkoleń. Taką wykładnię przepisy należy uznać za niezgodną z przepisami. Skoro bowiem można zaliczyć do ulgi koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych, to ciężko zgodzić się, że nie są to programy komputerowe. Licencje bowiem niewątpliwie zaliczają się do wartości niematerialnych i prawnych.

Jednakże Dyrektor KIS uważa, że oprogramowanie do  zarządzania i planowania procesem produkcyjnym ma „służyć zarządzaniu procesami produkcyjnymi oraz planowaniu procesów produkcyjnych, a nie uruchomieniu i przyjęciu do używania robota przemysłowego oraz pozostałych maszyn i urządzeń peryferyjnych, o których mowa w przepisie art. 38eb ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p.”, czyli po prostu Organ uważa, że te programy dotyczą innego etapu używania robota przemysłowego niż objęty zakresem przepisu. Tak wykładni oczywiście może być mocno dyskusyjna, gdyż powstaje pytanie, czy oprogramowanie do bieżącego używania, nie powinno być zaliczone do oprogramowania mające na celu „przyjęcia do używania” tego robota? Pozostaje mieć nadzieję, że adresat tej interpretacji zaskarży ją do sądu, co niezależnie od linii przyjętej przez WSA i NSA, da przynajmniej odpowiedź na tę wątpliwość.

Terminy ponoszenia kosztów robotyzacji. Co ze środkami trwałymi kupionymi przed 2022 rokiem i nadal amortyzowanymi? Istota wątpliwa

Ulga na robotyzacje ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r. Taka redakcja przepisu budzi wątpliwości w odniesieniu do amortyzacji środków trwałych, szczególnie zakupionych przed 2022 r., ale dalej amortyzowanych. Wątpliwość jest tym bardziej słuszna, iż przepis o uldze mówi wprost o kosztach uzyskania przychodu, a milczy o amortyzacji. Z drugiej strony biorąc pod uwagę charakter samych robotów przemysłowych, duża część z nich będzie stanowić środki trwałe. Wyłączenie ich z ulgi byłoby zatem nieuzasadnione.

Możliwe są zatem trzy interpretacje:

1) brak możliwości zaliczenie do ulgi odpisów amortyzacyjnych,

2) objęcie ulgą wyłącznie amortyzacji odnoszącej się do wydatków literalnie poniesionych w latach 2022-2026,

3) objęcie ulgą odpisów amortyzacyjnych dokonywanych w latach 2022-2026, nawet jeżeli środek trwały został nabyty wcześniej - a zatem i wydatek został poniesiony wcześniej.

Zdaniem autora najbardziej prawidłowy jest pogląd trzeci, chociaż z uwagami.

Przepis ust. 5art. 38be ustawy o CIT wprost wyłącza bowiem koszty poniesione poza wskazanym okresem, a nie można utożsamiać  wydatku z kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpisów amortyzacyjnych. Przepis art. 15 ust. 6  ustawy o CIT z kolei wprost wskazuje, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m. Tak bardzo korzystna wykładnia może zostać jednak podważona z uwagi na poniesienie wydatku na nabycie przed wejściem w życie przepisu przewidującego ulgę, a co więcej w odniesieniu do kosztów poniesionych przed tą datą i przed wskazywanym zakresem czasowym. Zupełnie nietrafny jest natomiast pogląd pierwszy, co wynika z ust. 6 artykułu 38be ustawy o CIT. Wskazuje on bowiem na konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę uprzednio wykorzystanej ulgi w przypadku zbycia środków trwałych przed końcem okresu ich amortyzacji lub przed końcem podstawowego okresu leasingu finansowego.

Ulga na robotyzację - wnioski

To na co należy zwrócić uwagę w ostatniej kolejności to szeroka definicja robota przemysłowego i urządzeń przynależnych. Nie cytując jej w tym miejscu definicji tych pojęć należy zwrócić uwagę, iż jest ona bardzo szeroka a samo określenie robot przemysłowy jest nieco mylące, bo praktycznie najprawdopodobniej większość zakładów produkcyjnych używa maszyn, które mieszczą się w tym pojęciu. Ponadto ulgą można objąć zakup maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, nie tylko wymienionych wprost w przepisie, co wyraża się w użyciu słowa „w szczególności”.
Podsumowując zatem: ulga na robotyzację objąć może bardzo dużo potencjalnych zakupów, a jako że jest czasowa, to przedsiębiorcy nie powinni zwlekać w korzystaniu z niej.

Dor.pod.,r.pr. Mirosław Siwiński, partner w Advicero Nexia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

REKLAMA

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

Skarbówka zajęła emerytowi kwotę wolną od potrąceń. W efekcie pozbawiono seniora środków na podstawowe bieżące potrzeby życiowe

Organy egzekucyjne dwukrotnie potrąciły należności ze świadczenia emerytalnego seniora, co pozbawiło go środków niezbędnych do życia. Najpierw zajęcia dokonał ZUS, a następnie urząd skarbowy, ściągając dodatkowe środki z jego konta bankowego. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, a Ministerstwo Finansów zapowiedziało analizę przepisów w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

REKLAMA