REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację

Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację
Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto skorzystać z ulgi na robotyzację? Ile można odliczyć? Gdzie może pojawić się problem związany ze skorzystaniem z ulgi robotyzacyjnej? Wyjaśnia ekspert z Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

W maju 2022 r. Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące rejestracji i upadłości przedsiębiorstw w I kwartale 2022 roku. Co istotne mimo galopującej inflacji i jeszcze wtedy trwającej pandemii Covid-19 odnotowany został wzrost o 10,3% liczby rejestracji nowych przedsiębiorstw w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Tutaj warto wskazać, że wzrost został odnotowany również w przemyśle i wyniósł on o 6,9% w stosunku do ubiegłego roku.

Przemysł jest tą gałęzią gospodarki, która wymaga znacznych nakładów finansowych i przedsiębiorca chcący być innowacyjnym jest zmuszony działać w warunkach podwyższonego ryzyka biznesowego.  Dostosowanie się do realiów rynku, zmiana metod produkcji czy chęć zwiększenia wolumenu produkcji i sprzedaży wymaga ponoszenia znaczących kosztów.

Celem jest oczywiście maksymalizacja zysku. Co może zrobić przedsiębiorca, żeby zmaksymalizować ten zysk od strony podatkowej? Odpowiedź jest dosyć oczywista – umiejętnie korzystać z ulg podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację

Najprostsze podatkowe równanie mówi, że przychód – koszty uzyskania przychodu = dochód. W tym kontekście można wspomnieć o uldze na robotyzację przemysłową, która pozwoli dochód ten zmniejszyć, ponieważ konstrukcja ulgi uprawnia do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację przemysłową. Z preferencji tej od 2022 roku mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy będący podatnikami PIT i CIT.  

Czym są koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację przemysłową?

  • To koszt nabycia nowych robotów przemysłowych, jak również między innymi maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.
  • Koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych wyżej.
  • Koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa wyżej.
  • Opłaty ustalone w umowie leasingu finansowego robotów przemysłowych i innych środków trwałych.

Schemat rozliczania ulgi jest zbliżony do tego jaki funkcjonuje w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej. Polega bowiem na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku  kosztów uzyskania przychodów  poniesionych na robotyzację. Oznacza to, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą może odliczyć dodatkowo 50% kosztów na robotyzację, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca zastrzegł jednak, że kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku podatnika PIT oraz dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatnika CIT.

Gdzie może pojawić się problem związany ze skorzystaniem z ulgi robotyzacyjnej?

O ile sama konstrukcja odliczenia nie pozostawia wątpliwości, to mogą one pojawić się w zakresie interpretacji pojęć robot przemysłowy czy maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych. Przez robota przemysłowego dla potrzeb preferencji rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne  dla zastosowań przemysłowych, a ponadto maszyna taka musi spełniać łącznie określone w ustawie wymogi dotyczące wymiany danych cyfrowych z innymi urządzeniami, połączenia z systemami teleinformatycznymi, monitorowania, a także być zintegrowaną z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym. Nieco mniej skomplikowana i hermetyczna jest natomiast definicja maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie związanych. Uważa się przez nie w szczególności jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu; pozycjonery jedno- i wieloosiowe; tory jezdne; słupowysięgniki; obrotniki, nastawniki; stacje czyszczące; stacje automatycznego ładowania; stacje załadowcze lub odbiorcze; złącza kolizyjne czy niektóre efektory końcowe o określonych funkcjach. Dobrą wiadomością jest dla podatników użycie przez legislatora zwrotu „w szczególności”, gdyż mimo wskazanych przykładów w ustawie furtka pozostaje otwarta.

REKLAMA

Zarówno skomplikowanie jednej definicji, jak i otwarty katalog przykładów w drugiej z nich, mogą rodzić wątpliwości czy dany koszt może podlegać uldze na robotyzację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak temu zaradzić?

Optymalnym wyjściem może okazać się wnikliwa analiza dokumentacji dotyczącej nabywanych maszyn i urządzeń, jak np. specyfikacja techniczna przedstawiona w ofercie określająca kluczowe parametry urządzenia. Przemyślenia wymaga także okoliczność czy dane urządzenie integruje się z otoczeniem i jaki ma wpływ na cały proces przemysłowy. Dlatego też kluczem do zidentyfikowania tych zdarzeń będzie zasięgnięcie opinii pracowników odpowiedzialnych za ten proces. Jako zabezpieczenie całego przedsięwzięcia niezbędna może okazać się interpretacja indywidualna, która uchroni w razie rozbieżności interpretacyjnych podatnika i organu podatkowego.

Dlaczego warto skorzystać z ulgi na robotyzację?

  1. Jej stosowanie jest ograniczone czasowo i dotyczy kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.
  2. Niektórzy podatnicy tak czy inaczej ponieśliby koszty związane z robotyzacją, więc najzwyczajniej mają możliwość „wycisnąć koszty jeszcze bardziej”.
  3. Robotyzacja może pozwolić na uzupełnienie braków kadrowych.
  4. Proces przemysłowy staje się efektywniejszy.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy
Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA