REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację
Ulga na robotyzację – odlicz dodatkowe 50% poniesionych kosztów na robotyzację
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto skorzystać z ulgi na robotyzację? Ile można odliczyć? Gdzie może pojawić się problem związany ze skorzystaniem z ulgi robotyzacyjnej? Wyjaśnia ekspert z Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

W maju 2022 r. Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące rejestracji i upadłości przedsiębiorstw w I kwartale 2022 roku. Co istotne mimo galopującej inflacji i jeszcze wtedy trwającej pandemii Covid-19 odnotowany został wzrost o 10,3% liczby rejestracji nowych przedsiębiorstw w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Tutaj warto wskazać, że wzrost został odnotowany również w przemyśle i wyniósł on o 6,9% w stosunku do ubiegłego roku.

Przemysł jest tą gałęzią gospodarki, która wymaga znacznych nakładów finansowych i przedsiębiorca chcący być innowacyjnym jest zmuszony działać w warunkach podwyższonego ryzyka biznesowego.  Dostosowanie się do realiów rynku, zmiana metod produkcji czy chęć zwiększenia wolumenu produkcji i sprzedaży wymaga ponoszenia znaczących kosztów.

Celem jest oczywiście maksymalizacja zysku. Co może zrobić przedsiębiorca, żeby zmaksymalizować ten zysk od strony podatkowej? Odpowiedź jest dosyć oczywista – umiejętnie korzystać z ulg podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację

Najprostsze podatkowe równanie mówi, że przychód – koszty uzyskania przychodu = dochód. W tym kontekście można wspomnieć o uldze na robotyzację przemysłową, która pozwoli dochód ten zmniejszyć, ponieważ konstrukcja ulgi uprawnia do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację przemysłową. Z preferencji tej od 2022 roku mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy będący podatnikami PIT i CIT.  

Czym są koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację przemysłową?

  • To koszt nabycia nowych robotów przemysłowych, jak również między innymi maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych.
  • Koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych wyżej.
  • Koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa wyżej.
  • Opłaty ustalone w umowie leasingu finansowego robotów przemysłowych i innych środków trwałych.

Schemat rozliczania ulgi jest zbliżony do tego jaki funkcjonuje w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej. Polega bowiem na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku  kosztów uzyskania przychodów  poniesionych na robotyzację. Oznacza to, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą może odliczyć dodatkowo 50% kosztów na robotyzację, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca zastrzegł jednak, że kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku podatnika PIT oraz dochodu uzyskanego z przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatnika CIT.

Gdzie może pojawić się problem związany ze skorzystaniem z ulgi robotyzacyjnej?

O ile sama konstrukcja odliczenia nie pozostawia wątpliwości, to mogą one pojawić się w zakresie interpretacji pojęć robot przemysłowy czy maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych. Przez robota przemysłowego dla potrzeb preferencji rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne  dla zastosowań przemysłowych, a ponadto maszyna taka musi spełniać łącznie określone w ustawie wymogi dotyczące wymiany danych cyfrowych z innymi urządzeniami, połączenia z systemami teleinformatycznymi, monitorowania, a także być zintegrowaną z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym. Nieco mniej skomplikowana i hermetyczna jest natomiast definicja maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie związanych. Uważa się przez nie w szczególności jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu; pozycjonery jedno- i wieloosiowe; tory jezdne; słupowysięgniki; obrotniki, nastawniki; stacje czyszczące; stacje automatycznego ładowania; stacje załadowcze lub odbiorcze; złącza kolizyjne czy niektóre efektory końcowe o określonych funkcjach. Dobrą wiadomością jest dla podatników użycie przez legislatora zwrotu „w szczególności”, gdyż mimo wskazanych przykładów w ustawie furtka pozostaje otwarta.

REKLAMA

Zarówno skomplikowanie jednej definicji, jak i otwarty katalog przykładów w drugiej z nich, mogą rodzić wątpliwości czy dany koszt może podlegać uldze na robotyzację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak temu zaradzić?

Optymalnym wyjściem może okazać się wnikliwa analiza dokumentacji dotyczącej nabywanych maszyn i urządzeń, jak np. specyfikacja techniczna przedstawiona w ofercie określająca kluczowe parametry urządzenia. Przemyślenia wymaga także okoliczność czy dane urządzenie integruje się z otoczeniem i jaki ma wpływ na cały proces przemysłowy. Dlatego też kluczem do zidentyfikowania tych zdarzeń będzie zasięgnięcie opinii pracowników odpowiedzialnych za ten proces. Jako zabezpieczenie całego przedsięwzięcia niezbędna może okazać się interpretacja indywidualna, która uchroni w razie rozbieżności interpretacyjnych podatnika i organu podatkowego.

Dlaczego warto skorzystać z ulgi na robotyzację?

  1. Jej stosowanie jest ograniczone czasowo i dotyczy kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w latach 2022-2026.
  2. Niektórzy podatnicy tak czy inaczej ponieśliby koszty związane z robotyzacją, więc najzwyczajniej mają możliwość „wycisnąć koszty jeszcze bardziej”.
  3. Robotyzacja może pozwolić na uzupełnienie braków kadrowych.
  4. Proces przemysłowy staje się efektywniejszy.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy
Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA