REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną
Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmowała się produkcją wyrobów węglowych i grafitowych dla przemysłu produkcji aluminium i żelaza oraz innych procesów hutniczych. Spółka prowadziła działalność poprzez dwa zakłady produkcyjne. W związku z rozwojem prowadzonej przez siebie działalności, spółka uzyskała decyzję o wsparciu, na mocy której przyznano jej pomoc publiczną (w ramach Polskiej Strefy Inwestycji) w odniesieniu do działalności wchodzącej w zakres kodów PKWiU wymienionych w decyzji, prowadzonej na terenie działek objętych decyzją. Nowa inwestycja, dotyczyła dywersyfikacji produkcji zakładu, w którym spółka prowadziła już działalność gospodarczą - w przeważającej części zbieżną z zakresem działalności objętej decyzją. W związku z powyższym na moment złożenia wniosku o wydanie decyzji o wsparciu spółka na bieżąco uzyskiwała przychody i ponosiła koszty ich uzyskania (m.in. koszty kwalifikowane nowej inwestycji).

Autopromocja

Na tym tle spółka zapytała organ podatkowy, czy całkowity dochód uzyskany z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w ramach dostępnego dla spółki limitu zwolnienia podatkowego, jeśli działalność prowadzona przez spółkę mieści się w kodach PKWiU wskazanych w decyzji oraz jest prowadzona na terenie (działkach) wskazanym w decyzji.

Zdaniem spółki, zwolnieniem z CIT - w ramach dostępnego dla spółki limitu zwolnienia podatkowego - powinien być objęty całkowity dochód uzyskany z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej mieszczącej się w zakresie kodów PKWiU wymienionych w decyzji o wsparciu pod warunkiem, że działalność prowadzona jest na terenie wskazanym w decyzji. W ocenie spółki, art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT przewiduje jedynie dwa warunki, które należy spełnić, aby móc skorzystać z dostępnego dla przedsiębiorcy limitu zwolnienia podatkowego:

  1. uzyskany dochód musi pochodzić z działalności określonej kodami PKWiU wskazanymi w decyzji o wsparciu,
  2. dochód musi zostać osiągnięty w wyniku działalności zlokalizowanej fizycznie na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z CIT w odniesieniu do całkowitego dochodu uzyskiwanego przez nią z prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka będzie bowiem uzyskiwała dochody z działalności określonej w decyzji w oparciu o kody PKWiU i na terenie wskazanym w decyzji. Ponadto, działalność prowadzona w następstwie realizacji nowej inwestycji w przeważającej części będzie wpisywać się w te same kody PKWiU co dotychczasowa działalność spółki. 

Jednocześnie, zdaniem spółki, w przypadku osiągnięcia przez nią dochodu, który nie będzie kwalifikował się pod określone w decyzji kody PKWiU lub zostanie osiągnięty poza terenem określonym w decyzji, dochód ten nie będzie dochodem zwolnionym w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Organ podatkowy odrzuca stanowisko podatnika

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że ustawa o wspieraniu nowych inwestycji przewiduje zwolnienie z CIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów wskazanej wyżej ustawy oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, należałoby przyjąć, że zwolnienie podatkowe odnosi się do całego dochodu podatnika z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z decyzją o wsparciu, o ile podatnik prowadzi działalność gospodarczą na terenie określonym w uzyskanej przez niego decyzji i osiąga dochód z działalności określonej w tej decyzji. W ocenie organu, literalna wykładnia powyższych przepisów nie jest jednak wykładnią właściwą. Zagadnienie odnoszące się do zwolnienia podatkowego należałoby rozpatrywać w szerszym kontekście, w szczególności zaś z uwzględnieniem wzrostu inwestycji prywatnych poprzez wprowadzenie nowego mechanizmu udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terenie Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wskazał organ, ustawa o wspieraniu nowych inwestycji odnosi się do wsparcia udzielanego na realizację nowej inwestycji. A skoro tak, to tylko i wyłącznie dochody, które zostały uzyskane w związku z realizacją takiej inwestycji, będą podlegały zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Według organu, sama decyzja o wsparciu jedynie umożliwia zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Tym samym, nie ma możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w stosunku do innych dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej bez względu na to, czy rodzaj prowadzonej działalności jest zbieżny z rodzajem działalności określonym w decyzji o wsparciu. Bez znaczenia pozostaje także fakt, że nowa inwestycja jest realizowana na tym samym terenie. W ocenie organu, przyjęcie, że całość dochodów podlega zwolnieniu z CIT w przypadku działalności na tym samym terenie, byłoby sprzeczne z zasadą równości przedsiębiorców i wprowadzałoby dualizm rozwiązań podatkowych, przyczyniając się do powstawania nadużyć podatkowych.

Kolejne pozytywne rozstrzygnięcie przed WSA

Sprawa trafiła do WSA w Gliwicach, który nie zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego i w konsekwencji uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd wskazał, że zmodernizowanie przez spółkę dotychczasowej inwestycji nie może być traktowane w oderwaniu od dotychczasowej inwestycji. A skoro tak, to dochód wygenerowany przez nową inwestycję, której dotyczy decyzja o wsparciu, nie może zostać wydzielony. W konsekwencji, zdaniem sądu, cały dochód osiągnięty w wyniku modernizacji będzie podlegał wyłączeniu spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Jak wskazał sąd, w podobnym stanie faktycznym zapadały już korzystne rozstrzygnięcia dla podatników. Istnieje kilka wyroków sądów administracyjnych, w których przyjęto literalną wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Za taką wykładnią opowiada się również sąd orzekający. Ponadto, za przyjęciem powyższego stanowiska przemawia interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 października 2019 r., DD5.8201.10.2019, która w sposób jednoznaczny przesądza, że zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu.

Wybór przepisów

Ustawa o CIT - art. 17 ust. 1 pkt 34a:

“1. Wolne od podatku są:

34a) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162, z 2019 r. poz. 1495 oraz z 2020 r. poz. 1086), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.”.

Katarzyna Narejko

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA