REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną
Zwolnienie z CIT dochodu z nowej inwestycji wspartej pomocą publiczną

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 3 września 2020 r. (sygn. I SA/Gl 1228/19).

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zajmowała się produkcją wyrobów węglowych i grafitowych dla przemysłu produkcji aluminium i żelaza oraz innych procesów hutniczych. Spółka prowadziła działalność poprzez dwa zakłady produkcyjne. W związku z rozwojem prowadzonej przez siebie działalności, spółka uzyskała decyzję o wsparciu, na mocy której przyznano jej pomoc publiczną (w ramach Polskiej Strefy Inwestycji) w odniesieniu do działalności wchodzącej w zakres kodów PKWiU wymienionych w decyzji, prowadzonej na terenie działek objętych decyzją. Nowa inwestycja, dotyczyła dywersyfikacji produkcji zakładu, w którym spółka prowadziła już działalność gospodarczą - w przeważającej części zbieżną z zakresem działalności objętej decyzją. W związku z powyższym na moment złożenia wniosku o wydanie decyzji o wsparciu spółka na bieżąco uzyskiwała przychody i ponosiła koszty ich uzyskania (m.in. koszty kwalifikowane nowej inwestycji).

Autopromocja

Na tym tle spółka zapytała organ podatkowy, czy całkowity dochód uzyskany z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w ramach dostępnego dla spółki limitu zwolnienia podatkowego, jeśli działalność prowadzona przez spółkę mieści się w kodach PKWiU wskazanych w decyzji oraz jest prowadzona na terenie (działkach) wskazanym w decyzji.

Zdaniem spółki, zwolnieniem z CIT - w ramach dostępnego dla spółki limitu zwolnienia podatkowego - powinien być objęty całkowity dochód uzyskany z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej mieszczącej się w zakresie kodów PKWiU wymienionych w decyzji o wsparciu pod warunkiem, że działalność prowadzona jest na terenie wskazanym w decyzji. W ocenie spółki, art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT przewiduje jedynie dwa warunki, które należy spełnić, aby móc skorzystać z dostępnego dla przedsiębiorcy limitu zwolnienia podatkowego:

  1. uzyskany dochód musi pochodzić z działalności określonej kodami PKWiU wskazanymi w decyzji o wsparciu,
  2. dochód musi zostać osiągnięty w wyniku działalności zlokalizowanej fizycznie na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z CIT w odniesieniu do całkowitego dochodu uzyskiwanego przez nią z prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka będzie bowiem uzyskiwała dochody z działalności określonej w decyzji w oparciu o kody PKWiU i na terenie wskazanym w decyzji. Ponadto, działalność prowadzona w następstwie realizacji nowej inwestycji w przeważającej części będzie wpisywać się w te same kody PKWiU co dotychczasowa działalność spółki. 

Jednocześnie, zdaniem spółki, w przypadku osiągnięcia przez nią dochodu, który nie będzie kwalifikował się pod określone w decyzji kody PKWiU lub zostanie osiągnięty poza terenem określonym w decyzji, dochód ten nie będzie dochodem zwolnionym w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Organ podatkowy odrzuca stanowisko podatnika

Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że ustawa o wspieraniu nowych inwestycji przewiduje zwolnienie z CIT w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów wskazanej wyżej ustawy oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, należałoby przyjąć, że zwolnienie podatkowe odnosi się do całego dochodu podatnika z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z decyzją o wsparciu, o ile podatnik prowadzi działalność gospodarczą na terenie określonym w uzyskanej przez niego decyzji i osiąga dochód z działalności określonej w tej decyzji. W ocenie organu, literalna wykładnia powyższych przepisów nie jest jednak wykładnią właściwą. Zagadnienie odnoszące się do zwolnienia podatkowego należałoby rozpatrywać w szerszym kontekście, w szczególności zaś z uwzględnieniem wzrostu inwestycji prywatnych poprzez wprowadzenie nowego mechanizmu udzielania przedsiębiorcom wsparcia w podejmowaniu nowych inwestycji na terenie Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wskazał organ, ustawa o wspieraniu nowych inwestycji odnosi się do wsparcia udzielanego na realizację nowej inwestycji. A skoro tak, to tylko i wyłącznie dochody, które zostały uzyskane w związku z realizacją takiej inwestycji, będą podlegały zwolnieniu na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Według organu, sama decyzja o wsparciu jedynie umożliwia zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Tym samym, nie ma możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w stosunku do innych dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej bez względu na to, czy rodzaj prowadzonej działalności jest zbieżny z rodzajem działalności określonym w decyzji o wsparciu. Bez znaczenia pozostaje także fakt, że nowa inwestycja jest realizowana na tym samym terenie. W ocenie organu, przyjęcie, że całość dochodów podlega zwolnieniu z CIT w przypadku działalności na tym samym terenie, byłoby sprzeczne z zasadą równości przedsiębiorców i wprowadzałoby dualizm rozwiązań podatkowych, przyczyniając się do powstawania nadużyć podatkowych.

Kolejne pozytywne rozstrzygnięcie przed WSA

Sprawa trafiła do WSA w Gliwicach, który nie zgodził się ze stanowiskiem organu podatkowego i w konsekwencji uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd wskazał, że zmodernizowanie przez spółkę dotychczasowej inwestycji nie może być traktowane w oderwaniu od dotychczasowej inwestycji. A skoro tak, to dochód wygenerowany przez nową inwestycję, której dotyczy decyzja o wsparciu, nie może zostać wydzielony. W konsekwencji, zdaniem sądu, cały dochód osiągnięty w wyniku modernizacji będzie podlegał wyłączeniu spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Jak wskazał sąd, w podobnym stanie faktycznym zapadały już korzystne rozstrzygnięcia dla podatników. Istnieje kilka wyroków sądów administracyjnych, w których przyjęto literalną wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Za taką wykładnią opowiada się również sąd orzekający. Ponadto, za przyjęciem powyższego stanowiska przemawia interpretacja ogólna Ministra Finansów z 25 października 2019 r., DD5.8201.10.2019, która w sposób jednoznaczny przesądza, że zwolnieniu z CIT podlega cały dochód osiągnięty w ramach takiej działalności gospodarczej, gdzie dotychczasową inwestycję wspiera innowacja lub nowa inwestycja dotycząca pierwotnej inwestycji, związana ściśle decyzją co do tych samych kodów PKWiU i tego samego miejsca, które jest określone w decyzji o wsparciu.

Wybór przepisów

Ustawa o CIT - art. 17 ust. 1 pkt 34a:

“1. Wolne od podatku są:

34a) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162, z 2019 r. poz. 1495 oraz z 2020 r. poz. 1086), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.”.

Katarzyna Narejko

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Progi statystyczne w systemie INTRASTAT na 2024 rok

    Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zaakceptował wysokości progów statystycznych na 2024 r. w systemie INTRASTAT. Progi te (zarówno podstawowe i szczegółowe) wzrosły w porównaniu do obowiązujących w 2023 roku.

    Egzamin na doradcę podatkowego - zmiany od 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że 1 stycznia 2024 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego. Jak wskazuje MF, głównym celem nowelizacji jest usprawnienie procesu egzaminacyjnego.

    Tabela kursów średnich NBP z 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3382 zł.

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku. "Wszystko wskazuje na to, iż mamy obecnie do czynienia ze stabilizacją stóp procentowych na bieżącym poziomie przez najbliższe kilka miesięcy, najprawdopodobniej do następnej projekcji inflacyjnej, która zostanie opublikowana przez Narodowy Bank Polski w marcu 2024 r."

    Stopy procentowe NBP bez zmian od 6 grudnia 2023 r.

    Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 5-6 grudnia 2023 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja była zgodna z oczekiwaniami rynku.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Pracownik wystawił pustą fakturę. Kto za to odpowiada? Pracodawca (podatnik VAT)?

    W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.

    Jaki dochód do ulgi rehabilitacyjnej?

    Kwota limitu dochodu osoby niepełnosprawnej, która uprawnia jej opiekuna do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej do własnych dochodów, wynosi obecnie 19 061,28 zł. Kwota ta będzie miała zastosowanie w rozliczeniu rocznym PIT w 2024 roku (dokonywanym za rok 2023).

    Czy faktury dla konsumentów będą wystawiane w KSeF?

    Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?

    Zerowy VAT na żywność 2024. "Większość sejmowa nie chce tego rozwiązania"

    Projekt ustawy o zerowym VAT na żywność w pierwszym półroczu 2024 roku jest gotowy, ale nowa większość sejmowa ma problem z jego przyjęciem, bo jest autorstwa naszego rządu; za ich podejście, niestety, zapłacą Polacy - powiedział dzisiaj premier Mateusz Morawiecki.

    REKLAMA