REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?
Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2022 podatnicy CIT mogą korzystać z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu podatkowego opisanego w art. 38eb (“ulga na robotyzację”) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“ustawa o CIT”). Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 roku, może mieć kluczowe znaczenie dla podatników planujących korzystanie z ulgi na robotyzację.

Ulga robotyzacyjna - interpretacja podatkowa

Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ( “Dyrektor KIS”) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu ulgi na robotyzację. Jednym z pytań Spółki było “czy wydatki wskazane przez Wnioskodawcę mieszczą się w katalogu wskazanym w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT i mogą być odliczone od podstawy opodatkowania jednorazowo mimo, iż spełniają jednocześnie definicję środków trwałych?”.

W przywołanej interpretacji Spółka wskazała, iż planuje nabyć fabrycznie nowego robota przemysłowego, a wydatki związane z zakupem kwalifikują się do katalogu kosztów wskazanych w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT. Zdaniem Spółki, w ramach ulgi na robotyzację, ma ona prawo do jednorazowego odliczenia 50% kosztów nabycia robota wraz z urządzeniami peryferyjnymi, bez względu na to czy robot będzie amortyzowany wg właściwej stawki amortyzacji. Wnioskodawca stwierdził, że “nie bez przyczyny ustawodawca wskazał co należy rozumieć pod pojęciem kosztów uzyskania przychodu - art. 38eb ust. 2 updop. Zatem odliczeniu podlega koszt nabycia fabrycznie nowego robota przemysłowego oraz innych wydatków wskazanych w art. 38eb ust. 2 updo
p”.

Autopromocja

Z takim stanowiskiem zgodził się Dyrektor KIS, potwierdzając, że podatnik w ramach ulgi na robotyzację, uprawniony jest do jednorazowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z zakupem robota przemysłowego, a ponadto ma prawo do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. przez odpisy amortyzacyjne. 

Jednorazowe odliczenie 50% kosztów w ramach ulgi na robotyzację. Komentarz PwC

Możliwość jednorazowego odliczenia 50% kosztów poniesionych na robotyzację z całą pewnością jest korzystna dla podatników. Nie muszą bowiem czekać, kilku lat, aby stopniowo - w ślad za odpisami amortyzacyjnymi od robota - rozliczać ulgę.

Dyrektor KIS, w omawianej interpretacji, nie odniósł się w żaden sposób do zasadności jednorazowego odliczenia 50% kosztów w ramach ulgi na robotyzację. W interpretacji wskazana została jedynie poprawność stanowiska Spółki w zakresie kwalifikowalności kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT. Jest to kluczowe z uwagi na fakt, że jednorazowe odliczenie nie wynika wprost z przepisów.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, w ramach ulgi na robotyzację możliwe jest odliczenie maksymalnie 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na robotyzację. Zgodnie z ogólnie przyjętą praktyką i brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, “Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.” 

Biorąc zatem pod uwagę obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tym bardziej należy stwierdzić, że przepis dot. ulgi na robotyzację pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% wydatków poniesionych na robotyzację w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT, czyli w przypadku robotów przemysłowych zasadniczo poprzez odpisy amortyzacyjne. Ponadto, za tym stanowiskiem przemawiają dotychczas wydane przez Dyrektora KIS interpretacje indywidualne t.j.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Interpretacja z dnia 16 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW);
  • Interpretacja z dnia 31 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW).

Tak odmienne stanowiska, mogą stanowić problem dla podatników chcących skorzystać z ulgi na robotyzację.

Podejście kasowe, jakkolwiek w naszej ocenie nie wynikające wprost z przepisów, jest niewątpliwie atrakcyjniejsze dla podatników, gdyż stanowi natychmiastową i realną zachętę do nabywania robotów. Wydaje się, że takie też w zamyśle autorów przepisów miał być cel nowej ulgi, który jakby nie było poprzez  rozbicie ulgi na wiele lat w podejściu memoriałowym nie jest realizowany. Z naszych obserwacji wynika bowiem, że rozbita na wiele lat ulga, nie stanowi wystarczającej zachęty do inwestycji w robotyzację.

W tym kontekście, w naszej ocenie, dopóki nie ustabilizuje się dominująca linia interpretacyjna w tym zakresie, podatnicy rozważający skorzystanie z ulgi na robotyzację powinni wystąpić z własnym stanowiskiem do Dyrektora KIS pytając o właściwy moment odliczenia ulgi

Grzegorz Kuś, Director
Maciej Klimczyk, Manager
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA