REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?
Ulga na robotyzację w CIT. Czy można odliczyć koszty jednorazowo?

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2022 podatnicy CIT mogą korzystać z dodatkowego odliczenia w ramach mechanizmu podatkowego opisanego w art. 38eb (“ulga na robotyzację”) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (“ustawa o CIT”). Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 sierpnia 2022 roku, może mieć kluczowe znaczenie dla podatników planujących korzystanie z ulgi na robotyzację.

Ulga robotyzacyjna - interpretacja podatkowa

Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej ( “Dyrektor KIS”) z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu ulgi na robotyzację. Jednym z pytań Spółki było “czy wydatki wskazane przez Wnioskodawcę mieszczą się w katalogu wskazanym w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT i mogą być odliczone od podstawy opodatkowania jednorazowo mimo, iż spełniają jednocześnie definicję środków trwałych?”.

W przywołanej interpretacji Spółka wskazała, iż planuje nabyć fabrycznie nowego robota przemysłowego, a wydatki związane z zakupem kwalifikują się do katalogu kosztów wskazanych w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT. Zdaniem Spółki, w ramach ulgi na robotyzację, ma ona prawo do jednorazowego odliczenia 50% kosztów nabycia robota wraz z urządzeniami peryferyjnymi, bez względu na to czy robot będzie amortyzowany wg właściwej stawki amortyzacji. Wnioskodawca stwierdził, że “nie bez przyczyny ustawodawca wskazał co należy rozumieć pod pojęciem kosztów uzyskania przychodu - art. 38eb ust. 2 updop. Zatem odliczeniu podlega koszt nabycia fabrycznie nowego robota przemysłowego oraz innych wydatków wskazanych w art. 38eb ust. 2 updo
p”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z takim stanowiskiem zgodził się Dyrektor KIS, potwierdzając, że podatnik w ramach ulgi na robotyzację, uprawniony jest do jednorazowego odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków związanych z zakupem robota przemysłowego, a ponadto ma prawo do rozliczenia kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, tj. przez odpisy amortyzacyjne. 

Jednorazowe odliczenie 50% kosztów w ramach ulgi na robotyzację. Komentarz PwC

Możliwość jednorazowego odliczenia 50% kosztów poniesionych na robotyzację z całą pewnością jest korzystna dla podatników. Nie muszą bowiem czekać, kilku lat, aby stopniowo - w ślad za odpisami amortyzacyjnymi od robota - rozliczać ulgę.

Dyrektor KIS, w omawianej interpretacji, nie odniósł się w żaden sposób do zasadności jednorazowego odliczenia 50% kosztów w ramach ulgi na robotyzację. W interpretacji wskazana została jedynie poprawność stanowiska Spółki w zakresie kwalifikowalności kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT. Jest to kluczowe z uwagi na fakt, że jednorazowe odliczenie nie wynika wprost z przepisów.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT, w ramach ulgi na robotyzację możliwe jest odliczenie maksymalnie 50% kosztów uzyskania przychodu poniesionych na robotyzację. Zgodnie z ogólnie przyjętą praktyką i brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, “Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.” 

REKLAMA

Biorąc zatem pod uwagę obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tym bardziej należy stwierdzić, że przepis dot. ulgi na robotyzację pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% wydatków poniesionych na robotyzację w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT, czyli w przypadku robotów przemysłowych zasadniczo poprzez odpisy amortyzacyjne. Ponadto, za tym stanowiskiem przemawiają dotychczas wydane przez Dyrektora KIS interpretacje indywidualne t.j.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Interpretacja z dnia 16 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW);
  • Interpretacja z dnia 31 sierpnia 2022 r., (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW).

Tak odmienne stanowiska, mogą stanowić problem dla podatników chcących skorzystać z ulgi na robotyzację.

Podejście kasowe, jakkolwiek w naszej ocenie nie wynikające wprost z przepisów, jest niewątpliwie atrakcyjniejsze dla podatników, gdyż stanowi natychmiastową i realną zachętę do nabywania robotów. Wydaje się, że takie też w zamyśle autorów przepisów miał być cel nowej ulgi, który jakby nie było poprzez  rozbicie ulgi na wiele lat w podejściu memoriałowym nie jest realizowany. Z naszych obserwacji wynika bowiem, że rozbita na wiele lat ulga, nie stanowi wystarczającej zachęty do inwestycji w robotyzację.

W tym kontekście, w naszej ocenie, dopóki nie ustabilizuje się dominująca linia interpretacyjna w tym zakresie, podatnicy rozważający skorzystanie z ulgi na robotyzację powinni wystąpić z własnym stanowiskiem do Dyrektora KIS pytając o właściwy moment odliczenia ulgi

Grzegorz Kuś, Director
Maciej Klimczyk, Manager
Szymon Artemiak, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA