REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady
Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację. Ulga na robotyzację będzie funkcjonować na kształt znanej już ulgi na badania i rozwój - informuje Ministerstwo Finansów. Nie wyklucza, że okres jej obowiązywania może zostać w przyszłości wydłużony, jeśli rozwiązanie okaże się atrakcyjną zachętą do inwestycji.

Ulga na robotyzację - od kiedy?

Ulga na robotyzację znalazła się w podatkowej części Polskiego Ładu, która czeka na podpis prezydenta i publikację w Dzienniku Ustaw. Przedsiębiorcy, zgodnie z uchwaloną 29 października br. ustawą, będą mogli skorzystać z ulgi od 1 stycznia 2022 r.

REKLAMA

Czym jest ulga na robotyzację?

Jak podaje resort finansów, ulga na robotyzację jest zachętą dla przemysłu do rozwinięcia swoich technologii produkcyjnych, zwiększenia ich efektywności poprzez automatyzację i robotyzację procesów w przedsiębiorstwach.

Wiceminister finansów Jan Sarnowski zauważył w stanowisku przekazanym PAP, że kluczowym miernikiem poziomu zautomatyzowania polskiej gospodarki jest tzw. współczynnik robotyzacji, czyli liczba robotów na 10 tys. pracowników zatrudnionych w przemyśle. Pozwala on określić stopień wyposażenia polskich przedsiębiorców w narzędzia pozwalające im na efektywne konkurowanie z podmiotami z innych krajów Europy.

"Pod tym względem wciąż nam daleko nie tylko do światowego lidera jakim jest Singapur, ale również do naszych sąsiadów. W Polsce zastosowanie robotów w przemyśle jest wciąż 8 razy mniejsze niż w Niemczech i 4 razy mniejsze niż w Czechach czy na Słowacji. Dlatego musimy działać, również narzędziami podatkowymi” – podkreślił wiceminister.

Dodał, że dostosowanie procesów przemysłowych do zmian wynikających z robotyzacji i automatyzacji jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą wpłynąć na produktywność polskich firm, a w efekcie na ich konkurencyjność i możliwość adaptacji do nowej rzeczywistości gospodarczej. "Jest to szczególnie pilne biorąc pod uwagę szybkie tempo zmian technologicznych oraz zmiany w strukturze demograficznej społeczeństw" - ocenił Sarnowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważył, że firmy w Polsce potrzebują coraz bezpieczniejszej produkcji, coraz bardziej kontrolowalnych warunków pracy, nowych form wsparcia swoich pracowników w zakładach pracy, zwłaszcza przemysłowych. „Zaadresowanie tych potrzeb ułatwi nam utrzymanie ciągłości łańcuchów dostaw i procesów produkcyjnych, co - jak się przekonaliśmy w czasie pandemii - jest często bardzo trudne" – stwierdził wiceszef MF.

Kto będzie mógł skorzystać z ulgi na robotyzację?

Z ulgi będą mogli skorzystać wszyscy podatnicy podatku CIT i PIT prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formę prawną prowadzonej działalności. Co do zasady, podatnik będzie mógł skorzystać z ulgi wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów. Wydatki będą musiały stanowić koszt uzyskania przychodu (KUP), aby były rozpoznane w ramach ulgi.

Ulga na robotyzację stanowi jedną z kilku preferencji fiskalnych (poza ulgą B+R, IP Box, ulgą na prototyp i zatrudnienie innowacyjnych pracowników) mających na celu podatkowe wsparcie innowacji. Nowe rozwiązanie będzie funkcjonować na tych samych zasadach jak dobrze znana przedsiębiorcom ulga B+R, czyli na badania i rozwój.

"Z ulgi skorzysta firma, która zakupi i zainstaluje robota przemysłowego, czyli maszynę naśladującą ruch ręki człowieka, wykonującą ruch w kilku osiach. Ulga obejmie również m.in. koszty związane z jego instalacją, wyszkoleniem pracowników do obsługi robota, zakup i zainstalowanie potrzebnego do jego działania oprogramowania i nabycie dodatkowego koniecznego sprzętu" – poinformował Sarnowski.

Nie odliczysz usług doradczych ani robotów softwarowych

Do katalogu kosztów objętych ulgą nie będą natomiast wliczane koszty usług doradczych. „Doświadczenie administracji skarbowej wskazuje, że sformułowania o charakterze nieostrym, dotyczące usług niematerialnych, utrudniają weryfikację zasadności korzystania z ulgi. Dlatego też, biorąc pod uwagę szczelność systemu podatkowego, zrezygnowano na tym etapie z wprowadzenia usług doradczych do katalogu kosztów" – wyjaśnił dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w resorcie finansów dr Przemysław Szymczyk. Zakres ulgi na robotyzację nie obejmie na razie także robotów softwarowych.

Ulga na lata 2022-2026. Czy będzie przedłużona?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że w dalszej perspektywie, po analizie zakresu i skali wykorzystania nowych ulg skierowanych do innowacyjnego przemysłu, weźmie pod rozwagę ich ewentualne rozszerzenie na kolejne obszary, w tym inne gałęzie przemysłu. Taką deklarację resort złożył także podczas cyklu spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami zarówno producentów, jak i użytkowników robotów przemysłowych.

"Ulga na robotyzację zostanie wprowadzona na 5 lat i ma obejmować wydatki, które będą poniesione w latach 2022–2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za 2022 rok. Nie wykluczamy, że okres obowiązywania ulgi może zostać w przyszłości wydłużony, jeśli rozwiązanie to okaże się atrakcyjną zachętą do inwestycji" - powiedział Szymczyk.

Gdzie stosuje się najwięcej robotów?

Jak podało MF, globalnie głównym klientem rynku robotów przemysłowych jest przemysł motoryzacyjny. Jednocześnie rośnie rola branży produkującej urządzenia elektroniczne, komputery i sprzęt optyczny. Tymczasem w Polsce najwięcej robotów przemysłowych stosuje się w przemyśle przetwórczym, szczególnie w motoryzacyjnym, chemicznym i metalowym. To są również branże, które pilnie potrzebują dalszej robotyzacji. Jeszcze przed pandemią, w drugim kwartale 2019 r., polskie firmy zgłosiły łącznie 151 tys. nieobsadzonych miejsc pracy. Najwięcej było ich właśnie w sektorze przetwórstwa przemysłowego, aż 34 tys. - zauważa ministerstwo podkreślając, że robotyzacja może być także remedium na braki kadrowe.

Korzyści z robotyzacji

Według badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego, spośród firm, które zainwestowały w robotyzację, 67 proc. zanotowało spadek kosztów produkcji, 54 proc. podniosło rentowność, 33 proc. firm zaczęło zwiększać sprzedaż za granicę. Aż 80 proc. zadeklarowało, że roboty pozwoliły im utrzymać dotychczasowy poziom zatrudnienia, a 73 proc. zadeklarowało, że w najbliższym czasie kupi kolejne roboty. Oznacza to, że robotyzacja po prostu się opłaca i jest o co walczyć" - podsumował wiceminister Sarnowski. (PAP)

kmz/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA