REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady
Ulga na robotyzację od 2022 roku - zasady

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na robotyzację. Ulga na robotyzację będzie funkcjonować na kształt znanej już ulgi na badania i rozwój - informuje Ministerstwo Finansów. Nie wyklucza, że okres jej obowiązywania może zostać w przyszłości wydłużony, jeśli rozwiązanie okaże się atrakcyjną zachętą do inwestycji.

Ulga na robotyzację - od kiedy?

Ulga na robotyzację znalazła się w podatkowej części Polskiego Ładu, która czeka na podpis prezydenta i publikację w Dzienniku Ustaw. Przedsiębiorcy, zgodnie z uchwaloną 29 października br. ustawą, będą mogli skorzystać z ulgi od 1 stycznia 2022 r.

REKLAMA

Czym jest ulga na robotyzację?

Jak podaje resort finansów, ulga na robotyzację jest zachętą dla przemysłu do rozwinięcia swoich technologii produkcyjnych, zwiększenia ich efektywności poprzez automatyzację i robotyzację procesów w przedsiębiorstwach.

REKLAMA

Wiceminister finansów Jan Sarnowski zauważył w stanowisku przekazanym PAP, że kluczowym miernikiem poziomu zautomatyzowania polskiej gospodarki jest tzw. współczynnik robotyzacji, czyli liczba robotów na 10 tys. pracowników zatrudnionych w przemyśle. Pozwala on określić stopień wyposażenia polskich przedsiębiorców w narzędzia pozwalające im na efektywne konkurowanie z podmiotami z innych krajów Europy.

"Pod tym względem wciąż nam daleko nie tylko do światowego lidera jakim jest Singapur, ale również do naszych sąsiadów. W Polsce zastosowanie robotów w przemyśle jest wciąż 8 razy mniejsze niż w Niemczech i 4 razy mniejsze niż w Czechach czy na Słowacji. Dlatego musimy działać, również narzędziami podatkowymi” – podkreślił wiceminister.

Dodał, że dostosowanie procesów przemysłowych do zmian wynikających z robotyzacji i automatyzacji jest jednym z najważniejszych czynników, które mogą wpłynąć na produktywność polskich firm, a w efekcie na ich konkurencyjność i możliwość adaptacji do nowej rzeczywistości gospodarczej. "Jest to szczególnie pilne biorąc pod uwagę szybkie tempo zmian technologicznych oraz zmiany w strukturze demograficznej społeczeństw" - ocenił Sarnowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważył, że firmy w Polsce potrzebują coraz bezpieczniejszej produkcji, coraz bardziej kontrolowalnych warunków pracy, nowych form wsparcia swoich pracowników w zakładach pracy, zwłaszcza przemysłowych. „Zaadresowanie tych potrzeb ułatwi nam utrzymanie ciągłości łańcuchów dostaw i procesów produkcyjnych, co - jak się przekonaliśmy w czasie pandemii - jest często bardzo trudne" – stwierdził wiceszef MF.

Kto będzie mógł skorzystać z ulgi na robotyzację?

REKLAMA

Z ulgi będą mogli skorzystać wszyscy podatnicy podatku CIT i PIT prowadzący działalność gospodarczą bez względu na formę prawną prowadzonej działalności. Co do zasady, podatnik będzie mógł skorzystać z ulgi wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów. Wydatki będą musiały stanowić koszt uzyskania przychodu (KUP), aby były rozpoznane w ramach ulgi.

Ulga na robotyzację stanowi jedną z kilku preferencji fiskalnych (poza ulgą B+R, IP Box, ulgą na prototyp i zatrudnienie innowacyjnych pracowników) mających na celu podatkowe wsparcie innowacji. Nowe rozwiązanie będzie funkcjonować na tych samych zasadach jak dobrze znana przedsiębiorcom ulga B+R, czyli na badania i rozwój.

"Z ulgi skorzysta firma, która zakupi i zainstaluje robota przemysłowego, czyli maszynę naśladującą ruch ręki człowieka, wykonującą ruch w kilku osiach. Ulga obejmie również m.in. koszty związane z jego instalacją, wyszkoleniem pracowników do obsługi robota, zakup i zainstalowanie potrzebnego do jego działania oprogramowania i nabycie dodatkowego koniecznego sprzętu" – poinformował Sarnowski.

Nie odliczysz usług doradczych ani robotów softwarowych

Do katalogu kosztów objętych ulgą nie będą natomiast wliczane koszty usług doradczych. „Doświadczenie administracji skarbowej wskazuje, że sformułowania o charakterze nieostrym, dotyczące usług niematerialnych, utrudniają weryfikację zasadności korzystania z ulgi. Dlatego też, biorąc pod uwagę szczelność systemu podatkowego, zrezygnowano na tym etapie z wprowadzenia usług doradczych do katalogu kosztów" – wyjaśnił dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w resorcie finansów dr Przemysław Szymczyk. Zakres ulgi na robotyzację nie obejmie na razie także robotów softwarowych.

Ulga na lata 2022-2026. Czy będzie przedłużona?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że w dalszej perspektywie, po analizie zakresu i skali wykorzystania nowych ulg skierowanych do innowacyjnego przemysłu, weźmie pod rozwagę ich ewentualne rozszerzenie na kolejne obszary, w tym inne gałęzie przemysłu. Taką deklarację resort złożył także podczas cyklu spotkań konsultacyjnych z przedstawicielami zarówno producentów, jak i użytkowników robotów przemysłowych.

"Ulga na robotyzację zostanie wprowadzona na 5 lat i ma obejmować wydatki, które będą poniesione w latach 2022–2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za 2022 rok. Nie wykluczamy, że okres obowiązywania ulgi może zostać w przyszłości wydłużony, jeśli rozwiązanie to okaże się atrakcyjną zachętą do inwestycji" - powiedział Szymczyk.

Gdzie stosuje się najwięcej robotów?

Jak podało MF, globalnie głównym klientem rynku robotów przemysłowych jest przemysł motoryzacyjny. Jednocześnie rośnie rola branży produkującej urządzenia elektroniczne, komputery i sprzęt optyczny. Tymczasem w Polsce najwięcej robotów przemysłowych stosuje się w przemyśle przetwórczym, szczególnie w motoryzacyjnym, chemicznym i metalowym. To są również branże, które pilnie potrzebują dalszej robotyzacji. Jeszcze przed pandemią, w drugim kwartale 2019 r., polskie firmy zgłosiły łącznie 151 tys. nieobsadzonych miejsc pracy. Najwięcej było ich właśnie w sektorze przetwórstwa przemysłowego, aż 34 tys. - zauważa ministerstwo podkreślając, że robotyzacja może być także remedium na braki kadrowe.

Korzyści z robotyzacji

Według badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego, spośród firm, które zainwestowały w robotyzację, 67 proc. zanotowało spadek kosztów produkcji, 54 proc. podniosło rentowność, 33 proc. firm zaczęło zwiększać sprzedaż za granicę. Aż 80 proc. zadeklarowało, że roboty pozwoliły im utrzymać dotychczasowy poziom zatrudnienia, a 73 proc. zadeklarowało, że w najbliższym czasie kupi kolejne roboty. Oznacza to, że robotyzacja po prostu się opłaca i jest o co walczyć" - podsumował wiceminister Sarnowski. (PAP)

kmz/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA