REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Preferencje dla podatników inwestujących w fundusze Venture Capital od 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Preferencje dla podatników inwestujących w fundusze Venture Capital od 2022 roku
Preferencje dla podatników inwestujących w fundusze Venture Capital od 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), które obowiązują od 1 stycznia 2022 roku, wprowadziły preferencje podatkowe (ulgi) dla podatników, którzy inwestują w fundusze Venture Capital lub we współpracy z tymi funduszami. Korzystne dla podatników zmiany w tym zakresie zaszły także w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Ulga (odliczenie) dla inwestujących w alternatywną spółkę inwestycyjną (ASI) lub wspólnie z ASI

Ta ulga podatkowa stanowi istotne novum w polskich przepisach o podatku dochodowym dla osób fizycznych i ma nawiązywać do istniejących w tym obszarze uregulowań prawnych choćby w Wielkiej Brytanii, Francji czy na Cyprze.
Zgodnie z nowymi przepisami ulga daje możliwość odliczenia od podstawy obliczania podatku dochodowego kwoty stanowiącej 50% wydatków poniesionych na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w alternatywnej spółce inwestycyjnej (ASI) lub w spółce kapitałowej, której ma dotyczyć inwestycja. Inwestorzy muszą jednak posiadać co najmniej 5% udziałów (akcji) w ASI, albo co najmniej 5% udziałów (akcji) w okresie 90 dni od dnia nabycia lub objęcia przez podatnika udziałów (akcji) w spółce kapitałowej.

REKLAMA

Limit ulgi

Limit ulgi nie powinien przekroczyć 250 000 złotych w roku podatkowym, a korzystać ze zwolnienia mogą zarówno podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych, jak również opodatkowani podatkiem liniowym.

Jakie warunki trzeba spełnić by skorzystać z ulgi?

To jednak nie wszystkie wymagania, jakie muszą spełnić podmioty zainteresowane potencjalnymi korzyściami podatkowymi. By móc się zakwalifikować do ulgi, muszą wziąć pod uwagę kilka innych warunków:

  1. Źródło finansowania udziałów w ASI. Udziałowcem (akcjonariuszem) ASI powinien być podmiot, który nabył lub objął udziały (akcje) w ASI sfinansowane w całości lub w części ze środków europejskich, niemających charakteru bezzwrotnego, przeznaczonych na inwestycje Venture Capital na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

To istotne ograniczenie, gdyż koniecznym czynnikiem w przypadku ASI - która inwestuje w spółę kapitałową - jest źródło finansowania kapitału alternatywnej spółki inwestycyjnej. Udziały (akcje) w ASI powinny zostać nabyte lub objęte przynajmniej w części ze środków europejskich, o których mówi treść ustawy o finansach publicznych. Oznacza to, że, aby inwestor prywatny mógł skorzystać z omawianej ulgi, musi inwestować z funduszami Venture Capital wspieranymi ze środków publicznych (np. BRIdge Alfa czy PFR).

  1. Obowiązek zawarcia przez podatnika umowy inwestycyjnej z ASI. Dokument określa prawa i obowiązki obu podmiotów wynikających z nabycia przez podatnika udziałów (akcji) w ASI. Jego alternatywę stanowi umowa inwestycyjna, regulująca wspólną inwestycję ASI i podatnika w spółkę kapitałową, w której ASI nabędzie lub obejmie pakiet co najmniej 5% udziałów (akcji).
  2. Brak powiązania podatnika zarówno między ASI, jak również spółką kapitałową, której dotyczy inwestycja. W okresie 2 lat poprzedzających dzień pierwszego objęcia lub nabycia udziałów (akcji) w ASI lub w spółce kapitałowej, podmioty te nie mogą być powiązane z podatnikiem.
  1. Posiadanie udziałów (akcji), przez nieprzerwany okres co najmniej 24 miesięcy. W razie ich zbycia przed upływem tego okresu podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio poprzednio odliczone kwoty do dochodu za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie udziałów (akcji) w ASI lub w spółce kapitałowej.

Nowelizacja również w ustawie CIT

Wraz z omawianymi zmianami doszło także do nowelizacji ustawy o CIT w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych przez ASI ze zbycia przysługujących jej udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały zbywa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wcześniej alternatywne spółki inwestycyjne korzystały ze zwolnienia obejmującego dochody uzyskane w roku podatkowym ze zbycia udziałów. Musiały jednak wykazać, że ASI, która zbywa udziały (akcje) posiadała ich nie mniej niż 10% przed dniem zbycia w kapitale spółki, której udziały były zbywane, nieprzerwanie przez okres 2 lat.

Nowelizacja ustawy CIT przewiduje możliwość skorzystania przez ASI ze zwolnienia w sytuacji, gdy posiada 5% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały zbywa.

Zmiany szansą dla ASI

Ulga dotyczy inwestowania w kooperacji z alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi. ASI jest wehikułem inwestycyjnym, który został wprowadzony do polskiego porządku prawnego w 2016 r. na drodze nowelizacji ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

ASI może prowadzić swoją działalność w kilku formach prawnych, m.in.:

  • w formie spółki kapitałowej;
  • spółki komandytowo-akcyjnej.

Widać zatem, że nie jest to nowa forma organizacyjna – inna od tych, które uregulowane są już choćby w kodeksie spółek handlowych. Alternatywną spółkę inwestycyjną  wyróżnia obowiązek posiadania zarządzającego; podmiotu, który będzie rozporządzał  co najmniej portfelem inwestycyjnym ASI oraz brał odpowiedzialność za ryzyko związane z działalnością funduszu. Wykonywanie działalności zarządzającego  jest w kolei reglamentowane przez ustawę i wymaga – w zależności od wartości aktywów wchodzących w skład portfeli inwestycyjnych ASI – uzyskania zezwolenia KNF bądź wpisu do Rejestru Zarządzających ASI prowadzonego przez tę instytucję.

Oprócz omawianej wyżej korzyści podatkowej na gruncie podatku CIT związanej z wyjściem z inwestycji, ASI jako spółka kapitałowa może korzystać ze zwolnienia dywidendowego w przypadku posiadania co najmniej 10% udziałów/akcji w spółce nieprzerwanie przez okres 2 lat.

Jarosław Straś, Associate, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA