Kategorie

CIT - zwolnienia i ulgi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków dla firm ważnych dla obronności kraju, a w zamian 10-proc. ulgę od naliczonego podatku CIT.
Minister finansów konsultuje obecnie projekt nowej ustawy o spółkach rynku wynajmu nieruchomości. Projekt przewiduje też zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych mające na celu zwolnienie podatkowe takich spółek, przede wszystkim w zakresie ich dochodów z najmu nieruchomości oraz ze sprzedaży nieruchomości. Ustawa ma wejść w życie już od 1 stycznia 2017 r. i ma na celu rozwój krajowego rynku nieruchomości komercyjnych na wynajem, zwłaszcza dzięki aktywności polskiego kapitału.
Przelew środków pieniężnych z rachunku oddziału w Polsce na rachunek jednostki macierzystej w Czechach i powrotny przelew do oddziału w Polsce jest neutralny podatkowo.
Spółce posiadającej status tzw. starego przedsiębiorcy i równocześnie status małego przedsiębiorcy po 2011r. przysługuje zwolnienie, ale nie na zasadach preferencyjnych, tylko na zasadach ogólnych, wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2016 r. (sygn. II FSK 692/14).
Biorąc pod uwagę ratio legis wprowadzenia ulgi na nabycie nowych technologii nie można przyjąć, że ustawodawca chciał objąć preferencją podatkową jedynie podmioty nabywające usługi od krajowych usługodawców. Pozbawienie możliwości skorzystania z ulgi przez podatników nabywających nowe technologie od unijnych kontrahentów byłoby również sprzeczne z prawem wspólnotowym, w tym art. 56 i 63 TFUE.
Od stycznia 2016 roku podatnicy podatku dochodowego mogą skorzystać z ulgi na działalność badawczo rozwojową. Czym jest nowa ulga, kto ma do niej prawo i co obejmuje?
Od rozliczenia roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2015 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) rozliczający nową ulgę na działalność badawczo–rozwojową, będą musieli wypełniać i załączać do zeznania CIT-8 nowy formularz CIT-BR.
W trakcie produkcji na masową skalę oprócz produktu końcowego przedsiębiorstwa wytwarzają również odpady. Wiele z nich nadaje się do ponownego wykorzystania w innych procesach produkcyjnych, dlatego przedsiębiorcy często decydują się na nawiązanie kontaktów handlowych z podmiotami zainteresowanymi zakupem takich odpadów. Wskutek takiego działania przedsiębiorcy udaje się częściowo odzyskać środki finansowe przeznaczone na produkcję, ale z punktu widzenia podatkowego przy sprzedaży odpadów poprodukcyjnych po stronie przedsiębiorcy powstaje przychód.
Od początku 2016 r. obowiązują zapisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, które wprowadziły ulgę wspierającą innowacyjność oraz działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Nowa ulga zastąpiła funkcjonującą wcześniej ulgę na nowe technologie. Wprowadzone regulacje mają w zamyśle przyciągnąć inwestycje badawczo-rozwojowe do naszego kraju, co związane jest z koniecznością zwiększenia do 2020 r. przez Polskę wydatków na działalność badawczo-rozwojową (B+R) do wysokości 1,7% PKB (obecne wydatki na B+R to 0,9% PKB).
Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym uznał, że przepis art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT miał na celu zapewnienie możliwości skorzystania ze zwolnienia przez instytucje wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym państwie członkowskim, które są odpowiednikiem polskich funduszy inwestycyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o CIT. Zagraniczne fundusze mają być więc podobne co do istoty, natomiast nie ma wymogu, aby były identyczne co do struktury i organizacji do funduszy powstałych na gruncie polskich przepisów.
Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy podatku dochodowego mają możliwość odliczania od podstawy opodatkowania części kosztów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (tzw. koszty kwalifikowane). Nowa ulga na działalność badawczo-rozwojową zastąpiła dotychczas istniejącą ulgę na nabycie nowych technologii.
W związku ze zmianami przepisów w zakresie wspierania innowacyjności, które mają obowiązywać od stycznia 2016 r., zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej. Czy wobec tego emigracja biznesowa polskich innowatorów dobiegnie końca?
Ministerstwo Finansów, w związku z zapytaniami kierowanymi w sprawie wydatków ponoszonych przez wspólnoty mieszkaniowe na wyposażenie i utrzymanie placów zabaw, wyjaśniło, że tego rodzaju wydatki objęte są zwolnieniem z CIT.
Dochody (przychody) otrzymane w związku z likwidacją spółki kapitałowej (Sp. z o.o. lub S.A.) jako dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają, co do zasady, opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednak przy łącznym spełnieniu pewnych warunków, określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, mogą być z tego podatku zwolnione.
Ulga na nowe technologie to udogodnienie dla firm, które inwestują w innowacje. W Polsce obowiązuje od 2006 roku. Czy firmy korzystają z tego rozwiązania? Czy konieczne jest wprowadzenie zmian w tym obszarze?
Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy o CIT wykreślający ulgę podatkową m.in. dla spółdzielni mieszkaniowych, czy wspólnot mieszkaniowych. Chodzi o ulgę w zakresie gospodarki mieszkaniowej, która obejmuje tylko dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W tym tygodniu ma się odbyć jego drugie czytanie - przewiduje porządek obrad Sejmu.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o PIT i CIT, która zakłada wprowadzenie ulg podatkowych na tworzenie i prowadzenie żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli przyzakładowych. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.
Przepisy podatkowe dają możliwość odliczenia 50 proc. wydatków na nowe technologie od podstawy opodatkowania. Jednak w celu dokonania odliczenia, konieczne jest spełnienie wielu warunków, w tym ujęcia nakładów poniesionych na nabycie tej technologii w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Prezydencki projekt ustawy o innowacyjności gospodarki, nad którym Sejm zacznie prace w tym tygodniu, zakłada m.in. ułatwienia w uzyskiwaniu ulg podatkowych za wydatki na badania i rozwój.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej – ustawa o SSE). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE).
Ulgę podatkową dla firm tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola - przewiduje m.in. projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT, który znalazł się wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Wsparcie innowacyjności polskiej gospodarki zarówno od strony sektora nauki, jak i przedsiębiorczości - to cel przygotowanego w Kancelarii Prezydenta projektu zmian w dziesięciu ustawach. Zakłada on m.in. ułatwienia w uzyskiwaniu ulg podatkowych za wydatki na badania i rozwój. Zniesione ma też być opodatkowanie wkładu do spółek w postaci własności intelektualnej i przemysłowej z publicznych uczelni i jednostek badawczych. Do kosztów uzyskania przychodów będą mogły być zaliczane wydatki na badania i rozwój bez względu na końcowy wynik tych badań.
Bez względu na formę wypłaty dywidendy konsekwencje podatkowe na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą tożsame. Powstanie przychód po stronie podmiotu otrzymującego dywidendę, natomiast nie może być mowy o powstaniu jakiegokolwiek przysporzenia podlegającego opodatkowaniu dla podmiotu wypłacającego.
Uczniowski klub sportowy może korzystać ze zwolnienia swoich dochodów od podatku. Zwolnienie to jest zwolnieniem warunkowym. Kiedy zwolnienie ma zastosowanie?
Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił interpretację Centrum Badawczo-Rozwojowego w sprawie ulgi podatkowej dotyczącej wydatków sfinansowanych z funduszu innowacyjności. CBR wnioskowało o uznanie w kosztach podatkowych zarówno odpisów na fundusz innowacyjności, jak i wydatków sfinansowanych z tego funduszu.
Rząd podjął uchwałę w sprawie „Programu Rozwoju Przedsiębiorstw do 2020 roku”, przedłożoną przez ministra gospodarki. W ramach programu zostanie wprowadzona nowa ulga podatkowa dla przedsiębiorstw prowadzących prace badawczo-rozwojowe (tj. nowa ulga podatkowa na badania i rozwój).
Czy podatnikowi podatku CIT prowadzącemu działalność produkcyjną na terenie SSE przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży środka trwałego wykorzystywanego do produkcji strefowej (przy założeniu, że upłynęło 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych)?
Z powodu braku systemu ulg podatkowych Polska pozostanie jednym z krajów unijnych z najniższym poziomem nakładów na badania i rozwój – uważają eksperci firmy doradczej Deloitte
W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Strefy ekonomiczne w kolejnych latach nadal będą korzytać z ulg. Jednak, w związku z wyznaczoną przez Unię Europejską nową mapą pomocy regionalnej, firmy prowadzące biznes w specjalnych strefach będą musiały być bardziej innowacyjne.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, różnice kursowe. Sprzedaż udziałów co do zasady wiąże się z obowiązkiem rozpoznania przychodu w cenie określonej przez strony w umowie sprzedaży, która nie powinna odbiegać od wartości rynkowej zbywanego prawa pod rygorem szacunku przychodu przez organy podatkowe (por. art. 14 ust. 1 ustawy o CIT).
Podatnicy miewają często wątpliwości, czy w przypadku zapłaty za szkolenie (np. dla pracowników) przeprowadzone za granicą istnieje obowiązek pobrania podatku u źródła. Pytanie dotyczy również szkoleń odbywających się w Polsce dla podmiotów zagranicznych.
Ministerstwo Gospodarki zapowiada wprowadzenie ulgi podatkowej dla najbardziej innowacyjnych firm od stycznia 2014 r. Pod warunkiem, że Ministerstwo Finansów się na nią zgodzi.
Zdarzają się sytuacje w których członkowie rad nadzorczych dobrowolnie rezygnują z wypłacanego im wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji. Jakie są skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych rezygnacji z takiego wynagrodzenia.
Hodowcy węży, ślimaków afrykańskich, jeży pigmejskich i innych zwierząt, których hodowla nie mieści się w definicji działów specjalnych produkcji rolnej - nie muszą płacić podatku dochodowego (PIT – osoby fizyczne, ani CIT – osoby prawne), bez względu na dochód jaki osiągają z tej hodowli. Jeżeli ci hodowcy nie mają użytków rolnych ominie ich także podatek rolny.
Jednym z warunków zwolnienia z CIT funduszy inwestycyjnych z innego kraju UE, czy EOG jest to, że nie mają w Polsce rezydencji podatkowej. Tak Minister Finansów interpretuje warunek opodatkowania całości dochodów takiego funduszu w państwie jego siedziby.
Jeżeli podatnik otrzymuje dopłatę już po przyjęciu środka trwałego i rozpoczęciu amortyzacji, nie ma obowiązku korygowania kosztów wstecz, powinien natomiast dokonać jednorazowego zmniejszenia kosztów w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dopłatę. Kwotę dopłaty w dniu jej otrzymania należy przeliczyć wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania dopłaty. W wyniku otrzymania przedmiotowej dopłaty nie powstaną podatkowe różnice kursowe, o których mowa w art. 15a ust. 1 w zw. z art. 15a ust. 2 i 3 ustawy o CIT.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT przewiduje zwolnienie z podatku dochodów podatników, których celem statutowym jest określona, wskazana w ustawie działalność. Zwolnienie podatkowe dotyczy jednak tylko tej części dochodów, która jest przeznaczona i wydatkowana na te cele statutowe.
Podatnik może obniżyć stawkę amortyzacji środka trwałego do dowolnie wybranego przez siebie poziomu. Taką wykładnię przepisów prezentują organy podatkowe.
Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), niektóre podmioty mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego w zakresie, w jakim przeznaczają swoje dochody na cele statutowe. Pojęcie celów statutowych powinno być rozumiane ściśle, o czym przypomniał WSA we Wrocławiu.
Wobec spółki z o.o. należącej do koncernu, toczy się postępowanie upadłościowe na podstawie regulacji niemieckiego prawa upadłościowego. Przed ogłoszeniem upadłości spółka - matka udzieliła spółce z o.o. pożyczki. Postępowanie upadłościowe zostało zakończone układem zatwierdzonym przez sąd. Czy w związku z tym umorzenie części pożyczki stanowi przychód, od którego należy odprowadzić podatek dochodowy?
Wierzyciel nie zgadza się na wniesienie przez dłużnika wierzytelności do nowej spółki. Czy w skład aportu - aby uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - muszą wchodzić wszystkie zobowiązania, jakie związane są z daną częścią przedsiębiorstwa? W wyroku z 12 maja 2011 r. NSA (sygn. akt II FSK 2222/09) nie zgodził się z organem podatkowym stawiającym taką tezę.
Podmiot z grupy kapitałowej udostępnił przedsiębiorcy program rachunkowy (udzielono mu licencji). Za udzielone prawo do korzystania z systemu nie ustalono wynagrodzenia. Przedsiębiorca poniósł wyłącznie koszty wdrożenia programu księgowego (dostosowanie programu do potrzeb przedsiębiorcy). Powstaje wątpliwość, jak w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczyć koszty wdrożenia systemu księgowego.
Koszt poniesiony w celu uzyskania dofinansowania z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” związany z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie stanowi dla spółki koszty uzyskania przychodów. Jako koszt pośredni podlega on potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego zgodnie z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o CIT, z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.
Odsetki otrzymane w ramach umowy cash poolingu od środków pieniężnych uzyskanych z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, tj. ze sprzedaży wyrobów wymienionych w zezwoleniu strefowym, podlegają zaliczeniu do przychodów strefowych i korzystają ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT.).
Przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne – przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego z CIT. Jednak utrata zwolnienia następuje wyłącznie w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona (w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego), o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia.
Wiemy już, że Minister Finansów jest zadowolony z polskiego systemu podatkowego. Ale co sądzą o tym systemie przedsiębiorcy? Zbadali to specjaliści z Deloitte. Generalnie zdaniem przedsiębiorców nie jest dobrze. Podatki są zbyt skomplikowane (np. 90% podatników nie rozumie VAT), a przepisy podatkowe za często się zmieniają. Co gorsza fiskus sam gubi się w gąszczu tych przepisów wydając niejednolite interpretacje w analogicznych sprawach.
Nasze Ministerstwo Finansów, przy udziale Banku Światowego przygotowało pierwszy w Polsce raport o systemie preferencji podatkowych. W polskich przepisach podatkowych znaleziono 473 preferencje podatkowe (ulgi, zwolnienia, odliczenia), które „kosztują” prawie 5% PKB. W 2009 r. wpływy budżetu państwa i budżetów samorządów były mniejsze o prawie 66 mld zł w wyniku stosowania różnego rodzaju ulg podatkowych. Miejmy nadzieję, że Minister Finansów przygotuje teraz raport na temat wad i niespójności (choćby tych największych) naszego systemu podatkowego, oszacuje ich koszt, który ponoszą podatnicy, a następnie rozpocznie ich systematyczną likwidację.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi zajął się kwestią dotyczącą skutków podatkowych darowizny w postaci sprzętu medycznego, otrzymanej przez zakład opieki zdrowotnej. Powstała bowiem wątpliwość, czy obdarowany zakład może korzystać ze zwolnienia podatkowego także wtedy, gdy daruje ten sprzęt innej placówce medycznej.