REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki sfinansowane z funduszu innowacyjności a koszty podatkowe

Przepisy podatkowe niezupełnie innowacyjne dla firm o statusie CBR
Przepisy podatkowe niezupełnie innowacyjne dla firm o statusie CBR
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił interpretację Centrum Badawczo-Rozwojowego w sprawie ulgi podatkowej dotyczącej wydatków sfinansowanych z funduszu innowacyjności. CBR wnioskowało o uznanie w kosztach podatkowych zarówno odpisów na fundusz innowacyjności, jak i wydatków sfinansowanych z tego funduszu.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z kluczowych elementów wspierania działalności innowacyjnej są instrumenty podatkowe. Uzyskanie statusu centrum badawczo-rozwojowego (CBR), przyznawanego przez Ministerstwo Gospodarki (MG), daje prawo do skorzystania z preferencji w zakresie podatku dochodowego. Ostatnia decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) pokazuje jednak, że brak uzgodnień międzyresortowych i jednolitej interpretacji przepisów powoduje, że intencje ustawodawcy nie idą w parze z rzeczywistością.

Decyzja podjęta przez NSA 4 lipca 2014 dotyczyła wniosku KCR S.A., firmy prowadzącej badania kliniczne na zlecenie i posiadającej status CBR. Przedmiotem zgłoszenia było prawo zaliczania wydatków finansowanych z funduszu innowacyjności do kosztów podatkowych. CBR wnioskowało o uznanie w kosztach podatkowych zarówno odpisów na fundusz innowacyjności, jak i wydatków sfinansowanych z tego funduszu. Stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) z 2012 r. rozstrzygające na korzyść takiego rozwiązania zostało zakwestionowane przez Ministerstwo Finansów (MF) i poddane wyrokowi NSA.

„Decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego jest niepokojącą wiadomością dla rynku badań i rozwoju (ang. Research & Development, R&D), ponieważ przekłada się na realne ograniczenie wydatków na innowacje” – komentuje Mike Jagielski, Prezes Zarządu KCR S.A. „Brak rzeczywistego wsparcia ze strony ustawodawcy spowoduje, że skala inwestycji w dziedzinie R&D znacząco się zmniejszy. W konsekwencji oznacza to spadek konkurencyjności Polski na rynku międzynarodowym.”

Według ostatniego rankingu przygotowanego przez Komisję Europejską „Innovation Union Scoreboard 2014” Polska jest na ostatnim miejscu w trzeciej grupie państw „umiarkowanie innowacyjnych” (ang. „Moderate Innovators”), które plasują się poniżej średniej EU. To pokazuje, że wsparcie firm stawiających na innowacje i rozwój jest kluczowe dla zwiększenia atrakcyjności Polski w Europie i na świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

„Odrzucenie interpretacji podatkowej KCR S.A. rzuca negatywne światło na realizację planów wspierania innowacyjności polskiej gospodarki przez państwo, co jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej ostatnich lat” – dodaje Piotr Błoński, Dyrektor Finansowy KCR S.A. „Mamy nadzieję, że powyższe postanowienie NSA będzie przyczynkiem do dyskusji nad konsekwencjami tej decyzji dla innych firm o statusie CBR.”

Uzyskanie oraz utrzymanie statusu CBR jest wymagającym procesem, m.in. ze względu na coroczne przedstawianie dokumentów, które potwierdzają spełnianie wymaganych przez MG kryteriów. Główną zachętą do ubiegania się o taki status są ulgi podatkowe. „W praktyce okazuje się jednak, że jest to wątpliwa motywacja” – podsumowuje Mike Jagielski. „Obecnie w Polsce jest tylko 31 firm uznanych za CBR, gdyż niejasne przepisy w sprawie dysponowania środkami z funduszu innowacyjności często zniechęcają przedsiębiorstwa do złożenia wniosku. Podjęcie dyskusji pomiędzy Ministerstwami Gospodarki i Finansów w sprawie jednolitej wykładni dotyczącej przepisów wydaje się być nieodzowne dla wsparcia rozwoju sektora R&D.”

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Źródło: KCR S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA