REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki sfinansowane z funduszu innowacyjności a koszty podatkowe

Przepisy podatkowe niezupełnie innowacyjne dla firm o statusie CBR
Przepisy podatkowe niezupełnie innowacyjne dla firm o statusie CBR
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił interpretację Centrum Badawczo-Rozwojowego w sprawie ulgi podatkowej dotyczącej wydatków sfinansowanych z funduszu innowacyjności. CBR wnioskowało o uznanie w kosztach podatkowych zarówno odpisów na fundusz innowacyjności, jak i wydatków sfinansowanych z tego funduszu.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z kluczowych elementów wspierania działalności innowacyjnej są instrumenty podatkowe. Uzyskanie statusu centrum badawczo-rozwojowego (CBR), przyznawanego przez Ministerstwo Gospodarki (MG), daje prawo do skorzystania z preferencji w zakresie podatku dochodowego. Ostatnia decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) pokazuje jednak, że brak uzgodnień międzyresortowych i jednolitej interpretacji przepisów powoduje, że intencje ustawodawcy nie idą w parze z rzeczywistością.

Decyzja podjęta przez NSA 4 lipca 2014 dotyczyła wniosku KCR S.A., firmy prowadzącej badania kliniczne na zlecenie i posiadającej status CBR. Przedmiotem zgłoszenia było prawo zaliczania wydatków finansowanych z funduszu innowacyjności do kosztów podatkowych. CBR wnioskowało o uznanie w kosztach podatkowych zarówno odpisów na fundusz innowacyjności, jak i wydatków sfinansowanych z tego funduszu. Stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) z 2012 r. rozstrzygające na korzyść takiego rozwiązania zostało zakwestionowane przez Ministerstwo Finansów (MF) i poddane wyrokowi NSA.

„Decyzja Naczelnego Sądu Administracyjnego jest niepokojącą wiadomością dla rynku badań i rozwoju (ang. Research & Development, R&D), ponieważ przekłada się na realne ograniczenie wydatków na innowacje” – komentuje Mike Jagielski, Prezes Zarządu KCR S.A. „Brak rzeczywistego wsparcia ze strony ustawodawcy spowoduje, że skala inwestycji w dziedzinie R&D znacząco się zmniejszy. W konsekwencji oznacza to spadek konkurencyjności Polski na rynku międzynarodowym.”

REKLAMA

Według ostatniego rankingu przygotowanego przez Komisję Europejską „Innovation Union Scoreboard 2014” Polska jest na ostatnim miejscu w trzeciej grupie państw „umiarkowanie innowacyjnych” (ang. „Moderate Innovators”), które plasują się poniżej średniej EU. To pokazuje, że wsparcie firm stawiających na innowacje i rozwój jest kluczowe dla zwiększenia atrakcyjności Polski w Europie i na świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaliczki uproszczone w podatku dochodowym od osób prawnych

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

„Odrzucenie interpretacji podatkowej KCR S.A. rzuca negatywne światło na realizację planów wspierania innowacyjności polskiej gospodarki przez państwo, co jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej ostatnich lat” – dodaje Piotr Błoński, Dyrektor Finansowy KCR S.A. „Mamy nadzieję, że powyższe postanowienie NSA będzie przyczynkiem do dyskusji nad konsekwencjami tej decyzji dla innych firm o statusie CBR.”

Uzyskanie oraz utrzymanie statusu CBR jest wymagającym procesem, m.in. ze względu na coroczne przedstawianie dokumentów, które potwierdzają spełnianie wymaganych przez MG kryteriów. Główną zachętą do ubiegania się o taki status są ulgi podatkowe. „W praktyce okazuje się jednak, że jest to wątpliwa motywacja” – podsumowuje Mike Jagielski. „Obecnie w Polsce jest tylko 31 firm uznanych za CBR, gdyż niejasne przepisy w sprawie dysponowania środkami z funduszu innowacyjności często zniechęcają przedsiębiorstwa do złożenia wniosku. Podjęcie dyskusji pomiędzy Ministerstwami Gospodarki i Finansów w sprawie jednolitej wykładni dotyczącej przepisów wydaje się być nieodzowne dla wsparcia rozwoju sektora R&D.”

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Źródło: KCR S.A.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA