REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w lotniska nie przyniosły oczekiwanych rezultatów

Inwestycje w lotniska nie przyniosły oczekiwanych rezultatów / Fot. Mariusz Adamski
Inwestycje w lotniska nie przyniosły oczekiwanych rezultatów / Fot. Mariusz Adamski

REKLAMA

REKLAMA

Raport specjalny Reuters pod tytułem „Fundusze unijne pomogły Polsce zbudować lotniska ‘widma’” wywołał dyskusję dotyczącą problemu racjonalnego wykorzystywania środków z UE. Głos w tej sprawie zabrał Europejski Trybunał Obrachunkowy, który w przedstawionym sprawozdaniu zaznaczył, że inwestycje w lotniska nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Autopromocja

Inwestycje w lotniska ze środków UE

Zgodnie z przywołanymi przez agencję Reuters danymi, Polska w latach 2007-2013 otrzymała 615,7 mln euro dedykowanych budowie lub przebudowie lotnisk. Na celowniku raportu specjalnego Reuters znalazły się jednak trzy polskie lotniska „widma”, czyli lotnisko w Łodzi, Rzeszowie oraz Lublinie – Unia Europejska „wyłożyła” na nie łącznie około 105 mln euro.

Jeszcze przed realizacją inwestycji zakładano, że wspomniane trzy lotniska obsługiwać będą łącznie około 3 mln pasażerów rocznie. Niestety prognozy te mają się nijak do rzeczywistości. W Łodzi ogólny ruch pasażerski w roku 2013 wyniósł dokładnie 353.633, przy czym był on znacznie wyższy od wyników za rok 2014, w którym port obsłużył około 100 tys. pasażerów mniej (237.591 – dane nie zawierają statystyk dla grudnia 2014 r.). Jest to wynik i tak sporo lepszy od 187.255 pasażerów odprawionych w roku 2014 przez Port Lotniczy Lublin. Na tym tle mocno wyróżnia się podrzeszowskie lotnisko, które w roku 2014 obsłużyło niecałe 601 tys. podróżnych. „Niezmiernie cieszymy się z tegorocznego wyniku, zarówno pasażerskiego, jak i cargo. Z pewnością pasażerów byłoby więcej, gdyby warunki pogodowe umożliwiły nam w niektórych sytuacjach przyjmowanie samolotów. Pogoda dała się nam we znaki i zapewne granicę 600 tys. pasażerów przekroczylibyśmy znacznie wcześniej. Na szczęście dla nas i dla naszych podróżnych jesteśmy w trakcie inwestycji w II kategorię systemu nawigacyjnego ILS, realizowaną wspólnie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej i być może już w przyszłym roku gorsza pogoda nie będzie dla nas problemem.” – wyjaśnia Stanisław Nowak, prezes Portu Lotniczego „Rzeszów-Jasionka”.

Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020

Europejska porażka

Okazuje się, że wskazane palcem polskie lotniska to jednak wyłącznie część większego problemu. Sprawozdanie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wskazuje bowiem, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów. Twierdzenie to sformułowano na bazie kontroli zrealizowanej przez unijnych kontrolerów, którzy prześwietlili projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych – w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii – na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE. „Brak odpowiedniego planowania i prognozowania spowodował, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie” – twierdzą kontrolerzy. – „Niektóre projekty budowlane były także za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, kontrolerzy stwierdzili, że jedynie w przypadku połowy portów lotniczych można było wykazać faktyczną potrzebę realizacji inwestycji finansowanych ze środków UE i że infrastruktura powstała w wyniku tych inwestycji często nie była dostatecznie wykorzystywana. Dodatkowo, w przypadku ponad połowy skontrolowanych lotnisk znacznie zawyżono prognozowany poziom natężenia ruchu lotniczego – najbardziej skrajnym przykładem jest tu lotnisko w Kordobie, gdzie w 2013 r. liczba pasażerów wyniosła niespełna 7 000 tys., podczas gdy prognozy przewidywały 179 000 tys.

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Zgodnie z danymi sprawozdania, siedem skontrolowanych portów lotniczych nie jest samowystarczalnych pod względem finansowym i trudno im będzie kontynuować działalność bez wsparcia ze środków publicznych - przychody greckiego portu lotniczego w Kastorii w latach 2005-2012 wyniosły 176 000 euro, podczas gdy koszty utrzymania działalności wyniosły w tym samym okresie 7,7 mln euro.

Finalnym wnioskiem specjalistów przygotowujących sprawozdanie jest niestety także fakt, że finansowanie nie było w wystarczającym stopniu nadzorowane przez Komisję, która w zasadzie nie posiada informacji na temat tego, jakie porty lotnicze zostały dofinansowane, ani jakie kwoty na to przeznaczono.

Portal Skarbiec.Biz – największy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

    Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

    Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

    Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

    Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR. Jakie argumenty można podnieść przed sądem?

    Niezadowoleni kredytobiorcy coraz częściej kwestionują umowy oparte o wskaźnik referencyjny WIBOR. Okazuje się, że argumentów w oparciu o które można kwestionować WIBOR w umowach kredytowych jest całkiem sporo.  

    Zmiany w zamówieniach publicznych - wprowadzenie certyfikacji wykonawców od 2025 roku. Na początku certyfikacja obejmie wyłącznie zamówienia na roboty budowlane

    Certyfikacja wykonawców w systemie zamówień publicznych, która wejdzie w życie od 2025 roku, ma zapewniać wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą objęte zakresem certyfikacji podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. określone doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) na poziomie wskazanym w certyfikacie, które będzie wykorzystywał do potwierdzania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

    Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 131,4 mld zł. MF podało dane za I kwartał 2024 roku

    Dochody podatkowe budżetu państwa w I kwartale 2024 roku wyniosły 131,4 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania z ubiegłego roku o około 22,2 mld zł (tj. 20,3%) - informuje Ministerstwo Finansów.

    Rodzice tracą prawo do ulgi na dziecko po podwyżkach. Ich pensje przebijają limit dochodów z … 2013 r.

    PIT za 2023 rok: Rodzice po podwyżkach zarabiają za dużo. I wypadają z ulgi na dziecko.  

    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    REKLAMA