REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia
Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się moment, kiedy poznamy ostateczne brzmienie dokumentów programowych dla perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Jednym z głównych beneficjentów środków będą jednostki samorządu terytorialnego (JST). Nowy okres programowania będzie dla nich nie tylko ogromną szansą rozwoju, ale także wyzwaniem co do identyfikacji problemów, których rozwiązaniu mogą służyć środki pochodzące z UE - w kolejnych latach aż 40% środków skierowanych będzie do JST.

Samorządy będą miały do dyspozycji 4 Programy Operacyjne (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Wiedza, Edukacja, Rozwój, PO Polska Cyfrowa, PO Polska Wschodnia), zaś na poziomie regionalnym będzie 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Alokacja środków - na co i dla kogo?

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej znacznie zwiększyła się (ok. 8%) wysokość środków przyznanych na wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Duża część środków została przeznaczona również na promowanie zrównoważonego transportu, ochronę środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów, wspieranie włączenia społecznego i walkę z ubóstwem oraz na szeroko pojętą e-administrację i cyfryzację. Nowa pula środków przewiduje również finansowanie innych inwestycji samorządów, niemniej jednak środki przeznaczone na pozostałe cele są znacznie niższe. Największą ilość środków przyznano na RPO dla woj. śląskiego, małopolskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubelskiego.

REKLAMA

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • Programy krajowe - działania samorządów objęte wsparciem

Działania JST zmierzające do ochrony środowiska oraz efektywnego korzystania z zasobów będą wspierane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, budowę sieci kanalizacyjnych lub oczyszczalni ścieków, organizację niskoemisyjnego transportu miejskiego, ochronę środowiska miejskiego i rewitalizację miast.

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój ma służyć włączeniu społecznemu, poprawie w obszarze zatrudnienia, edukacji i zdrowia. W tym zakresie JST będą mogły uzyskać dotację na adaptację przedsiębiorstw i pracowników, usługi socjalne, edukację, aktywną integrację osób z danych środowisk, współpracę i mobilność ponadnarodową, aktywizację zawodową osób młodych (do 29. roku życia).

W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na inwestycje i działania w zakresie budowy, rozbudowy lub przebudowy szerokopasmowej sieci internetowej, tworzenie centrów aktywności (dostęp do szybkiego internetu, usług szkoleniowych w zakresie korzystania z nowych technologii), podnoszenia  dostępności i jakości e-usług publicznych, np. polepszenie dostępności danych w systemie elektronicznym, tworzenie nowych e-usług.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

Instrumentem dodatkowym dla pięciu województw Polski wschodniej będzie Program Operacyjny Polska Wschodnia. W ramach tego programu JST będą mogły wnioskować o dofinansowanie zadań w zakresie poprawy efektywności układów transportowych miast wojewódzkich, zwiększenia spójności wewnętrznej makroregionu oraz wspierania innowacyjności i B+R.

  • Regionalne Programy Operacyjne - indywidualne podejście do regionu

Na poziomie regionalnym samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z RPO. Dokumenty te charakteryzuje indywidualne podejście do danego regionu, to znaczy wspieranie takich działań i inwestycji, które przyczynią się do podwyższenia poziomu jego rozwoju oraz rozwiązania problemów kluczowych dla danego obszaru. Są one także uzupełnieniem działań realizowanych na poziomie centralnym - zapewniają więc ciągłość realizowanych inwestycji.

  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - nowe narzędzie wsparcia

W nowej perspektywie finansowej pojawi się nowe narzędzie wsparcia - ZIT. Przy pomocy tego instrumentu, partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie (miasto i samorządy znajdujące się w jego oddziaływaniu) będą mogły realizować wspólne przedsięwzięcia. Głównym beneficjentem tego rodzaju wsparcia będą miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne. Fundusze przyznane na ZIT powinny być przeznaczone między innymi  na rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny (np. budowa parkingów i ścieżek rowerowych), oprawę stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta (np. usuwanie azbestu), wspieranie efektywności energetycznej (np. ocieplanie budynków).

Artykuł przygotowały Aleksandra Pabiańska, Manager oraz Alicja Szumiec, Konsultant w firmie doradczej Accreo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA