REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia
Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się moment, kiedy poznamy ostateczne brzmienie dokumentów programowych dla perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Jednym z głównych beneficjentów środków będą jednostki samorządu terytorialnego (JST). Nowy okres programowania będzie dla nich nie tylko ogromną szansą rozwoju, ale także wyzwaniem co do identyfikacji problemów, których rozwiązaniu mogą służyć środki pochodzące z UE - w kolejnych latach aż 40% środków skierowanych będzie do JST.

Samorządy będą miały do dyspozycji 4 Programy Operacyjne (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Wiedza, Edukacja, Rozwój, PO Polska Cyfrowa, PO Polska Wschodnia), zaś na poziomie regionalnym będzie 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Alokacja środków - na co i dla kogo?

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej znacznie zwiększyła się (ok. 8%) wysokość środków przyznanych na wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Duża część środków została przeznaczona również na promowanie zrównoważonego transportu, ochronę środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów, wspieranie włączenia społecznego i walkę z ubóstwem oraz na szeroko pojętą e-administrację i cyfryzację. Nowa pula środków przewiduje również finansowanie innych inwestycji samorządów, niemniej jednak środki przeznaczone na pozostałe cele są znacznie niższe. Największą ilość środków przyznano na RPO dla woj. śląskiego, małopolskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubelskiego.

REKLAMA

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • Programy krajowe - działania samorządów objęte wsparciem

Działania JST zmierzające do ochrony środowiska oraz efektywnego korzystania z zasobów będą wspierane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, budowę sieci kanalizacyjnych lub oczyszczalni ścieków, organizację niskoemisyjnego transportu miejskiego, ochronę środowiska miejskiego i rewitalizację miast.

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój ma służyć włączeniu społecznemu, poprawie w obszarze zatrudnienia, edukacji i zdrowia. W tym zakresie JST będą mogły uzyskać dotację na adaptację przedsiębiorstw i pracowników, usługi socjalne, edukację, aktywną integrację osób z danych środowisk, współpracę i mobilność ponadnarodową, aktywizację zawodową osób młodych (do 29. roku życia).

W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na inwestycje i działania w zakresie budowy, rozbudowy lub przebudowy szerokopasmowej sieci internetowej, tworzenie centrów aktywności (dostęp do szybkiego internetu, usług szkoleniowych w zakresie korzystania z nowych technologii), podnoszenia  dostępności i jakości e-usług publicznych, np. polepszenie dostępności danych w systemie elektronicznym, tworzenie nowych e-usług.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

Instrumentem dodatkowym dla pięciu województw Polski wschodniej będzie Program Operacyjny Polska Wschodnia. W ramach tego programu JST będą mogły wnioskować o dofinansowanie zadań w zakresie poprawy efektywności układów transportowych miast wojewódzkich, zwiększenia spójności wewnętrznej makroregionu oraz wspierania innowacyjności i B+R.

  • Regionalne Programy Operacyjne - indywidualne podejście do regionu

Na poziomie regionalnym samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z RPO. Dokumenty te charakteryzuje indywidualne podejście do danego regionu, to znaczy wspieranie takich działań i inwestycji, które przyczynią się do podwyższenia poziomu jego rozwoju oraz rozwiązania problemów kluczowych dla danego obszaru. Są one także uzupełnieniem działań realizowanych na poziomie centralnym - zapewniają więc ciągłość realizowanych inwestycji.

  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - nowe narzędzie wsparcia

W nowej perspektywie finansowej pojawi się nowe narzędzie wsparcia - ZIT. Przy pomocy tego instrumentu, partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie (miasto i samorządy znajdujące się w jego oddziaływaniu) będą mogły realizować wspólne przedsięwzięcia. Głównym beneficjentem tego rodzaju wsparcia będą miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne. Fundusze przyznane na ZIT powinny być przeznaczone między innymi  na rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny (np. budowa parkingów i ścieżek rowerowych), oprawę stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta (np. usuwanie azbestu), wspieranie efektywności energetycznej (np. ocieplanie budynków).

Artykuł przygotowały Aleksandra Pabiańska, Manager oraz Alicja Szumiec, Konsultant w firmie doradczej Accreo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA