REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi i zwolnienia podatkowe dla działań innowacyjnych

Ulgi i zwolnienia podatkowe dla działań innowacyjnych
Ulgi i zwolnienia podatkowe dla działań innowacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Wsparcie innowacyjności polskiej gospodarki zarówno od strony sektora nauki, jak i przedsiębiorczości - to cel przygotowanego w Kancelarii Prezydenta projektu zmian w dziesięciu ustawach. Zakłada on m.in. ułatwienia w uzyskiwaniu ulg podatkowych za wydatki na badania i rozwój. Zniesione ma też być opodatkowanie wkładu do spółek w postaci własności intelektualnej i przemysłowej z publicznych uczelni i jednostek badawczych. Do kosztów uzyskania przychodów będą mogły być zaliczane wydatki na badania i rozwój bez względu na końcowy wynik tych badań.

Prezydencka propozycja obejmuje nowelizację dziesięciu ustaw: o szkolnictwie wyższym, instytutach badawczych, Polskiej Akademii Nauk, stopniach naukowych i tytule naukowym, promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, cudzoziemcach, podatku CIT, podatku PIT, rachunkowości i swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Minister finansów chce likwidacji ulgi na nowe technologie

"Polska obecnie znajduje się nisko w rankingu innowacyjności - European Innovation Scoreboard. Powinniśmy mieć ambitne cele, by w ciągu dekady być w pierwszej dziesiątce a w ciągu 25 lat w pierwszej piątce. Pierwsza piątka, to kraje de facto również najbardziej konkurencyjne gospodarczo, bo w XXI w. innowacyjność równa się konkurencyjność" - powiedział PAP minister w Kancelarii Prezydenta Olgierd Dziekoński.

Zaznaczył, że nie można mieć konkurencyjnej gospodarki bez innowacji. "Jeżeli mówimy o poważnym miejscu Polski w świecie, to musimy mieć innowacyjną gospodarkę, czyli taką, która w wielu swoich przejawach, zarówno w systemie szkolnictwa, w systemie ulg inwestycyjnych, w systemie polityki przemysłowej, w systemie promocji nauki, systemie alokowania środków budżetowych będzie kierowana duchem innowacyjności" - podkreślił Dziekoński.

Dodał, że "prezydent uznał, iż czas najwyższy, by przełamać pewną niemoc w kwestii innowacyjności Polski i spróbować ruszyć do przodu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

100 pytań o samochód w firmie + CD

Przygotowany w Kancelarii Prezydenta projekt zakłada po pierwsze zniesienie opodatkowania wkładu w postaci własności intelektualnej i przemysłowej z publicznych uczelni i jednostek badawczych; ma to zwiększyć zakres komercjalizacji badań naukowych i współpracy nauki z biznesem. Według Dziekońskiego takie posunięcie przyczyni się do rozwoju venture capital (forma inwestowania w innowacyjne, a przez to obarczone ryzykiem, projekty).

REKLAMA

Celem prezydenckiej propozycji jest wprowadzenie do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej definicji venture capital tzw. spółki kapitałowej podwyższonego ryzyka, oraz zwolnienie dochodów takiej spółki z CIT z tytułu zbycia akcji. Według projektodawcy definicja ta powinna preferować małe fundusze i dotyczyć tylko prowadzenia działalności inwestycyjnej na nieregulowanym rynku.

Prezydencka propozycja zakłada też wspieranie prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej w Polsce, ma do tego prowadzić m.in. zastąpienie ulgi na nabycie nowych technologii ulgą na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej. Według Kancelarii Prezydenta w 2013 r. z ulgi na nabycie nowych technologii skorzystało 106 podatników (w PIT i CIT), łącznie uzyskując odliczenia w wysokości 308 mln zł. Tymczasem według GUS w tym samym czasie blisko 2,5 tys. przedsiębiorstw prowadziło działalność badawczo-rozwojową, wydając na ten cel łącznie około 6,3 mln zł.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Ponadto w projekcie proponuje się, że podstawą odliczania kosztów na badania i rozwój będzie przychód oraz że w koszty uzyskania przychodów będą mogły być wliczane wydatki na badania i rozwój bez względu na końcowy wynik tej działalności. Ponadto - według projektu - mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogłyby dodatkowo odliczyć 50 proc. wydatków poniesionych na badania i rozwój, a duże przedsiębiorstwa - 20 proc.

"Chodzi o to, by dać małym firmom silniejszy impuls dla inwestowania w prace naukowo badawcze wewnątrz firmy bez konieczności wykazania pozytywnego rezultatu w postaci wynalazku. Dzisiaj zasada jest taka, że prace naukowo-badawcze wewnątrz firmy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko wtedy, gdy zakończą się one wynalazkiem. A wiadomo, że wynalazek to jeden na dziesięć, a koszty trzeba ponosić" - tłumaczył prezydencki minister.

Prezydent proponuje też, by ułatwić rozporządzanie majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze i Polską Akademię Nauk. Proponuje m.in., aby podnieść progi - z 20 tys. euro do 132 tys. euro - wartości rynkowej majątku PAN, którym akademia może rozporządzać samodzielnie.

Projekt zawiera też propozycje mające na celu ułatwienie zatrudnienia w strukturach instytutów badawczych i uczelni młodych naukowców i zagranicznych specjalistów. Prezydent proponuje na przykład, aby na stanowisku profesora nadzwyczajnego mogła być zatrudniana osoba z tytułem naukowym doktora z co najmniej dwuletnim stażem naukowym na uczelni lub jednostce naukowej innej niż ta, w której uzyskała stopień naukowy, a także innej niż ta, w której ma być zatrudniona. W tej chwili na stanowisku profesora nadzwyczajnego mogą być zatrudniane osoby z tytułem naukowym doktora habilitowanego lub profesora.

Kolejnym postulatem prezydenta jest zwiększenie udziału naukowców z zagranicy i managerów w strukturach jednostek naukowych. Chodzi o zmiany w ustawach o instytutach badawczych oraz o PAN, polegające na zwiększeniu limitu udziału wybitnych naukowców i managerów zagranicznych w składzie rad naukowych. Obecnie ten limit to 30-50 proc. składu; propozycja prezydencka przewiduje, że byłoby to 30-70 proc. W celu obniżenia potencjalnych dodatkowych kosztów dla instytutów badawczych ponoszonych z tytułu zatrudniania zagranicznych naukowców i menagerów, prezydencki projekt przewiduje, że mogliby oni brać udziału w posiedzeniach rad za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, np. wideokonferencji, czy głosować drogą elektroniczną.


Kolejna kwestia, którą chciałby zmienić prezydent, to ułatwienie podejmowania studiów w Polsce przez obcokrajowców. Celem jest zwiększenie umiędzynarodowienia polskich uczelni a tym samych krajowego rynku pracy. Prezydent proponuje m.in., by o wysokości opłat za studia na wszystkich poziomach, szkolenia i uczestnictwo w badaniach naukowych decydowały władze uczelni a nie, jak obecnie minister szkolnictwa wyższego. Według prezydenta spowoduje to, że uczelnie będą mogły konkurować miedzy sobą o studentów zagranicznych.

Prezydent chce też zniesienia obowiązku przeprowadzenia przez pracodawcę testu rynku pracy wobec cudzoziemców będących absolwentami polskich uczelni i szkół oraz osób zatrudnianych na stanowiskach kierowniczych. "Dzisiaj paradoks jest taki, że jeżeli szkoła wyższa chciałby zatrudnić laureata Nagrody Nobla, to musiałby przeprowadzi test rynku pracy udawadniający, że nie ma innego takiego laureata w Polsce i w związku tym mają prawo go zatrudnić" - wyjaśnił Dziekoński.

Kolejnym postulatem prezydenta jest przeniesienie kompetencji ustalania pensum dydaktycznego na poziom rektora uczelni, tzn. rektor ustalałby roczny wymiar zajęć dydaktycznych, (obecnie jest to ustalane ustawowo). Według prezydenta ułatwi to zarządzanie wewnątrz uczelni.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Według Kancelarii Prezydenta wejście w życie proponowanych zmian zwiększy zakres działalności badawczo-rozwojowej w Polsce, co pozytywnie wpłynie na kondycję przedsiębiorstw, rynek pracy a długofalowo całej polskiej gospodarki. Prezydent Bronisław Komorowski ma w piątek podpisać i skierować do Sejmu projekt zmian w prawie związanych ze wspieraniem innowacyjności. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA