REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo restrukturyzacyjne 2015
Prawo restrukturyzacyjne 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Prawo restrukturyzacyjne powinno zostać uchwalone przez Sejm jeszcze wakacjami parlamentarnymi - powiedział w czwartek 12 marca 2015 r. wiceminister sprawiedliwości Wojciech Węgrzyn. Planowana data wejścia w życie większości przepisów tej ustawy to 1 czerwca 2015 r. Nowe przepisy mają ułatwiać przedsiębiorcom wyjście z tarapatów finansowych i chronić je przed likwidacją.

"Nowym Prawem restrukturyzacyjnym chcielibyśmy objąć przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorców (MSP), którym znacznie trudniej jest skorzystać z pomocy prawnej. Chcemy dać im szansę zaznajomienia się z nowymi regulacjami, które dadzą im szansę uratować ich przedsiębiorstwa" - mówił Węgrzyn podczas II Polskiego Kongresu Prawa Restrukturyzacyjnego. Jak podkreślił, ustawa jest priorytetem resortu sprawiedliwości, a minister Grabarczyk do minimum ograniczył inne projekty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Projekt ustawy (nowego Prawa restrukturyzacyjnego - PAP) jest już w fazie końcowej, w Sejmie odbywa się drugie czytanie. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu podkomisja zakończy prace i przedstawi sprawozdanie końcowe, co pozwoli Sejmowi uchwalić ją przed wakacjami parlamentarnymi" - powiedział.

Projekt nowego Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, a we wrześniu ub. roku został on przyjęty przez rząd. Zgodnie z projektem firmy znajdujące się w tarapatach finansowych będą mogły skorzystać z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Zdolność restrukturyzacyjną będą mieli wszyscy przedsiębiorcy; nie będą jej posiadać Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego.

Podatki 2015 - komplet

REKLAMA

Z kolei wiceminister gospodarki Mariusz Haładyj zwrócił uwagę, że reforma może być dużym wyzwaniem dla sędziów sądów rejonowych, w których gestii będą pozostawały nowe przepisy. Jak mówił, do tej pory nie przeprowadzano zbyt wielu postępowań naprawczych, wskutek czego nie wykształciła się praktyka, z której mogliby czerpać syndycy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Węgrzyn zauważył, że sędziowie dostaną do ręki doskonałe narzędzie, ale przede wszystkim powinno się zmienić ich myślenie o sprawach niewypłacalności. Zapowiedział też szkolenia dla sędziów. "Nie będzie to łatwe, ponieważ zmiana mentalności jest czymś znacznie trudniejszym niż zmiana przepisów" - przyznał Węgrzyn.

Wiele wyzwań w związku z nowymi przepisami - kontynuował Haładyj - stoi również przed przedsiębiorcami.

"Przedsiębiorca nie musi automatycznie stosować Prawa restrukturyzacyjnego, jak jest to np. w przypadku upadłości likwidacyjnej. Są to rozwiązania fakultatywne, a ich podjęcie zależy od samego przedsiębiorcy. Niestety obserwując stosowanie takich fakultatywnych rozwiązań w gospodarce, jak np. mediacje czy arbitraż, nie są one stosowane masowo, mimo że są one korzystne zarówno dla dłużnika jak i wierzyciela" - wskazał Haładyj. Zaznaczył, że ogromną rolę w upowszechnianiu nowych przepisów mogą odegrać sądy, nakłaniając strony postępowań do ich stosowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ważnym elementem reformy Prawa restrukturyzacyjnego ma być Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości (CRRU). Ma on zawierać m.in.: wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych, informacje o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Korzystanie z rejestru będzie bezpłatne. Znajdą się w nim także wzory pism i formularzy, wymagane w trakcie postępowania.

"Znajdujemy się na etapie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Mamy nadzieję, że w ciągu dwóch miesięcy dojdzie do ogłoszenia przetargu na stworzenie tego rejestru. Myślę, że w przyszłym roku uda się go uruchomić" - poinformował Węgrzyn.

Wiceminister sprawiedliwości uważa, że ideą powstania CRRU, była potrzeba zwiększenia dostępu do informacji o likwidowanych składnikach majątku, przez co ma się zwiększyć jego podaż i liczba osób nim zainteresowanych oraz wartość zbywcza majątku. W sumie ma on wpłynąć na lepsze zaspokojenie roszczeń wierzycieli. CRRU ma ułatwić również komunikację między sądami, a syndykami i zainteresowanymi osobami. W miarę rozwoju rejestru, w przyszłości powinien on również umożliwiać zakup składników majątkowych przez internet, co jednak, według Węgrzyna, wymagać będzie prac nad odpowiednim jego zabezpieczeniem. (PAP)

Rządowy projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne - przebieg procedury legislacyjnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

REKLAMA

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

REKLAMA

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA