REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne 2015

Prawo restrukturyzacyjne 2015
Prawo restrukturyzacyjne 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Prawo restrukturyzacyjne powinno zostać uchwalone przez Sejm jeszcze wakacjami parlamentarnymi - powiedział w czwartek 12 marca 2015 r. wiceminister sprawiedliwości Wojciech Węgrzyn. Planowana data wejścia w życie większości przepisów tej ustawy to 1 czerwca 2015 r. Nowe przepisy mają ułatwiać przedsiębiorcom wyjście z tarapatów finansowych i chronić je przed likwidacją.

"Nowym Prawem restrukturyzacyjnym chcielibyśmy objąć przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorców (MSP), którym znacznie trudniej jest skorzystać z pomocy prawnej. Chcemy dać im szansę zaznajomienia się z nowymi regulacjami, które dadzą im szansę uratować ich przedsiębiorstwa" - mówił Węgrzyn podczas II Polskiego Kongresu Prawa Restrukturyzacyjnego. Jak podkreślił, ustawa jest priorytetem resortu sprawiedliwości, a minister Grabarczyk do minimum ograniczył inne projekty.

REKLAMA

Autopromocja

"Projekt ustawy (nowego Prawa restrukturyzacyjnego - PAP) jest już w fazie końcowej, w Sejmie odbywa się drugie czytanie. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu podkomisja zakończy prace i przedstawi sprawozdanie końcowe, co pozwoli Sejmowi uchwalić ją przed wakacjami parlamentarnymi" - powiedział.

Projekt nowego Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, a we wrześniu ub. roku został on przyjęty przez rząd. Zgodnie z projektem firmy znajdujące się w tarapatach finansowych będą mogły skorzystać z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Zdolność restrukturyzacyjną będą mieli wszyscy przedsiębiorcy; nie będą jej posiadać Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego.

Podatki 2015 - komplet

Z kolei wiceminister gospodarki Mariusz Haładyj zwrócił uwagę, że reforma może być dużym wyzwaniem dla sędziów sądów rejonowych, w których gestii będą pozostawały nowe przepisy. Jak mówił, do tej pory nie przeprowadzano zbyt wielu postępowań naprawczych, wskutek czego nie wykształciła się praktyka, z której mogliby czerpać syndycy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Węgrzyn zauważył, że sędziowie dostaną do ręki doskonałe narzędzie, ale przede wszystkim powinno się zmienić ich myślenie o sprawach niewypłacalności. Zapowiedział też szkolenia dla sędziów. "Nie będzie to łatwe, ponieważ zmiana mentalności jest czymś znacznie trudniejszym niż zmiana przepisów" - przyznał Węgrzyn.

Wiele wyzwań w związku z nowymi przepisami - kontynuował Haładyj - stoi również przed przedsiębiorcami.

"Przedsiębiorca nie musi automatycznie stosować Prawa restrukturyzacyjnego, jak jest to np. w przypadku upadłości likwidacyjnej. Są to rozwiązania fakultatywne, a ich podjęcie zależy od samego przedsiębiorcy. Niestety obserwując stosowanie takich fakultatywnych rozwiązań w gospodarce, jak np. mediacje czy arbitraż, nie są one stosowane masowo, mimo że są one korzystne zarówno dla dłużnika jak i wierzyciela" - wskazał Haładyj. Zaznaczył, że ogromną rolę w upowszechnianiu nowych przepisów mogą odegrać sądy, nakłaniając strony postępowań do ich stosowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Ważnym elementem reformy Prawa restrukturyzacyjnego ma być Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości (CRRU). Ma on zawierać m.in.: wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych, informacje o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Korzystanie z rejestru będzie bezpłatne. Znajdą się w nim także wzory pism i formularzy, wymagane w trakcie postępowania.

"Znajdujemy się na etapie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Mamy nadzieję, że w ciągu dwóch miesięcy dojdzie do ogłoszenia przetargu na stworzenie tego rejestru. Myślę, że w przyszłym roku uda się go uruchomić" - poinformował Węgrzyn.

Wiceminister sprawiedliwości uważa, że ideą powstania CRRU, była potrzeba zwiększenia dostępu do informacji o likwidowanych składnikach majątku, przez co ma się zwiększyć jego podaż i liczba osób nim zainteresowanych oraz wartość zbywcza majątku. W sumie ma on wpłynąć na lepsze zaspokojenie roszczeń wierzycieli. CRRU ma ułatwić również komunikację między sądami, a syndykami i zainteresowanymi osobami. W miarę rozwoju rejestru, w przyszłości powinien on również umożliwiać zakup składników majątkowych przez internet, co jednak, według Węgrzyna, wymagać będzie prac nad odpowiednim jego zabezpieczeniem. (PAP)

Rządowy projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne - przebieg procedury legislacyjnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA