REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo restrukturyzacyjne 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo restrukturyzacyjne 2015
Prawo restrukturyzacyjne 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Prawo restrukturyzacyjne powinno zostać uchwalone przez Sejm jeszcze wakacjami parlamentarnymi - powiedział w czwartek 12 marca 2015 r. wiceminister sprawiedliwości Wojciech Węgrzyn. Planowana data wejścia w życie większości przepisów tej ustawy to 1 czerwca 2015 r. Nowe przepisy mają ułatwiać przedsiębiorcom wyjście z tarapatów finansowych i chronić je przed likwidacją.

"Nowym Prawem restrukturyzacyjnym chcielibyśmy objąć przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorców (MSP), którym znacznie trudniej jest skorzystać z pomocy prawnej. Chcemy dać im szansę zaznajomienia się z nowymi regulacjami, które dadzą im szansę uratować ich przedsiębiorstwa" - mówił Węgrzyn podczas II Polskiego Kongresu Prawa Restrukturyzacyjnego. Jak podkreślił, ustawa jest priorytetem resortu sprawiedliwości, a minister Grabarczyk do minimum ograniczył inne projekty.

REKLAMA

REKLAMA

"Projekt ustawy (nowego Prawa restrukturyzacyjnego - PAP) jest już w fazie końcowej, w Sejmie odbywa się drugie czytanie. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu podkomisja zakończy prace i przedstawi sprawozdanie końcowe, co pozwoli Sejmowi uchwalić ją przed wakacjami parlamentarnymi" - powiedział.

Projekt nowego Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, a we wrześniu ub. roku został on przyjęty przez rząd. Zgodnie z projektem firmy znajdujące się w tarapatach finansowych będą mogły skorzystać z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Zdolność restrukturyzacyjną będą mieli wszyscy przedsiębiorcy; nie będą jej posiadać Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego.

Podatki 2015 - komplet

Z kolei wiceminister gospodarki Mariusz Haładyj zwrócił uwagę, że reforma może być dużym wyzwaniem dla sędziów sądów rejonowych, w których gestii będą pozostawały nowe przepisy. Jak mówił, do tej pory nie przeprowadzano zbyt wielu postępowań naprawczych, wskutek czego nie wykształciła się praktyka, z której mogliby czerpać syndycy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Węgrzyn zauważył, że sędziowie dostaną do ręki doskonałe narzędzie, ale przede wszystkim powinno się zmienić ich myślenie o sprawach niewypłacalności. Zapowiedział też szkolenia dla sędziów. "Nie będzie to łatwe, ponieważ zmiana mentalności jest czymś znacznie trudniejszym niż zmiana przepisów" - przyznał Węgrzyn.

Wiele wyzwań w związku z nowymi przepisami - kontynuował Haładyj - stoi również przed przedsiębiorcami.

"Przedsiębiorca nie musi automatycznie stosować Prawa restrukturyzacyjnego, jak jest to np. w przypadku upadłości likwidacyjnej. Są to rozwiązania fakultatywne, a ich podjęcie zależy od samego przedsiębiorcy. Niestety obserwując stosowanie takich fakultatywnych rozwiązań w gospodarce, jak np. mediacje czy arbitraż, nie są one stosowane masowo, mimo że są one korzystne zarówno dla dłużnika jak i wierzyciela" - wskazał Haładyj. Zaznaczył, że ogromną rolę w upowszechnianiu nowych przepisów mogą odegrać sądy, nakłaniając strony postępowań do ich stosowania.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

Ważnym elementem reformy Prawa restrukturyzacyjnego ma być Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości (CRRU). Ma on zawierać m.in.: wyszukiwarkę prowadzonych spraw upadłościowych, wykaz syndyków i biegłych, informacje o wszystkich postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych. Korzystanie z rejestru będzie bezpłatne. Znajdą się w nim także wzory pism i formularzy, wymagane w trakcie postępowania.

"Znajdujemy się na etapie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Mamy nadzieję, że w ciągu dwóch miesięcy dojdzie do ogłoszenia przetargu na stworzenie tego rejestru. Myślę, że w przyszłym roku uda się go uruchomić" - poinformował Węgrzyn.

Wiceminister sprawiedliwości uważa, że ideą powstania CRRU, była potrzeba zwiększenia dostępu do informacji o likwidowanych składnikach majątku, przez co ma się zwiększyć jego podaż i liczba osób nim zainteresowanych oraz wartość zbywcza majątku. W sumie ma on wpłynąć na lepsze zaspokojenie roszczeń wierzycieli. CRRU ma ułatwić również komunikację między sądami, a syndykami i zainteresowanymi osobami. W miarę rozwoju rejestru, w przyszłości powinien on również umożliwiać zakup składników majątkowych przez internet, co jednak, według Węgrzyna, wymagać będzie prac nad odpowiednim jego zabezpieczeniem. (PAP)

Rządowy projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne - przebieg procedury legislacyjnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA