REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT

Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia
Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków dla firm ważnych dla obronności kraju, a w zamian 10-proc. ulgę od naliczonego podatku CIT.

Projekt znajduje się obecnie w uzgodnieniach. MON będzie czekało na uwagi mniej więcej do połowy przyszłego tygodnia.

REKLAMA

Autopromocja

Resort chce zastąpić nowymi przepisami obowiązującą od 15 lat ustawę o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. W przełożeniu rozszerzono normy dotyczące programu mobilizacji gospodarki (PMG), do tej pory opisanego tylko w jednym artykule ustawy. Według MON obecnie brakuje narzędzi do realizacji funkcji związanych z PMG.

Zgodnie z projektem, jeśli dana firma pozyskała z udziałem środków Skarbu Państwa zdolności do produkcji, dostaw, remontów lub modernizacji określonych wyrobów, nie będzie mogła w odniesieniu do nich odmówić przyjęcia realizacji zadania obronnego nałożonego decyzją administracyjną, nawet nieodpłatnie. Przedsiębiorstwo nie będzie mogło także uzależnić wykonania zadań obronnych od wcześniejszego ustanowienia zdolności przemysłowej i transferu technologii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego przedsiębiorca będzie ponosił karę w wysokości 10 proc. wartości zadania. Pieniądze te mają być przeznaczane na pokrycie kosztów ustanowienia odpowiedniej zdolności w innej firmie. Uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego będzie także skutkować zwrotem na rzecz Skarbu Państwa pozyskanych zdolności przemysłowych.

Przepisy dotyczą także firm umieszczonych w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Lista ta jest ustanawiana rozporządzeniem rządu. Obecnie obejmuje ponad 180 podmiotów.

Zobacz: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym

Przedsiębiorstwa z listy będą musiały uzyskać zgodę MON na działania takie jak rozwiązanie lub likwidacja spółki, przeniesienie jej siedziby za granicę, zmiana przedmiotu działalności spółki albo zbycie, wydzierżawienie, darowizna, zmiana przeznaczenia lub zaniechanie eksploatacji majątku wykorzystywanego do realizacji zadań na rzecz obronności państwa. Co pół roku firmy te będą też musiały przedstawiać ministrowi informację o swoim stanie. Ma ona obejmować finansową i prawną sytuację przedsiębiorstwa, posiadane koncesje, zdolności produkcyjne, remontowe i modernizacyjne oraz strukturę właścicielską i osoby uprawnione do reprezentacji organów firmy. Szczegółowy zakres informacji ma określić rozporządzenie MON.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wykonywanie zadań nakładanych na przedsiębiorców mają szczegółowo określać umowy (porozumienia wykonawcze) zawierane przez nich z organami państwa. Tak jak do tej pory wykonywanie zadań będzie finansowane z budżetu państwa. W umowach będzie się określać kary za niepoprawne rozliczenie otrzymanych pieniędzy. Projekt przewiduje też kary dla szefów firm – areszt do 30 dni lub grzywnę. Będą one grozić za niewykonanie decyzji nakładającej zadania obronne, nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z umowy (porozumienia wykonawczego) oraz za niepoddanie się lub utrudnianie kontroli.

Co biznes otrzyma w zamian? Projekt precyzuje, że przedsiębiorcy wykonującemu zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa nałożone w drodze decyzji "udziela się ulgi od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych ustalonego zgodnie z obowiązującymi przepisami w zryczałtowanej wysokości 10 proc.". Według MON będzie to "realna i powszechna zachęta" dla przedsiębiorców do uczestnictwa w realizacji zadań obronnych.


Z szacunków MON wynika, że ulga uszczupli dochody budżetu państwa o ok. 22 mln zł rocznie. Jak argumentują w uzasadnieniu projektu jego autorzy, kwota ta "jest z punktu widzenia obronności i logistycznego zabezpieczenia państwa w wyższych stanach gotowości obronnej kosztem znikomym i pomijalnym w skali ogólnej".

Projekt na nowo definiuje, kim są przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Chodzi o firmy zdolne albo deklarujące zdolność do wykorzystania swojego potencjału na potrzeby obronne w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz działający w jednym z 15 obszarów. Nowościami na tej liście są: wytwarzanie i dystrybucja leków oraz opieka zdrowotna, wydobywanie kopalin, przemysł stoczniowy i chemiczny oraz działalność kartograficzna, topograficzna i geodezyjna o przeznaczeniu specjalnym.

Spółki rynku wynajmu nieruchomości (srwn) będą zwolnione z CIT

Tak jak do tej pory przedsiębiorstwami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym będą firmy przemysłu obronnego i specjalnego (tu projekt doprecyzowuje ustawowe definicje), zajmujące się eksploatacją lotnisk i portów morskich (a także – co nowe – "innych obiektów budowalnych o strategicznym znaczeniu"), kolportażem, nadawaniem programów radiowych i telewizyjnych, produkcją, transportem i magazynowaniem produktów naftowych, wytwarzaniem, dystrybucją i przesyłaniem gazu, paliw płynnych oraz energii elektrycznej, a także przedsiębiorstwa z branży transportowej, pocztowej i telekomunikacyjnej.

W projekcie zaproponowano, żeby program mobilizacji gospodarki wskazywał zadania, jakie nakłada się na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do tej pory w ustawie była mowa tylko o zadaniach, jakie mogą być nałożone na przedsiębiorców.

Zaproponowano też, by MON koordynował przygotowanie PMG oraz nadzorował system zabezpieczania ciągłości dostaw wynikających z programu. Zapisano też, że resort organizuje i nadzoruje przygotowania obronne wszystkich przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, "produkujących środki bojowe i sprzęt wojskowy oraz remontujących sprzęt wojskowy niezależnie od ich struktury właścicielskiej".

Projekt zawiera też procedurę uruchamiania zadań produkcyjnych i usługowych wynikających z programu mobilizacji gospodarki, której do tej pory nie było. Zaproponowano, by o uruchomieniu PMG decydował premier na wniosek szefa MON uzgodniony z ministrem finansów oraz organami uczestniczącymi w opracowaniu programu. Program będzie można uruchomić selektywnie lub w pełnym zakresie. (PAP)

ral/ malk/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA