REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia
Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków dla firm ważnych dla obronności kraju, a w zamian 10-proc. ulgę od naliczonego podatku CIT.

Projekt znajduje się obecnie w uzgodnieniach. MON będzie czekało na uwagi mniej więcej do połowy przyszłego tygodnia.

REKLAMA

REKLAMA

Resort chce zastąpić nowymi przepisami obowiązującą od 15 lat ustawę o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. W przełożeniu rozszerzono normy dotyczące programu mobilizacji gospodarki (PMG), do tej pory opisanego tylko w jednym artykule ustawy. Według MON obecnie brakuje narzędzi do realizacji funkcji związanych z PMG.

REKLAMA

Zgodnie z projektem, jeśli dana firma pozyskała z udziałem środków Skarbu Państwa zdolności do produkcji, dostaw, remontów lub modernizacji określonych wyrobów, nie będzie mogła w odniesieniu do nich odmówić przyjęcia realizacji zadania obronnego nałożonego decyzją administracyjną, nawet nieodpłatnie. Przedsiębiorstwo nie będzie mogło także uzależnić wykonania zadań obronnych od wcześniejszego ustanowienia zdolności przemysłowej i transferu technologii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego przedsiębiorca będzie ponosił karę w wysokości 10 proc. wartości zadania. Pieniądze te mają być przeznaczane na pokrycie kosztów ustanowienia odpowiedniej zdolności w innej firmie. Uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego będzie także skutkować zwrotem na rzecz Skarbu Państwa pozyskanych zdolności przemysłowych.

Przepisy dotyczą także firm umieszczonych w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Lista ta jest ustanawiana rozporządzeniem rządu. Obecnie obejmuje ponad 180 podmiotów.

Zobacz: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym

Przedsiębiorstwa z listy będą musiały uzyskać zgodę MON na działania takie jak rozwiązanie lub likwidacja spółki, przeniesienie jej siedziby za granicę, zmiana przedmiotu działalności spółki albo zbycie, wydzierżawienie, darowizna, zmiana przeznaczenia lub zaniechanie eksploatacji majątku wykorzystywanego do realizacji zadań na rzecz obronności państwa. Co pół roku firmy te będą też musiały przedstawiać ministrowi informację o swoim stanie. Ma ona obejmować finansową i prawną sytuację przedsiębiorstwa, posiadane koncesje, zdolności produkcyjne, remontowe i modernizacyjne oraz strukturę właścicielską i osoby uprawnione do reprezentacji organów firmy. Szczegółowy zakres informacji ma określić rozporządzenie MON.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wykonywanie zadań nakładanych na przedsiębiorców mają szczegółowo określać umowy (porozumienia wykonawcze) zawierane przez nich z organami państwa. Tak jak do tej pory wykonywanie zadań będzie finansowane z budżetu państwa. W umowach będzie się określać kary za niepoprawne rozliczenie otrzymanych pieniędzy. Projekt przewiduje też kary dla szefów firm – areszt do 30 dni lub grzywnę. Będą one grozić za niewykonanie decyzji nakładającej zadania obronne, nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z umowy (porozumienia wykonawczego) oraz za niepoddanie się lub utrudnianie kontroli.

Co biznes otrzyma w zamian? Projekt precyzuje, że przedsiębiorcy wykonującemu zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa nałożone w drodze decyzji "udziela się ulgi od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych ustalonego zgodnie z obowiązującymi przepisami w zryczałtowanej wysokości 10 proc.". Według MON będzie to "realna i powszechna zachęta" dla przedsiębiorców do uczestnictwa w realizacji zadań obronnych.


Z szacunków MON wynika, że ulga uszczupli dochody budżetu państwa o ok. 22 mln zł rocznie. Jak argumentują w uzasadnieniu projektu jego autorzy, kwota ta "jest z punktu widzenia obronności i logistycznego zabezpieczenia państwa w wyższych stanach gotowości obronnej kosztem znikomym i pomijalnym w skali ogólnej".

Projekt na nowo definiuje, kim są przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Chodzi o firmy zdolne albo deklarujące zdolność do wykorzystania swojego potencjału na potrzeby obronne w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz działający w jednym z 15 obszarów. Nowościami na tej liście są: wytwarzanie i dystrybucja leków oraz opieka zdrowotna, wydobywanie kopalin, przemysł stoczniowy i chemiczny oraz działalność kartograficzna, topograficzna i geodezyjna o przeznaczeniu specjalnym.

Spółki rynku wynajmu nieruchomości (srwn) będą zwolnione z CIT

Tak jak do tej pory przedsiębiorstwami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym będą firmy przemysłu obronnego i specjalnego (tu projekt doprecyzowuje ustawowe definicje), zajmujące się eksploatacją lotnisk i portów morskich (a także – co nowe – "innych obiektów budowalnych o strategicznym znaczeniu"), kolportażem, nadawaniem programów radiowych i telewizyjnych, produkcją, transportem i magazynowaniem produktów naftowych, wytwarzaniem, dystrybucją i przesyłaniem gazu, paliw płynnych oraz energii elektrycznej, a także przedsiębiorstwa z branży transportowej, pocztowej i telekomunikacyjnej.

W projekcie zaproponowano, żeby program mobilizacji gospodarki wskazywał zadania, jakie nakłada się na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do tej pory w ustawie była mowa tylko o zadaniach, jakie mogą być nałożone na przedsiębiorców.

Zaproponowano też, by MON koordynował przygotowanie PMG oraz nadzorował system zabezpieczania ciągłości dostaw wynikających z programu. Zapisano też, że resort organizuje i nadzoruje przygotowania obronne wszystkich przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, "produkujących środki bojowe i sprzęt wojskowy oraz remontujących sprzęt wojskowy niezależnie od ich struktury właścicielskiej".

Projekt zawiera też procedurę uruchamiania zadań produkcyjnych i usługowych wynikających z programu mobilizacji gospodarki, której do tej pory nie było. Zaproponowano, by o uruchomieniu PMG decydował premier na wniosek szefa MON uzgodniony z ministrem finansów oraz organami uczestniczącymi w opracowaniu programu. Program będzie można uruchomić selektywnie lub w pełnym zakresie. (PAP)

ral/ malk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA