REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia
Firmy ważne dla obronności z 10-proc. ulgą w CIT/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki przewiduje wprowadzenie nowych obowiązków dla firm ważnych dla obronności kraju, a w zamian 10-proc. ulgę od naliczonego podatku CIT.

Projekt znajduje się obecnie w uzgodnieniach. MON będzie czekało na uwagi mniej więcej do połowy przyszłego tygodnia.

REKLAMA

Autopromocja

Resort chce zastąpić nowymi przepisami obowiązującą od 15 lat ustawę o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. W przełożeniu rozszerzono normy dotyczące programu mobilizacji gospodarki (PMG), do tej pory opisanego tylko w jednym artykule ustawy. Według MON obecnie brakuje narzędzi do realizacji funkcji związanych z PMG.

Zgodnie z projektem, jeśli dana firma pozyskała z udziałem środków Skarbu Państwa zdolności do produkcji, dostaw, remontów lub modernizacji określonych wyrobów, nie będzie mogła w odniesieniu do nich odmówić przyjęcia realizacji zadania obronnego nałożonego decyzją administracyjną, nawet nieodpłatnie. Przedsiębiorstwo nie będzie mogło także uzależnić wykonania zadań obronnych od wcześniejszego ustanowienia zdolności przemysłowej i transferu technologii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego przedsiębiorca będzie ponosił karę w wysokości 10 proc. wartości zadania. Pieniądze te mają być przeznaczane na pokrycie kosztów ustanowienia odpowiedniej zdolności w innej firmie. Uchylenie się od przyjęcia zadania obronnego będzie także skutkować zwrotem na rzecz Skarbu Państwa pozyskanych zdolności przemysłowych.

Przepisy dotyczą także firm umieszczonych w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Lista ta jest ustanawiana rozporządzeniem rządu. Obecnie obejmuje ponad 180 podmiotów.

Zobacz: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym

Przedsiębiorstwa z listy będą musiały uzyskać zgodę MON na działania takie jak rozwiązanie lub likwidacja spółki, przeniesienie jej siedziby za granicę, zmiana przedmiotu działalności spółki albo zbycie, wydzierżawienie, darowizna, zmiana przeznaczenia lub zaniechanie eksploatacji majątku wykorzystywanego do realizacji zadań na rzecz obronności państwa. Co pół roku firmy te będą też musiały przedstawiać ministrowi informację o swoim stanie. Ma ona obejmować finansową i prawną sytuację przedsiębiorstwa, posiadane koncesje, zdolności produkcyjne, remontowe i modernizacyjne oraz strukturę właścicielską i osoby uprawnione do reprezentacji organów firmy. Szczegółowy zakres informacji ma określić rozporządzenie MON.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (wydanie II z dodatkiem specjalnym) (książka)

Wykonywanie zadań nakładanych na przedsiębiorców mają szczegółowo określać umowy (porozumienia wykonawcze) zawierane przez nich z organami państwa. Tak jak do tej pory wykonywanie zadań będzie finansowane z budżetu państwa. W umowach będzie się określać kary za niepoprawne rozliczenie otrzymanych pieniędzy. Projekt przewiduje też kary dla szefów firm – areszt do 30 dni lub grzywnę. Będą one grozić za niewykonanie decyzji nakładającej zadania obronne, nienależyte wykonanie obowiązków wynikających z umowy (porozumienia wykonawczego) oraz za niepoddanie się lub utrudnianie kontroli.

Co biznes otrzyma w zamian? Projekt precyzuje, że przedsiębiorcy wykonującemu zadania na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa nałożone w drodze decyzji "udziela się ulgi od naliczonego podatku dochodowego od osób prawnych ustalonego zgodnie z obowiązującymi przepisami w zryczałtowanej wysokości 10 proc.". Według MON będzie to "realna i powszechna zachęta" dla przedsiębiorców do uczestnictwa w realizacji zadań obronnych.


Z szacunków MON wynika, że ulga uszczupli dochody budżetu państwa o ok. 22 mln zł rocznie. Jak argumentują w uzasadnieniu projektu jego autorzy, kwota ta "jest z punktu widzenia obronności i logistycznego zabezpieczenia państwa w wyższych stanach gotowości obronnej kosztem znikomym i pomijalnym w skali ogólnej".

Projekt na nowo definiuje, kim są przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Chodzi o firmy zdolne albo deklarujące zdolność do wykorzystania swojego potencjału na potrzeby obronne w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz działający w jednym z 15 obszarów. Nowościami na tej liście są: wytwarzanie i dystrybucja leków oraz opieka zdrowotna, wydobywanie kopalin, przemysł stoczniowy i chemiczny oraz działalność kartograficzna, topograficzna i geodezyjna o przeznaczeniu specjalnym.

Spółki rynku wynajmu nieruchomości (srwn) będą zwolnione z CIT

Tak jak do tej pory przedsiębiorstwami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym będą firmy przemysłu obronnego i specjalnego (tu projekt doprecyzowuje ustawowe definicje), zajmujące się eksploatacją lotnisk i portów morskich (a także – co nowe – "innych obiektów budowalnych o strategicznym znaczeniu"), kolportażem, nadawaniem programów radiowych i telewizyjnych, produkcją, transportem i magazynowaniem produktów naftowych, wytwarzaniem, dystrybucją i przesyłaniem gazu, paliw płynnych oraz energii elektrycznej, a także przedsiębiorstwa z branży transportowej, pocztowej i telekomunikacyjnej.

W projekcie zaproponowano, żeby program mobilizacji gospodarki wskazywał zadania, jakie nakłada się na przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do tej pory w ustawie była mowa tylko o zadaniach, jakie mogą być nałożone na przedsiębiorców.

Zaproponowano też, by MON koordynował przygotowanie PMG oraz nadzorował system zabezpieczania ciągłości dostaw wynikających z programu. Zapisano też, że resort organizuje i nadzoruje przygotowania obronne wszystkich przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, "produkujących środki bojowe i sprzęt wojskowy oraz remontujących sprzęt wojskowy niezależnie od ich struktury właścicielskiej".

Projekt zawiera też procedurę uruchamiania zadań produkcyjnych i usługowych wynikających z programu mobilizacji gospodarki, której do tej pory nie było. Zaproponowano, by o uruchomieniu PMG decydował premier na wniosek szefa MON uzgodniony z ministrem finansów oraz organami uczestniczącymi w opracowaniu programu. Program będzie można uruchomić selektywnie lub w pełnym zakresie. (PAP)

ral/ malk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA