REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ulga podatkowa od 2019 roku dla producentów gier komputerowych

Nowa ulga podatkowa od 2019 roku dla producentów gier komputerowych
Nowa ulga podatkowa od 2019 roku dla producentów gier komputerowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotował projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo. Projekt ten przewiduje ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy. Wspieranie innowacyjnych technologii to nasz priorytet - powiedział PAP wiceminister kultury Paweł Lewandowski.

Z ulgi mógłby skorzystać każdy producent kulturowej gry wideo, czyli takiej, która wykorzystuje "polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórcze lub innowacyjny charakter". Wsparcie nie będzie przyznawane na gry o charakterze reklamowym lub promocyjnym, hazardowe, zawierające treści pornograficzne oraz nieprzeznaczone do komercyjnej dystrybucji. Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych. O wsparcie mógłby się ubiegać producent, który wprowadził do dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała na rynku przez okres co najmniej 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o ulgę.

REKLAMA

Autopromocja

Lewandowski wyjaśnił, że projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo skierowany jest do "wszystkich twórców gier wideo, którzy w jakikolwiek sposób chcieliby skorzystać z polskiego potencjału kulturowego - np. zabytków, muzyki, aktorów, producentów itd., a także do każdego producenta gry wideo, który chce tworzyć ją w Polsce "i jakikolwiek element polskości chce tam zawrzeć, a tym elementem polskości jest na przykład zatrudnienie polskich pracowników".

Poinformował, że producenci gier wideo będą mieli do wypełnienia test kwalifikacyjny, w którym będą przyznawane punkty za określone elementy gry, np. polską muzykę, polskie punkty orientacyjne, zatrudnianie pracowników z Polski itd.

Projekt zakłada, że wsparcia finansowego będzie możliwe, jeżeli gra wideo uzyska w teście kwalifikacyjnym co najmniej połowę wszystkich punktów możliwych do uzyskania, w tym co najmniej połowę punktów dotyczących kryteriów: wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy i posiada kulturotwórczy lub innowacyjny charakter. Wtedy producent otrzyma od ministra kultury i dziedzictwa narodowego certyfikat tymczasowy, potwierdzający uprawnienie do skorzystania z ulgi podatkowej.

Lewandowski poinformował, że ulga podatkowa "będzie wynosiła 19 proc. w przypadku podatku CIT, czyli producent gry będzie mógł odpisać cały CIT".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister może przyznać jedno wsparcie finansowe związane z produkcją danej kulturowej gry wideo. Jeżeli kilku przedsiębiorców złożyłoby wniosek o wsparcie finansowe wspólnie, to koszt będzie mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany jedynie przez jednego z tych przedsiębiorców.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Tłumacząc powody przygotowania projektu, wiceminister powiedział, że resort kultury zauważył, iż tego typu rozwiązania tworzone są na całym świecie. "Jednocześnie obawialiśmy się, że wiele polskich, świetnych firm przeniesie się do innych krajów, ponieważ będą mieli tam lepsze warunki podatkowe. I rzeczywiście nie myliliśmy się, dlatego że jedna z dużych polskich firm, odpowiedzialna za tworzenie grafiki komputerowej czy tzw. cinematyków, praktycznie w całości wyemigrowała do Kanady, więc żeby zapobiec tego typu sytuacjom, żeby zachęcić producentów do tego, żeby budowali polski produkt narodowy, żeby zachęcić twórców z innych krajów, żeby w Polsce zakładali swoje siedziby - po to stworzyliśmy tę ulgę podatkową" - tłumaczył wiceszef MKiDN.

Wiceminister zauważył, że "jedną z nisz polskiej gospodarki są przemysły kreatywne, w tym sektor gier komputerowych". "Przemysły kreatywne mają obecnie większą wartość niż przemysł wydobywczy w Polsce, dlatego tworzenie przyjaznych warunków do ich dalszego rozwoju jest częścią rozwoju Polski na kolejne kilkadziesiąt lat, jest też częścią planu premiera Mateusza Morawieckiego. To jest również ten kierunek, w którym zmierza cały świat" - podkreślił Lewandowski.

"Wspieranie tych innowacyjnych technologii w gospodarce jest naszym priorytetem, z drugiej strony kierowanie zachęt do rynku, który odpowiada za dużo produktów kulturowych jest priorytetem ministra kultury i dziedzictwa narodowego" - dodał.

Stan Just, członek zarządu Stowarzyszenia Polskie Gry i Europejskiej Federacji Twórców Gier, powiedział PAP, że stowarzyszenie z zadowoleniem przyjęło informację o skierowaniu do konsultacji publicznych projektu ustawy.

REKLAMA

"Cieszy nas, że proponowany w ustawie nowy instrument wsparcia wychodzi naprzeciw wielokrotnie zgłaszanemu przez przedstawicieli branży postulatowi wprowadzenia w Polsce ulgi podatkowej dla producentów gier wideo. Przykłady podobnych rozwiązań, które od lat z powodzeniem funkcjonują m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii, pokazują, że jest to jedna z najbardziej skutecznych form wsparcia, realnie wpływająca na wzmocnienie konkurencyjności danego rynku w regionie" - wskazał.

Just przypomniał, że zgodnie z założeniami przedstawionymi w ustawie, ulga "przyniesie twórcom gier kulturowych korzyść podatkową w wysokości do 19 proc. kosztów kwalifikowanych, co przy budżetach sięgających milionów złotych może być istotnym wsparciem dla wielu producentów gier". "Kolejną, istotną zaletą tego instrumentu jest brak limitu liczby kwalifikowalnych projektów. Jeśli projekt spełni określone w ustawie wymagania, producent będzie uprawniony do ulgi - nie musi tutaj konkurować o ograniczony budżet z innymi. W związku z czym będzie to mechanizm użyteczny dla podmiotów na różnym etapie rozwoju, na czym szczególnie zależało Stowarzyszeniu Polskie Gry" - dodał.

Ocenił, że w długiej perspektywie wprowadzenie wspomnianej ulgi podatkowej w połączeniu z innymi, dostępnymi obecnie w Polsce formami wsparcia dla producentów gier, takimi jak np. ulga B+R, IP BOX czy GameINN "może przyczynić się do znaczącego wzmocnienia pozycji Polski w Europie jako atrakcyjnego miejsca do tworzenia gier wideo". "Stworzenie przyjaznego ekosystemu dla rozwoju branży gier w Polsce to również szansa na zwiększenie poziomu inwestycji i zatrudnienia w tym sektorze. Warto też wspomnieć, że ulga dla twórców gier kulturowych z pewnością zachęci polskich deweloperów do pracy nad tytułami, które będą promować polską i europejską kulturę i dziedzictwo na całym świecie" - podkreślił Justa.


Sektor gier wideo staje się w ostatnich latach jednym z kluczowych i najszybciej rozwijających się sektorów kultury i kreatywnych na świecie. "Budżety produkcyjne i promocyjne największych i odnoszących globalne sukcesy gier wideo już teraz porównywalne są z budżetami najdroższych produkcji filmowych. Wartość światowego rynku gier wideo w roku 2017 szacowano na blisko 110 miliardów USD. Wedle prognoz w roku 2030 zbliży się ona do 130 miliardów USD" - podkreślono w projekcie ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo.

Dodano, że wartość polskiego rynku gier wideo w 2016 r. wyniosła 1,85 mld zł, zaś prognoza na rok 2019 to 2,23 mld. "Polska branża gier wideo rozwija się więc obecnie bardzo dynamicznie, generując znaczące wpływy do budżetu oraz tworząc liczne miejsca pracy. W roku 2017 rodzimy rynek gier wideo pod względem wartości zajmował 23. miejsce na świecie i 7. miejsce w Europie, generując 0,10 polskiego PKB, podczas gdy w przodujących pod tym względem krajach, takich jak np. Japonia, Korea Południowa czy Chiny, wartość ta była nawet 2-3 razy większa" - zaznaczono w projekcie.

Jeden z największych polskich producentów gier CD Projekt, według danych na koniec 2017 r., na całym świecie sprzedał 33 mln kopii gier z serii Wiedźmin, czyli Wiedźmina, Wiedźmina 2: Zabójcy Królów i Wiedźmina 3: Dziki Gon.

Jeśli chodzi o wyniki finansowe, na koniec 3 kwartału 2017 r. zysk brutto ze sprzedaży Wiedźmina 3: Dziki Gon wraz z dodatkami - Serca z Kamienia i Krew i Wino wyniósł 1 mld zł.

MKiDN przewiduje, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku. (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

ksi/ itm/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA