REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Praw Podatnika ma być niezależny od MF

Rzecznik Praw Podatnika ma być niezależny od MF
Rzecznik Praw Podatnika ma być niezależny od MF

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Praw Podatnika będzie powoływany na wniosek ministra finansów ale nie ma obaw o jego niezależność - zapewnia PAP wiceminister finansów Filip Świtała. Rzecznik Praw Podatnika będzie powoływany na 6-letnią kadencję, bez możliwości jej powtórzenia i będzie nieusuwalny. Zdaniem ministra Świtały nie ma uzasadnienia, by nowego rzecznika umieszczać w strukturach Rzecznika MŚP.

PAP: Po co nam Rzecznik Praw Podatnika?

REKLAMA

REKLAMA

Filip Świtała, wiceminister finansów: To nasza uczciwa oferta wobec podatników. Dostrzegamy, że jest potrzebna nie tylko informacja o tym, jak podatki płacić ale także interwencja i pomoc podatnikom, którzy nie wiedzą, jak to robić. Rzecznik Praw Podatnika ma pomagać przede wszystkim osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej, pracują np. na umowę o pracę, dzieło czy zlecenie.

Chodzi np. o pomoc w uzyskaniu interpretacji podatkowej, czy pomoc w sytuacjach, z którymi podatnicy nie mają na co dzień do czynienia, np. w kwestii dziedziczenia. Jest wiele spraw na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, czy podatku od spadku i darowizn, gdzie taka pomoc byłaby bardzo przydatna osobom, które normalnie z takimi zagadnieniami się nie stykają.

Dostrzegamy potrzebę budowy zinstytucjonalizowanej ścieżki pomocy w tego typu sprawach. Mówimy też o interwencjach w sprawach, w których organy reagują zgodnie z prawem, ale nadmiernie formalnie, z naruszeniem poczucia sprawiedliwości. Chcielibyśmy to zmienić. Potrzebny jest ktoś, kto będzie z zewnątrz ten deficyt sprawiedliwości społecznej dopełniał. Takim profesjonalnym organem może być Rzecznik Praw Podatnika.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

PAP: Projekt przygotowany przez resort finansów spotkał się jednak z dużą krytyką, m.in. ze strony Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Proponuje on scalenie Rzecznika Praw Podatnika z Biurem Rzecznika MŚP. Byłby on powoływany przez ministra finansów na wniosek Rzecznika MŚP.

: Ale my tworzymy tę instytucję przede wszystkim z myślą o podatnikach nieprofesjonalnych. Nie chcemy, aby RPP wchodził w kompetencje Rzecznika MŚP, ale pamiętajmy, że o ile wszystkie małe i średnie firmy są podatnikami, o tyle nie wszyscy podatnicy są małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Nam przede wszystkim chodzi o osoby fizyczne, które nie są firmami, a też oczekują pomocy w rozwiązaniu problemów podatkowych.

PAP: Czyli waszą intencją jest, by RPP pomagał przede wszystkim w sprawach wykraczających poza sferę działalności gospodarczej?

: Tak, choć nie znaczy, że w sprawy gospodarcze nie będzie się angażował.

PAP: Ze strony krytyków pojawił się też zarzut dotyczący trybu wyboru RPP; miałby być powoływany na wniosek ministra finansów. To może mieć wpływ na jego niezależność?

: Nie widzę tu powodu do obaw. To dość standardowy tryb powoływania rzecznika. W podobnym trybie został powołany np. Rzecznik MŚP - na wniosek ministra przedsiębiorczości i technologii przez premiera.

W naszym projekcie założyliśmy praktycznie brak usuwalności RPP ze stanowiska i jednokrotną kadencję - bez możliwości powtórzenia. Nie będzie mu więc zależało na zawarciu jakiegoś paktu z ministrem, aby wybrać go na kolejną kadencję. Poza tym kadencja RPP będzie trwała sześć lat, a to wykracza poza przeciętną spotykaną w praktyce kadencję ministra finansów. To gwarantuje niezależność.

PAP: Chcecie, żeby Rzecznik Praw Podatników z jednej strony współpracował z resortem finansów a jednocześnie sygnalizował problemy?

: Tak - chcemy, aby pełnił dokładnie taką funkcję. Wpisaliśmy ją do projektu ustawy. Chcemy, aby była to funkcja diagnostyczno-analityczna. Rzecznik będzie przygotowywał raporty o tym, jak prawo podatkowe jest stosowane, jakie problemy wiążą się z jego stosowaniem. Chodzi o wskazywanie pomyłek urzędów, sądów, czy błędów w interpretacjach. Dzięki temu uda nam się zainicjować proces, który będzie prowadził do poprawy nie tylko prawa, ale także poprawy praktyki jego stosowania.

Zależy nam, aby Rzecznik pełnił też rolę pomocniczą np. ożywił instytucję mediacji. Teraz jest zawarta w kpa, ale będzie też w nowej Ordynacji podatkowej. RPP w naszym zamyśle może mediacje promować, może je prowadzić, będzie bowiem wiarygodny zarówno dla podatnika, jak i urzędu skarbowego. Dzięki niemu mediacja może w końcu zafunkcjonuje. Widzimy naturalną potrzebę rozwiązywania sporów podatkowych w sposób polubowny. To oszczędność kosztów zarówno dla fiskusa, jak i podatników. Zarazem wzrasta poziom wzajemnego zaufania.

PAP: Czy podobnych kompetencji nie ma np. Rzecznik Praw Obywatelskich?

: RPO najczęściej interweniuje na etapie spraw sądowych, a w przypadku sporów podatkowych może być na to już za późno. Dlatego zależy nam na tym, aby ta interwencja była wcześniej, na etapie zbierania materiałów dowodowych, co ma miejsce w postępowaniu pierwszej instancji przed urzędem skarbowym. Dlatego zaproponowaliśmy, aby RPP miał strukturę terenową, w każdym województwie będzie funkcjonował jeden jego zastępca. Dzięki temu podatnik, który ma jakiś problem będzie miał praktyczną możliwość spotkania się z rzecznikiem, a właściwie jego zastępcą. Zastępca RPP będzie z jednej strony partnerem, a z drugiej strony krytykiem poczynań władz skarbowych lokalnego szczebla. Siłą tej instytucji będzie to, że nie będzie to "rzecznik warszawski", ale "rzecznik lokalny".

PAP: To oznacza, że Rzecznik będzie musiał mieć doświadczenie w praktyce stosowania przepisów podatkowych, a nie tylko podbudowę teoretyczną, na przykład akademicką?

: Nie chcemy kogoś, kto ma doświadczenie wyłącznie w stanowieniu prawa, chcemy kogoś, kto jest praktykiem z 5-10 letnim stażem. Formalne kwalifikacje nie wystarczą. Ludzi spełniających stawiane przez nas warunki jest w Polsce na rynku wielu. Znalezienie kogoś z dużym doświadczeniem, wiedzą praktyczną w zakresie podatków nie będzie trudne.

PAP: Na jakim etapie jest projekt?

: Na etapie konsultacji, dyskusji m.in. w komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego.

PAP: Zmiany postulowane przez Rzecznika MŚP mogą zostać uwzględnione w projekcie?

: Ja chciałbym, by ustawa została przyjęta w kształcie zaproponowanym przez resort finansów - jest racjonalna i ma mocne uzasadnienie.

PAP: Kiedy wejdzie w życie?

: Te zmiany są skorelowane ze zmianami przewidzianymi w projekcie nowej Ordynacji podatkowej, dlatego oba projekty powinny wejść w życie w tym samym czasie. Pierwszy możliwy termin to 1 stycznia 2020 r. i tego się trzymamy. Chcielibyśmy, aby zmiany zostały uchwalone przez Parlament do końca tej kadencji Sejmu. Zakładając przynajmniej półroczne vacatio legis, powinny zostać opublikowane najpóźniej w połowie przyszłego roku. (PAP)

Projekt ustawy o Rzeczniku Praw Podatnika

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA