REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy inwestujące w najem nieruchomości (FINN) zapłacą 8,5 proc. podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy inwestujące w najem nieruchomości (FINN) zapłacą 8,5 proc. podatku /Fot. Fotolia
Firmy inwestujące w najem nieruchomości (FINN) zapłacą 8,5 proc. podatku /Fot. Fotolia
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku 2019 r. ma wejść w życie ustawa wprowadzająca na polski rynek podmioty inwestujące w najem nieruchomości (FINN). Dla nowych spółek FINN przewidziano stosowanie preferencyjnej, 8,5 proc. stawki podatkowej, ale tylko z dochodów uzyskanych przez nie z najmu nieruchomości mieszkalnych.

Projekt ustawy wprowadzającej na polski rynek podmioty inwestujące w najem nieruchomościFINN, na wzór funkcjonujących w Unii Europejskiej podmiotów typu REIT, jest obecnie na etapie prac sejmowych - został skierowany do prac w komisji finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów Maciej Żukowski stwierdził, że "FINN-y są dobrym pomysłem na pobudzenie prywatnego rynku do budowania i wynajmowania mieszkań". "Już prowadziliśmy prekonsultacje z biznesem, który jest zainteresowany stworzeniem FINN-a. Nie był to kapitał państwowy, a prywatny" - powiedział dyrektor departamentu podatków dochodowych. Jak dodał, 50 mln zł, który jest tzw. progiem wejścia w FINN, dla biznesu nie jest wygórowanym progiem.

Żukowski zauważył, że "atrakcyjność projektu polega na tym, że jest w przypadku FINN jest jednokrotność opodatkowania". Jak informowało ministerstwo, dla nowych spółek przewidziano stosowanie preferencyjnej, 8,5 proc. stawki podatkowej, ale tylko z dochodów uzyskanych przez nie z najmu nieruchomości mieszkalnych.

"Efektywna stawka opodatkowania będzie wynosiła około 17 proc." - mówił Filip Świtała, wiceminister finansów. Stanie się tak, ponieważ "ustawa nie pozwala na odliczenie amortyzacji nieruchomości".

REKLAMA

W trakcie środowych (17 października) prac sejmowa komisja zaproponowała poprawkę dotyczącą kompetencji osób, które mogą zarządzać FINN-ami. W pierwotnej wersji osoba zarządzająca powinna okazać "oświadczenie o posiadaniu pięcioletniego doświadczenia w zakresie zarządzania nieruchomościami wraz z opisem tego doświadczenia". To zdaniem posłów zawężało krąg osób, które mogłyby zarządzać FINN-em.Poprawkę ma zredagować sejmowe Biuro Legislacyjne i ma ona zostać przegłosowana w kolejnym czytaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzono także szereg oprawek o charakterze redakcyjnym, językowym i doprecyzowującym. Posłowie zasiadający w komisji oraz przedstawiciele strony społecznej zadali szereg pytań, na które odpowiadał m.in. podsekretarz stanu w ministerstwie finansów Filip Świtała. Pytano m.in. o wymóg zainwestowania w FINN minimum 50 mln zł. "W tym przypadku kierowała nami chęć ochrony inwestora indywidulanego, aby (spółka) była wiarygodną finansowo i bezpieczną inwestycją" - powiedział Świtała. Jak dodał, Ministerstwo Finansów, które za projekt odpowiada, posiłkowało się wzorami, wypracowanymi w tym względzie w innych krajach. "Trochę te wymogi zredukowaliśmy" - przyznał jednak wiceminister.

Jak przypomniał wiceprezes BGK Nieruchomości Włodzimierz Stasiak, nad wymogiem "50 mln zł rynek długo dyskutował". Powiedział, że aby FINN-y były poważne, muszą posiadać pulę mieszkań. "A przy 50 mln zł, nawet przy dozwolonym maksymalnym finasowaniu dłużnym, przy założeniu, że jedno mieszkanie kosztuje ok. 200 tys. zł, to FINN-y będą miały między 200 a 400 mieszkań" - powiedział Stasiak.

Przedstawiciel Konfederacji Lewiatan Adrian Zwoliński pytał o "zawężenie FINN-ów do nieruchomości mieszkalnych". "Prosiłbym o poszerzenie (projektu ustawy - PAP) o nieruchomości biurowe, magazynowe" - powiedział. Wiceminister Świtała podał, że rząd "chce w pierwszej kolejności pobudzić rynek mieszkalny".

Polecamy: Komplet podatki 2019

Projekt ustawy przewiduje, że FINN to będzie spółka akcyjna, notowana na giełdzie, która będzie miała przynajmniej 50 mln zł kapitału. Musi uzyskiwać przychody z najmu co najmniej 5 nieruchomości mieszkalnych. Ma też regularnie wypłacać dywidendę.

Nie przewiduje się, żeby spółka zajmowała się działalnością deweloperską.

W FINN będzie mógł zainwestować inwestor indywidualny, który ma otrzymać dywidendę nie obciążona podatkiem od dywidend. Inwestor zapłaci jedynie podatek dochodowy od dochodów z najmu nieruchomości.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.(PAP)

autor: Mariusz Polit

mp/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA