REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019
Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku czekają podatników istotne zmiany zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na samochody firmowe. Zmiany mają dotyczyć także samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu i użytkowania. Eksperci Mariański Group wyjaśniają na przykładach jakie będą skutki tych zmian.

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad przygotowanym przez Ministerstwo Finansów (i przyjętym przez Radę Ministrów) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt  ten dotyczy bardzo obszernego zakresu tematów.

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z obszarów planowanych zmian są koszty związane z użytkowaniem samochodów osobowych. Ministerstwo uznało że podatnicy nadużywają możliwości ujmowania w kosztach podatkowych wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych i postanowiło dokonać zmian. Oczywiście zmian na niekorzyść dla podatników.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W obecnym stanie prawnym raty leasingowe za samochód osobowy mogą być zaliczane do kosztów podatkowych bez żadnego limitu, podobnie jak opłaty wstępne, ubezpieczenie, naprawy i doposażenie samochodów. Ten natomiast występuje przy odpisach amortyzacyjnych i wynosi 20 tysięcy euro czyli około 86 tysięcy złotych. W przypadku najmu możliwym jest ujmowanie kosztów czynszu najmu w kosztach podatkowych bez limitu, a kosztów eksploatacji na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, czyli tzw. kilometrówki.

Na czym polegają zmiany:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2019 roku ma się pojawić kwota maksymalna, którą może potrącić leasingobiorca. Zostanie ona zrównana z nowym, podwyższonym limitem odpisów amortyzacyjnych, który wyniesie 150 tysięcy złotych. Limit ma dotyczyć każdego auta osobno przez cały okres ich używania.

W sytuacji, gdy auto będzie używane zarówno do celów służbowych jak i prywatnych zaliczona do kosztów będzie mogła być tylko połowa rat leasingowych i odpisów amortyzacyjnych.  Dotyczy to także wszelkich kosztów związanych z eksploatacją takich samochodów osobowych (serwis, doposażenia, naprawy, parkowanie itp.). Aby móc odliczać 100% konieczne będzie prowadzenie takiej samej ewidencji, jak ta, która sporządzana jest do celów odliczenia VAT.

Skutki wdrożenia zmian…

Rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych w całości. Będzie to dotyczyło całych rat leasingowych w tym w części raty kapitałowych jak i odsetek. Zmiana efektywnie premiuje najbardziej przedsiębiorców, którzy korzystają z aut droższych, co obrazują to wyliczenia poniżej.

Wartość samochodu: 300 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Wartość samochodu: 150 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

150 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

150 tys. zł

75 tys. zł

ok. 86 tys. zł

75 tys. zł

Wartość samochodu: 100 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

100 tys. zł

100 tys. zł

ok. 86 tys. zł

100 tys. zł

Mieszane

100 tys. zł

50 tys. zł

ok. 86 tys. zł

50 tys. zł

Wartość samochodu: 50 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

Mieszane

50 tys. zł

25 tys. zł

50 tys. zł

25 tys. zł

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Aspekty problematyczne – potencjalne źródło problemów:

  1. Nie jest jasne co w sytuacji, gdy nastąpi zmiana przeznaczenia samochodu z użytku wyłącznie do celów służbowych na mieszany i odwrotnie.
  2. Nie ustalono czy zmiana wykorzystania samochodu z wyłącznie firmowego na mieszany będzie skutkowała obowiązkiem korekty okresów poprzednich czy tez nie.
  3. Kolejnym problemem jest wykorzystywanie auta do celów nie tylko służbowych. W zakresie PIT i CIT wprowadzony ma zostać podobny mechanizm jak w przypadku VAT, co oznacza że niemalże wszyscy przedsiębiorcy stracą prawo do ujęcia w kosztach podatkowych połowy ceny pojazdu. Wynika to z bardzo rygorystycznych formalnych wymogów pełnego odliczenia, ale również z tego, że uniknięcie prywatnego użytku pojazdu, choćby w marginalnym zakresie, jest bardzo trudne.
  4. Organy podatkowe nie pozwalają na pełne odliczenie, argumentując, że „użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych”. W praktyce oznacza, że żaden użytkownik samochodu osobowego nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT. „Potencjalna możliwość” użytku prywatnego istnieje zawsze.

Na przykład: prawo do pełnych kosztów straci np. taksówkarz, którzy przejeżdża w celach służbowych dziesiątki czy nawet setki kilometrów dziennie, ale przed pracą zawozi dziecko do żłobka oddalonego o 1 km od domu czy przedsiębiorstwo, które udostępnia samochody do użytku prywatnego pracownikom, mimo że płacą oni PIT z tytułu tego użytku. Tak samo w przypadku mikro przedsiębiorców – wykorzystanie auta również do użytku prywatnego jest w ich przypadku najczęstsze.

PODSUMOWUJĄC

Wprowadzenie takich zmian będzie dla wielu przedsiębiorców oznaczało po prostu wzrost obciążeń publicznoprawnych. Dla umów leasingowych, które są w tracie realizacji przewiduje się wprowadzenie wyłączenia, lecz nie definitywnego ale czasowego – mają być rozliczane tak jak obecnie ale nie dłużej niż przez dwa lata, czyli do k. 2020 roku.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA