REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019
Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku czekają podatników istotne zmiany zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na samochody firmowe. Zmiany mają dotyczyć także samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu i użytkowania. Eksperci Mariański Group wyjaśniają na przykładach jakie będą skutki tych zmian.

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad przygotowanym przez Ministerstwo Finansów (i przyjętym przez Radę Ministrów) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt  ten dotyczy bardzo obszernego zakresu tematów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z obszarów planowanych zmian są koszty związane z użytkowaniem samochodów osobowych. Ministerstwo uznało że podatnicy nadużywają możliwości ujmowania w kosztach podatkowych wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych i postanowiło dokonać zmian. Oczywiście zmian na niekorzyść dla podatników.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W obecnym stanie prawnym raty leasingowe za samochód osobowy mogą być zaliczane do kosztów podatkowych bez żadnego limitu, podobnie jak opłaty wstępne, ubezpieczenie, naprawy i doposażenie samochodów. Ten natomiast występuje przy odpisach amortyzacyjnych i wynosi 20 tysięcy euro czyli około 86 tysięcy złotych. W przypadku najmu możliwym jest ujmowanie kosztów czynszu najmu w kosztach podatkowych bez limitu, a kosztów eksploatacji na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, czyli tzw. kilometrówki.

REKLAMA

Na czym polegają zmiany:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2019 roku ma się pojawić kwota maksymalna, którą może potrącić leasingobiorca. Zostanie ona zrównana z nowym, podwyższonym limitem odpisów amortyzacyjnych, który wyniesie 150 tysięcy złotych. Limit ma dotyczyć każdego auta osobno przez cały okres ich używania.

W sytuacji, gdy auto będzie używane zarówno do celów służbowych jak i prywatnych zaliczona do kosztów będzie mogła być tylko połowa rat leasingowych i odpisów amortyzacyjnych.  Dotyczy to także wszelkich kosztów związanych z eksploatacją takich samochodów osobowych (serwis, doposażenia, naprawy, parkowanie itp.). Aby móc odliczać 100% konieczne będzie prowadzenie takiej samej ewidencji, jak ta, która sporządzana jest do celów odliczenia VAT.

Skutki wdrożenia zmian…

Rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych w całości. Będzie to dotyczyło całych rat leasingowych w tym w części raty kapitałowych jak i odsetek. Zmiana efektywnie premiuje najbardziej przedsiębiorców, którzy korzystają z aut droższych, co obrazują to wyliczenia poniżej.

Wartość samochodu: 300 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Wartość samochodu: 150 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

150 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

150 tys. zł

75 tys. zł

ok. 86 tys. zł

75 tys. zł

Wartość samochodu: 100 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

100 tys. zł

100 tys. zł

ok. 86 tys. zł

100 tys. zł

Mieszane

100 tys. zł

50 tys. zł

ok. 86 tys. zł

50 tys. zł

Wartość samochodu: 50 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

Mieszane

50 tys. zł

25 tys. zł

50 tys. zł

25 tys. zł

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Aspekty problematyczne – potencjalne źródło problemów:

  1. Nie jest jasne co w sytuacji, gdy nastąpi zmiana przeznaczenia samochodu z użytku wyłącznie do celów służbowych na mieszany i odwrotnie.
  2. Nie ustalono czy zmiana wykorzystania samochodu z wyłącznie firmowego na mieszany będzie skutkowała obowiązkiem korekty okresów poprzednich czy tez nie.
  3. Kolejnym problemem jest wykorzystywanie auta do celów nie tylko służbowych. W zakresie PIT i CIT wprowadzony ma zostać podobny mechanizm jak w przypadku VAT, co oznacza że niemalże wszyscy przedsiębiorcy stracą prawo do ujęcia w kosztach podatkowych połowy ceny pojazdu. Wynika to z bardzo rygorystycznych formalnych wymogów pełnego odliczenia, ale również z tego, że uniknięcie prywatnego użytku pojazdu, choćby w marginalnym zakresie, jest bardzo trudne.
  4. Organy podatkowe nie pozwalają na pełne odliczenie, argumentując, że „użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych”. W praktyce oznacza, że żaden użytkownik samochodu osobowego nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT. „Potencjalna możliwość” użytku prywatnego istnieje zawsze.

Na przykład: prawo do pełnych kosztów straci np. taksówkarz, którzy przejeżdża w celach służbowych dziesiątki czy nawet setki kilometrów dziennie, ale przed pracą zawozi dziecko do żłobka oddalonego o 1 km od domu czy przedsiębiorstwo, które udostępnia samochody do użytku prywatnego pracownikom, mimo że płacą oni PIT z tytułu tego użytku. Tak samo w przypadku mikro przedsiębiorców – wykorzystanie auta również do użytku prywatnego jest w ich przypadku najczęstsze.

PODSUMOWUJĄC

Wprowadzenie takich zmian będzie dla wielu przedsiębiorców oznaczało po prostu wzrost obciążeń publicznoprawnych. Dla umów leasingowych, które są w tracie realizacji przewiduje się wprowadzenie wyłączenia, lecz nie definitywnego ale czasowego – mają być rozliczane tak jak obecnie ale nie dłużej niż przez dwa lata, czyli do k. 2020 roku.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA