REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa dla producentów gier wideo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga podatkowa dla producentów gier wideo, ulga w PIT, ulga w CIT
Ulga podatkowa dla producentów gier wideo, ulga w PIT, ulga w CIT

REKLAMA

REKLAMA

Projekt (z 10 października 2018 r.) ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw określa zasady, warunki oraz tryb przyznawania i rozliczania wsparcia finansowego produkcji kulturowych gier wideo w postaci ulgi w podatku dochodowym (zarówno w PIT jak i CIT).

Polski rząd dostrzegając potencjał  polskiego sektora gier wideo, mając na względzie także zagraniczną promocję polskich treści kulturowych oraz pozytywnego wizerunku Polski poprzez gry wideo, zamierza wprowadzić ulgę podatkową (w podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych) na produkcję tzw. kulturowych gier wideo (komputerowych).

REKLAMA

Autopromocja

Omawiany projekt przygotowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i aktualnie przechodzi konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Ustawa ma wejść w życie w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc prawdopodobnie już w 2019 roku.

Kto skorzysta z ulgi  

Ulga podatkowa jest przeznaczona dla polskich producentów kulturowych gier wideo (podatników CIT lub PIT).

Prawo do skorzystania z ulgi na produkcję danej kulturowej gry wideo ma mieć przedsiębiorca będący producentem kulturowej gry wideo, który:

  1. posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. wprowadził do komercyjnej dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała w komercyjnej dystrybucji przez okres przynajmniej trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie wsparcia finansowego;
  3. otrzymał certyfikat tymczasowy dotyczący produkcji danej kulturowej gry wideo;
  4. po zakończeniu produkcji gry wideo i wprowadzeniu jej do komercyjnej dystrybucji otrzymał certyfikat ostateczny dotyczący produkcji danej kulturowej gry wideo.

Ulga może być przyznana także przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie produkcji gier wideo, którego siedziba znajduje się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w przypadku gdy spełnia on łącznie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- posiada oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

- przedmiotem wsparcia finansowego jest gra wideo produkowana przez ten oddział (wtedy ww. warunki z pkt 2-4 muszą być spełnione przez ten oddział).

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu z ulgi podatkowej będą mogli skorzystać producenci kulturowych gier wideo, ponoszących koszty w ramach produkcji, określane jako kwalifikowane. Producent powinien być odpowiedzialny za projektowanie, właściwą produkcję i testowanie gry wideo, jednocześnie będąc zaangażowanym w każdy z tych etapów. Nadrzędną zasadą jest, że grę może zgłosić do ulgi wyłącznie jeden producent, stąd podwykonawca poszczególnych części gry nie będzie w rozumieniu projektowanej ustawy jej producentem. Umożliwia się jednak rozliczanie gry przez kilku koproducentów jednej kulturowej gry wideo, pod warunkiem, że złożą wspólny wniosek.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Kulturowa gra wideo, test kwalifikacyjny

REKLAMA

Ustawa o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo (…) zawierać ma m.in. definicję kulturowej gry wideo. Są (będą) nimi gry wideo, które wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiadają kulturotwórczy lub innowacyjny charakter, a także spełniają test kwalifikacyjny potwierdzony certyfikatem tymczasowym oraz ostatecznym i jest przeznaczona do komercyjnej dystrybucji.

Weryfikację kulturowego charakteru gier wideo, wydawanie certyfikatów tymczasowych i ostatecznych będzie przeprowadzał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo instytucja kultury, której Minister powierzy te zadania.

Weryfikacja kulturowego charakteru gier wideo będzie się odbywać przy pomocy testu kwalifikacyjnego wypełnianego przez producenta gry wideo, a następnie ocenianego przez ministra.

Wzór testu kwalifikacyjnego będzie określony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy.  Test ten ma być podobny do  wskazanego w uzasadnieniu omawianego projektu.

REKLAMA

Test zawierać będzie kryteria wraz z przypisaną im punktacją wskazujące na kulturowy charakter gry ze względu zarówno na treść gry wideo jak i wykorzystanie czynników produkcji. W ramach kryteriów dotyczących treści kulturowej oceniane będzie:

- przedstawienie dziedzictwa kulturowego, historycznego, artystycznego lub naukowego z kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG tworzą państwa członkowskie Unii Europejskiej, Islandia, Norwegia i Liechtenstein),
- osadzenie miejsca akcji w kraju EOG,
- tożsamość i pochodzenie postaci i ich więź z kulturą krajów EOG,
- udział narracji w grze wideo,
- istnienie dialogów lub napisów w języku polskim,
- oryginalność rozwiązania i wykorzystanie własności intelektualnej,
- wykorzystanie elementów innowacyjnych.

Kryteria związane z wykorzystaniem czynników produkcji służyć będą ocenie czy prace nad treścią gry (projektowanie, storyboarding, warstwa wizualna, warstwa dźwiękowa) będą odbywać się w Polsce oraz czy kluczowe osoby zatrudnione przy produkcji gry wideo będą rezydentami krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego, takie jak: lider projektu, scenarzysta, główny kompozytor, osoba odpowiedzialna za warstwę graficzną, główny projektant.


Odliczenie kosztów kwalifikowanych

Omawiana ulga polegać ma na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania (w podatku dochodowym od osób prawnych albo podatku dochodowym od osób fizycznych), czyli co do zasady od dochodu - kosztów kwalifikowanych. Będzie można odliczyć nawet 100% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych w ciągu 6 kolejnych lat (jeżeli w danym roku podatkowym kwota dochodu będzie niższa od wartości kosztów kwalifikowanych).

Katalog kosztów kwalifikowanych do odliczenia w ramach omawianej ulgi pojawi się w art. 18f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do kosztów kwalifikowanych będą zaliczane w szczególności wydatki na:

- wynagrodzenia pracowników, zleceniobiorców, wykonujących umowy o dzieło (włącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne z tych tytułów) -  w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na produkcję kulturowej gry wideo pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika (zleceniobiorcy, wykonującego umowę o dzieło) w danym miesiącu;

  • nabycie materiałów bezpośrednio związanych z produkcją kulturowej gry wideo;
  • nabycie usługi świadczonej lub wykonywanej na potrzeby produkcji kulturowej gry wideo;
  • nabycie usługi korzystania ze sprzętu i aparatury specjalistycznej w części w jakiej wykorzystywana jest na potrzeby produkcji kulturowej gry wideo;
  • dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w ramach produkcji kulturowej gry wideo, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością;
  • produkcję formatów umożliwiających dostęp do kulturowych gry wideo osobom niepełnosprawnym, w tym koszty audiodeskrypcji i napisów dla niesłyszących.

Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z omawianego odliczenia i uzyskali certyfikat tymczasowy, są obowiązani w prowadzonej ewidencji księgowej  wyodrębnić koszty kwalifikowane do ulgi związane z produkcją kulturowych gier wideo w podziale na poszczególne gry oraz rodzaje kosztów.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane, ale nie wcześniej niż od dnia rozpoczęcia terminu wsparcia finansowego określonego w certyfikacie tymczasowym albo w zeznaniu za rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał certyfikat ostateczny.

Z ulgi nie będą mogli skorzystać podatnicy posiadający zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, pozostający pod zarządem komisarycznym, znajdujący się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania restrukturyzacyjnego.

Prawo do ulgi podatkowej będą mogli uzyskać producenci tych gier wideo, których budżet wynosi co najmniej 100 tys. złotych.

Do ulgi nie będą mieli prawa producenci z tytułu gier wideo o charakterze reklamowym lub promocyjnym, gier wideo będących grami hazardowymi.

Producenci gier wideo, chcący uzyskać uprawnienie do ulgi podatkowej, po przejściu procedury kwalifikacyjnej związanej z oceną testu kwalifikacyjnego otrzymają certyfikat tymczasowy. Od momentu otrzymania certyfikatu tymczasowego będą mogli odliczać koszty kwalifikowane od podstawy opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po zakończeniu produkcji gry wideo w celu ostatecznego rozliczenia wsparcia finansowego, producenci kulturowych gier wideo zobligowani będą do uzyskania  (w ciągu 3 lat od daty uzyskania certyfikatu tymczasowego) certyfikatu ostatecznego wydawanego po powtórnej ocenie testu kwalifikacyjnego uwzględniającego finalną realizację gry wideo.

Podatnicy, którzy nie uzyskają certyfikatu ostatecznego będą musieli skorygować zeznania podatkowe (usunąć z nich odliczone koszty kwalifikowane) i w konsekwencji zapłacić podatek dochodowy.

Projekt (z 10 października 2018 r.) ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo oraz o zmianie innych ustaw

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA