Ulga podatkowa dla producentów gier wideo

REKLAMA
REKLAMA
Polski rząd dostrzegając potencjał polskiego sektora gier wideo, mając na względzie także zagraniczną promocję polskich treści kulturowych oraz pozytywnego wizerunku Polski poprzez gry wideo, zamierza wprowadzić ulgę podatkową (w podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych) na produkcję tzw. kulturowych gier wideo (komputerowych).
REKLAMA
Omawiany projekt przygotowany został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i aktualnie przechodzi konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe. Ustawa ma wejść w życie w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc prawdopodobnie już w 2019 roku.
Kto skorzysta z ulgi
Ulga podatkowa jest przeznaczona dla polskich producentów kulturowych gier wideo (podatników CIT lub PIT).
Prawo do skorzystania z ulgi na produkcję danej kulturowej gry wideo ma mieć przedsiębiorca będący producentem kulturowej gry wideo, który:
- posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- wprowadził do komercyjnej dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała w komercyjnej dystrybucji przez okres przynajmniej trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie wsparcia finansowego;
- otrzymał certyfikat tymczasowy dotyczący produkcji danej kulturowej gry wideo;
- po zakończeniu produkcji gry wideo i wprowadzeniu jej do komercyjnej dystrybucji otrzymał certyfikat ostateczny dotyczący produkcji danej kulturowej gry wideo.
Ulga może być przyznana także przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie produkcji gier wideo, którego siedziba znajduje się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w przypadku gdy spełnia on łącznie następujące warunki:
- posiada oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- przedmiotem wsparcia finansowego jest gra wideo produkowana przez ten oddział (wtedy ww. warunki z pkt 2-4 muszą być spełnione przez ten oddział).
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu z ulgi podatkowej będą mogli skorzystać producenci kulturowych gier wideo, ponoszących koszty w ramach produkcji, określane jako kwalifikowane. Producent powinien być odpowiedzialny za projektowanie, właściwą produkcję i testowanie gry wideo, jednocześnie będąc zaangażowanym w każdy z tych etapów. Nadrzędną zasadą jest, że grę może zgłosić do ulgi wyłącznie jeden producent, stąd podwykonawca poszczególnych części gry nie będzie w rozumieniu projektowanej ustawy jej producentem. Umożliwia się jednak rozliczanie gry przez kilku koproducentów jednej kulturowej gry wideo, pod warunkiem, że złożą wspólny wniosek.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Kulturowa gra wideo, test kwalifikacyjny
Ustawa o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo (…) zawierać ma m.in. definicję kulturowej gry wideo. Są (będą) nimi gry wideo, które wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiadają kulturotwórczy lub innowacyjny charakter, a także spełniają test kwalifikacyjny potwierdzony certyfikatem tymczasowym oraz ostatecznym i jest przeznaczona do komercyjnej dystrybucji.
Weryfikację kulturowego charakteru gier wideo, wydawanie certyfikatów tymczasowych i ostatecznych będzie przeprowadzał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego albo instytucja kultury, której Minister powierzy te zadania.
Weryfikacja kulturowego charakteru gier wideo będzie się odbywać przy pomocy testu kwalifikacyjnego wypełnianego przez producenta gry wideo, a następnie ocenianego przez ministra.
Wzór testu kwalifikacyjnego będzie określony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy. Test ten ma być podobny do wskazanego w uzasadnieniu omawianego projektu.
REKLAMA
Test zawierać będzie kryteria wraz z przypisaną im punktacją wskazujące na kulturowy charakter gry ze względu zarówno na treść gry wideo jak i wykorzystanie czynników produkcji. W ramach kryteriów dotyczących treści kulturowej oceniane będzie:
- przedstawienie dziedzictwa kulturowego, historycznego, artystycznego lub naukowego z kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG tworzą państwa członkowskie Unii Europejskiej, Islandia, Norwegia i Liechtenstein),
- osadzenie miejsca akcji w kraju EOG,
- tożsamość i pochodzenie postaci i ich więź z kulturą krajów EOG,
- udział narracji w grze wideo,
- istnienie dialogów lub napisów w języku polskim,
- oryginalność rozwiązania i wykorzystanie własności intelektualnej,
- wykorzystanie elementów innowacyjnych.
Kryteria związane z wykorzystaniem czynników produkcji służyć będą ocenie czy prace nad treścią gry (projektowanie, storyboarding, warstwa wizualna, warstwa dźwiękowa) będą odbywać się w Polsce oraz czy kluczowe osoby zatrudnione przy produkcji gry wideo będą rezydentami krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego, takie jak: lider projektu, scenarzysta, główny kompozytor, osoba odpowiedzialna za warstwę graficzną, główny projektant.
Odliczenie kosztów kwalifikowanych
Omawiana ulga polegać ma na możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania (w podatku dochodowym od osób prawnych albo podatku dochodowym od osób fizycznych), czyli co do zasady od dochodu - kosztów kwalifikowanych. Będzie można odliczyć nawet 100% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych w ciągu 6 kolejnych lat (jeżeli w danym roku podatkowym kwota dochodu będzie niższa od wartości kosztów kwalifikowanych).
Katalog kosztów kwalifikowanych do odliczenia w ramach omawianej ulgi pojawi się w art. 18f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do kosztów kwalifikowanych będą zaliczane w szczególności wydatki na:
- wynagrodzenia pracowników, zleceniobiorców, wykonujących umowy o dzieło (włącznie ze składkami na ubezpieczenia społeczne z tych tytułów) - w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na produkcję kulturowej gry wideo pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika (zleceniobiorcy, wykonującego umowę o dzieło) w danym miesiącu;
- nabycie materiałów bezpośrednio związanych z produkcją kulturowej gry wideo;
- nabycie usługi świadczonej lub wykonywanej na potrzeby produkcji kulturowej gry wideo;
- nabycie usługi korzystania ze sprzętu i aparatury specjalistycznej w części w jakiej wykorzystywana jest na potrzeby produkcji kulturowej gry wideo;
- dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w ramach produkcji kulturowej gry wideo, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością;
- produkcję formatów umożliwiających dostęp do kulturowych gry wideo osobom niepełnosprawnym, w tym koszty audiodeskrypcji i napisów dla niesłyszących.
Podatnicy, którzy zamierzają skorzystać z omawianego odliczenia i uzyskali certyfikat tymczasowy, są obowiązani w prowadzonej ewidencji księgowej wyodrębnić koszty kwalifikowane do ulgi związane z produkcją kulturowych gier wideo w podziale na poszczególne gry oraz rodzaje kosztów.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane, ale nie wcześniej niż od dnia rozpoczęcia terminu wsparcia finansowego określonego w certyfikacie tymczasowym albo w zeznaniu za rok podatkowy, w którym podatnik uzyskał certyfikat ostateczny.
Z ulgi nie będą mogli skorzystać podatnicy posiadający zaległości z tytułu należności publicznoprawnych, pozostający pod zarządem komisarycznym, znajdujący się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania restrukturyzacyjnego.
Prawo do ulgi podatkowej będą mogli uzyskać producenci tych gier wideo, których budżet wynosi co najmniej 100 tys. złotych.
Do ulgi nie będą mieli prawa producenci z tytułu gier wideo o charakterze reklamowym lub promocyjnym, gier wideo będących grami hazardowymi.
Producenci gier wideo, chcący uzyskać uprawnienie do ulgi podatkowej, po przejściu procedury kwalifikacyjnej związanej z oceną testu kwalifikacyjnego otrzymają certyfikat tymczasowy. Od momentu otrzymania certyfikatu tymczasowego będą mogli odliczać koszty kwalifikowane od podstawy opodatkowania zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Po zakończeniu produkcji gry wideo w celu ostatecznego rozliczenia wsparcia finansowego, producenci kulturowych gier wideo zobligowani będą do uzyskania (w ciągu 3 lat od daty uzyskania certyfikatu tymczasowego) certyfikatu ostatecznego wydawanego po powtórnej ocenie testu kwalifikacyjnego uwzględniającego finalną realizację gry wideo.
Podatnicy, którzy nie uzyskają certyfikatu ostatecznego będą musieli skorygować zeznania podatkowe (usunąć z nich odliczone koszty kwalifikowane) i w konsekwencji zapłacić podatek dochodowy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA