REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie /Fot. Fotolia
Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o spółdzielniach rolników, który trafił do Sejmu 22 marca, ma na celu kompleksowe uregulowanie zasad funkcjonowania spółdzielni rolników. Zakłada on m.in. szereg zwolnień i ulg podatkowych dla podmiotów należących do spółdzielni.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółdzielnia rolników

W projekcie będącym przedmiotem obrad Sejmu spółdzielnia rolników definiowana jest jako dobrowolne zrzeszenie osób o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Zakładana powinna być ze względu na produkty rolne czy ich grupy oraz ryby, których wykaz będzie można znaleźć w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Spółdzielnia ta nie może liczyć mniej niż dziesięciu członków.

REKLAMA

Spółdzielnia rolników swoją działalność prowadzić powinna w oparciu o statut, określający sposób jej funkcjonowania. Założycielami spółdzielni mogą być tylko rolnicy, a ich liczba nie może być mniejsza niż 10. Organami spółdzielni są rada nadzorcza, walne zgromadzenie, zarząd oraz zebrania grup członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty mogące należeć do spółdzielni rolników

Projekt ustawy określa katalog podmiotów, które uprawnione będą do zrzeszania się w ramach spółdzielni rolników. Są to osoby fizyczne lub prawne prowadzące gospodarstwo rolne lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, będące producentami produktów rolnych, ich grup, a także chów lub hodowlę ryb.

Ponadto do spółdzielni będą miały możliwość należeć także podmioty nie będące rolnikami. Do tych podmiotów zalicza się osoby fizyczne lub prawne prowadzące działalność w zakresie przechowywania, magazynowania, sortowania, pakowania lub przetwarzania produktów rolnych, ich grup lub ryb wytworzonych przez rolników. Te podmioty nie będą właściwe jednak do założenia spółdzielni oraz nie będą miały możliwości, by zasiadać w radzie nadzorczej, a ich członkostwo nie będzie uwzględniane przy określeniu liczby członków danej spółdzielni.

Każdy z podmiotów będzie miał możliwość należeć tylko do jednej spółdzielni. Natomiast spółdzielnie będą mogły zakładać swoje związki.

Przedmiot działalności spółdzielni rolników

Przedmiotem działalności spółdzielni rolników zgodnie z brzmieniem projektu jest prowadzenie działalności gospodarczej na rzecz jej członków. Działalność ta ma być prowadzona w zakresie planowania produkcji w sposób dostosowany do warunków rynkowych z naciskiem na kwestie ilości i jakości, koncentracji podaży i organizowaniu sprzedaży na produktach, ze względu na które została założona oraz w zakresie koncentracji popytu oraz organizowaniu zakupy środków niezbędnych dla rolników do produkcji. Są to zadania podstawowe, obligatoryjne – każda spółdzielnia rolników będzie zmuszona je realizować.

Poza powyższymi istnieje także katalog działalności o charakterze fakultatywnym, których wykonywanie zależne będzie od woli danej spółdzielni rolników. Są to działalności w zakresie m.in. przechowywania produktów, ich przetwarzania, obrotu nimi, świadczenia usług, sprzedaży produktów, upowszechniania korzystnych dla środowiska metod uprawy, czy nawet działalność społeczna i oświatowo-kulturalna. Dochód z działalności fakultatywnych nie może jednak przekroczyć 25% przychodów w danym roku obrotowym.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Ulgi i zwolnienia podatkowe

Na gruncie projektu ustawy o spółdzielniach rolników wprowadzony został pakiet nowych ułatwień fiskalnych, mający na celu zachęcenie rolników do zrzeszania się w tej formie organizacyjnej oraz funkcjonowanie w niej. Preferencje tego rodzaju mają przysługiwać tym podmiotom, których wielkość mieści się w definicji mikroprzedsiębiorstwa.

Planowane jest między innymi zwolnienie od podatku od spadku i darowizn nabycia praw do wkładów w spółdzielni rolników. Podobnie jest z budynkami zajętymi przez spółdzielnie rolników oraz ich związki – jeśli wykorzystywane są w ramach ich opisanej wyżej działalności oraz stanowią przedmiot ich własności lub użytkowania wieczystego, zwolnione są z podatku od nieruchomości.

Zgodnie z rozpatrywanym w Sejmie projektem ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych dotkną najszersze zmiany. Jedną z nich jest uznanie, iż dochody uzyskane ze zbycia udziałów w spółdzielni wolne będą od podatku dochodowego. Od momentu wejścia projektu w życie, dochód uzyskany ze źródła, jakim jest odpłatne zbycie udziałów oraz wkładów w spółdzielni można będzie obniżyć w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym.

Od wejścia w życie ustawy odpłatne zbycie udziałów w spółdzielni będzie uważane za przychód z kapitałów pieniężnych. Powstawać on będzie w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów w spółdzielni.

W przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni, a także zwrotu wkładów albo udziałów w spółdzielni nabytych przez podatnika w drodze spadku, kosztami uzyskania przychodu staną się wydatki poniesione przez spadkodawcę w celu objęcia lub nabycia tych udziałów w spółdzielni. Jednak innego rodzaju wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, a także koszta odsetek i prowizji od kredytu przeznaczonego na te udziały nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów - te wydatki uważane będą za koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni.

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni, a także z tytułu objęcia udziałów albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny podatek  dochodowy wynosić będzie 19% uzyskanego dochodu. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy wkładem tym będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Postanowienie to nie będzie miało jednak zastosowania, gdy zbycie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie udziałów w spółdzielni oraz dochody z tytułu objęcia  wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część będzie trzeba wskazać w zeznaniu podatkowym oraz obliczyć należny z tych tytułów podatek dochodowy.

Zmiany dotyczyć będą także ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z nimi nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni nie będzie uważane za koszty uzyskania przychodów, a za koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, podobnie jak w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochody ze spółdzielni rolników pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych, grup tych produktów lub ryb, ze względu na które spółdzielnia rolników została założona, wyprodukowanych w gospodarstwach lub działach specjalnych produkcji rolnej jej członków wolne będą od podatku.

Cel wprowadzenia ustawy

         

Opisywany projekt ma na celu wzmacnianie roli spółdzielczości w rolnictwie. Autorzy projektu dopatrują się w nim odpowiedzi na potrzeby rolników, którzy od państwa oczekiwali wsparcia oraz stworzenia jasno określonych, przyjaznych warunków do zrzeszania się. Jako iż zgodnie ze zdaniem autorów projektu rolnicy są najsłabszą ekonomicznie grupą zawodową, należy w ustawodawstwie obierać kierunki ku ich lepszemu funkcjonowaniu na rynku, m.in. poprzez kreowanie warunków do spółdzielczości, mającej za zadanie tworzenie spójnej, integralnej grupy społecznej o silnej pozycji. Rolnicy w ramach spółdzielni mają wspólnie kooperować w zakresie produktów wytwarzanych w prowadzonych przez nich gospodarstwach w celu koncentracji podaży, marketingu czy też działań zmierzających do optymalizacji kosztów produkcji. 

Prognozuje się, iż nowe regulacje nie zaburzając funkcjonowania obecnie działających w obszarze rolnictwa przedsiębiorstw spółdzielczych, wytworzą impuls do zacieśnienia współpracy w sektorze rolnym oraz poprawią efektywność gospodarowania w obszarach wiejskich. Autorzy projektu szacują, że z nowych rozwiązań skorzystać mogło będzie w sumie nawet ok. 1,5 mln osób fizycznych oraz prawnych prowadzących gospodarstwa rolne albo prowadzących działalność dotyczącą działów specjalnych produkcji rolnej.

Ustawa wejdzie w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zobacz: Projekt ustawy o spółdzielniach rolników

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA