REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie

Klaudia Pastuszko
Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie /Fot. Fotolia
Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o spółdzielniach rolników, który trafił do Sejmu 22 marca, ma na celu kompleksowe uregulowanie zasad funkcjonowania spółdzielni rolników. Zakłada on m.in. szereg zwolnień i ulg podatkowych dla podmiotów należących do spółdzielni.

Autopromocja

Spółdzielnia rolników

W projekcie będącym przedmiotem obrad Sejmu spółdzielnia rolników definiowana jest jako dobrowolne zrzeszenie osób o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą. Zakładana powinna być ze względu na produkty rolne czy ich grupy oraz ryby, których wykaz będzie można znaleźć w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Spółdzielnia ta nie może liczyć mniej niż dziesięciu członków.

Spółdzielnia rolników swoją działalność prowadzić powinna w oparciu o statut, określający sposób jej funkcjonowania. Założycielami spółdzielni mogą być tylko rolnicy, a ich liczba nie może być mniejsza niż 10. Organami spółdzielni są rada nadzorcza, walne zgromadzenie, zarząd oraz zebrania grup członkowskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmioty mogące należeć do spółdzielni rolników

Projekt ustawy określa katalog podmiotów, które uprawnione będą do zrzeszania się w ramach spółdzielni rolników. Są to osoby fizyczne lub prawne prowadzące gospodarstwo rolne lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, będące producentami produktów rolnych, ich grup, a także chów lub hodowlę ryb.

Ponadto do spółdzielni będą miały możliwość należeć także podmioty nie będące rolnikami. Do tych podmiotów zalicza się osoby fizyczne lub prawne prowadzące działalność w zakresie przechowywania, magazynowania, sortowania, pakowania lub przetwarzania produktów rolnych, ich grup lub ryb wytworzonych przez rolników. Te podmioty nie będą właściwe jednak do założenia spółdzielni oraz nie będą miały możliwości, by zasiadać w radzie nadzorczej, a ich członkostwo nie będzie uwzględniane przy określeniu liczby członków danej spółdzielni.

Każdy z podmiotów będzie miał możliwość należeć tylko do jednej spółdzielni. Natomiast spółdzielnie będą mogły zakładać swoje związki.

Przedmiot działalności spółdzielni rolników

Przedmiotem działalności spółdzielni rolników zgodnie z brzmieniem projektu jest prowadzenie działalności gospodarczej na rzecz jej członków. Działalność ta ma być prowadzona w zakresie planowania produkcji w sposób dostosowany do warunków rynkowych z naciskiem na kwestie ilości i jakości, koncentracji podaży i organizowaniu sprzedaży na produktach, ze względu na które została założona oraz w zakresie koncentracji popytu oraz organizowaniu zakupy środków niezbędnych dla rolników do produkcji. Są to zadania podstawowe, obligatoryjne – każda spółdzielnia rolników będzie zmuszona je realizować.

Poza powyższymi istnieje także katalog działalności o charakterze fakultatywnym, których wykonywanie zależne będzie od woli danej spółdzielni rolników. Są to działalności w zakresie m.in. przechowywania produktów, ich przetwarzania, obrotu nimi, świadczenia usług, sprzedaży produktów, upowszechniania korzystnych dla środowiska metod uprawy, czy nawet działalność społeczna i oświatowo-kulturalna. Dochód z działalności fakultatywnych nie może jednak przekroczyć 25% przychodów w danym roku obrotowym.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Ulgi i zwolnienia podatkowe

Na gruncie projektu ustawy o spółdzielniach rolników wprowadzony został pakiet nowych ułatwień fiskalnych, mający na celu zachęcenie rolników do zrzeszania się w tej formie organizacyjnej oraz funkcjonowanie w niej. Preferencje tego rodzaju mają przysługiwać tym podmiotom, których wielkość mieści się w definicji mikroprzedsiębiorstwa.

Planowane jest między innymi zwolnienie od podatku od spadku i darowizn nabycia praw do wkładów w spółdzielni rolników. Podobnie jest z budynkami zajętymi przez spółdzielnie rolników oraz ich związki – jeśli wykorzystywane są w ramach ich opisanej wyżej działalności oraz stanowią przedmiot ich własności lub użytkowania wieczystego, zwolnione są z podatku od nieruchomości.

Zgodnie z rozpatrywanym w Sejmie projektem ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych dotkną najszersze zmiany. Jedną z nich jest uznanie, iż dochody uzyskane ze zbycia udziałów w spółdzielni wolne będą od podatku dochodowego. Od momentu wejścia projektu w życie, dochód uzyskany ze źródła, jakim jest odpłatne zbycie udziałów oraz wkładów w spółdzielni można będzie obniżyć w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym.

Od wejścia w życie ustawy odpłatne zbycie udziałów w spółdzielni będzie uważane za przychód z kapitałów pieniężnych. Powstawać on będzie w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów w spółdzielni.

W przypadku odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni, a także zwrotu wkładów albo udziałów w spółdzielni nabytych przez podatnika w drodze spadku, kosztami uzyskania przychodu staną się wydatki poniesione przez spadkodawcę w celu objęcia lub nabycia tych udziałów w spółdzielni. Jednak innego rodzaju wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, a także koszta odsetek i prowizji od kredytu przeznaczonego na te udziały nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów - te wydatki uważane będą za koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni.

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni, a także z tytułu objęcia udziałów albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny podatek  dochodowy wynosić będzie 19% uzyskanego dochodu. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy wkładem tym będzie przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Postanowienie to nie będzie miało jednak zastosowania, gdy zbycie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Odpłatne zbycie udziałów w spółdzielni oraz dochody z tytułu objęcia  wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część będzie trzeba wskazać w zeznaniu podatkowym oraz obliczyć należny z tych tytułów podatek dochodowy.

Zmiany dotyczyć będą także ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z nimi nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni nie będzie uważane za koszty uzyskania przychodów, a za koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, podobnie jak w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych. Dochody ze spółdzielni rolników pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych, grup tych produktów lub ryb, ze względu na które spółdzielnia rolników została założona, wyprodukowanych w gospodarstwach lub działach specjalnych produkcji rolnej jej członków wolne będą od podatku.

Cel wprowadzenia ustawy

         

Opisywany projekt ma na celu wzmacnianie roli spółdzielczości w rolnictwie. Autorzy projektu dopatrują się w nim odpowiedzi na potrzeby rolników, którzy od państwa oczekiwali wsparcia oraz stworzenia jasno określonych, przyjaznych warunków do zrzeszania się. Jako iż zgodnie ze zdaniem autorów projektu rolnicy są najsłabszą ekonomicznie grupą zawodową, należy w ustawodawstwie obierać kierunki ku ich lepszemu funkcjonowaniu na rynku, m.in. poprzez kreowanie warunków do spółdzielczości, mającej za zadanie tworzenie spójnej, integralnej grupy społecznej o silnej pozycji. Rolnicy w ramach spółdzielni mają wspólnie kooperować w zakresie produktów wytwarzanych w prowadzonych przez nich gospodarstwach w celu koncentracji podaży, marketingu czy też działań zmierzających do optymalizacji kosztów produkcji. 

Prognozuje się, iż nowe regulacje nie zaburzając funkcjonowania obecnie działających w obszarze rolnictwa przedsiębiorstw spółdzielczych, wytworzą impuls do zacieśnienia współpracy w sektorze rolnym oraz poprawią efektywność gospodarowania w obszarach wiejskich. Autorzy projektu szacują, że z nowych rozwiązań skorzystać mogło będzie w sumie nawet ok. 1,5 mln osób fizycznych oraz prawnych prowadzących gospodarstwa rolne albo prowadzących działalność dotyczącą działów specjalnych produkcji rolnej.

Ustawa wejdzie w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zobacz: Projekt ustawy o spółdzielniach rolników

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA