REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC

Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC/ Fot. Fotolia
Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) zwolniony będzie zakup ziemi rolnej, który prowadzi do utworzenia gospodarstwa o powierzchni co najmniej 11 hektarów albo powiększenia gospodarstwa, mającego co najmniej 11 hektarów. Jak właściwie rozumieć ten przepis wyjaśniamy w poniższym artykule.

Nowe przepisy, regulujące zasady obrotu ziemią rolną, mocno ograniczą możliwość jej zakupu osobom niebędącym rolnikami, ale dla prowadzących gospodarstwa mogą oznaczać mniejsze ceny i łatwiejszy zakup gruntów pod uprawę. I choć co do zasady, zakup ziemi rolnej objęty jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to w niektórych przypadkach transakcje są z podatku zwolnione.

REKLAMA

Autopromocja

Notariusz policzył i naliczył

Ustawodawca chciał ułatwić rolnikom powiększanie gospodarstw, więc jeśli po zakupie nowego gruntu powstanie gospodarstwo o powierzchni co najmniej 11 ha albo dojdzie do powiększenia gospodarstwa, którego powierzchnia przekracza 11 ha (ale do nie więcej niż 300 ha), umowa będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) zwolniona.

O tym zapisie pamiętał notariusz, w obecności którego została podpisana umowa zakupu dwóch działek rolnych o powierzchni łącznej 1,98 ha. Kupującymi byli rolnicy, którzy gospodarowali na gruntach rolnych oraz leśnych o powierzchni 8,37 ha. Jak łatwo wyliczyć, po zakupie dodatkowej ziemi rolnicy będą posiadać łącznie 10,35ha, a więc za mało, aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Notariusz więc naliczył i pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Ale rolnicy uznali, że notariusz popełnił błąd i że należy im się zwrot zapłaconego podatku, bo po transakcji ich gospodarstwo będzie miało powierzchnię przekraczającą 11 ha. Zwrócili się w tej sprawie do Izby Skarbowej w Katowicach, a ta, w interpretacji z 18 kwietnia 2016 r. (sygnatura IBPB-2-1/4514-47/16/AD) przyznała im rację. Bo transakcja rzeczywiście z PCC była zwolniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fizyczny kontra przeliczeniowy

REKLAMA

Wszystko przez to, że hektar hektarowi nierówny. W przepisach pojawiają się dwa rodzaje hektara – jeden to hektar fizyczny, a więc ten znany wszystkim ze szkoły, czyli kwadrat o bokach 100 na 100 metrów. Drugi to hektar przeliczeniowy, czyli jednostka miary stworzona na potrzeby podatku rolnego. Hektar przeliczeniowy to z grubsza rzecz biorąc, powierzchnia pola, która daje takie same plony zbóż jak 1 ha gleby IV klasy. A więc jeśli ziemia jest lepsza, to 1 ha fizyczny może się równać nawet blisko 2 ha w przypadku gleby najwyższej klasy.

W ustawie o PCC, we fragmencie dotyczącym zwolnienia, mówi się o gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Tam zaś gospodarstwo rolne definiuje się jako obszar gruntów rolnych o powierzchni łącznej przekraczającej 1 ha albo 1 ha przeliczeniowy.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

To zaś oznacza, że przy ustalaniu, czy transakcja zakupu ziemi jest objęta PCC, notariusz powinien brać pod uwagę nie tylko powierzchnię, liczoną w hektarach fizycznych, ale także jego wielkość w hektarach przeliczeniowych.

Jeśli wziąć pod uwagę hektary przeliczeniowe, to w przytoczonej wyżej sytuacji rolnicy przed zakupem dysponowali gruntami o powierzchni przekraczającej 12 ha przeliczeniowych, a po zakupie powstało gospodarstwo mające więcej niż 15 ha. A więc notariusz niesłusznie naliczył podatek.

Jak widać, warto pamiętać o tym, że powierzchnię gospodarstwa można liczyć w hektarach przeliczeniowych. Dzięki temu można bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA