REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC

Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC/ Fot. Fotolia
Kiedy zakup ziemi rolnej nie podlega PCC/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) zwolniony będzie zakup ziemi rolnej, który prowadzi do utworzenia gospodarstwa o powierzchni co najmniej 11 hektarów albo powiększenia gospodarstwa, mającego co najmniej 11 hektarów. Jak właściwie rozumieć ten przepis wyjaśniamy w poniższym artykule.

Nowe przepisy, regulujące zasady obrotu ziemią rolną, mocno ograniczą możliwość jej zakupu osobom niebędącym rolnikami, ale dla prowadzących gospodarstwa mogą oznaczać mniejsze ceny i łatwiejszy zakup gruntów pod uprawę. I choć co do zasady, zakup ziemi rolnej objęty jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to w niektórych przypadkach transakcje są z podatku zwolnione.

REKLAMA

Autopromocja

Notariusz policzył i naliczył

Ustawodawca chciał ułatwić rolnikom powiększanie gospodarstw, więc jeśli po zakupie nowego gruntu powstanie gospodarstwo o powierzchni co najmniej 11 ha albo dojdzie do powiększenia gospodarstwa, którego powierzchnia przekracza 11 ha (ale do nie więcej niż 300 ha), umowa będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) zwolniona.

O tym zapisie pamiętał notariusz, w obecności którego została podpisana umowa zakupu dwóch działek rolnych o powierzchni łącznej 1,98 ha. Kupującymi byli rolnicy, którzy gospodarowali na gruntach rolnych oraz leśnych o powierzchni 8,37 ha. Jak łatwo wyliczyć, po zakupie dodatkowej ziemi rolnicy będą posiadać łącznie 10,35ha, a więc za mało, aby skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Notariusz więc naliczył i pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Ale rolnicy uznali, że notariusz popełnił błąd i że należy im się zwrot zapłaconego podatku, bo po transakcji ich gospodarstwo będzie miało powierzchnię przekraczającą 11 ha. Zwrócili się w tej sprawie do Izby Skarbowej w Katowicach, a ta, w interpretacji z 18 kwietnia 2016 r. (sygnatura IBPB-2-1/4514-47/16/AD) przyznała im rację. Bo transakcja rzeczywiście z PCC była zwolniona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fizyczny kontra przeliczeniowy

REKLAMA

Wszystko przez to, że hektar hektarowi nierówny. W przepisach pojawiają się dwa rodzaje hektara – jeden to hektar fizyczny, a więc ten znany wszystkim ze szkoły, czyli kwadrat o bokach 100 na 100 metrów. Drugi to hektar przeliczeniowy, czyli jednostka miary stworzona na potrzeby podatku rolnego. Hektar przeliczeniowy to z grubsza rzecz biorąc, powierzchnia pola, która daje takie same plony zbóż jak 1 ha gleby IV klasy. A więc jeśli ziemia jest lepsza, to 1 ha fizyczny może się równać nawet blisko 2 ha w przypadku gleby najwyższej klasy.

W ustawie o PCC, we fragmencie dotyczącym zwolnienia, mówi się o gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Tam zaś gospodarstwo rolne definiuje się jako obszar gruntów rolnych o powierzchni łącznej przekraczającej 1 ha albo 1 ha przeliczeniowy.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

To zaś oznacza, że przy ustalaniu, czy transakcja zakupu ziemi jest objęta PCC, notariusz powinien brać pod uwagę nie tylko powierzchnię, liczoną w hektarach fizycznych, ale także jego wielkość w hektarach przeliczeniowych.

Jeśli wziąć pod uwagę hektary przeliczeniowe, to w przytoczonej wyżej sytuacji rolnicy przed zakupem dysponowali gruntami o powierzchni przekraczającej 12 ha przeliczeniowych, a po zakupie powstało gospodarstwo mające więcej niż 15 ha. A więc notariusz niesłusznie naliczył podatek.

Jak widać, warto pamiętać o tym, że powierzchnię gospodarstwa można liczyć w hektarach przeliczeniowych. Dzięki temu można bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

REKLAMA

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA