REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r. /Fot. Fotolia
Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Użytki rolne dla potrzeb podatku rolnego w przypadku, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, należy przeliczać stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

REKLAMA

W odpowiedzi na pismo z dnia 23 września 2015 r. znak PO.3123.292.2015 w sprawie sposobu przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego w sytuacji, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, Lzr-RVI, Ministerstwo Finansów wyjaśniło:

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne  i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.) ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - m.in. ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych. Oznacza to, że ewidencja odzwierciedla stan faktyczny i prawny nieruchomości w zakresie wskazanych danych.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

REKLAMA

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego podstawę m.in. wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Sposób zakładania, prowadzenia ewidencji oraz szczegółowy zakres informacji nią objętych został określony rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r. poz. 542). Zgodnie z § 68  ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: a) grunty orne - R, b) sady - S, c) łąki trwałe - Ł, d) pastwiska trwałe - Ps, e) grunty rolne zabudowane - Br, f) grunty pod stawami - Wsr, g) grunty pod rowami - W, h) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych - Lzr.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujący Załącznik nr 1a („Specyfikacja modelu pojęciowego danych ewidencji gruntów  i budynków”), stanowiący integralną część tego rozporządzenia, przewiduje w katalogu obiektów EGiB klasę obiektów o nazwie klasoużytek (EGB_Klasouzytek), oznaczającą wspólną część konturu użytku gruntowego i konturu klasyfikacyjnego w granicach działki ewidencyjnej.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

REKLAMA

Jak wynika z pisma  Głównego Geodety Kraju z dnia 26 października 2015 r., stosownie do treści Załącznika nr 1a, oznaczenie klasoużytku, może między innymi przyjmować postać składającą się z trzech usytuowanych kolejno elementów: OFU (oznaczenie rodzaju użytku gruntowego), OZU (oznaczenie użytku gruntowego, z którym związana jest klasa bonitacyjna) oraz OZK (oznaczenie klasy bonitacyjnej), w sytuacji, gdy OFU jest różne od OZU. Element OFU jest wówczas oddzielony od elementu OZU myślnikiem, przy czym zasada ta nie dotyczy użytków ekologicznych.

W kontekście powyższego, należy domniemywać, że wskazywane we wniosku oznaczenia gruntów, jakie znalazły się w zmodernizowanej ewidencji gruntów i budynków: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Lzr-RVI, odnoszą się, w tych konkretnych przypadkach, do klasoużytku występującego na danym obszarze, gdzie oznaczeniem rodzaju użytku gruntowego (OFU) jest jedynie pierwszy z członów (odpowiednio Wsr, Br, W i Lzr).

W konsekwencji, stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381,  z późn. zm.) - zwanej dalej u.p.r. - grunty pod stawami (Wsr), grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr), grunty pod rowami (W) oraz grunty rolne zabudowane (Br) należy przeliczać na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych w art. 4 ust. 7 u.p.r., bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego.

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Przeliczniki powierzchni, zawarte w art. 4 ust. 5 u.p.r. odnoszą się do użytków rolnych obejmujących wyłącznie grunty orne (R), łąki trwałe (Ł) i pastwiska trwałe (Ps). Przeliczników tych nie stosuje się do gruntów enumeratywne wskazanych w art. 4 ust. 7 u.p.r. Dlatego, dla ustalenia liczby hektarów przeliczeniowych, bez znaczenia jest oznaczenie użytku gruntowego wraz z ustaloną klasą bonitacyjną znajdującego się za myślnikiem (np. -PsVI, -RIV, -ŁIV, -RVI).

Ponadto należy zauważyć, iż jeżeli zamiarem ustawodawcy byłoby przeliczanie na hektary przeliczeniowe gruntów oznaczonych w ewidencji jako Wsr, Lzr, W, Br, według przeliczników określonych w art. 4 ust. 5 u.p.r., to zostałoby to zapisane podobnie jak w przypadku sposobu przeliczania powierzchni sadów, o którym mowa w art. 4 ust. 6 u.p.r.

Opłaty za wyłączanie gruntów z produkcji rolnej

Jednocześnie należy mieć na względzie, iż stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.r. zwalnia się od podatku rolnego użytki rolne klasy V, VI i VIz. Co oznacza, iż wszystkie użytki rolne (R, S, Ł, Ps, Br, Wsr, W, Lzr) dla których oznaczono w ewidencji gruntów klasę bonitacyjną V, VI, VIz są zwolnione z opodatkowania.

Powyższe wyjaśnienia będą miały również zastosowanie do nieaktualnych oznaczeń w ewidencji dotyczących gruntów rolnych zabudowanych, przyjmujących postać np. B-RIV, B-PsV, B-ŁV - do czasu dokonania ich modyfikacji.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że w przypadku zmian przeznaczenia użytków rolnych podmioty, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego (np. właściciele lub w niektórych przypadkach samoistni posiadacze), zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem Głównego Geodety Kraju, obowiązujące przepisy prawne nie przewidują możliwości wykazywania w ewidencji gruntów i budynków oznaczenia Ws-PsVI, ani jako oznaczenia rodzaju użytku gruntowego, ani jako oznaczenia klasoużytku. Zgodnie z treścią wspomnianego wyżej Załącznika nr 1a do rozporządzenia, oznaczenie klasoużytku przyjmuje wartość OFU w przypadku użytków gruntowych nie objętych gleboznawczą klasyfikacją gruntów, tj. dla OFU = Lz, B, Ba, Bi, Bp, Bz, K, dr, Tk, Ti, Tp, ELz, E-Wp, E-Ws, E-N, N, Wm, Wp, Ws, Tr, Ls oraz E-Ls.

Mając na uwadze powyższe, zwracam się z prośbą o przekazanie właściwemu miejscowo staroście informacji na temat wskazanego wyżej oznaczenia gruntu, w celu umożliwienia podjęcia ewentualnych działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości w tym zakresie.

Powyższe stanowisko nie stanowi interpretacji w rozumieniu art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), a jedynie opinię Ministerstwa Finansów w przedmiotowej sprawie i ma charakter kierunkowy.

Pismo Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z dnia 4 listopada 2015 r. znak PL-LS.833.22.2015 do Burmistrza Miasta i Gminy… w sprawie sposobu przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego w sytuacji, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA