REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r. /Fot. Fotolia
Zasady przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego od 1 stycznia 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Użytki rolne dla potrzeb podatku rolnego w przypadku, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, należy przeliczać stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.

REKLAMA

W odpowiedzi na pismo z dnia 23 września 2015 r. znak PO.3123.292.2015 w sprawie sposobu przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego w sytuacji, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, Lzr-RVI, Ministerstwo Finansów wyjaśniło:

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne  i kartograficzne (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.) ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - m.in. ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych. Oznacza to, że ewidencja odzwierciedla stan faktyczny i prawny nieruchomości w zakresie wskazanych danych.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2016 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego podstawę m.in. wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Sposób zakładania, prowadzenia ewidencji oraz szczegółowy zakres informacji nią objętych został określony rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r. poz. 542). Zgodnie z § 68  ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: a) grunty orne - R, b) sady - S, c) łąki trwałe - Ł, d) pastwiska trwałe - Ps, e) grunty rolne zabudowane - Br, f) grunty pod stawami - Wsr, g) grunty pod rowami - W, h) grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych - Lzr.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązujący Załącznik nr 1a („Specyfikacja modelu pojęciowego danych ewidencji gruntów  i budynków”), stanowiący integralną część tego rozporządzenia, przewiduje w katalogu obiektów EGiB klasę obiektów o nazwie klasoużytek (EGB_Klasouzytek), oznaczającą wspólną część konturu użytku gruntowego i konturu klasyfikacyjnego w granicach działki ewidencyjnej.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jak wynika z pisma  Głównego Geodety Kraju z dnia 26 października 2015 r., stosownie do treści Załącznika nr 1a, oznaczenie klasoużytku, może między innymi przyjmować postać składającą się z trzech usytuowanych kolejno elementów: OFU (oznaczenie rodzaju użytku gruntowego), OZU (oznaczenie użytku gruntowego, z którym związana jest klasa bonitacyjna) oraz OZK (oznaczenie klasy bonitacyjnej), w sytuacji, gdy OFU jest różne od OZU. Element OFU jest wówczas oddzielony od elementu OZU myślnikiem, przy czym zasada ta nie dotyczy użytków ekologicznych.

W kontekście powyższego, należy domniemywać, że wskazywane we wniosku oznaczenia gruntów, jakie znalazły się w zmodernizowanej ewidencji gruntów i budynków: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Lzr-RVI, odnoszą się, w tych konkretnych przypadkach, do klasoużytku występującego na danym obszarze, gdzie oznaczeniem rodzaju użytku gruntowego (OFU) jest jedynie pierwszy z członów (odpowiednio Wsr, Br, W i Lzr).

W konsekwencji, stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381,  z późn. zm.) - zwanej dalej u.p.r. - grunty pod stawami (Wsr), grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr), grunty pod rowami (W) oraz grunty rolne zabudowane (Br) należy przeliczać na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych w art. 4 ust. 7 u.p.r., bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego.

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Przeliczniki powierzchni, zawarte w art. 4 ust. 5 u.p.r. odnoszą się do użytków rolnych obejmujących wyłącznie grunty orne (R), łąki trwałe (Ł) i pastwiska trwałe (Ps). Przeliczników tych nie stosuje się do gruntów enumeratywne wskazanych w art. 4 ust. 7 u.p.r. Dlatego, dla ustalenia liczby hektarów przeliczeniowych, bez znaczenia jest oznaczenie użytku gruntowego wraz z ustaloną klasą bonitacyjną znajdującego się za myślnikiem (np. -PsVI, -RIV, -ŁIV, -RVI).

Ponadto należy zauważyć, iż jeżeli zamiarem ustawodawcy byłoby przeliczanie na hektary przeliczeniowe gruntów oznaczonych w ewidencji jako Wsr, Lzr, W, Br, według przeliczników określonych w art. 4 ust. 5 u.p.r., to zostałoby to zapisane podobnie jak w przypadku sposobu przeliczania powierzchni sadów, o którym mowa w art. 4 ust. 6 u.p.r.

Opłaty za wyłączanie gruntów z produkcji rolnej

Jednocześnie należy mieć na względzie, iż stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.r. zwalnia się od podatku rolnego użytki rolne klasy V, VI i VIz. Co oznacza, iż wszystkie użytki rolne (R, S, Ł, Ps, Br, Wsr, W, Lzr) dla których oznaczono w ewidencji gruntów klasę bonitacyjną V, VI, VIz są zwolnione z opodatkowania.

Powyższe wyjaśnienia będą miały również zastosowanie do nieaktualnych oznaczeń w ewidencji dotyczących gruntów rolnych zabudowanych, przyjmujących postać np. B-RIV, B-PsV, B-ŁV - do czasu dokonania ich modyfikacji.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że w przypadku zmian przeznaczenia użytków rolnych podmioty, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 Prawa geodezyjnego i kartograficznego (np. właściciele lub w niektórych przypadkach samoistni posiadacze), zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem Głównego Geodety Kraju, obowiązujące przepisy prawne nie przewidują możliwości wykazywania w ewidencji gruntów i budynków oznaczenia Ws-PsVI, ani jako oznaczenia rodzaju użytku gruntowego, ani jako oznaczenia klasoużytku. Zgodnie z treścią wspomnianego wyżej Załącznika nr 1a do rozporządzenia, oznaczenie klasoużytku przyjmuje wartość OFU w przypadku użytków gruntowych nie objętych gleboznawczą klasyfikacją gruntów, tj. dla OFU = Lz, B, Ba, Bi, Bp, Bz, K, dr, Tk, Ti, Tp, ELz, E-Wp, E-Ws, E-N, N, Wm, Wp, Ws, Tr, Ls oraz E-Ls.

Mając na uwadze powyższe, zwracam się z prośbą o przekazanie właściwemu miejscowo staroście informacji na temat wskazanego wyżej oznaczenia gruntu, w celu umożliwienia podjęcia ewentualnych działań zmierzających do wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości w tym zakresie.

Powyższe stanowisko nie stanowi interpretacji w rozumieniu art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), a jedynie opinię Ministerstwa Finansów w przedmiotowej sprawie i ma charakter kierunkowy.

Pismo Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych z dnia 4 listopada 2015 r. znak PL-LS.833.22.2015 do Burmistrza Miasta i Gminy… w sprawie sposobu przeliczania użytków rolnych dla potrzeb podatku rolnego w sytuacji, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA