REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku
Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 5 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza znaczące zmiany w ustawie o podatku rolnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Nowe brzmienie otrzymał już artykuł pierwszy, definiujący jakie grunty ulegają opodatkowaniu, są to: grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. I wszędzie tam, gdzie ustawa używa sformułowania „Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa” zmienia się ono na „Agencję Nieruchomości Rolnych”. Są to zmiany dodane w ustawie przez Sejm, nieprzewidziane w rządowym projekcie.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Przeliczniki dla gruntów

REKLAMA

Aby nadać gruntom, które nie posiadają często klasyfikacji gleboznawczej, przeliczniki, ustawa zmienia brzmienie art. 4 ust. 7 upr. Grunty pod stawami zarybionymi, grunty pod stawami niezarybionymi, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, rowy oraz grunty rolne zabudowane, bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego, przeliczane będą na hektary przeliczeniowe, według schematu: 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem oraz gruntów rolnych zabudowanych to 1 ha przeliczeniowy, a 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi innymi gatunkami ryb, pod stawami niezarybionymi, gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych oraz rowów – 0,20 ha przeliczeniowego.

W związku z powyższymi zmianami dodano także ust. 9, aby uniknąć nieopodatkowania użytków rolnych na skutek błędnych oznaczeń w ewidencji gruntów i budynków, ponieważ występują tam oznaczenia, które nie uwzględniają klasyfikacji gleboznawczej. Tym samym, jeżeli nie można będzie ustalić przelicznika na zasadach określonych w ustawie, przyjmuje się, że 1 ha fizyczny odpowiada
1 ha przeliczeniowemu.

Nowe zasady płatności

REKLAMA

W art. 6a zostaną dodane odpowiednio ust.6a i 10a, które mają za zadanie obniżyć koszty administracyjne i usprawnić pobór podatku. Postępowanie nie będzie wszczynane, a postępowanie wszczęte będzie umarzane jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby, określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, kosztów doręczenia w najniższej wysokości w obrocie krajowym ekonomicznej przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru, przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Konsekwencją wprowadzenia tego przepisu będzie rezygnacja z doręczania decyzji i poboru podatku w przypadkach, gdy kwota zobowiązania jest niższa od kosztów przesyłki poleconej – na dzień dzisiejszy jest to 6,10 zł. Koszty te będą ustalane na dzień 1 stycznia roku podatkowego, tak by ich ewentualne zmiany w trakcie roku podatkowego nie powodowały zróżnicowania sytuacji podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A w przypadku, gdy kwota zobowiązania nie przekracza 100 zł, podatek będzie płatny jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty. Podobne zmiany w zasadach płatności zostały odpowiednio wprowadzone dla podatku leśnego i podatku od nieruchomości.

Zasady te będą miały zastosowanie również do zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego, ponieważ dodano w art. 6c ust. 3.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Zwolnienie podmiotowe dla uczelni

Rząd, w swoim projekcie, postanowił ograniczyć zwolnienie z podatku rolnego dla uczelni, które oddają swoje grunty w posiadanie innym podmiotom (art. 12 ust. 2 pkt 1 upr). Obecnie, w przypadku przekazania gruntów rolnych stanowiących własność uczelni w posiadanie zależne innym podmiotom, obowiązek podatkowy nie przechodzi na posiadaczy, a więc uczelnia może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w ww. przepisie, mimo że sama nie użytkuje tych gruntów i są one wykorzystywane przez inne podmioty na inną działalność niż działalność statutowa uczelni. Ze zwolnienia korzystają zatem grunty niesłużące działalności uczelni, co jest sprzeczne z celem zwolnienia.

Pomoc de minimis

Aby dostosować polskie przepisy do nowych przepisów unijnych zmienia się brzmienie art. 12 ust. 12 i dodany zostaje do ustawy art. 13f. Rada Ministrów początkowo nie zakładała uwzględnienia tego w swoim projekcie, jednakże ze względu na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nowych rozporządzeń Komisji UE nr 1408/2013 w zakresie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis i pomocy de minimis w sektorze rolnym należało uregulować te kwestie w trybie pilnym, aby umożliwić polskim podatnikom stosowanie przepisów dotyczących ulg i zwolnień zgodnie z wymogami unijnymi, a samorządowym organom podatkowym dostarczyć podstawę prawną do stosowania pomocy publicznej dla podatników.

W ten sposób, Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy już zawierający ww. artykuły. Tak więc uwzględniając wymogi unijne oraz mając na względzie umożliwienie udzielania producentom rolnym pomocy, w związku z nabyciem użytków rolnych, w formie zwolnienia z podatku rolnego, proponuje się udzielanie tej pomocy w formule de minimis w rolnictwie i jednoznaczne odesłanie do stosownych przepisów. Ponadto w wyniku stosowania zwolnień i ulg zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4–6 oraz art. 13c i 13e ustawy o podatku rolnym producent rolny prowadzący produkcję rolną również otrzymuje pomoc publiczną. Proponuje się także uzupełnić przepis art. 13f ustawy o podatku rolnym tak, aby objął również ulgę inwestycyjną określoną w art. 13 tej ustawy. Zmiana art. 12 ust. 12 pkt 5a upr polega na powołaniu aktualnego rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.


Ulga żołnierska

Uchylony zostaje art.13a upr, który gwarantował żołnierzom odbywającym zasadniczą służbę wojskową i ich rodzinom ulgę w podatku rolnym. Ulga ta zostaje zlikwidowana, gdyż straciła rację bytu w obecnym systemie, w którym nie ma już obowiązkowej służby wojskowej. Wskutek tego niezbędna będzie również zmiana art. 13d ust. 4 określającego kolejność stosowania zwolnień i ulg przysługujących z różnych tytułów w przypadku zbiegu prawa do nich, polegająca na wykreśleniu uchylanego art. 13a.

Klęska żywiołowa

Nadano nowe brzmienie ar. 13c ust. 1 i 3 upr, które wynika z konieczności doprecyzowania przepisów dotyczących przyznawania ulg w podatku rolnym w razie wystąpienia klęski żywiołowej przez odniesienie się do pojęcia stanu klęski żywiołowej określonego w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333). Doprecyzowano również, że to organ podatkowy może przyznać ulgi określone w tym przepisie.

USTAWA z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 1045

Oprac. Anna Kozakiewicz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, jeśli dostałeś pozew?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA