Zmiany w podatku rolnym od 2016 roku
REKLAMA
REKLAMA
Nowe brzmienie otrzymał już artykuł pierwszy, definiujący jakie grunty ulegają opodatkowaniu, są to: grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. I wszędzie tam, gdzie ustawa używa sformułowania „Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa” zmienia się ono na „Agencję Nieruchomości Rolnych”. Są to zmiany dodane w ustawie przez Sejm, nieprzewidziane w rządowym projekcie.
REKLAMA
Monitor Księgowego – prenumerata
Przeliczniki dla gruntów
Aby nadać gruntom, które nie posiadają często klasyfikacji gleboznawczej, przeliczniki, ustawa zmienia brzmienie art. 4 ust. 7 upr. Grunty pod stawami zarybionymi, grunty pod stawami niezarybionymi, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, rowy oraz grunty rolne zabudowane, bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego, przeliczane będą na hektary przeliczeniowe, według schematu: 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem oraz gruntów rolnych zabudowanych to 1 ha przeliczeniowy, a 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi innymi gatunkami ryb, pod stawami niezarybionymi, gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych oraz rowów – 0,20 ha przeliczeniowego.
W związku z powyższymi zmianami dodano także ust. 9, aby uniknąć nieopodatkowania użytków rolnych na skutek błędnych oznaczeń w ewidencji gruntów i budynków, ponieważ występują tam oznaczenia, które nie uwzględniają klasyfikacji gleboznawczej. Tym samym, jeżeli nie można będzie ustalić przelicznika na zasadach określonych w ustawie, przyjmuje się, że 1 ha fizyczny odpowiada
1 ha przeliczeniowemu.
Nowe zasady płatności
REKLAMA
W art. 6a zostaną dodane odpowiednio ust.6a i 10a, które mają za zadanie obniżyć koszty administracyjne i usprawnić pobór podatku. Postępowanie nie będzie wszczynane, a postępowanie wszczęte będzie umarzane jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby, określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, kosztów doręczenia w najniższej wysokości w obrocie krajowym ekonomicznej przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru, przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Konsekwencją wprowadzenia tego przepisu będzie rezygnacja z doręczania decyzji i poboru podatku w przypadkach, gdy kwota zobowiązania jest niższa od kosztów przesyłki poleconej – na dzień dzisiejszy jest to 6,10 zł. Koszty te będą ustalane na dzień 1 stycznia roku podatkowego, tak by ich ewentualne zmiany w trakcie roku podatkowego nie powodowały zróżnicowania sytuacji podatników.
A w przypadku, gdy kwota zobowiązania nie przekracza 100 zł, podatek będzie płatny jednorazowo, w terminie płatności pierwszej raty. Podobne zmiany w zasadach płatności zostały odpowiednio wprowadzone dla podatku leśnego i podatku od nieruchomości.
Zasady te będą miały zastosowanie również do zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego, ponieważ dodano w art. 6c ust. 3.
Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)
Zwolnienie podmiotowe dla uczelni
Rząd, w swoim projekcie, postanowił ograniczyć zwolnienie z podatku rolnego dla uczelni, które oddają swoje grunty w posiadanie innym podmiotom (art. 12 ust. 2 pkt 1 upr). Obecnie, w przypadku przekazania gruntów rolnych stanowiących własność uczelni w posiadanie zależne innym podmiotom, obowiązek podatkowy nie przechodzi na posiadaczy, a więc uczelnia może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w ww. przepisie, mimo że sama nie użytkuje tych gruntów i są one wykorzystywane przez inne podmioty na inną działalność niż działalność statutowa uczelni. Ze zwolnienia korzystają zatem grunty niesłużące działalności uczelni, co jest sprzeczne z celem zwolnienia.
Pomoc de minimis
Aby dostosować polskie przepisy do nowych przepisów unijnych zmienia się brzmienie art. 12 ust. 12 i dodany zostaje do ustawy art. 13f. Rada Ministrów początkowo nie zakładała uwzględnienia tego w swoim projekcie, jednakże ze względu na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. nowych rozporządzeń Komisji UE nr 1408/2013 w zakresie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis i pomocy de minimis w sektorze rolnym należało uregulować te kwestie w trybie pilnym, aby umożliwić polskim podatnikom stosowanie przepisów dotyczących ulg i zwolnień zgodnie z wymogami unijnymi, a samorządowym organom podatkowym dostarczyć podstawę prawną do stosowania pomocy publicznej dla podatników.
W ten sposób, Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy już zawierający ww. artykuły. Tak więc uwzględniając wymogi unijne oraz mając na względzie umożliwienie udzielania producentom rolnym pomocy, w związku z nabyciem użytków rolnych, w formie zwolnienia z podatku rolnego, proponuje się udzielanie tej pomocy w formule de minimis w rolnictwie i jednoznaczne odesłanie do stosownych przepisów. Ponadto w wyniku stosowania zwolnień i ulg zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4–6 oraz art. 13c i 13e ustawy o podatku rolnym producent rolny prowadzący produkcję rolną również otrzymuje pomoc publiczną. Proponuje się także uzupełnić przepis art. 13f ustawy o podatku rolnym tak, aby objął również ulgę inwestycyjną określoną w art. 13 tej ustawy. Zmiana art. 12 ust. 12 pkt 5a upr polega na powołaniu aktualnego rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
Ulga żołnierska
Uchylony zostaje art.13a upr, który gwarantował żołnierzom odbywającym zasadniczą służbę wojskową i ich rodzinom ulgę w podatku rolnym. Ulga ta zostaje zlikwidowana, gdyż straciła rację bytu w obecnym systemie, w którym nie ma już obowiązkowej służby wojskowej. Wskutek tego niezbędna będzie również zmiana art. 13d ust. 4 określającego kolejność stosowania zwolnień i ulg przysługujących z różnych tytułów w przypadku zbiegu prawa do nich, polegająca na wykreśleniu uchylanego art. 13a.
Klęska żywiołowa
Nadano nowe brzmienie ar. 13c ust. 1 i 3 upr, które wynika z konieczności doprecyzowania przepisów dotyczących przyznawania ulg w podatku rolnym w razie wystąpienia klęski żywiołowej przez odniesienie się do pojęcia stanu klęski żywiołowej określonego w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333). Doprecyzowano również, że to organ podatkowy może przyznać ulgi określone w tym przepisie.
USTAWA z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2015 poz. 1045
Oprac. Anna Kozakiewicz
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat