Kategorie

Podatek rolny

Ulga klęskowa w podatku rolnym jest preferencją podatkową, która przewidziana jest w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Jak działa ulga klęskowa? Jakie są zasady przyznawania ulgi?
Ulga inwestycyjna na fotowoltaikę przysługuje podatnikom podatku rolnego. Jak skorzystać z ulgi? Jak ubiegać się o odliczenie inwestycji w fotowoltaikę w gospodarstwie?
Czy rolnik płaci PIT? Rolnicy nie płacą co do zasady podatku dochodowego (PIT) od działalności rolniczej, a jedynie podatek rolny uzależniony od powierzchni i rodzaju posiadanych gruntów (użytków) rolnych. Jednak w praktyce pojawiają się wątpliwości, które przychody można uznać za pochodzące z działalności rolniczej. Natomiast rolnicy płacą PIT od tzw. działów specjalnych produkcji rolnej. Czym jest działalność rolnicza? Czym są przychody z działalności rolniczej? Jakich przychodów nie zalicza się do przychodów z działalności rolniczej? Czym są działy specjalne produkcji rolnej?
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2021. Pierwszy termin składania wniosków w tym roku rozpoczął się 1 lutego, a zakończy się 1 marca. Rolnik składający wniosek w tym terminie powinien dołączyć do niego faktury (lub ich kopie) stanowiące dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.
Zastąpienie jednym podatkiem gruntowym podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - to postulat zawarty w raporcie „Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej – 5 lat później”. W raporcie proponuje się także wprowadzenie jednolitej opłaty urbanistycznej w miejsce dotychczas istniejących opłat, zmiany dotyczące opłaty skarbowej oraz dochodów samorządów z podatku PIT.
Do ustalenia podatku rolnego na 2021 r. przyjmuje się średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, ogłoszoną przez GUS. Jaki będzie podatek rolny w 2021 r.? Kto będzie zobowiązany do zapłaty i w jakim terminie? Jak i gdzie zapłacić podatek rolny? Kto jest zwolniony? Kiedy przedawnia się podatek rolny a kiedy można go umorzyć?
Hodowla roślin ozdobnych stanowi dział specjalny produkcji rolnej tylko wtedy, gdy odbywa się w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 mkw lub w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 mkw (art. 2 ust. 3 ustawy o PIT). Skoro więc podatniczka uprawia kwiaty na gruncie, to powinna rozliczać podatek rolny, a nie PIT – wyjaśnił dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Zobowiązanie z tytułu podatku rolnego ulega przedawnieniu z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przy czym, w przypadku gdy decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie trzech lat, takie zobowiązanie w podatku rolnym w ogóle nie powstaje.
W piątek samorząd doradców podatkowych powołał specjalny zespół, który ma pomóc rządowi w pracach nad specustawą wprowadzającą pakiet osłonowy dla przedsiębiorców. Chodzi m.in. o przesunięcie terminów podatkowych, zaniechanie poboru niektórych podatków oraz rezygnację z kar dla biznesu, który może mieć problemy z terminowym rozliczeniem podatków, ze względu na trudną sytuację w kraju. Prace są na finiszu – w poniedziałek rekomendacje doradców podatkowych, w formie raportu, zostaną przekazane do Ministerstwa Finansów, z którym Krajowa Rada Doradców Podatkowych nawiązała współpracę.
Producenci rolni nie mogą dołączać do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej faktur uproszczonych.
Czytelniczka portalu Infor.pl napisała do nas, że stara się o ulgę inwestycyjną w podatku rolnym. Jest rolnikiem (czynnym podatnikiem VAT) i zastanawia się czy w jej przypadku ulgę odlicza się od kwoty netto (bez podatku VAT) czy brutto z załączonych faktur? Czy jest przepis nakazujący odliczanie kwoty netto lub kwoty brutto?
Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawę do ustalenia podatku rolnego na rok 2020, wyniosła 58,46 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla roku 2019. Oznacza to, że w 2020 roku rolnicy zapłacą trochę wyższą daninę.
Ministerstwo Finansów przygotowało wzór informacji o gruntach (IR-1) oraz wzór deklaracji na podatek rolny (DR-1). Nowe wzory formularzy mają zastosowanie od 1 lipca 2019 r. na terenie całego kraju. Można je składać także drogą elektroniczną.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględniając skargi Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy stwierdza nieważność uchwał gminnych w zakresie wzorów deklaracji i informacji podatkowych. WSA zgadza się z PO, że będące podstawą podjętej uchwały przepisy prawa tj. regulacje ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw podatkowych, nie dają radzie gminy uprawnienia do nakładania na podatników obowiązku składania w deklaracjach i informacjach podatkowych oświadczeń o znajomości przepisów dotyczących zasad odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.
Na początku 2019 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, która doprecyzowuje zasady opodatkowania gruntów z urządzeniami przemysłowymi. Nowe regulacje spowodują, że przedsiębiorcy zapłacą dużo niższy podatek od posiadanych gruntów.
Ustawodawca przewidział szereg zwolnień oraz ulg w podatku rolnym, określonych przepisami ustawy o podatku rolnym. Podatnikom podatku rolnego przysługuje m.in. ulga inwestycyjna z tytułu wydatków związanych z budową lub modernizacją gospodarstwa. Z preferencji podatkowych w podatku rolnym korzystają również gospodarstwa, które ucierpiały w wyniku klęsk żywiołowych, czy też położone na terenach podgórskich i górskich.
Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok 2019, wynosi 54,36 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla bieżącego roku. Oznacza to, że w 2019 roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.
Na początku 2019 r. zaczną obowiązywać ujednolicone zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa. Zgodnie z nowymi przepisami, umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych takiej infrastruktury nie wpływa na sposób ich opodatkowania.
Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych infrastruktury np. energetycznej nie będzie wpływało na sposób ich opodatkowania - takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.
Od 2018 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek corocznie składać sprawozdania podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego. Sprawozdania będą wysyłane elektronicznie za pomocą systemu BeSTi@.
Wchodzące w skład gospodarstw rolnych użytki rolne klasy VIz należy przeliczać na hektary przeliczeniowe według takich samych przeliczników jakie zostały określone dla użytków rolnych klasy VI w ustawie o podatku rolnym. Przelicznik ten ma istotne znaczenie w przypadku dokumentowania dochodów w gospodarstwie rolnym dla celów socjalnych.
Znamy już średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, co stanowi podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2018 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,49 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie wyższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą wyższą daninę.
Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.
Nabycie na własność gospodarstwa rolnego rodzi skutki, które sprecyzowane są przez polskie przepisy podatkowe. Z jakimi kosztami powinny się liczyć strony umowy? Jakie obowiązki spoczywać będą na nabywcy?
Ewidencja podatkowa nieruchomości powstała w celu usprawnienia procesów wymiaru i poboru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Jakie dane zawarte są w ewidencji?
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.
Prezydent RP podpisał w bieżącym tygodniu ustawę z dnia 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ogranicza zasadę solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli (posiadaczy) nieruchomości za zobowiązania podatkowe w podatku rolnym, leśnym, podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli (posiadaczy) korzysta ze zwolnienia od tych podatków albo nie podlega tym podatkom. Zmiany wejdą w życie 14 dni po dniu publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.
25 maja 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ta ma ograniczyć zasadę solidarnej odpowiedzialności w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli jest zwolnionych z obowiązku zapłaty podatku rolnego, od nieruchomości lub leśnego. Posłowie zdecydowali, że w takim przypadku podatnicy będą nim obciążeni tylko w zakresie odpowiadającym ich udziałom. Ustawa będzie teraz przedmiotem prac Senatu. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Główny Urząd Statystyczny podał średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, który jest podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2017 rok. Wskaźnik ten wynosi 52,44 zł za 1 decytonę (kwintal), jest więc nieznacznie niższy niż obowiązujący dla bieżącego roku. Oznacza to, że w przyszłym roku rolnicy zapłacą niższą daninę.
Od początku 2016 r. dla podatków lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 100 zł, płatności trzeba dokonać jednorazowo w terminie dotychczasowej pierwszej raty.
Użytki rolne dla potrzeb podatku rolnego w przypadku, gdy grunty te są oznaczone w ewidencji gruntów i budynków dwuczłonowo np.: Wsr-PsVI, Br-RIV, W-ŁIV, Ws-PsVI, należy przeliczać stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. nowego brzmienia art. 4 ust. 7 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.
PiS nie zamierza reformować systemu podatkowego dla rolników, nie zamierza też likwidować Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - powiedział 28 października 2015 r. PAP wymieniany jako jeden z kandydatów na ministra rolnictwa w rządzie PiS Krzysztof Ardanowski. Zapowiedział modyfikację ustawy pozwalającej na sprzedaż bezpośrednią - w ramach płaconego podatku rolnego (czyli bez płacenia innego podatku) rolnicy będą mogli sprzedawać produkty nieprzetworzone jak i pierwszego przetworzenia w określonych wielkościach, tak jak jest w innych krajach.
Na początku 2016 r. wejdą w życie istotne zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, w tym m. in. w zakresie opłat: miejscowej, uzdrowiskowej i targowej. Wynika to z uchwalenia 25 czerwca 2015 r. przez Sejm RP nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
Za niecały miesiąc minie termin zapłaty przedostatniej raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Te podatki należy opłacić w gminach. Od 2016 r. na podatników podatków lokalnych czekają korzystne zmiany – znikną dotychczasowe wątpliwości dotyczące m.in. obliczania podatku od nieruchomości jednego mieszkańca bloku od całej, dostępnej dla każdego powierzchni garażowej.
Przepis art. 5 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza znaczące zmiany w ustawie o podatku rolnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
W związku z nową perspektywą finansową na lata 2014-2020, pomoc w formie ulgi inwestycyjnej będzie udzielana (zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 702/2014) jako pomoc na inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne w gospodarstwach rolnych powiązane z produkcją podstawową produktów rolnych. Pomoc skierowana jest do podatników podatku rolnego, będących mikroprzedsiębiorcami, małymi i średnimi przedsiębiorcami.
Rozpoczęły się konsultacje dotyczące wspólnej sprzedaży niektórych produktów rolnych. Uwagi do nowych unijnych wytycznych w sprawie ochrony konkurencji w sektorze rolnym można zgłaszać do 5 maja. Zebrane uwagi mają służyć wprowadzeniu w życie niektórych założeń reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) z 2013 roku.
Zdaniem ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza nie ma obecnie potrzeby zmian przepisów podatkowych dotyczących rolników. Minister uważa natomiast, że należy wspierać system zachęt, by rolnicy odchodzili od podatku rolnego.
Małżonkowie, którzy posiadają oddzielne gospodarstwa rolne, będą mieli własne numery identyfikacyjne; dotychczas mieli wspólny numer - zakłada nowela ustawy o ewidencji producentów rolnych, która ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r. Numery identyfikacyjne otrzymane przed dniem wejścia w życie nowelizacji mają być zachowane.
Stawka podatku rolnego dla gruntów gospodarstw rolnych w 2015 r. wyniesie 153,43 zł od 1 ha gruntu rolnego. Natomiast stawka dla gruntów rolnych nie stanowiących gospodarstw rolnych wyniesie 306,85 zł. Podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2015 r. jest średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy, która wynosi 61,37 zł za 1 kwintal.
Wicemarszałek Sejmu Eugeniusz Grzeszczak z PSL jest przekonany, że wprowadzenie podatku dochodowego dla rolników odsunie się w czasie. W radiowej Trójce polityk pytany był o stopień realizacji zapowiedzi premiera z 2011 roku w sprawie objęcia rolnikami rachunkowością podatkową.
Od 1 lipca 2014 r. uległa podwyższeniu kwota jednorazowego odszkodowania z tytułu stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową.
Jeżeli działalność spełnia określone warunki, które pozwalają uznać ją za działalność rolniczą, wtedy zgodnie z ustawą o PIT taka działalność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przykładowo, hodowla ślimaków kwalifikuje się jako działalność rolnicza, która nie podlega PIT.
Prezydent jest za wprowadzeniem podatków rynkowych w rolnictwie. Bronisław Komorowski uważa, że w ślad za utowarowieniem gospodarstw i wzrostem produkcji w tym sektorze gospodarki, powinny iść zmiany w systemie podatkowym.
31 maja mija termin na złożenie zaświadczenia albo oświadczenia dotyczącego rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Ministerstwo Finansów proponuje wprowadzić nowe zasady odnośnie pobierania podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Zgodnie z założeniami, jeśli należna kwota podatków nie przekroczy łącznej kwoty 100 zł, płatności będzie należało dokonać jednorazowo. Natomiast podatki w ogóle nie będą pobierane, jeżeli należna suma nie przekroczy kosztów doręczenia przesyłki poleconej. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 roku.
Wydzierżawiający część swojego gospodarstwa rolnego pod elektrownię (farmę) wiatrową rolnik nie musi rejestrować firmy. Od dochodów z takiej dzierżawy rolnik musi płacić jednak PIT wg skali podatkowej albo ryczałt ewidencjonowany wg stawki 8,5% od przychodów. Dzierżawa nieruchomości na cele inne niż rolnicze podlega też opodatkowaniu VAT wg stawki podstawowej 23% - można jednak skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Od wydzierżawionych firmie gruntów trzeba też płacić podatek od nieruchomości wg stawek właściwych dla nieruchomości zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Uzyskanie przychodów z tytułu dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze nie tworzy obowiązku uiszczenia od nich podatku od osób fizycznych, o ile przedmiotem samej umowy są działy specjalne produkcji rolnej, gospodarstwo rolne lub jego składniki. Dodatkowo z treści samej umowy musi wynikać zobowiązanie do wykorzystywania przedmiotu umowy do celów rolniczych.