REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach

Karolina Wszeborowska
Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach /Fot. Fotolia
Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.

REKLAMA

REKLAMA

W interpelacji nr 4351 skierowanej do Ministra Finansów poseł Andrzej Maciejewski zwrócił się z pytaniem o możliwość podjęcia prac legislacyjnych w celu wydania rozporządzeń, w sprawie zaniechania poboru podatku od nieruchomości i podatku rolnego względem poszkodowanych  w nawałnicach z sierpnia 2017 r. Poseł powołuje się przy tym na uzasadniony interes publiczny. Miałoby to nastąpić na okres dwóch lat od dnia następującego po ogłoszeniu rozporządzeń.

Jak wygląda sytuacja poszkodowanych?

Autor interpelacji podkreśla, że w wyniku sierpniowych nawałnic, które przeszły nad Polską, ucierpiało wielu mieszkańców kraju. Na skutek porywistego wiatru zostały uszkodzone lub zerwane dachy z ponad 4,5 tys. budynków, z czego 3,5 tys. to budynki mieszkalne. Wiele rodzin zostało pozbawionych nie tylko domów, ale także całego majątku i środków do życia.

Odpowiedź Ministerstwa

Ministerstwo Finansów wskazuje, że na podstawie art. 22 §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa  istnieje możliwość zaniechania w całości lub części poboru podatków, jeżeli jest to uzasadnione interesem publicznym lub ważnym interesem podatników. Minister Finansów wydaje w tym celu rozporządzenie, określając rodzaj podatku, okres, w którym następuje zaniechanie oraz grupy podatników, których to zaniechanie dotyczy.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych terminy płatności rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych zostały ustalone na 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada (art. 6 ust. 7), natomiast dla osób prawnych podatek ten należy wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15. dnia każdego miesiąca (art. 6 ust. 9). Natomiast w przypadku podatku rolnego zgodnie z ustawą o podatku rolnym terminy płatności rat dla osób fizycznych i prawnych zostały ustalone na 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada (art. 6a ust. 5 i ust. 8).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo podkreśla, że wszelkie ulgi dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub działalność rolniczą muszą być zgodne z przepisami o pomocy publicznej.

Zdaniem Ministerstwa zaniechanie w drodze rozporządzenia poboru podatku od nieruchomości i podatku rolnego w krótkim możliwe byłoby jedynie wobec podatników, będących osobami fizycznymi od przedmiotów opodatkowania niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej czy działalności rolniczej.

W przypadku natomiast podatników prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie art. 22 §1 Ordynacji podatkowej rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatków musi zawierać program pomocowy. Takie projekty wymagają poddania długotrwałej procedurze notyfikacyjnej, wynikającej z przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Podobna sytuacja ma miejsce w zakresie udzielania pomocy podmiotom prowadzącym działalność rolniczą.

Ministerstwo zwraca także uwagę, że obciążenia podatkowe podatników, będących osobami fizycznymi od przedmiotów opodatkowania niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej czy działalności rolniczej zarówno podatkiem od nieruchomości jak i podatkiem rolnym mogą być bardzo niskie. Jako przykład podaje opodatkowanie budynków mieszkalnych w przypadku podatku od nieruchomości czy gospodarstw rolnych, w skład których wchodzą przeważnie użytki rolne V i VI klasy. W przypadku zaś znacznie bardziej obciążonych podatkowo podatników prowadzących działalność gospodarczą czy rolniczą, wydanie rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatków byłoby procesem długotrwałym, a tym samym niecelowym.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Poza tym resort dowodzi, że wydanie takiego rozporządzenia zmniejszyłoby wpływy z podatków lokalnych, stanowiących dochody gmin. Przyczyną tego miałby być szeroki krąg podmiotów uprawnionych, wobec których zastosowanie znalazłaby instytucja zaniechania, a to doprowadziłoby do zaburzenie płynności finansowej gmin poszkodowanych wskutek nawałnic, które to mają z tego powodu zwiększone wydatki. W takiej sytuacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku rolnym nie przewidują rekompensaty z tytułu utraconych dochodów.


Inne rozwiązanie

W związku z powyższym Ministerstwo proponuje zastosowanie do zaistniałej sytuacji, zarówno wobec indywidualnych osób, jak i prowadzących działalność gospodarczą, ulg w spłacie zobowiązań podatkowych wskazanych w art. 67a Ordynacji podatkowej w postaci:

  1. odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty,
  2. odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  3. umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

Wyżej wymienione ulgi mogą być zastosowane przez organ podatkowy na wniosek podatnika, jeżeli jest to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, a ponadto jest zgodne z zasadami udzielania pomocy publicznej.

Poparcie dla takiego rozwiązania ma stanowić wskazana przez resort interpretacja podstawowego kryterium udzielenia ulgi jakim jest „interes publiczny” lub „ważny interes podatnika” przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. akt I Sa/Sz 676/15). Zauważa on, że „(…) są to pojęcia nieostre, co oznacza, że ich treść musi być ustalona w konkretnej sprawie. Dla organu podatkowego oznacza to, że w każdej rozpatrywanej sprawie indywidualnie musi on ustalić i ocenić na czym polega ważny interes podatnika oraz interes publiczny. Kryterium "ważnego interesu podatnika" wymaga wykazania konkretnych okoliczności, które są wyjątkowe, niezależne od woli oraz sposobu postępowania podatnika (np. klęski żywiołowe, zdarzenia losowe) i jednocześnie uniemożliwiają mu wywiązanie się z ciążących na nim obowiązków względem Skarbu Państwa i które to w żaden sposób nie mogą zostać zaspokojone bez doraźnej pomocy ze strony organów skarbowych”.

Podobnego zdania są inne sądy administracyjne, które „ważny interes podatnika” określają jako „nadzwyczajne względy, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji podatnika. Ważny interes podatnika to między innymi sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to również utrata możliwości zarobkowania lub utrata losowa majątku” (sygn. akt II FSK 963/14).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA