REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Wszeborowska
Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach /Fot. Fotolia
Zaniechanie poboru podatków dla poszkodowanych w nawałnicach /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ordynacja podatkowa uwzględnia możliwość zaniechania w całości lub w części poboru podatków, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Ministerstwo Finansów odpowiada, czy istnieje szansa na zastosowanie tej instytucji wobec osób poszkodowanych w sierpniowych nawałnicach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W interpelacji nr 4351 skierowanej do Ministra Finansów poseł Andrzej Maciejewski zwrócił się z pytaniem o możliwość podjęcia prac legislacyjnych w celu wydania rozporządzeń, w sprawie zaniechania poboru podatku od nieruchomości i podatku rolnego względem poszkodowanych  w nawałnicach z sierpnia 2017 r. Poseł powołuje się przy tym na uzasadniony interes publiczny. Miałoby to nastąpić na okres dwóch lat od dnia następującego po ogłoszeniu rozporządzeń.

Jak wygląda sytuacja poszkodowanych?

Autor interpelacji podkreśla, że w wyniku sierpniowych nawałnic, które przeszły nad Polską, ucierpiało wielu mieszkańców kraju. Na skutek porywistego wiatru zostały uszkodzone lub zerwane dachy z ponad 4,5 tys. budynków, z czego 3,5 tys. to budynki mieszkalne. Wiele rodzin zostało pozbawionych nie tylko domów, ale także całego majątku i środków do życia.

Odpowiedź Ministerstwa

Ministerstwo Finansów wskazuje, że na podstawie art. 22 §1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa  istnieje możliwość zaniechania w całości lub części poboru podatków, jeżeli jest to uzasadnione interesem publicznym lub ważnym interesem podatników. Minister Finansów wydaje w tym celu rozporządzenie, określając rodzaj podatku, okres, w którym następuje zaniechanie oraz grupy podatników, których to zaniechanie dotyczy.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych terminy płatności rat podatku od nieruchomości od osób fizycznych zostały ustalone na 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada (art. 6 ust. 7), natomiast dla osób prawnych podatek ten należy wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie do 15. dnia każdego miesiąca (art. 6 ust. 9). Natomiast w przypadku podatku rolnego zgodnie z ustawą o podatku rolnym terminy płatności rat dla osób fizycznych i prawnych zostały ustalone na 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada (art. 6a ust. 5 i ust. 8).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo podkreśla, że wszelkie ulgi dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub działalność rolniczą muszą być zgodne z przepisami o pomocy publicznej.

Zdaniem Ministerstwa zaniechanie w drodze rozporządzenia poboru podatku od nieruchomości i podatku rolnego w krótkim możliwe byłoby jedynie wobec podatników, będących osobami fizycznymi od przedmiotów opodatkowania niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej czy działalności rolniczej.

W przypadku natomiast podatników prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie art. 22 §1 Ordynacji podatkowej rozporządzenie o zaniechaniu poboru podatków musi zawierać program pomocowy. Takie projekty wymagają poddania długotrwałej procedurze notyfikacyjnej, wynikającej z przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Podobna sytuacja ma miejsce w zakresie udzielania pomocy podmiotom prowadzącym działalność rolniczą.

Ministerstwo zwraca także uwagę, że obciążenia podatkowe podatników, będących osobami fizycznymi od przedmiotów opodatkowania niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej czy działalności rolniczej zarówno podatkiem od nieruchomości jak i podatkiem rolnym mogą być bardzo niskie. Jako przykład podaje opodatkowanie budynków mieszkalnych w przypadku podatku od nieruchomości czy gospodarstw rolnych, w skład których wchodzą przeważnie użytki rolne V i VI klasy. W przypadku zaś znacznie bardziej obciążonych podatkowo podatników prowadzących działalność gospodarczą czy rolniczą, wydanie rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatków byłoby procesem długotrwałym, a tym samym niecelowym.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Poza tym resort dowodzi, że wydanie takiego rozporządzenia zmniejszyłoby wpływy z podatków lokalnych, stanowiących dochody gmin. Przyczyną tego miałby być szeroki krąg podmiotów uprawnionych, wobec których zastosowanie znalazłaby instytucja zaniechania, a to doprowadziłoby do zaburzenie płynności finansowej gmin poszkodowanych wskutek nawałnic, które to mają z tego powodu zwiększone wydatki. W takiej sytuacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku rolnym nie przewidują rekompensaty z tytułu utraconych dochodów.


Inne rozwiązanie

W związku z powyższym Ministerstwo proponuje zastosowanie do zaistniałej sytuacji, zarówno wobec indywidualnych osób, jak i prowadzących działalność gospodarczą, ulg w spłacie zobowiązań podatkowych wskazanych w art. 67a Ordynacji podatkowej w postaci:

  1. odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty,
  2. odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
  3. umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.

Wyżej wymienione ulgi mogą być zastosowane przez organ podatkowy na wniosek podatnika, jeżeli jest to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, a ponadto jest zgodne z zasadami udzielania pomocy publicznej.

Poparcie dla takiego rozwiązania ma stanowić wskazana przez resort interpretacja podstawowego kryterium udzielenia ulgi jakim jest „interes publiczny” lub „ważny interes podatnika” przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. akt I Sa/Sz 676/15). Zauważa on, że „(…) są to pojęcia nieostre, co oznacza, że ich treść musi być ustalona w konkretnej sprawie. Dla organu podatkowego oznacza to, że w każdej rozpatrywanej sprawie indywidualnie musi on ustalić i ocenić na czym polega ważny interes podatnika oraz interes publiczny. Kryterium "ważnego interesu podatnika" wymaga wykazania konkretnych okoliczności, które są wyjątkowe, niezależne od woli oraz sposobu postępowania podatnika (np. klęski żywiołowe, zdarzenia losowe) i jednocześnie uniemożliwiają mu wywiązanie się z ciążących na nim obowiązków względem Skarbu Państwa i które to w żaden sposób nie mogą zostać zaspokojone bez doraźnej pomocy ze strony organów skarbowych”.

Podobnego zdania są inne sądy administracyjne, które „ważny interes podatnika” określają jako „nadzwyczajne względy, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji podatnika. Ważny interes podatnika to między innymi sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to również utrata możliwości zarobkowania lub utrata losowa majątku” (sygn. akt II FSK 963/14).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA