REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych

Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych
Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych

REKLAMA

REKLAMA

Najpóźniej 16 marca 2015 r. właściciele nieruchomości, gruntów rolnych czy lasów powinni zapłacić pierwszą ratę podatków lokalnych. Warto pamiętać, żeby wybrać odpowiedni dla danej gminy formularz deklaracji podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. W porównaniu do ubiegłego roku, w 2015 r. stawki podatku od nieruchomości oraz podatku leśnego wzrosły, ale za to zapłacimy mniej za grunty rolne.

16 marca mija termin wpłaty pierwszej raty podatków od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego dla osób fizycznych. To podatki trafiające do budżetu lokalnego, stąd w każdej gminie może obowiązywać inny formularz deklaracji. Lepiej upewnić się, że wypełniamy i składamy do swojej gminy właściwy dla niej wzór dokumentu, bo jeżeli deklaracja zostanie złożona na niewłaściwym druku, organ gminy uzna ją za niepoprawnie złożoną – i to nawet jeżeli podatnik poprawnie obliczył wartość podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne płacą podatki lokalne w czterech ratach proporcjonalnych, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Jeśli jednak termin zapłaty przypada na dzień wolny od pracy, wpłaty można dokonać pierwszego dnia roboczego po ustalonym terminie. Wysokość podatku ustalana jest decyzją wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Odpowiednie informacje powinny zostać przekazane podatnikom na początku marca.

Podatek od nieruchomości i rolny

Podatek od nieruchomości muszą zapłacić właściciele, użytkownicy wieczyści oraz samoistni posiadacze budynków, gruntów czy budowli. Podatek rolny również płacą właściciele, użytkownicy wieczyści i samoistni posiadacze gruntów rolnych. Podatek od budowli płaci się w wysokości 2 proc. jej wartości ustalonej na dzień 1 stycznia roku podatkowego, inaczej 2 proc. podstawy naliczania amortyzacji w tym roku. O wysokości podatku decydują organy właściwych jednostek samorządu terytorialnego, lecz nie może ona przekroczyć ustalonych odgórnie limitów (informacja o tych limitach znajduje się na końcu artykułu). Art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia z podatku od nieruchomości m.in. budynki gospodarcze służące działalności leśnej lub rybackiej oraz wyłącznie rolnej, utrzymane grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków (o ile nie prowadzi się tam firmy), czy grunty stanowiące nieużytki lub użytki ekologiczne.

REKLAMA

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek leśny

Podatek leśny płacą właściciele, posiadacze samoistni oraz użytkownicy wieczyści lasów. Opodatkowaniu podlegają określone w ustawie o podatku leśnym lasy (wysokość daniny jest uzależniona od wyrażonej w hektarach powierzchni lasu), z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Za działalność leśną uważa się działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Stawki podatków lokalnych w poszczególnych gminach różnią się, nie mogą natomiast przekroczyć tych ustanowionych przez Ministra Finansów w wydawanych co roku obwieszczeniach.

Górna granica stawek podatków lokalnych w 2015 r. w porównaniu do 2014 r.

2014 r.

2015 r.

od budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

23,03 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

23,13 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod działalność gospodarczą

0,89 zł od 1 mkw. za rok

0,90 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

od budynku mieszkalnego

0,74 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod budynek mieszkalny

0,46 zł od 1 mkw. za rok

0,47 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

rolny od gruntów gospodarstw rolnych

173,20 zł od 1 ha

153,43 zł za 1 ha przeliczeniowego zgodnie z art. 4 ustawy o podatku rolnym

rolny od gruntów pozostałych

346,40 zł od 1 ha

306,85 zł za 1 ha

leśny

37,63 zł od 1 ha

41,55 zł od 1 ha

Katarzyna Miazek, Tax Care

Adam Bujalski,  księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA