REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych

Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych
Termin uiszczenia pierwszej raty podatków lokalnych

REKLAMA

REKLAMA

Najpóźniej 16 marca 2015 r. właściciele nieruchomości, gruntów rolnych czy lasów powinni zapłacić pierwszą ratę podatków lokalnych. Warto pamiętać, żeby wybrać odpowiedni dla danej gminy formularz deklaracji podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. W porównaniu do ubiegłego roku, w 2015 r. stawki podatku od nieruchomości oraz podatku leśnego wzrosły, ale za to zapłacimy mniej za grunty rolne.

16 marca mija termin wpłaty pierwszej raty podatków od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego dla osób fizycznych. To podatki trafiające do budżetu lokalnego, stąd w każdej gminie może obowiązywać inny formularz deklaracji. Lepiej upewnić się, że wypełniamy i składamy do swojej gminy właściwy dla niej wzór dokumentu, bo jeżeli deklaracja zostanie złożona na niewłaściwym druku, organ gminy uzna ją za niepoprawnie złożoną – i to nawet jeżeli podatnik poprawnie obliczył wartość podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Osoby fizyczne płacą podatki lokalne w czterech ratach proporcjonalnych, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Jeśli jednak termin zapłaty przypada na dzień wolny od pracy, wpłaty można dokonać pierwszego dnia roboczego po ustalonym terminie. Wysokość podatku ustalana jest decyzją wójta, burmistrza czy prezydenta miasta. Odpowiednie informacje powinny zostać przekazane podatnikom na początku marca.

Podatek od nieruchomości i rolny

Podatek od nieruchomości muszą zapłacić właściciele, użytkownicy wieczyści oraz samoistni posiadacze budynków, gruntów czy budowli. Podatek rolny również płacą właściciele, użytkownicy wieczyści i samoistni posiadacze gruntów rolnych. Podatek od budowli płaci się w wysokości 2 proc. jej wartości ustalonej na dzień 1 stycznia roku podatkowego, inaczej 2 proc. podstawy naliczania amortyzacji w tym roku. O wysokości podatku decydują organy właściwych jednostek samorządu terytorialnego, lecz nie może ona przekroczyć ustalonych odgórnie limitów (informacja o tych limitach znajduje się na końcu artykułu). Art. 7 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia z podatku od nieruchomości m.in. budynki gospodarcze służące działalności leśnej lub rybackiej oraz wyłącznie rolnej, utrzymane grunty i budynki wpisane indywidualnie do rejestru zabytków (o ile nie prowadzi się tam firmy), czy grunty stanowiące nieużytki lub użytki ekologiczne.

REKLAMA

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek leśny

Podatek leśny płacą właściciele, posiadacze samoistni oraz użytkownicy wieczyści lasów. Opodatkowaniu podlegają określone w ustawie o podatku leśnym lasy (wysokość daniny jest uzależniona od wyrażonej w hektarach powierzchni lasu), z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Za działalność leśną uważa się działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Stawki podatków lokalnych w poszczególnych gminach różnią się, nie mogą natomiast przekroczyć tych ustanowionych przez Ministra Finansów w wydawanych co roku obwieszczeniach.

Górna granica stawek podatków lokalnych w 2015 r. w porównaniu do 2014 r.

2014 r.

2015 r.

od budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

23,03 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

23,13 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod działalność gospodarczą

0,89 zł od 1 mkw. za rok

0,90 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

od budynku mieszkalnego

0,74 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod budynek mieszkalny

0,46 zł od 1 mkw. za rok

0,47 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

rolny od gruntów gospodarstw rolnych

173,20 zł od 1 ha

153,43 zł za 1 ha przeliczeniowego zgodnie z art. 4 ustawy o podatku rolnym

rolny od gruntów pozostałych

346,40 zł od 1 ha

306,85 zł za 1 ha

leśny

37,63 zł od 1 ha

41,55 zł od 1 ha

Katarzyna Miazek, Tax Care

Adam Bujalski,  księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA