Podatek rolny 2022 - co warto wiedzieć?
REKLAMA
REKLAMA
Podatek rolny 2022
Informację pozwalającą ustalić podatek rolny na 2021 r. zawiera komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022 (Monitor Polski rok 2021 poz. 951).
REKLAMA
Zgodnie z treścią komunikatu, wydanego na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333) ogłasza się, że średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2022 wyniosła 61,48 zł za 1 dt.
Natomiast w ubiegłym roku średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2021 wynosiła 58,55 zł za 1dt (decytonę; dalej także „q” - kwintal).
Oznacza to, że wskaźnik podwyższył się w stosunku do ubiegłorocznego, w konsekwencji podatek rolny opłacany w roku podatkowym 2022 będzie wyższy.
Po przeliczeniu stawka podatku rolnego dla gospodarstw rolnych w 2022 roku wyniesie więc 153,70 zł od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych (równowartość pieniężna 2,5 dt żyta). Natomiast stawka obowiązująca w 2021 roku wynosiła 146,38 zł.
Podatek rolny - kto płaci?
Opodatkowaniu podatkiem rolnym, zgodnie z ustawą o podatku rolnym (dalej także "ustawa"), podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami gruntów;
2) posiadaczami samoistnymi gruntów;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, a także jeżeli dotyczy nieruchomości znajdujących się w Zasobie, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2018 r. poz. 2363 oraz z 2019 r. poz. 1309), albo
b) jest bez tytułu prawnego, z wyjątkiem gruntów wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub będących w zarządzie Lasów Państwowych; w tym przypadku podatnikami są odpowiednio jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Lasów Państwowych.
W przypadku gdy:
- grunty znajdują się w posiadaniu samoistnym, obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego ciąży na posiadaczu samoistnym;
- grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub przepisów dotyczących uzyskiwania rent strukturalnych, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca;
- grunty gospodarstwa rolnego zostały wniesione do spółdzielni produkcyjnej jako wkład gruntowy, podatnikiem podatku rolnego jest spółdzielnia produkcyjna;
REKLAMA
- grunty stanowią współwłasność lub znajdują się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowią odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem rolnym, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach (posiadaczach);
- grunty, o których mowa w art. 3 ust. 5 ustawy, stanowią gospodarstwo rolne, obowiązek podatkowy ciąży na tej osobie będącej współwłaścicielem (posiadaczem), która to gospodarstwo prowadzi w całości.
Podatek rolny - podstawa opodatkowania
Podstawę opodatkowania podatkiem rolnym (zgodnie z art. 4 ustawy) stanowi:
1) dla gruntów gospodarstw rolnych – liczba hektarów przeliczeniowych ustalana na podstawie powierzchni, rodzajów i klas użytków rolnych wynikających z ewidencji gruntów i budynków oraz zaliczenia do okręgu podatkowego;
2) dla pozostałych gruntów – liczba hektarów wynikająca z ewidencji gruntów i budynków.
Podatek rolny - przelicznik
Ustawodawca ustalił 4 okręgi podatkowe, do których zalicza się gminy oraz miasta w zależności od warunków ekonomicznych i produkcyjno-klimatycznych.
Przeliczniki powierzchni użytków rolnych pokazuje poniższa tabela:
Rodzaje użytków rolnych: |
Grunty orne |
Łąki i pastwiska |
||||||
Okręgi podatkowe |
I |
II |
III |
IV |
I |
II |
III |
IV |
Klasy użytków rolnych |
Przeliczniki |
|||||||
I |
1,95 |
1,80 |
1,65 |
1,45 |
1,75 |
1,60 |
1,45 |
1,35 |
II |
1,80 |
1,65 |
1,50 |
1,35 |
1,45 |
1,35 |
1,25 |
1,10 |
IIIa |
1,65 |
1,50 |
1,40 |
1,25 |
||||
III |
1,25 |
1,15 |
1,05 |
0,95 |
||||
IIIb |
1,35 |
1,25 |
1,15 |
1,00 |
||||
IVa |
1,10 |
1,00 |
0,90 |
0,80 |
||||
IV |
0,75 |
0,70 |
0,60 |
0,55 |
||||
IVb |
0,80 |
0,75 |
0,65 |
0,60 |
||||
V |
0,35 |
0,30 |
0,25 |
0,20 |
0,20 |
0,20 |
0,15 |
0,15 |
VI |
0,20 |
0,15 |
0,10 |
0,05 |
0,15 |
0,15 |
0,10 |
0,05 |
Przy czym, sady przelicza się na hektary przeliczeniowe według przeliczników określonych w art. 4 ust. 5 ustawy dla gruntów ornych, z tym że do sadów klasy III i IV stosuje się odpowiednio przeliczniki dla klasy IIIa i IVa.
Grunty pod stawami, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, grunty pod rowami oraz grunty rolne zabudowane – bez względu na zaliczenie do okręgu podatkowego – przelicza się na hektary przeliczeniowe według następujących przeliczników:
1) 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi łososiem, trocią, głowacicą, palią i pstrągiem oraz gruntów rolnych zabudowanych – 1 ha przeliczeniowy;
2) 1 ha gruntów pod stawami zarybionymi innymi gatunkami ryb, gruntów pod stawami niezarybionymi, gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych oraz gruntów pod rowami – 0,20 ha przeliczeniowego.
Jeżeli nie można ustalić przelicznika powierzchni użytków rolnych na podstawie art. 4 ust. 5–7 ustawy, przyjmuje się, że 1 ha fizyczny odpowiada 1 ha przeliczeniowemu.
Stawka na podatek rolny 2022
Stawka podatku rolnego za rok podatkowy wynosi:
1) od 1 ha przeliczeniowego gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy – równowartość pieniężną 2,5 q żyta,
2) od 1 ha gruntów, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy – równowartość pieniężną 5 q żyta
– obliczone według średniej ceny skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy.
Średnią cenę skupu żyta ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie do dnia 20 października roku poprzedzającego rok podatkowy. Dla roku 2022 jest to, wspomniany już wyżej, komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022, zgodnie z którym średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy 2022 wyniosła 61,48 zł za 1 dt.
Wobec czego w 2022 r. stawka podatku rolnego wyniesie:
1) 153,70 zł od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych (równowartość 2,5 q),
2) 307,4 zł od 1 ha gruntów pozostałych (równowartość 5 q).
Przy czym, na potrzeby określenia stawek podatku rolnego w konkretnej gminie cena żyta może być ustalona na niższym niż maksymalny poziomie. Podjęcie uchwały w tej sprawie należy do kompetencji rady gminy. Oznacza to, że stawka podatku rolnego w poszczególnych gminach może mieć poziom maksymalny, ale może być również obniżona.
Podatek rolny - obowiązek podatkowy
Obowiązek podatkowy w podatku rolnym (zgodnie z art. 6a ustawy) powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Wygasa natomiast ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek rolny za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obowiązek.
Jeżeli w ciągu roku podatkowego grunty gospodarstwa rolnego zostały zajęte na prowadzenie innej działalności gospodarczej niż działalność rolnicza lub po zaprzestaniu prowadzenia tej działalności przywrócono na tych gruntach działalność rolniczą albo z innych powodów ich powierzchnia uległa zmniejszeniu lub zwiększeniu, kwota należnego podatku rolnego ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana.
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Podatek rolny - terminy płatności
Podatek rolny na rok podatkowy od osób fizycznych, z zastrzeżeniem art. 6a ust. 10 ustawy, ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów.
Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Podstawa prawna:
- komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2022 - Monitor Polski rok 2021 poz. 951
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat