REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej. Z uwagi na niższy wskaźnik ustawodawca przewiduje obniżkę podatku płaconego przez rolników w 2022 r.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, który określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w roku 2022. Projekt opublikowany został 5 września 2021 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Projektowane rozporządzenie wykonuje upoważnienie zawarte w art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Prezes GUS komunikatem z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. (M.P. poz. 511) ogłosił, że wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. w stosunku do 2019 r. wyniósł 97,9 (spadek cen o 2,1%). Uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS w projektowanym rozporządzeniu została określona wysokość norm szacunkowych dochodu na 2022 r.

REKLAMA

Przypomnijmy, że obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w  sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 2218) określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Działy specjalne produkcji rolnej 2022 - wykaz norm szacunkowych dochodu

Działy specjalne produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu na 2022 roku, zgodnie z załącznikiem do projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, zawiera poniższa tabela.

Tabela. WYKAZ RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO NA 2022 ROK

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych

powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

87

b) pozostałe

1 m2

4

79

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

94

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

59

b) pozostałe

1 m2

5

88

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

52

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

18

b) gęsi

1 sztuka

1

44

c) kaczki

1 sztuka

38

d) indyki

1 sztuka

93

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

66

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

04

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

02

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

77

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

16

03

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

68

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

10

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

10

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

50

74

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

31

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

17

26

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

26

37

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

08

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

08

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

16

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

37

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

68

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

220

81

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

183

98

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

92

00

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

367

96

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

77

31

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

40

44

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

46

01

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

18

41

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

7

37

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

11

04

h) konie rzeźne

1 sztuka

551

96

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

441

60

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

65

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

49

69

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

18

41

Działy specjalne produkcji rolnej - jak rozliczyć?

Działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów, co wynika z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

Przy czym zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg wykazujących przychody, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (ogłaszanych corocznie w drodze rozporządzenia) z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

W związku z powyższym, przychody z działów specjalnych produkcji rolnej można rozliczać na dwa sposoby:

1) rozliczenie na podstawie księgi przychodów i rozchodów, gdzie dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego;

2) rozliczenie na podstawie norm szacunkowych, tj. dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Podstawa prawna:

- KOMUNIKAT PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. - Monitor Polski rok 2021 poz. 511

- projekt rozporządzenia z 17 sierpnia 2021 r. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r.  o podatku dochodowym od osób fizycznych

- rozporządzenie z dnia 25 listopada 2020 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2021 r. - Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 2218

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA