REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej. Z uwagi na niższy wskaźnik ustawodawca przewiduje obniżkę podatku płaconego przez rolników w 2022 r.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2022 r.

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, który określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w roku 2022. Projekt opublikowany został 5 września 2021 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Projektowane rozporządzenie wykonuje upoważnienie zawarte w art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Prezes GUS komunikatem z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. (M.P. poz. 511) ogłosił, że wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. w stosunku do 2019 r. wyniósł 97,9 (spadek cen o 2,1%). Uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS w projektowanym rozporządzeniu została określona wysokość norm szacunkowych dochodu na 2022 r.

Przypomnijmy, że obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. w  sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 2218) określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Działy specjalne produkcji rolnej 2022 - wykaz norm szacunkowych dochodu

Działy specjalne produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu na 2022 roku, zgodnie z załącznikiem do projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, zawiera poniższa tabela.

Tabela. WYKAZ RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO NA 2022 ROK

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych

powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

87

b) pozostałe

1 m2

4

79

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

94

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

59

b) pozostałe

1 m2

5

88

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

52

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

18

b) gęsi

1 sztuka

1

44

c) kaczki

1 sztuka

38

d) indyki

1 sztuka

93

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

66

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

04

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

02

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

77

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

16

03

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

68

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

10

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

10

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

50

74

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

31

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

17

26

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

26

37

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

08

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

08

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

16

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

37

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

68

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

220

81

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

183

98

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

92

00

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

367

96

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

77

31

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

40

44

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

46

01

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

18

41

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

7

37

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

11

04

h) konie rzeźne

1 sztuka

551

96

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

441

60

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

65

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

49

69

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

18

41

Działy specjalne produkcji rolnej - jak rozliczyć?

Działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów, co wynika z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

Przy czym zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg wykazujących przychody, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (ogłaszanych corocznie w drodze rozporządzenia) z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

W związku z powyższym, przychody z działów specjalnych produkcji rolnej można rozliczać na dwa sposoby:

REKLAMA

1) rozliczenie na podstawie księgi przychodów i rozchodów, gdzie dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego;

2) rozliczenie na podstawie norm szacunkowych, tj. dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Podstawa prawna:

- KOMUNIKAT PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO z dnia 28 maja 2021 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2020 r. - Monitor Polski rok 2021 poz. 511

- projekt rozporządzenia z 17 sierpnia 2021 r. Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r.  o podatku dochodowym od osób fizycznych

- rozporządzenie z dnia 25 listopada 2020 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2021 r. - Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 2218

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

REKLAMA

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA