REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1,5% z podatku rolnego. Jak otrzymać? Jak składać wnioski?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
1,5% z podatku rolnego. Jak otrzymać? Jak składać wnioski?
1,5% z podatku rolnego. Jak otrzymać? Jak składać wnioski?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak otrzymać 1,5% podatku rolnego? Wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5% z podatku rolnego można składać do 31 grudnia br. Złożone wnioski zostaną rozpatrzone przez resort rolnictwa do końca lutego 2025 r.

Możliwość przekazania kwoty w wysokości 1,5% podatku rolnego, zgodnie z ustawą o podatku rolnym

Jak wynika z ustawy o podatku rolnym organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów, na wniosek podatnika podatku rolnego będącego osobą fizyczną oraz będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną, przekazuje kwotę w wysokości 1,5% należnego podatku rolnego na rzecz wybranego przez podatnika:

REKLAMA

REKLAMA

  • związku zawodowego rolników indywidualnych (na podstawie ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych) lub
  • związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne (na podstawie ustawy o prawie spółdzielczym) lub
  • Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych (na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników).

Aby takie podmioty zostały wpisane na listę uprawnionych do otrzymania 1,5% podatku rolnego muszą spełnić określone warunki. Wynikają one z ustawy o prawie spółdzielczym, ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników lub ustawy o związkach zawodowych rolników indywidualnych.

Na co zwrócić uwagę przy składaniu wniosku o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5% z podatku rolnego?

Przy składaniu wniosku o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5% z podatku rolnego należy zwrócić szczególną uwagę m.in. na:

  • odpowiednie struktury (na dzień 1 stycznia danego roku podatkowego):
  • związków rewizyjnych zrzeszających rolnicze spółdzielnie produkcyjne – w co najmniej 10 województwach i w co najmniej 3 powiatach w każdym z tych województw, z łączną liczbą min. 1500 członków w tych spółdzielniach,
  • Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych – w co najmniej 10 województwach i w co najmniej 3 powiatach w każdym z tych województw, z liczbą min. 30 członków w każdym z kółek,
  • związków zawodowych rolników indywidualnych – w co najmniej 10 województwach i w co najmniej w 3 powiatach w każdym z tych województw, z liczbą min. 30 członków w związku, w każdym z powiatów;
  • czytelne deklaracje członkowskie z datą wstąpienia do organizacji;
  • deklaracje członkowskie zbieżne z listami członków;
  • liczbę deklaracji członkowskich zbieżną z liczbą członków na liście;
  • opatrzenie listy członków datą;
  • kompletne dane listy członków związków zawodowych rolników indywidualnych – z podziałem na województwa i powiaty, tj. imię, nazwisko, numer PESEL oraz miejsce zamieszkania osoby będącej członkiem tego związku i jej adres;
  • kompletne dane listy członkowskich rolniczych spółdzielni produkcyjnych – z podziałem na województwa i powiaty, tj. nazwę, siedzibę i adres oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego;
  • datę na deklaracjach członkowskich rolniczych spółdzielni produkcyjnych będących członkami związku rewizyjnego oraz numer uchwały, na podstawie której zostały przyjęte w poczet związku rewizyjnego;
  • dołączenie do deklaracji członkowskich rolniczych spółdzielni produkcyjnych listy członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych – z podziałem na województwa i powiaty, zawierających imię, nazwisko, numer PESEL oraz adres osoby będącej członkiem tej spółdzielni;
  • potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumentów takich jak: deklaracje członkowskie, statut, uchwały oraz dokumenty potwierdzające, że źródłem finansowania działalności są wpłaty ze składek członkowskich.

Od 1 stycznia do 28 lutego 2025 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie miało czas na weryfikację wniosków. Wcześniejsze złożenie wniosku umożliwia jego szybszą weryfikację i ewentualne uzupełnienie braków.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA