REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzecia rata podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego do 15 września

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Trzecia rata podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego do 15 września
Trzecia rata podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego do 15 września

REKLAMA

REKLAMA

Za niecały miesiąc minie termin zapłaty przedostatniej raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Te podatki należy opłacić w gminach. Od 2016 r. na podatników podatków lokalnych czekają korzystne zmiany – znikną dotychczasowe wątpliwości dotyczące m.in. obliczania podatku od nieruchomości jednego mieszkańca bloku od całej, dostępnej dla każdego powierzchni garażowej.

Właściciele nieruchomości, gruntów czy lasów, będące osobami fizycznymi muszą do 15 września br. wpłacić trzecią ratę podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Reguluje się je cztery razy w roku w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego na podstawie doręczonej decyzji z gminy oraz złożonych przez podatnika deklaracji, a w przypadku rolnego i leśnego brane pod uwagę są też aktualne ceny żyta i średnia cena drewna. Ostatnią ratę za 2015 r. trzeba będzie zapłacić do 15. listopada 2015 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Kto płaci który podatek

Podatek od nieruchomości opłacają właściciele gruntów, budynków lub ich części oraz budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – podkładkę stanowi informacja o nieruchomości, jaką składa się organowi podatkowemu w ciągu 14 dni od dnia np. zakupu nieruchomości.

Podatnikami tej daniny są właściciele nieruchomości lub obiektów budowlanych, ich posiadacze samoistni, użytkownicy wieczyści gruntów oraz posiadacze nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości. Podatek od nieruchomości przedsiębiorców jest znacznie wyższy niż osób niewykorzystujących nieruchomości pod własny biznes.

Maksymalne stawki podatku od nieruchomości w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

od budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej

23,13 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od budynku mieszkalnego

0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok

od gruntu pod działalność gospodarczą

0,90 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

od gruntu pod budynek mieszkalny

0,47 zł od 1 mkw. powierzchni za rok

Podatek rolny z kolei płaci się od gruntów zdefiniowanych w ewidencji gruntów i użytków jako użytki rolne lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych. O jego stawce decyduje średnia cena skupu żyta w danym roku (aktualnie 61,37 zł za 1 q), reguła obliczeniowa oraz decyzja gminy, która ma prawo obniżyć wyznaczone przez ustawę maksimum. Z kolei płacić go obowiązane są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami takich gruntów, posiadaczami samoistnymi, użytkownikami wieczystymi oraz posiadaczami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Maksymalne stawki podatku rolnego w 2015 r.

od gruntów stanowiących gospodarstwo rolne

153,43 zł za 1 ha przeliczeniowy (2,5 q × 61,37 zł)

od gruntów pozostałych

306,85 zł za 1 ha (5 q × 61,37 zł)

Podatkiem leśnym natomiast opodatkowane są lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie działalności innej niż leśna. Działalnością leśną jest działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym. Stawkę podatku leśnego kształtuje średnia cena sprzedaży drewna (za pierwsze trzy kwartały zeszłego roku) i w tym roku wynosi ona 41, 55 zł od 1 ha.

Natomiast, jeśli posiadamy pole lub las i wykorzystujemy je pod prowadzony przez nas biznes, zapłacimy od nich podatek od nieruchomości, a nie rolny czy leśny. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie z orzecznictwem z kolei, że użytek rolny podpada pod podatek od nieruchomości tylko wtedy, gdy fiskus jednoznacznie stwierdzi, że został on zajęty na prowadzenie biznesu, co wyklucza prowadzenie na nim działalności rolniczej (wyrok WSA w Szczecinie z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1046/14).

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Jeszcze dwie raty podatków lokalnych na starych zasadach

W lipcu 2015 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Od 1 stycznia 2016 r. lżej będą mieli właściciele garaży wielostanowiskowych w budynkach wielorodzinnych. Aktualnie obowiązuje zasada solidarnej odpowiedzialności za podatek od nieruchomości od takich garaży. Dokładniej, każdy ze współwłaścicieli kawałka garażu (swojego miejsca parkingowego) zobowiązany jest do zapłaty podatku od całej hali garażowej. Od nowego roku zasada ta przy współwłasności w częściach ułamkowych lokalu użytkowego znika. Czyli współwłaściciele garażu podatek od nieruchomości będą płacić jedynie od swojego udziału w powierzchni garażu.

Ponadto, wraz z początkiem 2016 r. przy podatku od nieruchomości, rolnym lub leśnym, który wyniesie mniej niż najniższe koszty doręczenia przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru (aktualnie 6,10 zł), podatnicy go po prostu nie zapłacą. A gdy wartość tych podatków nie przekroczy 100 zł, podatnicy obowiązani będą uiścić należności jednorazowo do 15 marca 2016 r., czyli w terminie płatności pierwszej raty.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA