REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku
Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Artykuł 9 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawiera dość liczne zmiany ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwłaszcza w zakresie podatku od nieruchomości. Prezydent podpisał tę ustawę 20 lipca 2015 r., wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.

Poniżej prezentujemy ważniejsze zmiany wynikające z tej nowelizacji.

REKLAMA

Autopromocja

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Nadal niezdefiniowany garaż

W swoim projekcie, rząd zaproponował dodanie do art. 1a ust. 1 pkt 2a, który definiowałby pojęcie garażu. Chodziło o wyjątek od stosowania zasady odpowiedzialności solidarnej w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych garaży, stanowiących odrębny przedmiot własności. Niestety punkt ten nie został zaakceptowany przez Sejm i nie ma go w już uchwalonej ustawie. Poza tym, w ustawie wprowadzono kosmetyczne doprecyzowanie pojęć „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz  „działalność gospodarcza”.

„Względy techniczne”

W kolejnym punkcie, uchwalono dookreślenie pojęcia „względy techniczne” przez ograniczenie stosowania go wyłącznie w odniesieniu do budynków i budowli lub ich części, w przypadkach gdy została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego nakazująca rozbiórkę obiektu budowlanego na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wody płynące

Zmieniło się także brzmienie art. 1a ust. 3 pkt 7, uwzględnione zostały w nim teraz  grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, co związane jest ze zmianą treści art. 2 ust. 3 pkt 2 oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, które posługują się tym pojęciem. Art. 2 ust. 3 pkt. 2 otrzymał obecnie brzmienie „grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych”. Projektodawca miał na celu utrzymać zakres wyłączenia dla niektórych rodzajów wód płynących, z czym zgodził się Sejm. Jest to także konsekwencją zmiany art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b. Zmiana redakcji przepisu była również niezbędna ze względu na fakt, że z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, które w zakresie określania i klasyfikacji wód odnoszą się obecnie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Ustawa uchyla poza tym pkt. 6 ustępu trzeciego mówiący o „gruntach zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych”.

Opodatkowanie współwłasności

Zmienia się sformułowanie art. 3 ust. 4 ustawy, brzmi on obecnie: „Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5.” Rząd planował usunąć zastrzeżenie do ust. 5, jednak Sejm pozostawił je w mocy.

REKLAMA

.W art. 3 ust. 4 określa się zasady opodatkowania współwłasności garażu. Obecnie, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach. Oznacza to, że każdy ze współwłaścicieli jest zobowiązany do zapłaty podatku od całej nieruchomości (a nie według swojego udziału), a zapłacenie podatku przez któregokolwiek ze współwłaścicieli zwalnia z tego obowiązku pozostałych. Powoduje to wiele konfliktów, szczególnie w przypadku garaży wielostanowiskowych w budownictwie wielomieszkaniowym. Dlatego rząd zaproponował, aby obowiązek podatkowy ciążył na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności. Oczywiście następuje tutaj konieczność wyłączenia stosowania w takim przypadku art. 6 ust. 11 określającego zasady płatności podatku w przypadku współwłasności (wspólnego posiadania) osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych (w tym spółek) nieposiadających osobowości prawnej. Sejm uchwalił te zmiany.

Dalej, nadanie nowego brzmienia art. 3 ust. 5 umożliwi objęcie podatkiem całej powierzchni stanowiącej współwłasność istniejącą w związku z odrębną własnością lokali. Zmiana przepisu polega na doprecyzowaniu, iż w przypadku wyodrębnienia własności lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od gruntu oraz od części budynku, stanowiących nieruchomość wspólną w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej, ustalonemu na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali.

Grunty pod wodami stojącymi

Nowe brzmienie otrzymuje art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, aby objąć określoną w nim stawką wszystkie grunty pod wodami stojącymi tj. grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub pod wodami powierzchniowymi płynącymi w jeziorach i zbiornikach sztucznych. Gdyż obecnie występują wątpliwości co do podstawy opodatkowania w tym zakresie. Projektowaną przez rząd stawką było 4,56 zł od 1 ha powierzchni, Sejm uchwalił opłatę w wysokości 4,58 zł od 1 ha powierzchni.

Nowe zasady płatności

Do art. 6 ustawy zostały dodane ust. 8a i ust. 11a. Chodzi o wprowadzenie nowych zasad płatności podatku od nieruchomości. Po pierwsze, nie będzie się wszczynać postępowania, a wszczęte postępowania zostaną umorzone, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Koszty te wynoszą obecnie 6,10 zł. Decyzję umarzającą będzie się pozostawiać w aktach sprawy, a organ będzie nią związany od chwili wydania. Po drugie, wprowadza się także jednorazową płatność podatku, w przypadkach gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł – w terminie płatności pierwszej raty. Powyżej tej kwoty płatność podatku pozostaje na dotychczasowych zasadach.

Zwolnienia z podatku dla stowarzyszeń

REKLAMA

 Znowelizowanie formuły art. 7 ust. 1 pkt 5 pozwala na rozwianie wątpliwości dotyczących tego, kiedy można zwolnić od podatku od nieruchomości stowarzyszenia, których grunty są jednocześnie wykorzystywane na prowadzenie działalności objętej zwolnieniem z podatku od nieruchomości oraz do działalności gospodarczej, która z takiego zwolnienia nie korzysta. Zwolnione od podatku będą teraz grunty i budynki lub ich części, które są zajęte wyłącznie na prowadzenie działalności statutowej wśród dzieci i młodzieży w zakresie określonym w tym przepisie. Tak więc nie podlegają zwolnieniu nieruchomości wykorzystywane nawet częściowo do celów gospodarczych.

Dalej, zmiana art. 7 ust. 1 pkt 8 ma na celu zawężenie przypadków zwolnienia z podatku od nieruchomości przedmiotów opodatkowania znajdujących się w parkach narodowych. Zredagowany art. 7 ust. 1 pkt 8a ma na celu wyłączenie stosowania zwolnienia w sytuacji, gdy Skarb Państwa będący właścicielem gruntów zajętych pod sztuczne zbiorniki wodne, przekazuje te grunty innym podmiotom niż wymienione w art. 217 Prawa wodnego, w posiadanie zależne. Ograniczenie nie będzie dotyczyć gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa pod powierzchniowymi wodami płynącymi jezior, gdyż oczywiście nie podlegają one obrotowi cywilnoprawnemu.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

Ograniczenie kompetencji Ministra Finansów

W celu zniesienia upoważnienia dla Ministra Finansów do określania, w drodze rozporządzenia, formatu elektronicznego deklaracji na podatek od środków transportowych oraz układu informacji i powiązań między nimi (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji), gdyż uniemożliwia to upowszechnienie wzoru deklaracji w centralnym repozytorium wzorów prowadzonym w ramach elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. A także, w celu ułatwienia zarówno organom podatkowym, jak i podatnikom korzystania z tańszych środków komunikacji elektronicznej w miejsce tradycyjnych deklaracji papierowych nadaje się nowe brzmienie art. 9 ust. 9 i uchylony zostaje ust. 10. Po nowelizacji elektroniczny wzór deklaracji będzie upowszechniany w centralnym repozytorium wzorów zgodnie z art. 19b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne


Autobusy do 22 miejsc

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 zmienia podstawę opodatkowania i wysokość podatku od poszczególnych klas autobusów. Sztuczny podział na autobusy do 30 miejsc i autobusy o liczbie miejsc równej lub wyższej niż 30 został zastąpiony podziałem na autobusy z liczbą miejsc mniejszą niż 22 poza kierowcą oraz autobusy z liczbą miejsc równą lub większą niż 22. Wysokość podatku wynosi dla nich odpowiednio 1918,50 zł i 2425,51 zł. Rząd w swoim projekcie przewidywał nieznacznie niższe stawki.

Załączniki

W ustawie doprecyzowano także treści Załączników nr 2 i nr 3 zawierających stawki minimalne podatku od środków transportowych przez dodanie w rubryce „Trzy osie” zwrotu „i więcej”, co usunie wątpliwości interpretacyjne.

OPŁATY LOKALNE

Nadano nowe brzmienie odpowiednio: art. 15 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 1a, które wprowadzają możliwość fakultatywnego poboru przez gminy opłat lokalnych: targowej, miejscowej i uzdrowiskowej. W niektórych gminach opłaty te mają marginalne znaczenie, mimo to gminy są zobowiązane do ich poboru, co często generuje koszty (pobór ww. opłat najczęściej odbywa się w drodze inkasa). A wpływy z tych opłat nie są brane pod uwagę przy wyliczaniu kwot subwencji ogólnej dla gmin. Ponadto doprecyzowane zostały przepisy dotyczące poboru opłaty uzdrowiskowej i miejscowej, tak, aby opłaty te były pobierane za każdą rozpoczętą dobę pobytu, przy utrzymaniu zasady, że pobiera się je od osób fizycznych przebywających w danej miejscowości dłużej niż dobę.

Wejście w życie

20 lipca 2015 r. prezydent podpisał uchwaloną przez Sejm ustawę, wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.. Pełny tekst nowelizacji i przebieg procedury legislacyjnej dostępny jest pod adresem: http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/2656_u.htm  .

Oprac. Anna Kozakiewicz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA