REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku
Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Artykuł 9 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zawiera dość liczne zmiany ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwłaszcza w zakresie podatku od nieruchomości. Prezydent podpisał tę ustawę 20 lipca 2015 r., wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.

Poniżej prezentujemy ważniejsze zmiany wynikające z tej nowelizacji.

Autopromocja

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Nadal niezdefiniowany garaż

W swoim projekcie, rząd zaproponował dodanie do art. 1a ust. 1 pkt 2a, który definiowałby pojęcie garażu. Chodziło o wyjątek od stosowania zasady odpowiedzialności solidarnej w przypadku współwłasności w częściach ułamkowych garaży, stanowiących odrębny przedmiot własności. Niestety punkt ten nie został zaakceptowany przez Sejm i nie ma go w już uchwalonej ustawie. Poza tym, w ustawie wprowadzono kosmetyczne doprecyzowanie pojęć „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oraz  „działalność gospodarcza”.

„Względy techniczne”

W kolejnym punkcie, uchwalono dookreślenie pojęcia „względy techniczne” przez ograniczenie stosowania go wyłącznie w odniesieniu do budynków i budowli lub ich części, w przypadkach gdy została wydana decyzja ostateczna organu nadzoru budowlanego nakazująca rozbiórkę obiektu budowlanego na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wody płynące

Zmieniło się także brzmienie art. 1a ust. 3 pkt 7, uwzględnione zostały w nim teraz  grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, co związane jest ze zmianą treści art. 2 ust. 3 pkt 2 oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, które posługują się tym pojęciem. Art. 2 ust. 3 pkt. 2 otrzymał obecnie brzmienie „grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi, z wyjątkiem gruntów pod wodami jezior lub zbiorników sztucznych”. Projektodawca miał na celu utrzymać zakres wyłączenia dla niektórych rodzajów wód płynących, z czym zgodził się Sejm. Jest to także konsekwencją zmiany art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b. Zmiana redakcji przepisu była również niezbędna ze względu na fakt, że z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków, które w zakresie określania i klasyfikacji wód odnoszą się obecnie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne. Ustawa uchyla poza tym pkt. 6 ustępu trzeciego mówiący o „gruntach zadrzewionych i zakrzewionych na użytkach rolnych”.

Opodatkowanie współwłasności

Zmienia się sformułowanie art. 3 ust. 4 ustawy, brzmi on obecnie: „Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy od nieruchomości lub obiektu budowlanego ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5.” Rząd planował usunąć zastrzeżenie do ust. 5, jednak Sejm pozostawił je w mocy.

.W art. 3 ust. 4 określa się zasady opodatkowania współwłasności garażu. Obecnie, jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, to stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach. Oznacza to, że każdy ze współwłaścicieli jest zobowiązany do zapłaty podatku od całej nieruchomości (a nie według swojego udziału), a zapłacenie podatku przez któregokolwiek ze współwłaścicieli zwalnia z tego obowiązku pozostałych. Powoduje to wiele konfliktów, szczególnie w przypadku garaży wielostanowiskowych w budownictwie wielomieszkaniowym. Dlatego rząd zaproponował, aby obowiązek podatkowy ciążył na współwłaścicielach w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w prawie własności. Oczywiście następuje tutaj konieczność wyłączenia stosowania w takim przypadku art. 6 ust. 11 określającego zasady płatności podatku w przypadku współwłasności (wspólnego posiadania) osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych (w tym spółek) nieposiadających osobowości prawnej. Sejm uchwalił te zmiany.

Dalej, nadanie nowego brzmienia art. 3 ust. 5 umożliwi objęcie podatkiem całej powierzchni stanowiącej współwłasność istniejącą w związku z odrębną własnością lokali. Zmiana przepisu polega na doprecyzowaniu, iż w przypadku wyodrębnienia własności lokali, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od gruntu oraz od części budynku, stanowiących nieruchomość wspólną w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.), ciąży na właścicielach lokali w zakresie odpowiadającym ich udziałowi w nieruchomości wspólnej, ustalonemu na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy o własności lokali.

Grunty pod wodami stojącymi

Nowe brzmienie otrzymuje art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, aby objąć określoną w nim stawką wszystkie grunty pod wodami stojącymi tj. grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub pod wodami powierzchniowymi płynącymi w jeziorach i zbiornikach sztucznych. Gdyż obecnie występują wątpliwości co do podstawy opodatkowania w tym zakresie. Projektowaną przez rząd stawką było 4,56 zł od 1 ha powierzchni, Sejm uchwalił opłatę w wysokości 4,58 zł od 1 ha powierzchni.

Nowe zasady płatności

Do art. 6 ustawy zostały dodane ust. 8a i ust. 11a. Chodzi o wprowadzenie nowych zasad płatności podatku od nieruchomości. Po pierwsze, nie będzie się wszczynać postępowania, a wszczęte postępowania zostaną umorzone, jeżeli wysokość zobowiązania podatkowego nie przekraczałaby określonych na dzień 1 stycznia roku podatkowego, najniższych kosztów doręczenia w obrocie krajowym przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529). Koszty te wynoszą obecnie 6,10 zł. Decyzję umarzającą będzie się pozostawiać w aktach sprawy, a organ będzie nią związany od chwili wydania. Po drugie, wprowadza się także jednorazową płatność podatku, w przypadkach gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł – w terminie płatności pierwszej raty. Powyżej tej kwoty płatność podatku pozostaje na dotychczasowych zasadach.

Zwolnienia z podatku dla stowarzyszeń

 Znowelizowanie formuły art. 7 ust. 1 pkt 5 pozwala na rozwianie wątpliwości dotyczących tego, kiedy można zwolnić od podatku od nieruchomości stowarzyszenia, których grunty są jednocześnie wykorzystywane na prowadzenie działalności objętej zwolnieniem z podatku od nieruchomości oraz do działalności gospodarczej, która z takiego zwolnienia nie korzysta. Zwolnione od podatku będą teraz grunty i budynki lub ich części, które są zajęte wyłącznie na prowadzenie działalności statutowej wśród dzieci i młodzieży w zakresie określonym w tym przepisie. Tak więc nie podlegają zwolnieniu nieruchomości wykorzystywane nawet częściowo do celów gospodarczych.

Dalej, zmiana art. 7 ust. 1 pkt 8 ma na celu zawężenie przypadków zwolnienia z podatku od nieruchomości przedmiotów opodatkowania znajdujących się w parkach narodowych. Zredagowany art. 7 ust. 1 pkt 8a ma na celu wyłączenie stosowania zwolnienia w sytuacji, gdy Skarb Państwa będący właścicielem gruntów zajętych pod sztuczne zbiorniki wodne, przekazuje te grunty innym podmiotom niż wymienione w art. 217 Prawa wodnego, w posiadanie zależne. Ograniczenie nie będzie dotyczyć gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa pod powierzchniowymi wodami płynącymi jezior, gdyż oczywiście nie podlegają one obrotowi cywilnoprawnemu.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTOWYCH

Ograniczenie kompetencji Ministra Finansów

W celu zniesienia upoważnienia dla Ministra Finansów do określania, w drodze rozporządzenia, formatu elektronicznego deklaracji na podatek od środków transportowych oraz układu informacji i powiązań między nimi (w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji), gdyż uniemożliwia to upowszechnienie wzoru deklaracji w centralnym repozytorium wzorów prowadzonym w ramach elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. A także, w celu ułatwienia zarówno organom podatkowym, jak i podatnikom korzystania z tańszych środków komunikacji elektronicznej w miejsce tradycyjnych deklaracji papierowych nadaje się nowe brzmienie art. 9 ust. 9 i uchylony zostaje ust. 10. Po nowelizacji elektroniczny wzór deklaracji będzie upowszechniany w centralnym repozytorium wzorów zgodnie z art. 19b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne


Autobusy do 22 miejsc

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 7 zmienia podstawę opodatkowania i wysokość podatku od poszczególnych klas autobusów. Sztuczny podział na autobusy do 30 miejsc i autobusy o liczbie miejsc równej lub wyższej niż 30 został zastąpiony podziałem na autobusy z liczbą miejsc mniejszą niż 22 poza kierowcą oraz autobusy z liczbą miejsc równą lub większą niż 22. Wysokość podatku wynosi dla nich odpowiednio 1918,50 zł i 2425,51 zł. Rząd w swoim projekcie przewidywał nieznacznie niższe stawki.

Załączniki

W ustawie doprecyzowano także treści Załączników nr 2 i nr 3 zawierających stawki minimalne podatku od środków transportowych przez dodanie w rubryce „Trzy osie” zwrotu „i więcej”, co usunie wątpliwości interpretacyjne.

OPŁATY LOKALNE

Nadano nowe brzmienie odpowiednio: art. 15 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 1a, które wprowadzają możliwość fakultatywnego poboru przez gminy opłat lokalnych: targowej, miejscowej i uzdrowiskowej. W niektórych gminach opłaty te mają marginalne znaczenie, mimo to gminy są zobowiązane do ich poboru, co często generuje koszty (pobór ww. opłat najczęściej odbywa się w drodze inkasa). A wpływy z tych opłat nie są brane pod uwagę przy wyliczaniu kwot subwencji ogólnej dla gmin. Ponadto doprecyzowane zostały przepisy dotyczące poboru opłaty uzdrowiskowej i miejscowej, tak, aby opłaty te były pobierane za każdą rozpoczętą dobę pobytu, przy utrzymaniu zasady, że pobiera się je od osób fizycznych przebywających w danej miejscowości dłużej niż dobę.

Wejście w życie

20 lipca 2015 r. prezydent podpisał uchwaloną przez Sejm ustawę, wejdzie ona w życie 1 stycznia 2016 r.. Pełny tekst nowelizacji i przebieg procedury legislacyjnej dostępny jest pod adresem: http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/2656_u.htm  .

Oprac. Anna Kozakiewicz

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA