REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IFK poleca: Zmiany w podatku od nieruchomości dla właścicieli firm

IFK poleca: Zmiany w podatku od nieruchomości dla właścicieli firm / Fot. Dom Development
IFK poleca: Zmiany w podatku od nieruchomości dla właścicieli firm / Fot. Dom Development
Dom Development

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku znikną wątpliwości co do stosowania obniżonej stawki podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Podpisana przez Prezydenta w lipcu ustawa o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw doprecyzowuje zapisy m.in. w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku podatku od nieruchomości przedsiębiorca płaci więcej niż osoba prywatna.  A dokładniej, mamy do czynienia z wyższymi stawkami tego podatku, jeśli daną nieruchomość wykorzystujemy na potrzeby związane z prowadzonym biznesem. Górne graniczne wartości, jakie wyznaczył ustawodawca dla podatku od nieruchomości, to aktualnie odpowiednio:

   ● 23,13 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok – od budynku związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej,

   ● 0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej za rok – od budynku mieszkalnego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

   ● 0,90 zł od 1 mkw. powierzchni za rok – od gruntu pod działalność gospodarczą,

   ● 0,47 zł od 1 mkw. powierzchni za rok – od gruntu pod budynek mieszkalny.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

W poszczególnych gminach stawki podatku od nieruchomości mogą być niższe, ponieważ każda właściwa rada gminy uchwala wysokości stawek podatków i opłat lokalnych odrębnie dla swojego terenu. W Krakowie to obecnie 0,74 zł za 1mkw. od budynków mieszkalnych, a 23,03 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego przeznaczonego na działalność gospodarczą. Zatem tutaj właściciel domu o powierzchni przykładowo 200 mkw. w 2015 r. z tytułu podatku od nieruchomości za dom zapłaci 148 zł. Jeśli całą tę powierzchnie przeznaczył na prowadzoną przez siebie firmę (czyli przede wszystkim rozlicza z niej koszty), zapłaci 4606 zł. Różnica jest znaczna.

Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy starają się doszukać możliwości zaoszczędzenia. Aktualnie art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych mówi, że grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (z wyjątkiem budynków mieszkalnych i gruntów pod jeziorami zajętych m.in. na elektrownie wodne), chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. W takim wypadku można opodatkować go stawką niższą niż właściwa dla przedsiębiorców lub w przypadku budowli całkowicie odejść od tego opodatkowania. Do tej pory nie wiadomo jednak było, co to są te względy techniczne, gdyż ww. ustawa nie zawiera ich definicji.

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych od 2016 roku

Od stycznia 2016 r. zapis o „względach technicznych” znika z definicji nieruchomości związanych z prowadzeniem firmy. Natomiast obok budynków mieszkalnych i gruntów pod jeziorami zajętych m.in. na elektrownie wodne, których nie zalicza się do gruntów, budynków i budowli związanych z biznesem, pojawią się „budynki, budowle lub ich części, w odniesieniu do których została wydana decyzja ostateczna nadzoru budowlanego, o której mowa w art. 67 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), lub decyzja ostateczna organu nadzoru górniczego, na podstawie której trwale wyłączono budynek, budowlę lub ich części z użytkowania” (nowo dodany art. 2a pkt 3).

Zdaniem sądów administracyjnych budynek lub budowla może być wyłączona z opodatkowania podatkiem od nieruchomości lub objęta niższą stawką, o ile trwale nie nadają się do użytkowania. A to oznacza, że w grę nie wchodzi przejściowe odstąpienie od opodatkowania ze względu na remont, jaki przedsiębiorca przeprowadza w firmowym obiekcie. Nie można też tłumaczyć nie nadawania się do użytkowania budynku lub budowli problemami finansowymi. Analizując przywołany przepis prawa budowlanego, od nowego roku niezwiązanymi z działalnością będą obiekty z potwierdzoną decyzją o rozbiórce.

Katarzyna Miazek

Źródło: Tax Care

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA