Kategorie

Podatek leśny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zastąpienie jednym podatkiem gruntowym podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego - to postulat zawarty w raporcie „Państwo i My. Osiem grzechów głównych Rzeczpospolitej – 5 lat później”. W raporcie proponuje się także wprowadzenie jednolitej opłaty urbanistycznej w miejsce dotychczas istniejących opłat, zmiany dotyczące opłaty skarbowej oraz dochodów samorządów z podatku PIT.
Do ustalenia podatku leśnego na 2021 r. przyjmuje się średnią cenę drewna uzyskaną przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały tego roku. Ile wynosi podatek leśny w 2021 r.? Co podlega opodatkowaniu? Kto płaci podatek, a kto jest zwolniony? Jak obliczyć podatek leśny i jak go zapłacić? Jak złożyć deklarację?
Ministerstwo Finansów określiło wzór informacji o lasach (IL-1) i wzór deklaracji na podatek leśny (DL-1). Nowe formularze są jednolite dla całego kraju i obowiązują w każdej gminie od 1 lipca 2019 r. Można je składać również w wersji elektronicznej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uwzględniając skargi Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy stwierdza nieważność uchwał gminnych w zakresie wzorów deklaracji i informacji podatkowych. WSA zgadza się z PO, że będące podstawą podjętej uchwały przepisy prawa tj. regulacje ustawy o samorządzie gminnym oraz ustaw podatkowych, nie dają radzie gminy uprawnienia do nakładania na podatników obowiązku składania w deklaracjach i informacjach podatkowych oświadczeń o znajomości przepisów dotyczących zasad odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.
Jaka jest wysokość podatku leśnego w 2019 roku? Jakie zmiany w ustawie o podatku leśnym wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. Informujemy także o obowiązkach podmiotów podlegających opodatkowaniu podatkiem leśnym.
Na początku 2019 r. zacznie obowiązywać nowelizacja ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym oraz o podatku leśnym, która doprecyzowuje zasady opodatkowania gruntów z urządzeniami przemysłowymi. Nowe regulacje spowodują, że przedsiębiorcy zapłacą dużo niższy podatek od posiadanych gruntów.
Na początku 2019 r. zaczną obowiązywać ujednolicone zasady opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa. Zgodnie z nowymi przepisami, umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych takiej infrastruktury nie wpływa na sposób ich opodatkowania.
Uporządkowanie i ujednolicenie w skali kraju zasad opodatkowania gruntów, przez które przebiega infrastruktura liniowa służąca do przesyłania albo dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej - to cel projektu nowelizacji ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym, nad którym trwają obecnie prace w Sejmie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Umieszczenie na gruntach rolnych czy leśnych infrastruktury np. energetycznej nie będzie wpływało na sposób ich opodatkowania - takie rozwiązanie zawiera projekt ustawy o podatku rolnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o podatku leśnym. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
W przepisach dotyczących podatku od nieruchomości (w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych) a także w ustawie o podatku rolnym i ustawie o podatku leśnym zostanie jednoznacznie określone, że posadowienie infrastruktury elektroenergetycznej służącej do przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej, nie zmienia sposobu opodatkowania tych gruntów, a samo umieszczenie linii elektroenergetycznej napowietrznej - nad gruntem i kablowej - w gruncie, nie stanowi zajęcia tego gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka zmiana znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, a projekt nowelizacji ww. ustaw ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w II kwartale 2018 roku.
Od 2018 roku wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mają obowiązek corocznie składać sprawozdania podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego. Sprawozdania będą wysyłane elektronicznie za pomocą systemu BeSTi@.
Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Jakie zwolnienia przewiduje ustawa o podatku leśnym?
Ewidencja podatkowa nieruchomości powstała w celu usprawnienia procesów wymiaru i poboru podatków od nieruchomości, rolnego i leśnego. Jakie dane zawarte są w ewidencji?
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.
Prezydent RP podpisał w bieżącym tygodniu ustawę z dnia 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ogranicza zasadę solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli (posiadaczy) nieruchomości za zobowiązania podatkowe w podatku rolnym, leśnym, podatku od nieruchomości w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli (posiadaczy) korzysta ze zwolnienia od tych podatków albo nie podlega tym podatkom. Zmiany wejdą w życie 14 dni po dniu publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.
25 maja 2017 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym. Nowelizacja ta ma ograniczyć zasadę solidarnej odpowiedzialności w sytuacji, gdy jeden lub kilku współwłaścicieli jest zwolnionych z obowiązku zapłaty podatku rolnego, od nieruchomości lub leśnego. Posłowie zdecydowali, że w takim przypadku podatnicy będą nim obciążeni tylko w zakresie odpowiadającym ich udziałom. Ustawa będzie teraz przedmiotem prac Senatu. Ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezentujmy najważniejsze i niezbędne informacje dotyczące podatku leśnego, w szczególności z zakresu zasad związanych z obliczaniem stawki opodatkowania, powstawaniem i wygasaniem obowiązku podatkowego, terminami płatności oraz zwolnieniami. Poradnik uwzględnia zmiany w ustawie o podatku leśnym wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Od początku 2016 r. dla podatków lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 100 zł, płatności trzeba dokonać jednorazowo w terminie dotychczasowej pierwszej raty.
Na początku 2016 r. wejdą w życie istotne zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, w tym m. in. w zakresie opłat: miejscowej, uzdrowiskowej i targowej. Wynika to z uchwalenia 25 czerwca 2015 r. przez Sejm RP nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
Za niecały miesiąc minie termin zapłaty przedostatniej raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Te podatki należy opłacić w gminach. Od 2016 r. na podatników podatków lokalnych czekają korzystne zmiany – znikną dotychczasowe wątpliwości dotyczące m.in. obliczania podatku od nieruchomości jednego mieszkańca bloku od całej, dostępnej dla każdego powierzchni garażowej.
Przepis art. 26 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1045), wprowadza zmiany w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym. Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Ministerstwo Finansów proponuje wprowadzić nowe zasady odnośnie pobierania podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości. Zgodnie z założeniami, jeśli należna kwota podatków nie przekroczy łącznej kwoty 100 zł, płatności będzie należało dokonać jednorazowo. Natomiast podatki w ogóle nie będą pobierane, jeżeli należna suma nie przekroczy kosztów doręczenia przesyłki poleconej. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2015 roku.
Podatek leśny w 2014 r. wynosi 37,63 zł (od 1 ha). Podatek leśny zobowiązani są opłacać właściciele gruntów leśnych, którzy wykorzystują je w działalności leśnej.
Podatek leśny zobowiązani są opłacać właściciele gruntów leśnych, którzy wykorzystują je w działalności leśnej. Podatek leśny odprowadzany jest w ratach comiesięcznych lub kwartalnych, w terminie do 15. dnia miesiąca.
Ministerstwo Finansów określa projekty wzorów formularzy podatkowych na podatek od nieruchomości, podatek leśny i podatek rolny. Również w 2013 roku opublikowało na swojej stronie finanse.gov.pl kilka wzorów, ale ... te wzory nie różnią się od określonych poprzednio.
W Poznaniu w 2013 roku wyższe są stawki podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego. Droższe są bilety komunikacji miejskiej, woda i odprowadzanie ścieków. Nie ma na razie "podatku dachowego".
Jeżeli rady gmin nie obniżą uchwałą do końca 2012 roku ceny skupu 1 q żyta na 2013 rok , to w 2013 roku obowiązują maksymalne (niewiele większe niż w 2012 roku) stawki wyliczone na podstawie stawki 75,86 zł za kwintal. Podobnie jest w przypadku podatku leśnego - jeżeli gmina nie obniży średniej ceny sprzedaży drewna do końca 2012 r., to w 2013 r. obowiązuje w tej gminie stawka podatku leśnego w wysokości 41,01 zł od 1 ha.
Jeżeli rady gmin nie obniżyły uchwałą do końca 2011 roku ceny skupu 1 q żyta na 2012 rok , to w 2012 roku obowiązują maksymalne (prawie dwa razy większe niż w 2011 roku) stawki wyliczone na podstawie stawki 74,18 zł za kwintal. Podobnie w przypadku podatku leśnego - jeżeli gmina nie obniży średniej ceny sprzedaży drewna, to w 2012 r. obowiązuje w tej gminie stawka podatku leśnego w wysokości 41,07 zł (od 1 ha).
Według ustawy o podatku leśnym lasami są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy. Nie podlegają temu podatkowi lasy zajęte na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.