REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek leśny - kto i kiedy musi go opłacać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Dominik Mędrzycki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatek leśny zobowiązani są opłacać właściciele gruntów leśnych, którzy wykorzystują je w działalności leśnej. Podatek leśny odprowadzany jest w ratach comiesięcznych lub kwartalnych, w terminie do 15. dnia miesiąca.

Podatek leśny jest podatkiem rocznym, pobieranym w równych, comiesięcznych lub kwartalnych ratach, które to podatnik zobowiązany jest odprowadzić do swojej gminy. Podstawą opodatkowania podatkiem leśnym jest wyrażona w hektarach powierzchnia lasu, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków. O czym warto pamiętać, termin wpłaty pierwszej raty w przypadku osób fizycznych mija 15 marca. W ich przypadku wysokość podatku na dany rok ustalana jest w decyzji organu podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz wskaźnik Podatek leśny w 2013 r.

Wzory deklaracji na podatek leśny: Decyzja w sprawie określenia wysokości zobowiązania w podatku leśnym, Decyzja w sprawie umorzenia podatku leśnego, DL-1, IL-1, ZL-1/A, ZL-1/B

 


Obowiązek dla wykonujących działalność leśną


Podmiotami zobligowanymi do zapłaty podatku leśnego od gruntów leśnych są ich właściciel, posiadacz samoistny oraz użytkownik wieczysty, którzy zajmują grunty na potrzeby działalności leśnej. Rozumie się przez nią m.in. gospodarowanie lasem i zwierzyną, urządzanie, ochronę, utrzymywanie i powiększanie upraw leśnych oraz pozyskiwanie i sprzedaż w stanie nieprzerobionym drewna, żywicy, kory, igliwia, karpiny, choinek, zwierzyny oraz płodów runa leśnego. Co warto mieć na uwadze, w sytuacji, gdy przykładowo właściciel zajmuje las na wykonywanie działalności innej niż leśna, podlegał on będzie opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby fizyczne podatek leśny wpłacają w ciągu roku w czterech ratach - odpowiednio do 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada roku podatkowego. W przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej natomiast, terminem wpłaty rat jest 15. dzień każdego miesiąca.

Stawki podatków i opłat lokalnych w Warszawie w 2013 roku

Stawki podatków i opłat w Poznaniu w 2013 roku

Stawki podatków i opłat w Krakowie w 2013 roku


Ile trzeba zapłacić?


Podatek leśny zmienia się z roku na rok. Stanowi on bowiem równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Określona na podstawie komunikatu prezesa GUS-u z dnia 19 października 2012 r. średnia cena drewna wyniosła za pierwsze trzy kwartały ubiegłego roku 186, 42 zł za m3. A zatem, obecna stawka podatku leśnego wynosi 41,01 zł za 1 ha i jest to maksymalna wysokość tego podatku.

 


Możliwe obniżone stawki


Ustawodawca przewidział przypadki, w których wysokość podatku leśnego może być niższa. Po pierwsze, stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50% w przypadku lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.

Ponadto, rada gminy uprawniona jest do zmiany średniej ceny drewna sprzedawanego na jej obszarze, a co za tym idzie, podjęcie decyzji o jej obniżeniu spowoduje spadek wysokości podatku leśnego. Gmina musi jednak takie postanowienie wydać w formie uchwały do końca poprzedniego roku. Innymi słowy, w gminach obowiązuje obecnie kwota 41,01 zł za 1 ha, o ile do końca 2012 r. odpowiedni dla podatnika urząd gminny nie obniżył jej uchwałą.

Jakie stawki podatków i opłat lokalnych obowiązują w 2013 r.

Zapraszamy na forum Inne podatki i opłaty

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA