REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatków i opłat w Krakowie w 2013 roku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2013 roku mieszkańcy Krakowa płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej, opłaty za ogrzewanie, wodę i ścieki. Przywrócony został podatek od posiadania psów.

 Komunikacja miejska

Za bilet jednorazowy uprawniający do przejazdu komunikacją miejską w Krakowie pasażerowie płacą obecnie 3,80 zł. W 2012 roku cena wynosiła 3,20 zł. Bilet 15-minutowy został zastąpiony 20-minutowym z ceną 2,80 zł (poprzednio 2 zł).

REKLAMA

Autopromocja

Bilet "godzinny" kosztuje 5 zł (wcześniej 4 zł), a 90-minutowy osiągnął cenę 6 zł (zamiast 5,20 zł). Zmieniły się także ceny biletów jednodniowych - 15 zł, dwudniowych - 24 zł, trzydniowych - 36 zł, oraz siedmiodniowych - 48 zł.

Podobnie jak w przypadku poprzednich podwyżek, nie wzrosły ceny biletów okresowych. Jak wyjaśnił Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa, w ten sposób władze miasta chcą promować stałych użytkowników komunikacji miejskiej i zachęcać do regularnego korzystania z transportu zbiorowego.

 W zeszłym roku wpływy z biletów wyniosły ok 236 mln zł, na ten rok założono 266 mln zł. Środki mają być przeznaczone na poprawę oferty komunikacji zbiorowej.

Opłaty za media

 Po nowym roku mieszkańcy miasta za wodę i ścieki płacą o 5,85 proc. więcej niż poprzednio. Metr sześcienny dostarczonej wody i metr sześcienny odebranych ścieków kosztuje łącznie 9,03 zł brutto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Zdaniem władz miasta pieniądze z podwyżki za wodę i ścieki pozwolą na realizację inwestycji w infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną za łączną kwotę ponad 106 mln zł.

 Obowiązująca od 1 stycznia nowa taryfa Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Krakowie, zakłada wzrost ceny za przesył o 2,2 proc. Do tego dochodzi nowa taryfa jednego z wytwórców, która spowoduje, łącznie ze zmianą cen MPEC,że mieszkańcy zapłacą za ciepło o 6,3 proc. więcej niż w zeszłym roku.

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r.

 Podatki i opłaty

Podatek od nieruchomości za mieszkanie wzrósł z 62 groszy za metr kwadratowy do 70 groszy. Podwyżka wynika z polityki podatkowej miasta przyjętej przez Radę Miasta Krakowa w 2011 r.

 Od 1 stycznia 2013 roku właściciele psów w Krakowie znowu zapłacą za nie podatek, wynoszący 36 zł rocznie. Wpływy trafią na rzecz Krakowskiego Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Krakowie prowadzącego w imieniu gminy Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt.

 Należność płatna jest jednorazowo w terminie do 31 maja. W przypadku pozyskania psa w ciągu roku, opłata wyliczona zostanie proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których posiadamy czworonoga.

 Od opłaty za posiadanie jednego psa nadal zwolnione są m.in. osoby w wieku powyżej 65 lat prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe oraz osoby, które adoptowały czworonoga ze schroniska. (PAP)

 

Podatki i opłaty lokalne w Krakowie w 2013 roku - vademecum:

podatek od nieruchomości

podatek od środków transportowych

opłaty lokalne

opłata targowa

opłata od posiadania psów

opłata uzdrowiskowa

opłata miejscowa

podatek leśny

podatek rolny

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA