REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatków i opłat lokalnych w Warszawie w 2013 roku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2013 roku warszawiacy płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz podatek rolny. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej. Najprawdopodobniej wzrosną (być może już w lutym) czynsze w lokalach komunalnych i opłaty za wywóz śmieci wodę i ścieki (te od połowy roku).

Podatek od nieruchomości w 2013 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie waloryzowany o wskaźnik inflacji wynoszący 4 proc. (z I półrocza 2012 w stosunku do I półrocza 2011 roku). Jak poinformował PAP ratusz, podatek od nieruchomości np. za powierzchnię mieszkaniową wyniesie 0,73 zł/m kw. powierzchni użytkowej. W 2012 roku było to 0,7 zł/m kw.

REKLAMA

REKLAMA

Za lokal użytkowy przeznaczony pod działalność gospodarczą opłata w 2013 r. wyniesie 22,88 zł/m kw. (w 2012 - 21,94 zł/m kw.) Jak dodał magistrat, podatek od nieruchomości to znacząca pozycja w budżecie miasta i wynosi ok. 8 proc. dochodów miasta.

Wzrosną także opłaty za czynsze w lokalach komunalnych. Magistrat poinformował, że w najbliższych tygodniach zostanie ustalony poziom tych cen. Opłaty są co najmniej raz w roku podwyższane o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ale nie więcej niż o 10 proc. dotychczasowej stawki bazowej. Stawki za czynsz są także uzależnione od lokalizacji i warunków udostępnianego lokalu komunalnego.

Od stycznia warszawiacy płacą również więcej za bilety komunikacji miejskiej. Jednorazowy bilet zdrożał z 3,60 zł do 4,40 zł, imienny 30-dniowy z 90 zł do 100 zł, a 90-dniowy z 220 zł do 250 zł. Bilet 20-minutowy, upoważniający do przejazdu w I i II strefie, kosztuje 3,40 zł (dotąd 2,60 zł), 40-minutowy - 4,60 zł (dotąd 3,80 zł), a 60-minutowy - 6,40 zł (dotąd 5,20 zł). Za bilet np. dobowy ważny tylko w pierwszej strefie zapłacimy 15 zł (dotąd 12 zł).

REKLAMA

Zdrożały również bilety obowiązujące w II strefie taryfowej: bilet jednorazowy 7 zł (wcześniej 5,60 zł); imienny 30-dniowy 196 zł (156 zł), a imienny 90-dniowy 474 zł (370 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniła się także cena Biletu Seniora. No nowego roku kosztuje on 50 zł (wcześniej 40 zł).

Wraz ze wzrostem cen biletów wzrosły także opłaty dodatkowe. Na przykład gapowicze za jazdę bez ważnego biletu zapłacą 220 zł.

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r. 

 Mieszkańcy stolicy zapłacą również więcej za śmieci. Rada Warszawy na posiedzeniu, które odbędzie się 17 stycznia ma zdecydować, według jakiej metody będą naliczane opłaty za odpady komunalne, czy od powierzchni mieszkania, czy od gospodarstwa domowego.

Projekty uchwał zakładają, że w przypadku naliczania opłat od gospodarstwa domowego, opłata wyniesie 45 zł za miesiąc. W przypadku opłaty od powierzchni lokalu mieszkalnego, wyniesie ona 0,8 zł za m kw. Obciążenia odnoszą się do segregowanych odpadów komunalnych. W przypadku, kiedy będą one zmieszane, cena będzie wyższa o 40 proc.

 Nowe stawki za wywóz śmieci będą obowiązywały od lipca.

Jeszcze nie wiadomo czy wzrośnie opłata za wodę i ścieki. Obecna stawka obowiązuje do końca czerwca.

Magistrat poinformował również, że wzrosną: podatek od ciężarówek o dopuszczalnej masie od 3,5 do 5,5 tony z 519 do 540 zł, podatek rolny - dla gruntów gospodarstw rolnych z 185,45 zł/ha do 189,65/ha zł, podatek rolny od pozostałych gruntów rolnych z 370,90 zł/ha do 379,30 zł/ha.

Obniżony został podatek leśny z 41,07 zł/ha do 41,01 zł/ha.

Podatki i opłaty lokalne w Warszawie w 2013 roku - vademecum:

podatek od nieruchomości

podatek od środków transportowych

opłaty lokalne

opłata skarbowa

opłata targowa

podatek leśny

podatek rolny

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA