REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatków i opłat lokalnych w Warszawie w 2013 roku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2013 roku warszawiacy płacić muszą wyższy podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz podatek rolny. Wzrosły ceny biletów komunikacji miejskiej. Najprawdopodobniej wzrosną (być może już w lutym) czynsze w lokalach komunalnych i opłaty za wywóz śmieci wodę i ścieki (te od połowy roku).

Podatek od nieruchomości w 2013 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie waloryzowany o wskaźnik inflacji wynoszący 4 proc. (z I półrocza 2012 w stosunku do I półrocza 2011 roku). Jak poinformował PAP ratusz, podatek od nieruchomości np. za powierzchnię mieszkaniową wyniesie 0,73 zł/m kw. powierzchni użytkowej. W 2012 roku było to 0,7 zł/m kw.

REKLAMA

Autopromocja

Za lokal użytkowy przeznaczony pod działalność gospodarczą opłata w 2013 r. wyniesie 22,88 zł/m kw. (w 2012 - 21,94 zł/m kw.) Jak dodał magistrat, podatek od nieruchomości to znacząca pozycja w budżecie miasta i wynosi ok. 8 proc. dochodów miasta.

Wzrosną także opłaty za czynsze w lokalach komunalnych. Magistrat poinformował, że w najbliższych tygodniach zostanie ustalony poziom tych cen. Opłaty są co najmniej raz w roku podwyższane o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ale nie więcej niż o 10 proc. dotychczasowej stawki bazowej. Stawki za czynsz są także uzależnione od lokalizacji i warunków udostępnianego lokalu komunalnego.

Od stycznia warszawiacy płacą również więcej za bilety komunikacji miejskiej. Jednorazowy bilet zdrożał z 3,60 zł do 4,40 zł, imienny 30-dniowy z 90 zł do 100 zł, a 90-dniowy z 220 zł do 250 zł. Bilet 20-minutowy, upoważniający do przejazdu w I i II strefie, kosztuje 3,40 zł (dotąd 2,60 zł), 40-minutowy - 4,60 zł (dotąd 3,80 zł), a 60-minutowy - 6,40 zł (dotąd 5,20 zł). Za bilet np. dobowy ważny tylko w pierwszej strefie zapłacimy 15 zł (dotąd 12 zł).

Zdrożały również bilety obowiązujące w II strefie taryfowej: bilet jednorazowy 7 zł (wcześniej 5,60 zł); imienny 30-dniowy 196 zł (156 zł), a imienny 90-dniowy 474 zł (370 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniła się także cena Biletu Seniora. No nowego roku kosztuje on 50 zł (wcześniej 40 zł).

Wraz ze wzrostem cen biletów wzrosły także opłaty dodatkowe. Na przykład gapowicze za jazdę bez ważnego biletu zapłacą 220 zł.

Podatki i opłaty lokalne 2013 - stawki maksymalne

Wyższy podatek od nieruchomości w 2013 r. 

REKLAMA

 Mieszkańcy stolicy zapłacą również więcej za śmieci. Rada Warszawy na posiedzeniu, które odbędzie się 17 stycznia ma zdecydować, według jakiej metody będą naliczane opłaty za odpady komunalne, czy od powierzchni mieszkania, czy od gospodarstwa domowego.

Projekty uchwał zakładają, że w przypadku naliczania opłat od gospodarstwa domowego, opłata wyniesie 45 zł za miesiąc. W przypadku opłaty od powierzchni lokalu mieszkalnego, wyniesie ona 0,8 zł za m kw. Obciążenia odnoszą się do segregowanych odpadów komunalnych. W przypadku, kiedy będą one zmieszane, cena będzie wyższa o 40 proc.

 Nowe stawki za wywóz śmieci będą obowiązywały od lipca.

Jeszcze nie wiadomo czy wzrośnie opłata za wodę i ścieki. Obecna stawka obowiązuje do końca czerwca.

Magistrat poinformował również, że wzrosną: podatek od ciężarówek o dopuszczalnej masie od 3,5 do 5,5 tony z 519 do 540 zł, podatek rolny - dla gruntów gospodarstw rolnych z 185,45 zł/ha do 189,65/ha zł, podatek rolny od pozostałych gruntów rolnych z 370,90 zł/ha do 379,30 zł/ha.

Obniżony został podatek leśny z 41,07 zł/ha do 41,01 zł/ha.

Podatki i opłaty lokalne w Warszawie w 2013 roku - vademecum:

podatek od nieruchomości

podatek od środków transportowych

opłaty lokalne

opłata skarbowa

opłata targowa

podatek leśny

podatek rolny

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA