Czy sprzedaż bezpośrednia przetworzonych produktów rolnych obejmuje cydr
REKLAMA
REKLAMA
Sprzedaż przetworzonych produktów rolnych
Przypomnijmy, że począwszy od 1 stycznia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 699) – która reguluje zasady opodatkowania przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu – przychody osiągane ze sprzedaży produktów rolnych, po spełnieniu określonych w ustawie warunków, będą zaliczane do przychodów z innych źródeł.
REKLAMA
Zobacz: Sprzedaży przetworzonych produktów rolnych z własnej uprawy lub hodowli od 1 stycznia 2016 r.
Podstawową formą opodatkowania tych przychodów, będzie opodatkowanie na ogólnych zasadach według skali podatkowej (18% i 32%), rolnicy będą mogli jednak wybrać opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości 2% przychodu.
Do produktów podlegających sprzedaży bezpośredniej Ministerstwo Finansów zalicza m.in. owocowe dżemy, konfitury i soki, które mogą być wytwarzane (w sposób typowy dla gospodarstwa rolnego) przez rolników z owoców pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego.
Sprzedaży cydru w kontekście nowych regulacji
REKLAMA
Powstaje więc pytanie, czy rolnikowi, który przetworzy to, co sam wyhodował lub uzyskał z uprawy - pod warunkiem, że nie zatrudnia w tym celu innych osób, nie prowadzi działów specjalnych i nie wytwarza wyrobów opodatkowanych akcyzą – wolno sprzedawać cydr lub perry w ramach sprzedaży bezpośredniej, jeżeli jest wyprodukowany z owoców pochodzących z własnej uprawy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy? A także dlaczego cydr nie jest wpisany w definicję produktów rolnych, których sprzedaż podlega zwolnieniu, skoro może być wytwarzany z produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym?
Zdaniem podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jarosława Nenemana (zawartym w odpowiedzi na interpelację poselską nr 8363) kwalifikacja tych przychodów do innych źródeł nie będzie jednak możliwa w przypadku sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
Ulga inwestycyjna w podatku rolnym
Jak wyjaśnia MF, napoje alkoholowe, w tym cydr i perry, stanowią jedną z grup wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na poziomie Unii Europejskiej. W konsekwencji produkcja i obrót tymi wyrobami może odbywać się w ujednoliconych ramach prawnych określonych przez prawodawstwo unijne, implementowane do krajowego porządku prawnego.
Podstawowy akt prawny z zakresu akcyzy, tj. ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn. zm.) definiując dla celów fiskalnych napoje alkoholowe, do których zalicza: alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz produkty pośrednie, określa dla nich odpowiednio stawki podatku akcyzowego. Obecnie stawka podatku akcyzowego na cydr i perry, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości wynosi 97,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, na pozostałe napoje fermentowane 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.
Cydr nie będzie zaliczany do przychodów z innych źródeł
A zatem, przychody ze sprzedaży cydru lub perry, czyli produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, pochodzących z owoców wyprodukowanych i przetworzonych we własnym gospodarstwie przez producenta niebędącego przedsiębiorcą, nie będą zaliczane do przychodów z innych źródeł, a w konsekwencji nie będą mogły być opodatkowane 2% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianą dla sprzedaży bezpośredniej od 1 stycznia 2016 r.
Przychody ze sprzedaży cydru lub perry, wyprodukowane z owoców pochodzących z własnej uprawy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy kwalifikowane mogą być wyłącznie jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, dla przychodów tych nie ma możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Sprzedaż cydru w kontekście podatku VAT
Osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”, mogą rozliczać podatek od towarów i usług według szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych (por. art. 115-118 ustawy o VAT).
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT).
Dopłaty bezpośrednie dla rolników na lata 2015-2020
Za produkty rolne i usługi rolnicze ustawa o VAT uznaje towary i usługi wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim (por. art. 2 pkt 20 i 21 ustawy o VAT).
Dodatkowo, zgodnie z art. 117 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1. wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 ustawy,
2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług,
3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy,
4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy.
Ponadto w świetle § 2 ust. 1 w związku z poz. 48 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r. poz. 1544), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas są dokonywane przez rolnika ryczałtowego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącej usługi rolnicze, jeśli korzystają one ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku od towarów i usług, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy o VAT).
Mając na względzie cel wprowadzenia systemu ryczałtowego dla rolników (uproszczenie rozliczeń podatku VAT dla tej grupy podatników), jak podkreśla resort finansów, te szczególne rozwiązania odnoszą się zasadniczo do sprzedaży przez rolników płodów rolnych (nieprzetworzonych produktów rolnych) oraz typowych produktów wytworzonych z tychże płodów rolnych w sposób nieprzemysłowy, a więc przy użyciu typowych dla gospodarstwa rolnego środków.
W zakres tego systemu nie wpisują się jednak napoje alkoholowe, w tym takie jak cydr lub perry, objęte szczególnymi regulacjami m.in. w zakresie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, czy też opodatkowaniem podatkiem akcyzowym - zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, jak również objęcie bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących (gdzie, jak wskazano w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z tego obowiązku dostawę produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego). Zgodnie bowiem z § 4 pkt 1 lit. n ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku m.in. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat