REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż bezpośrednia przetworzonych produktów rolnych obejmuje cydr

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy sprzedaż bezpośrednia przetworzonych produktów rolnych obejmuje cydr
Czy sprzedaż bezpośrednia przetworzonych produktów rolnych obejmuje cydr

REKLAMA

REKLAMA

Czy napój alkoholowy typu cydr może być sprzedawany w ramach sprzedaży bezpośredniej od 1 stycznia 2016 r., jeżeli jest wyprodukowany z owoców pochodzących z własnej uprawy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy?

Sprzedaż przetworzonych produktów rolnych

Przypomnijmy, że począwszy od 1 stycznia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 699) – która reguluje zasady opodatkowania przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu – przychody osiągane ze sprzedaży produktów rolnych, po spełnieniu określonych w ustawie warunków, będą zaliczane do przychodów z innych źródeł.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Sprzedaży przetworzonych produktów rolnych z własnej uprawy lub hodowli od 1 stycznia 2016 r.

Podstawową formą opodatkowania tych przychodów, będzie opodatkowanie na ogólnych zasadach według skali podatkowej (18% i 32%), rolnicy będą mogli jednak wybrać opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości 2% przychodu.

Do produktów podlegających sprzedaży bezpośredniej Ministerstwo Finansów zalicza m.in. owocowe dżemy, konfitury i soki, które mogą być wytwarzane (w sposób typowy dla gospodarstwa rolnego) przez rolników z owoców pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego.

REKLAMA

Sprzedaży cydru w kontekście nowych regulacji

Powstaje więc pytanie, czy rolnikowi, który przetworzy to, co sam wyhodował lub uzyskał z uprawy - pod warunkiem, że nie zatrudnia w tym celu innych osób, nie prowadzi działów specjalnych i nie wytwarza wyrobów opodatkowanych akcyzą – wolno sprzedawać cydr lub perry w ramach sprzedaży bezpośredniej, jeżeli jest wyprodukowany z owoców pochodzących z własnej uprawy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy? A także dlaczego cydr nie jest wpisany w definicję produktów rolnych, których sprzedaż podlega zwolnieniu, skoro może być wytwarzany z produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Jarosława Nenemana (zawartym w odpowiedzi na interpelację poselską nr 8363) kwalifikacja tych przychodów do innych źródeł nie będzie jednak możliwa w przypadku sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Ulga inwestycyjna w podatku rolnym

Jak wyjaśnia MF, napoje alkoholowe, w tym cydr i perry, stanowią jedną z grup wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na poziomie Unii Europejskiej. W konsekwencji produkcja i obrót tymi wyrobami może odbywać się w ujednoliconych ramach prawnych określonych przez prawodawstwo unijne, implementowane do krajowego porządku prawnego.

Podstawowy akt prawny z zakresu akcyzy, tj. ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752 z późn. zm.) definiując dla celów fiskalnych napoje alkoholowe, do których zalicza: alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz produkty pośrednie, określa dla nich odpowiednio stawki podatku akcyzowego. Obecnie stawka podatku akcyzowego na cydr i perry, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości wynosi 97,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, na pozostałe napoje fermentowane 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Cydr nie będzie zaliczany do przychodów z innych źródeł

A zatem, przychody ze sprzedaży cydru lub perry, czyli produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, pochodzących z owoców wyprodukowanych i przetworzonych we własnym gospodarstwie przez producenta niebędącego przedsiębiorcą, nie będą zaliczane do przychodów z innych źródeł, a w konsekwencji nie będą mogły być opodatkowane 2% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianą dla sprzedaży bezpośredniej od 1 stycznia 2016 r.

Przychody ze sprzedaży cydru lub perry, wyprodukowane z owoców pochodzących z własnej uprawy, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy kwalifikowane mogą być wyłącznie jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, dla przychodów tych nie ma możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.

Podatek rolny w 2015 r.

Sprzedaż cydru w kontekście podatku VAT

Osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą o VAT”, mogą rozliczać podatek od towarów i usług według szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych (por. art. 115-118 ustawy o VAT).

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy o VAT).

Dopłaty bezpośrednie dla rolników na lata 2015-2020

Za produkty rolne i usługi rolnicze ustawa o VAT uznaje towary i usługi wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim (por. art. 2 pkt 20 i 21 ustawy o VAT).

Dodatkowo, zgodnie z art. 117 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1. wystawiania faktur, o których mowa w art. 106 ustawy,

2. prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług,

3. składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy,

4. dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ustawy.

Ponadto w świetle § 2 ust. 1 w związku z poz. 48 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014 r. poz. 1544), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”, zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas są dokonywane przez rolnika ryczałtowego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącej usługi rolnicze, jeśli korzystają one ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku od towarów i usług, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych (art. 115 ust. 1 ustawy o VAT).

Mając na względzie cel wprowadzenia systemu ryczałtowego dla rolników (uproszczenie rozliczeń podatku VAT dla tej grupy podatników), jak podkreśla resort finansów, te szczególne rozwiązania odnoszą się zasadniczo do sprzedaży przez rolników płodów rolnych (nieprzetworzonych produktów rolnych) oraz typowych produktów wytworzonych z tychże płodów rolnych w sposób nieprzemysłowy, a więc przy użyciu typowych dla gospodarstwa rolnego środków.

W zakres tego systemu nie wpisują się jednak napoje alkoholowe, w tym takie jak cydr lub perry, objęte szczególnymi regulacjami m.in. w zakresie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, czy też opodatkowaniem podatkiem akcyzowym - zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, jak również objęcie bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących (gdzie, jak wskazano w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z tego obowiązku dostawę produktów rolnych przez rolnika ryczałtowego). Zgodnie bowiem z § 4 pkt 1 lit. n ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku m.in. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF – ratunek czy pułapka dla mikrofirm?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

REKLAMA

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jak uniknąć podatku od darowizn? Musisz wypełnić ten jeden druk w odpowiednim czasie

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA