REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.

Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji, w kontekście nowych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Lokalizacja inwestycji vs. okres obowiązywania zwolnienia

Nowe przepisy umożliwiają skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim przedsiębiorcom, inwestującym w swoje przedsiębiorstwa na terenie całej Polski, a nie jak dotychczas tylko na terenach objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej. Niniejsza zmiana niewątpliwie ułatwi i skróci procedurę przyznania pomocy oraz zlikwiduje ograniczenia terytorialne w lokalizacji nowych inwestycji.

Zgodnie z nowymi przepisami, lokalizacja inwestycji będzie miała wpływ na długość okresu, w ramach którego inwestorowi będzie przysługiwało prawo do wykorzystania zwolnienia podatkowego. Tym samym, będzie to odpowiednio:

  • 10 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej odpowiednio 25%, 20% lub 10% (dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, podregion warszawski zachodni i Warszawa);
  • 12 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 35% (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie oraz podregiony: ciechanowsko-płocki, ostrołęcko-siedlecki, radomski i warszawsko-wschodni);
  • 15 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 50% (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie).

Ponadto, jeżeli w dniu wydania decyzji o wsparciu, teren, na którym ma być zlokalizowana nowa inwestycja, jest położony w granicach specjalnej strefy, decyzję o wsparciu nowej inwestycji wydaje się na okres 15 lat.

REKLAMA

Jednocześnie, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zwolnienie z podatku dochodowego

Wysokość zwolnienia podatkowego, jakie zostanie przyznane przedsiębiorcy, będzie zależeć przede wszystkim od wartości inwestycji, jej lokalizacji oraz wielkości samej firmy.

Wysokość zwolnienia do wykorzystania przez inwestora zależy od wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji (wydatków inwestycyjnych lub 2-letnich kosztów pracy nowych pracowników) oraz dopuszczalnej intensywności pomocy obowiązującej w danym regionie (co zostało wyjaśnione w punkcie powyżej), a także od wielkości przedsiębiorstwa. Maksymalną intensywność pomocy, podwyższa się odpowiednio o:

  • 10 % (w przypadku średnich przedsiębiorców);
  • 20 % (dla małych i mikroprzedsiębiorców).

Jednocześnie, należy wskazać, że koszty kwalifikowane inwestycji obniża się odpowiednio:

  • w przypadku inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu (np. centra usług wspólnych) oraz prac badawczych i rozwojowych (B+R) o 95%;
  • dla mikroprzedsiębiorców o 98 %, dla małych przedsiębiorców o 95%, dla średnich przedsiębiorców o 80%.

Natomiast, w przypadku 122 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takim miastem, inwestor zobowiązany jest ponieś koszty kwalifikowane inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Kryteria, jakie muszą spełnić inwestorzy

Ze zwolnienia w podatku dochodowym w związku z realizacją nowej inwestycji nie będą dostępne dla każdego inwestora, który planuje taki projekt. Przy ocenie czy dana inwestycja może zostać objęta wsparciem, weryfikowane będzie spełnienie:

  • kryterium ilościowe tj. minimalnej wartości nakładów inwestycyjnych, jak również
  • kryterium jakościowe.

Poniższa tabela przedstawia informacje dotyczące kryterium ilościowego:

Minimalne koszty kwalifikowane
w mln PLN

(w zależności od wielkości przedsiębiorstwa)

Poziom

bezrobocia

w powiecie jako % średniej krajowej[1]

Duże Średnie Małe[2] Mikro
<60% średniej krajowej 100 20 5 2
od 60% do średniej 80 16 4 1,6
od średniej do 130% 60 12 3 1,2
130% -160% 40 8 2 0,8
160% – 200% 20 4 1 0,4
200% – 250% 15 3 0,75 0,3 0,75 0,3
>250% lub inwestycja w jednym ze 122 preferowanych miast lub gminach z nimi graniczącymi 10 2 0, 0,2

[1] Bezrobocie jest oceniane na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego raz w roku; dane na 2018 r.:https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnej-stopy-bezrobocia-w-kraju-oraz-na-obszarze-powiatow-stan-na-dzien-30-czerwca-2018-roku,284,5.html
[2] Niniejsze kryterium ilościowe dotyczy małych przedsiębiorców lub inwestycja w zakresie nowoczesnych usług w biznes lub prac badawczo-rozwojowych.


Ponadto nowe przepisy przewidują szereg kryteriów jakościowych. Część z nich będzie wspólna dla wszystkich rodzajów projektów inwestycyjnych, a część będzie przeznaczona wyłącznie do oceny projektów usługowych oraz projektów przemysłowych.

Kryteria wspólne dla wszystkich inwestycji są:

  • inwestycje związane z branżami strategicznymi, zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym planowana jest realizacji inwestycji;
  • osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Polski;
  • prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej;
  • prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko;
  • posiadanie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy;
  • miejsce lokalizacji inwestycji;
  • wsparcie pracowników w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi;
  • podejmowanie działań z zakresu opieki nad pracownikiem.

Kryteria dodatkowe dla projektów przemysłowych:

  • utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę);
  • przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego.

Kryteria dodatkowe dla projektów w sektorze usług:

  • utworzenie wysokopłatnych miejsc pracy;
  • oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę).

Jak wynika z nowych przepisów, minimalna ilość punktów w kryteriach jakościowych, jaką musi uzyskać inwestor ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia wynosi od 4 do 6 pkt (z maksymalnie 10 pkt możliwych). Minimalny limit punktowy uzależniony jest od lokalizacji inwestycji tj. preferencje przewidziane są dla inwestycji realizowanych na obszarach mniej rozwiniętych województw.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. 2018, poz. 1713), wydane na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162).

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA