REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.

Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji, w kontekście nowych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Lokalizacja inwestycji vs. okres obowiązywania zwolnienia

Nowe przepisy umożliwiają skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim przedsiębiorcom, inwestującym w swoje przedsiębiorstwa na terenie całej Polski, a nie jak dotychczas tylko na terenach objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej. Niniejsza zmiana niewątpliwie ułatwi i skróci procedurę przyznania pomocy oraz zlikwiduje ograniczenia terytorialne w lokalizacji nowych inwestycji.

Zgodnie z nowymi przepisami, lokalizacja inwestycji będzie miała wpływ na długość okresu, w ramach którego inwestorowi będzie przysługiwało prawo do wykorzystania zwolnienia podatkowego. Tym samym, będzie to odpowiednio:

  • 10 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej odpowiednio 25%, 20% lub 10% (dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, podregion warszawski zachodni i Warszawa);
  • 12 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 35% (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie oraz podregiony: ciechanowsko-płocki, ostrołęcko-siedlecki, radomski i warszawsko-wschodni);
  • 15 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 50% (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie).

Ponadto, jeżeli w dniu wydania decyzji o wsparciu, teren, na którym ma być zlokalizowana nowa inwestycja, jest położony w granicach specjalnej strefy, decyzję o wsparciu nowej inwestycji wydaje się na okres 15 lat.

REKLAMA

Jednocześnie, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zwolnienie z podatku dochodowego

Wysokość zwolnienia podatkowego, jakie zostanie przyznane przedsiębiorcy, będzie zależeć przede wszystkim od wartości inwestycji, jej lokalizacji oraz wielkości samej firmy.

Wysokość zwolnienia do wykorzystania przez inwestora zależy od wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji (wydatków inwestycyjnych lub 2-letnich kosztów pracy nowych pracowników) oraz dopuszczalnej intensywności pomocy obowiązującej w danym regionie (co zostało wyjaśnione w punkcie powyżej), a także od wielkości przedsiębiorstwa. Maksymalną intensywność pomocy, podwyższa się odpowiednio o:

  • 10 % (w przypadku średnich przedsiębiorców);
  • 20 % (dla małych i mikroprzedsiębiorców).

Jednocześnie, należy wskazać, że koszty kwalifikowane inwestycji obniża się odpowiednio:

  • w przypadku inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu (np. centra usług wspólnych) oraz prac badawczych i rozwojowych (B+R) o 95%;
  • dla mikroprzedsiębiorców o 98 %, dla małych przedsiębiorców o 95%, dla średnich przedsiębiorców o 80%.

Natomiast, w przypadku 122 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takim miastem, inwestor zobowiązany jest ponieś koszty kwalifikowane inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Kryteria, jakie muszą spełnić inwestorzy

Ze zwolnienia w podatku dochodowym w związku z realizacją nowej inwestycji nie będą dostępne dla każdego inwestora, który planuje taki projekt. Przy ocenie czy dana inwestycja może zostać objęta wsparciem, weryfikowane będzie spełnienie:

  • kryterium ilościowe tj. minimalnej wartości nakładów inwestycyjnych, jak również
  • kryterium jakościowe.

Poniższa tabela przedstawia informacje dotyczące kryterium ilościowego:

Minimalne koszty kwalifikowane
w mln PLN

(w zależności od wielkości przedsiębiorstwa)

Poziom

bezrobocia

w powiecie jako % średniej krajowej[1]

Duże Średnie Małe[2] Mikro
<60% średniej krajowej 100 20 5 2
od 60% do średniej 80 16 4 1,6
od średniej do 130% 60 12 3 1,2
130% -160% 40 8 2 0,8
160% – 200% 20 4 1 0,4
200% – 250% 15 3 0,75 0,3 0,75 0,3
>250% lub inwestycja w jednym ze 122 preferowanych miast lub gminach z nimi graniczącymi 10 2 0, 0,2

[1] Bezrobocie jest oceniane na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego raz w roku; dane na 2018 r.:https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnej-stopy-bezrobocia-w-kraju-oraz-na-obszarze-powiatow-stan-na-dzien-30-czerwca-2018-roku,284,5.html
[2] Niniejsze kryterium ilościowe dotyczy małych przedsiębiorców lub inwestycja w zakresie nowoczesnych usług w biznes lub prac badawczo-rozwojowych.


Ponadto nowe przepisy przewidują szereg kryteriów jakościowych. Część z nich będzie wspólna dla wszystkich rodzajów projektów inwestycyjnych, a część będzie przeznaczona wyłącznie do oceny projektów usługowych oraz projektów przemysłowych.

Kryteria wspólne dla wszystkich inwestycji są:

  • inwestycje związane z branżami strategicznymi, zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym planowana jest realizacji inwestycji;
  • osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Polski;
  • prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej;
  • prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko;
  • posiadanie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy;
  • miejsce lokalizacji inwestycji;
  • wsparcie pracowników w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi;
  • podejmowanie działań z zakresu opieki nad pracownikiem.

Kryteria dodatkowe dla projektów przemysłowych:

  • utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę);
  • przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego.

Kryteria dodatkowe dla projektów w sektorze usług:

  • utworzenie wysokopłatnych miejsc pracy;
  • oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę).

Jak wynika z nowych przepisów, minimalna ilość punktów w kryteriach jakościowych, jaką musi uzyskać inwestor ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia wynosi od 4 do 6 pkt (z maksymalnie 10 pkt możliwych). Minimalny limit punktowy uzależniony jest od lokalizacji inwestycji tj. preferencje przewidziane są dla inwestycji realizowanych na obszarach mniej rozwiniętych województw.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. 2018, poz. 1713), wydane na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA