REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.

Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji, w kontekście nowych przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

Lokalizacja inwestycji vs. okres obowiązywania zwolnienia

Nowe przepisy umożliwiają skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim przedsiębiorcom, inwestującym w swoje przedsiębiorstwa na terenie całej Polski, a nie jak dotychczas tylko na terenach objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej. Niniejsza zmiana niewątpliwie ułatwi i skróci procedurę przyznania pomocy oraz zlikwiduje ograniczenia terytorialne w lokalizacji nowych inwestycji.

Zgodnie z nowymi przepisami, lokalizacja inwestycji będzie miała wpływ na długość okresu, w ramach którego inwestorowi będzie przysługiwało prawo do wykorzystania zwolnienia podatkowego. Tym samym, będzie to odpowiednio:

  • 10 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej odpowiednio 25%, 20% lub 10% (dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, podregion warszawski zachodni i Warszawa);
  • 12 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 35% (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie oraz podregiony: ciechanowsko-płocki, ostrołęcko-siedlecki, radomski i warszawsko-wschodni);
  • 15 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 50% (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie).

Ponadto, jeżeli w dniu wydania decyzji o wsparciu, teren, na którym ma być zlokalizowana nowa inwestycja, jest położony w granicach specjalnej strefy, decyzję o wsparciu nowej inwestycji wydaje się na okres 15 lat.

Jednocześnie, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zwolnienie z podatku dochodowego

Wysokość zwolnienia podatkowego, jakie zostanie przyznane przedsiębiorcy, będzie zależeć przede wszystkim od wartości inwestycji, jej lokalizacji oraz wielkości samej firmy.

Wysokość zwolnienia do wykorzystania przez inwestora zależy od wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji (wydatków inwestycyjnych lub 2-letnich kosztów pracy nowych pracowników) oraz dopuszczalnej intensywności pomocy obowiązującej w danym regionie (co zostało wyjaśnione w punkcie powyżej), a także od wielkości przedsiębiorstwa. Maksymalną intensywność pomocy, podwyższa się odpowiednio o:

  • 10 % (w przypadku średnich przedsiębiorców);
  • 20 % (dla małych i mikroprzedsiębiorców).

Jednocześnie, należy wskazać, że koszty kwalifikowane inwestycji obniża się odpowiednio:

  • w przypadku inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu (np. centra usług wspólnych) oraz prac badawczych i rozwojowych (B+R) o 95%;
  • dla mikroprzedsiębiorców o 98 %, dla małych przedsiębiorców o 95%, dla średnich przedsiębiorców o 80%.

Natomiast, w przypadku 122 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takim miastem, inwestor zobowiązany jest ponieś koszty kwalifikowane inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Kryteria, jakie muszą spełnić inwestorzy

Ze zwolnienia w podatku dochodowym w związku z realizacją nowej inwestycji nie będą dostępne dla każdego inwestora, który planuje taki projekt. Przy ocenie czy dana inwestycja może zostać objęta wsparciem, weryfikowane będzie spełnienie:

  • kryterium ilościowe tj. minimalnej wartości nakładów inwestycyjnych, jak również
  • kryterium jakościowe.

Poniższa tabela przedstawia informacje dotyczące kryterium ilościowego:

Minimalne koszty kwalifikowane
w mln PLN

(w zależności od wielkości przedsiębiorstwa)

Poziom

bezrobocia

w powiecie jako % średniej krajowej[1]

Duże Średnie Małe[2] Mikro
<60% średniej krajowej 100 20 5 2
od 60% do średniej 80 16 4 1,6
od średniej do 130% 60 12 3 1,2
130% -160% 40 8 2 0,8
160% – 200% 20 4 1 0,4
200% – 250% 15 3 0,75 0,3 0,75 0,3
>250% lub inwestycja w jednym ze 122 preferowanych miast lub gminach z nimi graniczącymi 10 2 0, 0,2

[1] Bezrobocie jest oceniane na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego raz w roku; dane na 2018 r.:https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnej-stopy-bezrobocia-w-kraju-oraz-na-obszarze-powiatow-stan-na-dzien-30-czerwca-2018-roku,284,5.html
[2] Niniejsze kryterium ilościowe dotyczy małych przedsiębiorców lub inwestycja w zakresie nowoczesnych usług w biznes lub prac badawczo-rozwojowych.


Ponadto nowe przepisy przewidują szereg kryteriów jakościowych. Część z nich będzie wspólna dla wszystkich rodzajów projektów inwestycyjnych, a część będzie przeznaczona wyłącznie do oceny projektów usługowych oraz projektów przemysłowych.

Kryteria wspólne dla wszystkich inwestycji są:

  • inwestycje związane z branżami strategicznymi, zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym planowana jest realizacji inwestycji;
  • osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Polski;
  • prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej;
  • prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko;
  • posiadanie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy;
  • miejsce lokalizacji inwestycji;
  • wsparcie pracowników w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi;
  • podejmowanie działań z zakresu opieki nad pracownikiem.

Kryteria dodatkowe dla projektów przemysłowych:

  • utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę);
  • przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego.

Kryteria dodatkowe dla projektów w sektorze usług:

  • utworzenie wysokopłatnych miejsc pracy;
  • oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę).

Jak wynika z nowych przepisów, minimalna ilość punktów w kryteriach jakościowych, jaką musi uzyskać inwestor ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia wynosi od 4 do 6 pkt (z maksymalnie 10 pkt możliwych). Minimalny limit punktowy uzależniony jest od lokalizacji inwestycji tj. preferencje przewidziane są dla inwestycji realizowanych na obszarach mniej rozwiniętych województw.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. 2018, poz. 1713), wydane na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162).

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA