REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji
Zmiana zasad udzielania zwolnień podatkowych dla nowych inwestycji

REKLAMA

REKLAMA

Od 5 września 2018 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej, udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wydane na podstawie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, które docelowo zastąpią dotychczasowe przepisy strefowe. Jednocześnie należy wskazać, że przepisy strefowe (w tym ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych), nadal będą stosowane w kontekście zezwoleń strefowych wydanych wcześniej na ich podstawie. Tym samym, nowe regulacje będą miały szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy planują realizację nowej / kolejnej inwestycji i chcą pozyskać zwolnienie w podatku dochodowym z tego tytułu.

Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji, w kontekście nowych przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

Lokalizacja inwestycji vs. okres obowiązywania zwolnienia

Nowe przepisy umożliwiają skorzystanie z pomocy publicznej wszystkim przedsiębiorcom, inwestującym w swoje przedsiębiorstwa na terenie całej Polski, a nie jak dotychczas tylko na terenach objętych statusem specjalnej strefy ekonomicznej. Niniejsza zmiana niewątpliwie ułatwi i skróci procedurę przyznania pomocy oraz zlikwiduje ograniczenia terytorialne w lokalizacji nowych inwestycji.

Zgodnie z nowymi przepisami, lokalizacja inwestycji będzie miała wpływ na długość okresu, w ramach którego inwestorowi będzie przysługiwało prawo do wykorzystania zwolnienia podatkowego. Tym samym, będzie to odpowiednio:

  • 10 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej odpowiednio 25%, 20% lub 10% (dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, podregion warszawski zachodni i Warszawa);
  • 12 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 35% (kujawsko-pomorskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, opolskie, pomorskie, świętokrzyskie, zachodniopomorskie oraz podregiony: ciechanowsko-płocki, ostrołęcko-siedlecki, radomski i warszawsko-wschodni);
  • 15 lat – w przypadku inwestycji w województwach o podstawowej intensywności pomocy wynoszącej 50% (lubelskie, podkarpackie, podlaskie, warmińsko-mazurskie).

Ponadto, jeżeli w dniu wydania decyzji o wsparciu, teren, na którym ma być zlokalizowana nowa inwestycja, jest położony w granicach specjalnej strefy, decyzję o wsparciu nowej inwestycji wydaje się na okres 15 lat.

Jednocześnie, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Zwolnienie z podatku dochodowego

Wysokość zwolnienia podatkowego, jakie zostanie przyznane przedsiębiorcy, będzie zależeć przede wszystkim od wartości inwestycji, jej lokalizacji oraz wielkości samej firmy.

Wysokość zwolnienia do wykorzystania przez inwestora zależy od wartości kosztów kwalifikowanych inwestycji (wydatków inwestycyjnych lub 2-letnich kosztów pracy nowych pracowników) oraz dopuszczalnej intensywności pomocy obowiązującej w danym regionie (co zostało wyjaśnione w punkcie powyżej), a także od wielkości przedsiębiorstwa. Maksymalną intensywność pomocy, podwyższa się odpowiednio o:

  • 10 % (w przypadku średnich przedsiębiorców);
  • 20 % (dla małych i mikroprzedsiębiorców).

Jednocześnie, należy wskazać, że koszty kwalifikowane inwestycji obniża się odpowiednio:

  • w przypadku inwestycji w zakresie nowoczesnych usług dla biznesu (np. centra usług wspólnych) oraz prac badawczych i rozwojowych (B+R) o 95%;
  • dla mikroprzedsiębiorców o 98 %, dla małych przedsiębiorców o 95%, dla średnich przedsiębiorców o 80%.

Natomiast, w przypadku 122 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz w gminach graniczących z takim miastem, inwestor zobowiązany jest ponieś koszty kwalifikowane inwestycji w wysokości co najmniej 10 mln zł.

Kryteria, jakie muszą spełnić inwestorzy

Ze zwolnienia w podatku dochodowym w związku z realizacją nowej inwestycji nie będą dostępne dla każdego inwestora, który planuje taki projekt. Przy ocenie czy dana inwestycja może zostać objęta wsparciem, weryfikowane będzie spełnienie:

  • kryterium ilościowe tj. minimalnej wartości nakładów inwestycyjnych, jak również
  • kryterium jakościowe.

Poniższa tabela przedstawia informacje dotyczące kryterium ilościowego:

Minimalne koszty kwalifikowane
w mln PLN

(w zależności od wielkości przedsiębiorstwa)

Poziom

bezrobocia

w powiecie jako % średniej krajowej[1]

Duże Średnie Małe[2] Mikro
<60% średniej krajowej 100 20 5 2
od 60% do średniej 80 16 4 1,6
od średniej do 130% 60 12 3 1,2
130% -160% 40 8 2 0,8
160% – 200% 20 4 1 0,4
200% – 250% 15 3 0,75 0,3 0,75 0,3
>250% lub inwestycja w jednym ze 122 preferowanych miast lub gminach z nimi graniczącymi 10 2 0, 0,2

[1] Bezrobocie jest oceniane na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, ogłaszanego raz w roku; dane na 2018 r.:https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/obwieszczenie-w-sprawie-przecietnej-stopy-bezrobocia-w-kraju-oraz-na-obszarze-powiatow-stan-na-dzien-30-czerwca-2018-roku,284,5.html
[2] Niniejsze kryterium ilościowe dotyczy małych przedsiębiorców lub inwestycja w zakresie nowoczesnych usług w biznes lub prac badawczo-rozwojowych.


Ponadto nowe przepisy przewidują szereg kryteriów jakościowych. Część z nich będzie wspólna dla wszystkich rodzajów projektów inwestycyjnych, a część będzie przeznaczona wyłącznie do oceny projektów usługowych oraz projektów przemysłowych.

Kryteria wspólne dla wszystkich inwestycji są:

  • inwestycje związane z branżami strategicznymi, zgodne z aktualną polityką rozwojową kraju oraz z inteligentnymi specjalizacjami województwa, w którym planowana jest realizacji inwestycji;
  • osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży poza terytorium Polski;
  • prowadzenie działalności badawczo – rozwojowej;
  • prowadzenie działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko;
  • posiadanie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy;
  • miejsce lokalizacji inwestycji;
  • wsparcie pracowników w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkołami branżowymi;
  • podejmowanie działań z zakresu opieki nad pracownikiem.

Kryteria dodatkowe dla projektów przemysłowych:

  • utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę);
  • przynależność do Krajowego Klastra Kluczowego.

Kryteria dodatkowe dla projektów w sektorze usług:

  • utworzenie wysokopłatnych miejsc pracy;
  • oferowanie stabilnego zatrudnienia (na podstawie umowy o pracę).

Jak wynika z nowych przepisów, minimalna ilość punktów w kryteriach jakościowych, jaką musi uzyskać inwestor ubiegający się o prawo do korzystania ze zwolnienia wynosi od 4 do 6 pkt (z maksymalnie 10 pkt możliwych). Minimalny limit punktowy uzależniony jest od lokalizacji inwestycji tj. preferencje przewidziane są dla inwestycji realizowanych na obszarach mniej rozwiniętych województw.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. 2018, poz. 1713), wydane na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA