REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?
Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) potwierdził, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) istnieje od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. Takie rozstrzygnięcie kwestionuje dotychczas powszechne wśród organów skarbowych.

Inwestycja w PSI (rozbudowa zakładu) a zwolnienie z podatku

Dotychczas organy podatkowe prezentowały stanowisko, zgodnie z którym prawo do zwolnienia podatkowego w przypadku projektów polegających na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu przysługuje podatnikom dopiero w momencie osiągnięcia pierwszych dochodów z tytułu realizowanej inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W wyroku z 18 marca 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu potwierdził, uchylając tym samym interpretację (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w oparciu o Decyzję o wsparciu w związku z realizacją nowej inwestycji typu “brownfield” przysługuje podatnikowi w momencie poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych

Podatnikiem w przedmiotowym postępowaniu jest spółka zajmująca się produkcją konstrukcji z aluminium i stali nierdzewnej ze szczególnym uwzględnieniem elementów strukturalnych dla autobusów, autokarów oraz branży kolejowej (“Spółka”). W związku z planowanym rozwojem działalności, Spółka podjęła decyzję o realizacji nowej inwestycji, której podstawowym celem jest zwiększenie jej zdolności produkcyjnych poprzez budowę nowej hali, rozbudowę istniejącego budynku biurowo-usługowego oraz modernizację spawalni (“Inwestycja”). W związku z realizowaną Inwestycją, Spółka uzyskała Decyzję o wsparciu zgodnie z art. 13 ust. 1 i art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (“Ustawa PSI”). 

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka potwierdziła, że Inwestycja będzie stanowić integralny i nieodłączny element dotychczasowego zespołu składników majątku Spółki, a procesy realizowane przez Spółkę w oparciu o posiadaną dotychczas oraz uzyskaną w toku Inwestycji infrastrukturę produkcyjną będą powiązane funkcjonalnie oraz będą komplementarne względem siebie, zgodnie z interpretacją ogólną z dnia 25 października 2019 r. w sprawie ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (“Interpretacja ogólna”). Tym samym, ze względu na ścisłe powiązanie funkcjonalne oraz ekonomiczne, dochód Spółki podlegający zwolnieniu stanowi dochód wytwarzany w oparciu zarówno o nową, jak i istniejącą inwestycję. 

REKLAMA

W związku z realizacją Inwestycji, Spółka poniosła pierwsze koszty kwalifikowane w listopadzie 2019 r., a pozostałe czynności przesądzające o rozpoczęciu Inwestycji zostały zrealizowane w grudniu 2019 r. oraz w styczniu 2020 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekorzystna interpretacja Dyrektora KIS

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się do Dyrektora KIS z prośbą o potwierdzenie słuszności podejścia, zgodnie z którym posiada prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do całego dochodu osiągniętego przez Spółkę w terminie od 1 stycznia 2020 r. Argumentacja Spółki bazowała głównie na literalnej wykładni § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (“Rozporządzenie PSI”), z którego wprost wynika, że zwolnienie podatkowe przysługuje Spółce począwszy od miesiąca, w którym poniosła ona pierwsze koszty kwalifikowane (nie wcześniej jednak niż przed datą wydania Decyzji o wsparciu). 

Dyrektor KIS nie zgodził się z argumentacją Spółki i stwierdził, że samo rozpoczęcie Inwestycji nie upoważnia do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego. Zdaniem KIS, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu. Dopóki więc Spółka takiego dochodu nie uzyska, to nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie Ustawy PSI, a w konsekwencji ze zwolnienia podatkowego. Tego wymogu zdaniem KIS nie może zmienić fakt, że Inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem aktywów. Odnosząc się do § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI KIS wskazał, że przepis ten artykułuje wyłącznie najwcześniejszy moment skorzystania ze zwolnienia podatkowego, nie można go jednak interpretować w oderwaniu od wskazanych powyżej kwestii. 

Nie godząc się z wydaną interpretacją KIS, Spółka wniosła skargę do WSA, który to nakazał uchylić wydaną interpretację, wskazując, że moment uzyskania dochodu będącego następstwem Inwestycji nie ma znaczenia dla ustalenia momentu, od którego możliwe jest korzystanie ze zwolnienia podatkowego. Decydujący bowiem jest moment poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. 

Stanowisko organów podatkowych nie ma umocowania w przepisach - Komentarz PwC

W naszej ocenie, przedstawione przez WSA stanowisko jest słuszne. Regulacje prawne dotyczące zwolnień podatkowych muszą być interpretowane w sposób ścisły. Przyjęcie w omawianej sytuacji jakiegokolwiek innego stanowiska stanowiłoby rażące odstępstwo od przytoczonej zasady. Przyznanie racji argumentacji przedstawionej przez Dyrektora KIS, która prowadzi niejako do “uzupełnienia” treści przepisów o dodatkowe wymagania (w szczególności o wymóg osiągnięcia przychodów w następstwie nowej inwestycji), świadczyłoby o możliwości stosowania pozajęzykowej metody wykładni, wychodzącej poza dosłowne brzmienie regulacji ustawowych. Co istotne, interpretacja Dyrektora KIS prowadziłaby jednocześnie do zawężenia zakresu zwolnienia podatkowego oraz stoi w sprzeczności z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI, określającego jednoznacznie moment początkowy korzystania ze zwolnienia.

Warto jeszcze wskazać, że przepis pozwalający korzystać podatnikom ze zwolnienia podatkowego w przypadku inwestycji “brownfield” dopiero po ich zakończeniu funkcjonował w dotychczasowym reżimie prawnym Specjalnych Stref Ekonomicznych. Należy więc rozumieć, że usunięcie tych przepisów na gruncie przepisów o Polskiej Strefy Inwestycyjnej było działaniem intencyjnym ustawodawcy ukierunkowanym na ujednolicenie momentu uzyskiwania prawa do zwolnienia podatkowego.
Pozostaje mieć nadzieje, że wydane przez WSA rozstrzygnięcie wpłynie na zmianę podejścia KIS w kolejnych tego typu postępowaniach, podtrzymując atrakcyjność zwolnień podatkowych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.
Zarówno wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jak i skarga do WSA zostały w wyżej opisanej sprawie przygotowane przez ekspertów PwC. 

Agnieszka Szymczyk, Senior Associate
Mariusz Wcisło, Associate
PwC Polska

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) - fragment uzasadnienia:

"W konsekwencji, w ocenie Sądu, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 a updop ma charakter przedmiotowy i odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z określonego źródła, czyli działalności gospodarczej wskazanej w decyzji o wsparciu i prowadzonej na terenie wskazanym w tej decyzji. Dla ustalenia momentu, od którego wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia bez znaczenia pozostaje moment uzyskania przez Spółkę dochodu z realizowanej inwestycji. Istotny jest natomiast moment, w którym Spółka poniesie koszty na realizację inwestycji. To on bowiem wyznacza miesiąc, od którego Spółka może korzystać z przysługującego jej na podstawie decyzji zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie i na warunkach wskazanych w tej decyzji. Spółka będzie zatem uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały wydatki kwalifikowane w ramach inwestycji, niezależnie od momentu, w którym zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej inwestycji.
Z powyższych względów za trafne należy uznać zarzuty skargi wskazujące na naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a updop w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji polegającą na przyjęciu, że skorzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop możliwe jest dopiero po uzyskaniu dochodów, będących następstwem nowej inwestycji.
(...)"

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA