REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?
Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) potwierdził, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) istnieje od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. Takie rozstrzygnięcie kwestionuje dotychczas powszechne wśród organów skarbowych.

Inwestycja w PSI (rozbudowa zakładu) a zwolnienie z podatku

Dotychczas organy podatkowe prezentowały stanowisko, zgodnie z którym prawo do zwolnienia podatkowego w przypadku projektów polegających na rozbudowie mocy produkcyjnych istniejącego zakładu przysługuje podatnikom dopiero w momencie osiągnięcia pierwszych dochodów z tytułu realizowanej inwestycji.

REKLAMA

REKLAMA

W wyroku z 18 marca 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu potwierdził, uchylając tym samym interpretację (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, że prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w oparciu o Decyzję o wsparciu w związku z realizacją nowej inwestycji typu “brownfield” przysługuje podatnikowi w momencie poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych

Podatnikiem w przedmiotowym postępowaniu jest spółka zajmująca się produkcją konstrukcji z aluminium i stali nierdzewnej ze szczególnym uwzględnieniem elementów strukturalnych dla autobusów, autokarów oraz branży kolejowej (“Spółka”). W związku z planowanym rozwojem działalności, Spółka podjęła decyzję o realizacji nowej inwestycji, której podstawowym celem jest zwiększenie jej zdolności produkcyjnych poprzez budowę nowej hali, rozbudowę istniejącego budynku biurowo-usługowego oraz modernizację spawalni (“Inwestycja”). W związku z realizowaną Inwestycją, Spółka uzyskała Decyzję o wsparciu zgodnie z art. 13 ust. 1 i art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (“Ustawa PSI”). 

REKLAMA

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka potwierdziła, że Inwestycja będzie stanowić integralny i nieodłączny element dotychczasowego zespołu składników majątku Spółki, a procesy realizowane przez Spółkę w oparciu o posiadaną dotychczas oraz uzyskaną w toku Inwestycji infrastrukturę produkcyjną będą powiązane funkcjonalnie oraz będą komplementarne względem siebie, zgodnie z interpretacją ogólną z dnia 25 października 2019 r. w sprawie ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (“Interpretacja ogólna”). Tym samym, ze względu na ścisłe powiązanie funkcjonalne oraz ekonomiczne, dochód Spółki podlegający zwolnieniu stanowi dochód wytwarzany w oparciu zarówno o nową, jak i istniejącą inwestycję. 

W związku z realizacją Inwestycji, Spółka poniosła pierwsze koszty kwalifikowane w listopadzie 2019 r., a pozostałe czynności przesądzające o rozpoczęciu Inwestycji zostały zrealizowane w grudniu 2019 r. oraz w styczniu 2020 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekorzystna interpretacja Dyrektora KIS

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się do Dyrektora KIS z prośbą o potwierdzenie słuszności podejścia, zgodnie z którym posiada prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w odniesieniu do całego dochodu osiągniętego przez Spółkę w terminie od 1 stycznia 2020 r. Argumentacja Spółki bazowała głównie na literalnej wykładni § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (“Rozporządzenie PSI”), z którego wprost wynika, że zwolnienie podatkowe przysługuje Spółce począwszy od miesiąca, w którym poniosła ona pierwsze koszty kwalifikowane (nie wcześniej jednak niż przed datą wydania Decyzji o wsparciu). 

Dyrektor KIS nie zgodził się z argumentacją Spółki i stwierdził, że samo rozpoczęcie Inwestycji nie upoważnia do rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego. Zdaniem KIS, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w Decyzji o wsparciu. Dopóki więc Spółka takiego dochodu nie uzyska, to nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie Ustawy PSI, a w konsekwencji ze zwolnienia podatkowego. Tego wymogu zdaniem KIS nie może zmienić fakt, że Inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem aktywów. Odnosząc się do § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI KIS wskazał, że przepis ten artykułuje wyłącznie najwcześniejszy moment skorzystania ze zwolnienia podatkowego, nie można go jednak interpretować w oderwaniu od wskazanych powyżej kwestii. 

Nie godząc się z wydaną interpretacją KIS, Spółka wniosła skargę do WSA, który to nakazał uchylić wydaną interpretację, wskazując, że moment uzyskania dochodu będącego następstwem Inwestycji nie ma znaczenia dla ustalenia momentu, od którego możliwe jest korzystanie ze zwolnienia podatkowego. Decydujący bowiem jest moment poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. 

Stanowisko organów podatkowych nie ma umocowania w przepisach - Komentarz PwC

W naszej ocenie, przedstawione przez WSA stanowisko jest słuszne. Regulacje prawne dotyczące zwolnień podatkowych muszą być interpretowane w sposób ścisły. Przyjęcie w omawianej sytuacji jakiegokolwiek innego stanowiska stanowiłoby rażące odstępstwo od przytoczonej zasady. Przyznanie racji argumentacji przedstawionej przez Dyrektora KIS, która prowadzi niejako do “uzupełnienia” treści przepisów o dodatkowe wymagania (w szczególności o wymóg osiągnięcia przychodów w następstwie nowej inwestycji), świadczyłoby o możliwości stosowania pozajęzykowej metody wykładni, wychodzącej poza dosłowne brzmienie regulacji ustawowych. Co istotne, interpretacja Dyrektora KIS prowadziłaby jednocześnie do zawężenia zakresu zwolnienia podatkowego oraz stoi w sprzeczności z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI, określającego jednoznacznie moment początkowy korzystania ze zwolnienia.

Warto jeszcze wskazać, że przepis pozwalający korzystać podatnikom ze zwolnienia podatkowego w przypadku inwestycji “brownfield” dopiero po ich zakończeniu funkcjonował w dotychczasowym reżimie prawnym Specjalnych Stref Ekonomicznych. Należy więc rozumieć, że usunięcie tych przepisów na gruncie przepisów o Polskiej Strefy Inwestycyjnej było działaniem intencyjnym ustawodawcy ukierunkowanym na ujednolicenie momentu uzyskiwania prawa do zwolnienia podatkowego.
Pozostaje mieć nadzieje, że wydane przez WSA rozstrzygnięcie wpłynie na zmianę podejścia KIS w kolejnych tego typu postępowaniach, podtrzymując atrakcyjność zwolnień podatkowych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.
Zarówno wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jak i skarga do WSA zostały w wyżej opisanej sprawie przygotowane przez ekspertów PwC. 

Agnieszka Szymczyk, Senior Associate
Mariusz Wcisło, Associate
PwC Polska

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) - fragment uzasadnienia:

"W konsekwencji, w ocenie Sądu, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 a updop ma charakter przedmiotowy i odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z określonego źródła, czyli działalności gospodarczej wskazanej w decyzji o wsparciu i prowadzonej na terenie wskazanym w tej decyzji. Dla ustalenia momentu, od którego wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia bez znaczenia pozostaje moment uzyskania przez Spółkę dochodu z realizowanej inwestycji. Istotny jest natomiast moment, w którym Spółka poniesie koszty na realizację inwestycji. To on bowiem wyznacza miesiąc, od którego Spółka może korzystać z przysługującego jej na podstawie decyzji zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie i na warunkach wskazanych w tej decyzji. Spółka będzie zatem uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały wydatki kwalifikowane w ramach inwestycji, niezależnie od momentu, w którym zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej inwestycji.
Z powyższych względów za trafne należy uznać zarzuty skargi wskazujące na naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34a updop w zw. z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji polegającą na przyjęciu, że skorzystanie ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop możliwe jest dopiero po uzyskaniu dochodów, będących następstwem nowej inwestycji.
(...)"

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA