Kategorie

Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów

Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów
Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów
Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów. Ministerstwo Finansów informuje, że w ramach Polskiego Ładu zostaną wdrożone nowe rozwiązania prawne i organizacyjne mające na celu przyciąganie do Polski strategicznych inwestorów. Już w 2022 roku kompleksowa i szybka obsługa inwestorów ma stać się (wg zamierzeń MF i Rządu) wizytówką naszego kraju. Uruchomiony zostanie tzw. Investor Desk i Interpretacja 590. Będą też korzystne rozwiązania podatkowe dla holdingów (w tym PGK VAT) i zachęta do inwestycji dla instytucji finansowych.

Przyjazny klimat podatkowy dla inwestorów - propozycje MF w ramach Polskiego Ładu

Już teraz Polska wygrywa z wieloma państwami regionu wielkością rynku oraz zdolnościami i wykształceniem Polaków. Ma również rozwiązania podatkowe, które wspierają inwestycje. Wkrótce staną się one jeszcze bardziej atrakcyjne dzięki nowym rozwiązaniom przewidzianym w Polskim Ładzie.

Musimy wykorzystać popandemiczne odmrożenie światowych gospodarek do wzmocnienia inwestycji zagranicznych w naszym kraju. Właśnie poprzez atrakcyjniejsze warunki podatkowe – wskazuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

Istotnym czynnikiem wpływającym na lokalizację inwestycji jest szybka informacja o tym, w jaki sposób płynące z nich zyski będą opodatkowane.

Reklama

– Teraz uzyskanie informacji o podatkowych konsekwencjach inwestycji to długi i skomplikowany proces. Wymaga uzyskania kilku rodzajów opinii w ramach kilku odrębnych procedur. Dlatego w resorcie finansów podjęliśmy decyzję o stworzeniu pakietu działań, które zapewnią kompleksową i szybką obsługę inwestorów. Chcemy, by była to wizytówka naszego kraju – zaznacza minister Kościński.

Ministerstwo Finansów wskazuje, że są dwa najistotniejsze czynniki podatkowe, które decydują o lokalizacji inwestycji. Pierwszy to wysokość opodatkowania zysków z planowanej inwestycji. Drugi to ilość obowiązków, które ciążą na firmie w związku z rozliczeniem podatku. Im więcej jest takich obowiązków i im bardziej są skomplikowane i czasochłonne, tym mniej opłaca się w danym kraju inwestować.

Chcąc polepszyć klimat inwestycyjny w Polsce w Ministerstwie Finansów zaprojektowano zmiany w podejściu do inwestorów strategicznych i rozwiązań, jakie możemy im zaoferować.

Rozwiązania podatkowe w Polskim Ładzie, które wspierają prowadzenie działalności gospodarczej i innowacje to:

  • Stworzenie Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora (Investor Desk)
  • Interpretację 590
  • Tworzenie Podatkowych Grup Kapitałowych VAT (PGK VAT)
  • Korzystne rozwiązania dla holdingów – prostsze rozliczenia i łatwiejsze inwestowanie
  • Opcję opodatkowania VAT usług finansowych
  • Ułatwienia dla prowadzenia działalności gospodarczej w formie podatkowej grupy kapitałowej.

Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora

Jedno okienko dla wielkich inwestorów: Centrum Obsługi w MF (Investor Desk)

Dla strategicznych klientów zarówno zza zagranicy jak i z Polski, powstanie Centrum Obsługi Inwestora. Będzie dbało o ich kompleksową obsługę. Zarówno na etapie wydawania Interpretacji 590 jak i potem, w ramach bieżącej obsługi firmy, która zdecydowała się postawić na Polskę. Dzięki temu kluczowe inwestycje będą bezpośrednio obsługiwane przez Ministerstwo Finansów.

Jedno okienko, jedna decyzja, szybka informacja o podatku. To będziemy oferować – mówi Tadeusz Kościński.

O lokalizacji inwestycji decyduje m.in. szybka informacja o tym jak będą opodatkowane płynące z niej zyski.

Obecnie jest to proces długotrwały i skomplikowany. Wymaga zatrudnienia wyspecjalizowanych doradców i uzyskania kilku różnych rodzajów opinii Administracji Skarbowej, w tym stawkowej, taryfowej i akcyzowej.
Inwestor który nie zostanie obsłużony szybko i kompleksowo, poszuka innego rynku na swoją inwestycję. Właśnie dla takiego klienta, zarówno z zagranicy, jak z Polski, w Ministerstwie Finansów powstaje Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora.

Jak będzie działać Centrum Obsługi Podatkowej Inwestora

Kompleksowa i szybka obsługa inwestorów w praktyce może stać się wizytówką kraju w relacji z przedsiębiorcą. Będzie czymś o wiele więcej niż tyko uzupełnieniem oferowanych warunków podatkowych. Będzie pełnić ważną rolę w koordynacji prac i w zapewnieniu odpowiedniego poziomu obsługi podmiotom, których finansowe zaangażowanie będzie miało kluczowe znaczenie dla przyspieszenia wzrostu gospodarczego Polski.
Zadaniem Centrum będzie prowadzenie polityki informacyjnej dedykowanej inwestorom zarówno w momencie ich zainteresowania Polska jako miejscem prowadzenia inwestycji jak i później.

Ministerstwo Finansów bezpośrednio zajmie się kluczowymi inwestorami

Jedna decyzja, jedno okienko. Kluczowe inwestycje będą tym samym bezpośrednio obsługiwane przez Ministerstwo Finansów.

Interpretacja 590 (porozumienie inwestycyjne) - jedna decyzja dla jednej inwestycji

Wiążąca opinia dla inwestorów strategicznych o wszystkich skutkach podatkowych planowanej inwestycji. (Interpretacja 590)

Reklama

Wzorem Włoch, Węgier, Słowacji i innych krajów konkurujących z nami o inwestycje, będziemy mieli specjalne rozwiązania dla strategicznych partnerów. Będziemy wydawać wielkim inwestorom jedną opinię o wszystkich podatkowych skutkach zainwestowania w Polsce. Będzie to Interpretacja 590, czyli przygotowane bezpośrednio przez Ministerstwo Finansów porozumienie inwestycyjne.

– Interpretacja 590 będzie listem żelaznym który da inwestorowi nie tylko najwyższą ochronę, ale również wysoki prestiż i rangę porozumienia. Będzie to usługa premium dla firm, które zdecydują się postawić na Polskę – tłumaczy wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Podatkowe konsekwencje dużych inwestycji dotyczą PIT, CIT, VAT, akcyzy, niejednokrotnie również podatku od nieruchomości czy cła. Każdy podatek to oddzielna interpretacja, inny organ.

– Zgromadzenie informacji o podatku od planowanych inwestycji trwać może wiele miesięcy. W czasie restartu gospodarki po pandemii, inwestorzy jak nigdy wcześniej potrzebują szybkiej, konkretnej informacji. A Polska im ją da podkreśla Jan Sarnowski.

Porozumienie inwestycyjne w Polskim Ładzie

Ważne!
Interpretacja 590 obejmować będzie nie tylko interpretację indywidualną, ale także ekwiwalent wiążącej informacji stawkowej, wiążącej informacji akcyzowej, opinii zabezpieczającej i uprzedniego porozumienia cenowego. Po zawarciu umowy z inwestorem, będzie obowiązywała przez 5 lat od daty jej wydania. Możliwe będą renegocjacje jej treści skutkujące zmianami w porozumieniu, w tym przedłużeniem okresu jego obowiązywania.

Porozumienie inwestycyjne to propozycja rozwiązania ewentualnego problemu inwestora przed jednym organem w jednym postępowaniu i korzystania z rezultatu tego postępowania na zasadzie jednolitego wyższego standardu prawnego.

Interpretacje 590 to odpowiedź na potrzeby strategicznych inwestorów – zarówno zza granicy, jak i z Polski. Obecnie, aby zgromadzić wiedzę na temat podatkowych skutków planowanej inwestycji, inwestor musi wnioskować o kilka rodzajów interpretacji podatkowych wydawanych przez różne organy. Podatkowe konsekwencje dużych inwestycji dotyczą PIT, CIT, VAT, akcyzy, niejednokrotnie również podatku od nieruchomości czy cła. Każdy podatek to oddzielna interpretacja, inny organ. Teraz w ramach Interpretacji 590 inwestor będzie mógł dostać - jedno porozumienie inwestycyjne, które będzie zawarte bezpośrednio z Ministrem Finansów.

Podatkowe Grupy VAT (PGK VAT)

O lokalizacji inwestycji decydują dwa czynniki. Pierwszy to wysokość opodatkowania zysku. Drugi to ilość obowiązków ciążących na firmie w związku z rozliczeniem podatku.

Większość państw Europy usuwa zbędne formalności ciążące na międzynarodowych korporacjach. Aż 18 krajów Unii Europejskiej oferuje koncernom możliwość rozliczania podatków dochodowych i VAT
w sposób uproszczony
– informuje minister Tadeusz Kościński. Już wkrótce do grona tych krajów dołączy także Polska.

Aktualnie podatkowe grupy kapitałowe mogą w Polsce rozliczać wspólnie tylko CIT. Brakuje im wspólnego rozliczenia VAT, które jest europejskim standardem. Ten brak sprawia, że Polska jest mniej konkurencyjnym miejscem inwestowania niż większość krajów Unii Europejskiej. Chcemy z tym skończyć wprowadzając Grupy VAT.

Uprościmy zakładanie podatkowych grup kapitałowych. Chcemy też, żeby Grupy VAT były jeszcze bardziej dostępne. Dlatego już od stycznia przyszłego roku otworzymy je również na firmy z sektora MŚP. W przeciwieństwie do grup kapitałowych w CIT, w Grupach VAT nie będzie limitu minimalnej wysokości kapitału zakładowego. Dodatkowo zmniejszone zostanie kryterium udziałowe, które wyniesie 50%, a nie tak jak w Grupach CIT 75% – wylicza wiceminister Sarnowski.

Większość państw Europy usuwa zbędne formalności ciążące na międzynarodowych korporacjach. Aż 18 krajów Unii Europejskiej oferuje koncernom możliwość rozliczania podatków dochodowych i VAT w sposób uproszczony. Powiązane ze sobą firmy rejestrują się na potrzeby podatków jako jedna całość, czyli Podatkowa Grupa Kapitałowa. Dzięki temu podatki całej grupy powiązanych ze sobą firm rozliczane są przez jedną z nich. Pozostałe zwolnione są z podatkowych formalności.

Ważne!
W związku z tym Ministerstwo Finansów proponuje, żeby spółki należące do PGK nie musiały w transakcjach między sobą rozliczać również VAT-u. Żeby nie musiały sobie wzajemnie wystawiać faktur i składać oddzielnie JPK. To duże uproszczenie rozliczeń wielkich koncernów, które znacznie zmniejszy koszt ich działania w Polsce. To również poważny argument, który przekona do Polski zagranicznych inwestorów.

Usunięcie podatkowych barier do inwestowania. Polska Spółka Holdingowa (PSH)

– Lokowanie w Polsce spółek holdingowych będzie dla zagranicznych inwestorów korzystne tylko wtedy, gdy stworzymy im warunki do tego, by działanie przy ich pomocy było proste, tanie i żeby przepisy zapewniły im elastyczność, nie krępowały ich działania – podkreśla wiceminister Jan Sarnowski.

Dlatego proponujemy, żeby dywidenda otrzymywana przez PSH ze spółki zależnej była zwolniona z podatku w 95%. Tu beneficjentami będą inwestorzy spoza Unii Europejskiej. O ile firmy pochodzące z EOG i Szwajcarii są z opodatkowania całkowicie zwolnione, to inwestor z kraju trzeciego, np. Stanów Zjednoczonych czy Japonii, musi zapłacić podatek od całej wypłacanej dywidendy.

Teraz podatek będzie pobierany jedynie od 5% wartości wypłacanej dywidendy. Będzie to bardzo poważna zachęta dla inwestorów spoza UE do zainwestowania w Polsce. Firmy pochodzące z Unii Europejskiej również skorzystają ze zmiany. Będą mogły zdecydować czy korzystają z całkowitego zwolnienia z podatku po dwóch latach posiadania akcji czy z 95-procentowego dwa razy szybciej, czyli już po roku.

Aktualnie jeśli spółka matka decyduje o sprzedaży swojej spółki córki, to od zbycia udziałów płaci 19% CIT. Inaczej jest np. we Włoszech, w Szwecji czy w Austrii, gdzie takie opodatkowanie nie występuje.

– Chcemy zwiększyć swobodę firm w kształtowaniu portfela inwestycji. Aktualnie sprzedając udziały w biznesie, nie mogą zainwestować tej samej kwoty w inne przedsięwzięcie, bo jest ona pomniejszana o podatek. Proponujemy, aby polska spółka holdingowa korzystała ze zwolnienia z CIT dla zysków ze zbycia udziałów i akcji w spółkach zależnych. Jest to całkowita nowość w polskim systemie podatkowym. Dotychczas takie zyski były opodatkowane w 100% według stawki 19%. Teraz będą w 100% zwolnione – wyjaśnia wiceminister Jan Sarnowski.

Opcja opodatkowania VAT usług finansowych

W dobie Brexitu i COVID-19, instytucje finansowe poważnie rozważają przeniesienie swoich europejskich siedzib do wschodniej części UE. Skorzystać może na tym Polska.

– Proponujemy, aby instytucje finansowe miały możliwość wyboru objęcia ich działalności VAT. Taki krok w żaden sposób nie zwiększy kosztów ich usług, ale ułatwi im rozpoczęcie inwestowania w Polsce. Taką możliwość wprowadziło już 8 państw Unii Europejskiej, m.in. Niemcy, Francja, Belgia i Austria. Podobne rozwiązania funkcjonują również w naszym regionie, np. na Litwie i w Estonii – podkreśla Kościński.

Ułatwienia dla Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK)

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie podatkowej grupy kapitałowej jest atrakcyjnym modelem biznesowym, którego zaletą jest możliwość wspólnego rozliczania dochodów i strat przez spółki wchodzące w skład grupy. Obecnie PGK mogą teraz utworzyć spółki kapitałowe, których przeciętna wysokość kapitału zakładowego wynosi pół miliona zł.

– Proponujemy zmniejszenie tej wartości o połowę, do 250 tys. Dzięki temu możliwość założenia grupy podatkowej będzie otwarta dla mniejszych podmiotów. Chcemy również dopuścić połączenia, przekształcenia oraz podziały spółek które tworzą PGK. Zniesiemy też warunek rentowności. Jej brak skutkuje automatyczną utratą przez grupę statusu podatnika. To odpowiedź na wyzwania, które stanęły przed PGK w trakcie epidemii, kiedy z uwagi na zmieniającą się sytuację gospodarczą trudno było zagwarantować osiągnięcie 2% progu rentowności – informuje Jan Sarnowski.

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

    Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

    Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

    Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

    W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

    Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

    Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

    Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

    Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

    Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

    Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

    Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

    VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

    VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

    Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

    Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

    Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

    Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

    Telewizor w kosztach podatkowych firmy

    Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?