Kategorie

Podatkowa grupa kapitałowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dokumentacja cen transferowych. Lokalną dokumentację cen transferowych powinny sporządzić podmioty powiązane w celu wykazania, że ceny przyjęte w danym roku obrotowym zostały ustalone na warunkach rynkowych, tj. takich, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane. Ustawodawca przewidział różne progi kwotowe dla jednorodnych transakcji kontrolowanych w zależności od charakteru transakcji.
Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) jest narzędziem do zmniejszenia zobowiązania podatkowego w ramach grupy kapitałowej umożliwiającym zwiększenie swobody dokonywania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład PGK oraz zmniejszenie obowiązków administracyjnych związanych z rozliczeniem CIT. Jednak funkcjonowanie w ramach takiej grupy wiąże się również z ryzykiem, które wynika z konieczności przestrzegania bardzo rygorystycznych warunków PGK. Jest to więc rozwiązanie korzystne, a zarazem ryzykowne dla podatników.
Podatkowe Grupy Kapitałowe. Ministerstwo Finansów poinformowało o planowanych ułatwieniach dla Podatkowych Grup Kapitałowych (PGK) w ramach Polskiego Ładu: obniżenie minimalnego kapitału zakładowego uprawniającego do stworzenia PGK, więcej możliwości w powiązaniach spółek, zlikwidowanie warunku rentowności, korzystniejsze warunki rozliczania strat.
Tworzenie Grup VAT (PGK VAT) to nowe rozwiązanie Polskiego Ładu, w ramach którego spółki należące do podatkowej grupy kapitałowej nie będą musiały w transakcjach między sobą rozliczać VAT. Na czym będzie polegało tworzenie Grupy VAT? Od kiedy będzie to możliwe?
Polski Ład: Investor Desk, Interpretacja 590, PGK VAT i inne udogodnienia dla inwestorów. Ministerstwo Finansów informuje, że w ramach Polskiego Ładu zostaną wdrożone nowe rozwiązania prawne i organizacyjne mające na celu przyciąganie do Polski strategicznych inwestorów. Już w 2022 roku kompleksowa i szybka obsługa inwestorów ma stać się (wg zamierzeń MF i Rządu) wizytówką naszego kraju. Uruchomiony zostanie tzw. Investor Desk i Interpretacja 590. Będą też korzystne rozwiązania podatkowe dla holdingów (w tym PGK VAT) i zachęta do inwestycji dla instytucji finansowych.
Podatkowa grupa kapitałowa. Spośród pięciu spółek tworzących grupę jedna przyniosła stratę, a cztery dochody. Spółka dominująca pomniejszyła o tę stratę podatek dochodowy wykazany i zaliczkowany przez cztery rentowne spółki, zachowując powstałą na plus różnicę zaliczek CIT, a następnie rozdysponowując ją pomiędzy siebie i spółkę przynoszącą straty. Była pewna, że to działanie będzie obojętne podatkowo, ale fiskus stwierdził, że jest to przysporzenie majątku tych spółek i musi zostać opodatkowane jak zwykły przychód. Spór między przedsiębiorcą a Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnął sąd, stwierdzając, że: „Stanowisko KIS jest nie tylko nieprawidłowe, ale także nielogiczne i sprzeczne wewnętrznie. Jest również wyrazem nadmiernego fiskalizmu państwa”.
Podatkowa grupa kapitałowa (PGK). Ustawa o CIT przewiduje, że PGK składa się z co najmniej dwóch spółek prawa handlowego, spełniających określone w ustawie warunki w zakresie powiązań kapitałowych, kapitału zakładowego i zaległości podatkowych.
Strata podatkowa a PGK. Spółka ma prawo do rozliczania strat podatkowych powstałych przed zawiązaniem podatkowej grupy kapitałowej nawet do 5 lat po jej rozwiązaniu.
Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) - restrukturyzacja. Jakie skutki w kontekście CIT może generować restrukturyzacja podatkowej grupy kapitałowej?
Reorganizacja grup kapitałowych a rozliczanie strat. Zmiany podatkowe, które obowiązują od 2021 roku, są bardzo niekorzystne dla firm, które z powodu kłopotów finansowych wywołanych recesją chcą przeprowadzić restrukturyzację. Utrudnią uzasadnione gospodarczo reorganizacje grup kapitałowych, negatywnie wpłyną na pokryzysową rzeczywistość.
Proporcja w VAT, tj. kwestia uwzględnienia transakcji finansowych (np. udzielone pożyczki, gwarancje) w obrocie dla celów obliczenia proporcji w VAT – zwłaszcza w kontekście ich pomocniczego charakteru – w dalszym ciągu budzi wątpliwości zarówno wśród podatników, jak i organów podatkowych, a także sądów administracyjnych, które próbują rozstrzygać spory zaistniałe pomiędzy tymi stronami.
Informacja o realizowanej strategii podatkowej. Od 2021 r. ustawodawca wprowadził nowy obowiązek dla podatników CIT, który dotyczy publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Na czym polegają zmiany?
Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) stanowi legalny sposób na zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz obowiązków formalnych dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Uczestnictwo w PGK wiąże się także z ryzykiem, przez co nie w każdym przypadku rozwiązanie to może być uznane za korzystne. Którzy podatnicy i w jaki sposób mogą utworzyć podatkową grupę kapitałową?
Prawie 25 mld zł z CIT zapłacili w 2019 r. podatnicy, którzy uzyskali ponad 50 mln euro przychodów. Podatkowe Grupy Kapitałowe zapłaciły ponad 5 mld zł CIT. Najwięcej - 1,375 mld zł - grupa podatkowa banku PKO BP. Ministerstwo Finansów opublikowało dane o największych płatnikach CIT w 2019 r.
Utworzenie podatkowej grupy kapitałowe (PGK) jest skutecznym sposób na legalne zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz ograniczenie obowiązków natury formalnej dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Funkcjonowanie w ramach grup wiąże się jednak z dużym ryzykiem, które powoduje, że rozwiązanie to nie zawsze staje się korzystne.
Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego systemów grupowego rozliczania VAT, celem m.in. uproszczenia obowiązków dokumentacyjnych członków grup, proponuje Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Państwo członkowskie może uznać za jednego płatnika VAT grupę składającą się z dwóch lub więcej osób mających siedzibę na terytorium tego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym – zauważa Krajowa Rada Doradców Podatkowych.
Zdaniem Ministra Finansów obowiązek tworzenia analizy danych porównawczych oraz dokumentacji grupowej dotyczy również nowoutworzonych podatkowych grup kapitałowych. Obowiązek ten należy określić dla całej dokumentacji podatkowej (a więc, również w stosunku do jej poszczególnych elementów) na podstawie art. 9a ust. 1b ustawy o CIT – tj. powstanie on po przekroczeniu progów dla odpowiednich elementów dokumentacji podatkowej w roku podatkowym, w którym PGK rozpoczęła działalność. Przepis ten należy zastosować analogicznie również do nowoutworzonych podatników, innych niż PGK, niepodlegających wyłączeniu na podstawie art. 9a ust. 1c ustawy o CIT.
Raczej już nikt nie ma wątpliwości, że podatkowa grupa kapitałowa (PGK) nie stanowi obecnie efektywnego narzędzia optymalizowania zobowiązań podatkowych. Szereg zmian w ustawie CIT, jakie obowiązują od 2018 r. jednoznacznie wskazuje, że resort finansów podjął walkę z nadużyciami podatkowymi, jakie były identyfikowane przez organy skarbowe w ramach struktur PGK.
Od 1 lipca 2018 roku obowiązują nowe wzory formularzy podatkowych w podatku od osób prawnych, m.in. CIT-8, CIT-8AB, CIT-8S, CIT-8SP, CIT/MIT, CIT/PGK. Nowe deklaracje mają zastosowanie do osiągniętych dochodów (uzyskanych przychodów, poniesionych strat) od 1 stycznia 2018 r.
Pod koniec kwietnia Ministerstwo Finansów opublikowało indywidualne dane podatników CIT, u których wartość przychodu uzyskanego w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro oraz dane podatkowych grup kapitałowych. Dane dotyczą zeznań za lata podatkowe, które rozpoczęły się po 31 grudnia 2011 r. i zakończyły przed 1 stycznia 2017 r.
W wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która obowiązuje od początku tego roku, minister finansów uzyskał możliwość upubliczniania danych podatkowych niektórych podatników CIT. Ujawniane będą dane podmiotów działających w formie podatkowej grupy kapitałowej oraz podatników, których przychody przekraczają równowartość 50 mln euro. Podanie tych danych nastąpi po raz pierwszy do 30 września 2018 r.
Ministerstwo Finansów opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez podatników w zakresie nowych obowiązków dotyczących raportowania Country-by-Country (CbC). Raportowanie CbC ma wyposażyć administracje podatkowe w wyspecjalizowane narzędzie służące do oceny ryzyka związanego z cenami transferowymi.
Zgodnie z przepisami dotyczącymi wymiany informacji podatkowych z innymi państwami grupy kapitałowe mają obowiązek składać informacje o grupie podmiotów – tzw. raport Country-by-Country. W przypadku grup, których sprawozdawczy rok obrotowy pokrywał się z rokiem kalendarzowym i zakończył się 31 grudnia 2016 r., termin na przekazanie powiadomienia Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej za ten rok mija 31 października 2017 r.
Resort finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która umożliwi publikowanie informacji zawierających dane dotyczące wybranych, podstawowych informacji podatkowych wynikających ze składanych przez największych podatników CIT zeznań podatkowych. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.
Krzysztof Komorniczak, ekspert BCC ds. podatków negatywnie ocenia rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie podawania do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatkowych ok. 4.5 tys. podatników CIT o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej bez względu na wysokość przychodów.
Rząd, a konkretnie Ministerstwo Finansów pracuje nad kolejnymi zmianami w podatku dochodowym od osób prawnych, które mają na celu uszczelnienie systemu CIT, tak aby zapewnić powiązanie wysokości płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe podatku, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.
Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.
Podatnicy mają wątpliwości, czy w przypadku transakcji dokonywanych w okresie obowiązywania podatkowej grupy kapitałowej pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład tej grupy, ich wartość powinna uwzględniać ceny rynkowe i czy znajdzie tu zastosowanie art. 14 ustawy o CIT.