REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) – jakie korzyści?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK)
Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK)
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) jest narzędziem do zmniejszenia zobowiązania podatkowego w ramach grupy kapitałowej umożliwiającym zwiększenie swobody dokonywania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład PGK oraz zmniejszenie obowiązków administracyjnych związanych z rozliczeniem CIT. Jednak funkcjonowanie w ramach takiej grupy wiąże się również z ryzykiem, które wynika z konieczności przestrzegania bardzo rygorystycznych warunków PGK. Jest to więc rozwiązanie korzystne, a zarazem ryzykowne dla podatników.

Obecnie w Polsce funkcjonują 63 PGK. Największa PGK to PGK PGE 2015 z przychodami za 2019 r. na poziomie 58 mld zł, z kolei najmniejsza to PGK DESA z przychodami na poziomie 5 mln zł.

REKLAMA

Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) - warunki

REKLAMA

Najbardziej problematyczną kwestią związaną z PGK jest konieczność spełnienia rygorystycznych warunków, zarówno przez podpisaniem umowy, jak i w trakcie funkcjonowania PGK. Podatkową grupę kapitałową tworzą przynajmniej dwie spółki prawa handlowego mające osobowość prawną (spółka akcyjna i z ograniczoną odpowiedzialnością). Podmioty tworzące PGK muszą mieć siedzibę na terytorium Polski, a kapitał zakładowy każdej ze spółek musi wynosić co najmniej 500 tys. zł. Jedna ze spółek (dominująca) powinna posiadać bezpośredni 75% udział w kapitale zakładowym spółek zależnych, a ponadto spółki zależne nie powinny posiadać udziałów w kapitale zakładowym innych spółek z grupy. Ostatni wymóg dotyczący podmiotów tworzących PGK to brak zaległości podatkowych we wpłatach stanowiących dochód budżetu państwa.

PGK funkcjonuje w oparciu o umowę zawartą pomiędzy spółką dominującą a spółkami zależnymi w formie aktu notarialnego na okres co najmniej 3 lat. Ponadto właściwy naczelnik urzędu skarbowego powinien zarejestrować taką umowę na zgłoszenie spółki dominującej dokonane co najmniej 45 dni przed rozpoczęciem przyjętego przez PGK roku podatkowego. Po rejestracji umowy PGK nie może być ani rozszerzona, ani pomniejszona o którąkolwiek ze spółek. Jest to więc bardzo formalny wymóg, bez którego PGK nie istnieje. Wiąże się on jednak z pracą administracyjną oraz – w większości przypadków – z koniecznością posiłkowania się wsparciem doradców podatkowych. Ponadto jakakolwiek zmiana umowy często może wiązać się z zakończeniem PGK.

Ustawodawca określił także warunki, jakie muszą być spełnione po utworzeniu PGK. Jest to brak korzystania ze zwolnień podatkowych, zawieranie transakcji kontrolowanych na warunkach rynkowych, osiągnięcie przez PGK za każdy rok podatkowy udziału dochodów w przychodach w wysokości co najmniej 2%. Brak jest obowiązku spełnienia kryterium rentowności w przypadku negatywnych skutków ekonomicznych związanych z COVID-19. Innymi słowy, spółki funkcjonujące w ramach PGK zawsze muszą realizować łącznie dochód, niezależnie od warunków rynkowych, kryzysów gospodarczych czy koniunktury.

Skutki utraty statusu PGK

REKLAMA

Istotne wady instytucji, jaką jest PGK, pojawiają się w momencie utraty statusu PGK. Zgodnie z art. 1a ust. 10 ustawy o CIT w przypadku wystąpienia zmiany w stanie prawnym lub faktycznym w trakcie obowiązywania umowy PGK, skutkującym naruszeniem warunków uznania PGK za podatnika CIT, dzień wystąpienia zmian jest zarazem pierwszym dniem roku podatkowego spółek tworzących PGK przed tym dniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną bardzo istotną wadą PGK jest konieczność dokonania w terminie 3 miesięcy od dnia utraty przez PGK statusu podatnika rozliczenia podatku, tak jakby PGK nie istniała za okres od drugiego roku podatkowego poprzedzającego dzień utraty przez PGK statusu podatnika. W przypadku funkcjonowania PGK krócej niż 3 pełne lata konieczne jest rozliczenie podatku za każdy rok przez każdą spółkę odrębnie, tak jakby PGK nie istniała.

Niestety przy naruszeniu warunków PGK i uznaniu PGK za nieistniejącą, kwoty zaliczek i podatku za okresy rozliczeniowe wpłacone przez PGK zalicza się proporcjonalnie do dochodów poszczególnych spółek, z tym że w przypadku, gdy zaliczki i podatek spółki będą wyższe niż te wpłacone przez PGK i przypadające spółce proporcjonalnie, powstanie zaległość podatkowa i konieczność rozliczenia odsetek.

Korzyści PGK

Największą korzyścią z funkcjonowania PGK jest możliwość zmniejszenia w grupie kapitałowej zobowiązań z tytułu podatku dochodowego CIT, ponieważ dochód PGK jest obliczany jako suma dochodów i strat spółki dominującej i spółek zależnych. Ten aspekt jest szczególnie ciekawy w kontekście negatywnych konsekwencji związanych z COVID-19.

Istotną korzyścią PGK jest także zniesienie limitu kosztów uzyskania przychodów przy zakupie usług niematerialnych, praw lub wartości niematerialnych od spółek powiązanych (ograniczenie z art. 15e ustawy o CIT). Dodatkowo w ramach PGK nie obowiązują limity z tytułu kosztów finansowania dłużnego (art. 15c ustawy CIT) w przypadku umów ze stroną wchodzącą w skład PGK.

Kolejnym realnym uproszczeniem jest obowiązek przygotowania jednej dokumentacji cen transferowych jako podatnik. Do rozliczeń w ramach grupy nie mają zastosowania przepisy o cenach transferowych. Nie trzeba także dokumentować transakcji z podmiotami wchodzącymi w skład PGK.

Powyższe korzyści oznaczają ułatwienie w prowadzeniu biznesu i dokonywaniu transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład PGK. Dodatkowo ułatwia się rozliczenia z fiskusem poprzez konieczność złożenia jednej deklaracji CIT, zapłaty tylko jednych zaliczek na podatek oraz podatku przez spółkę dominującą.

PGK - podsumowanie

Podsumowując, jeżeli przedsiębiorcy decydują się na stworzenie PGK i przestrzegają warunków określonych w ustawie o CIT, to PGK będzie dla nich korzystnym rozwiązaniem, pozwalającym na poprawę zarządzania podatkami oraz zwiększenie elastyczności w tym zakresie, a także zmniejszenie negatywnych skutków niektórych regulacji jak np. art. 15e ustawy o CIT. Decyzja o wejściu w model rozliczania podatków w ramach PGK powinna być więc konsekwentna i przemyślana, aby korzystać z ułatwień i nie martwić się negatywnymi konsekwencjami.

Autor: radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA