REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego
Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 roku przedsiębiorcy, którzy planują zrealizować „nową inwestycję” mogą skorzystać ze wsparcia udzielanego w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Objęte wsparciem mogą być w szczególności inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu czy też zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego

Wskazać należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, ustawodawca wprowadził zwolnienie z podatku w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Decyzja ta jest wydawana na mocy ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z powołaną regulacją, wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia podatkowego nie może przekroczyć wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej określonej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w myśl, § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, zalicza się koszty będące w szczególności:

REKLAMA

Autopromocja
  • ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  • ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej;
  • kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli (za zastrzeżeniem zachowania określonego okresu najmu);
  • ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą (z zachowaniem określonych w tym przepisie warunków)

Wskazane wyżej kategorie kosztów, przedsiębiorca powinien pomniejszyć o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy - jeżeli możliwość odliczeń wynika z odrębnych przepisów. Ponadto, koszty te powinny zostać poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia

Stosownie do ww. Rozporządzenia - wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty. Jednakże moment ten musi nastąpić po dniu wydania decyzji o wsparciu. Ze wsparcia można korzystać przedsiębiorca maksymalnie do momentu wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej lub wygaśnięcia decyzji o wsparciu - w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Przedsiębiorcy realizujący inwestycje na podstawie otrzymanej decyzji o wsparciu często zastanawiają się w jakim momencie mogą rozpocząć korzystanie ze zwolnienia. W związku z trudnościami w jednoznacznym określeniu tego momentu, wielu podatników zdecydowało się na wystąpienie z wnioskiem  o indywidualną interpretację prawa podatkowego w tym zakresie.

REKLAMA

Istotnym jest, że wartość zwolnienia od podatku dochodowego uzależniona jest od wielkości poniesionych przez podatnika wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji. Podkreślić należy, że wyrażenie "poniesionych" oznacza wydatek faktycznie zrealizowany, a nie sam zamiar poniesienia danego kosztu w przyszłości. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 października 2021 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.362.2021.2.PC – „(…)poniesienie wydatków kwalifikowanych nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań), a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. (…) Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, samo poniesienie wydatku kwalifikowanego zgodnie z tzw. metodą kasową nie jest równoznaczne z możliwością rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia - istotne jest bowiem również uzyskanie dochodów z nowej inwestycji.

Jednocześnie jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych - w przypadku poniesienia kosztów kwalifikowanych związanych z zakupem bądź wytworzeniem środka trwałego we własnym zakresie, poza poniesieniem wydatku w znaczeniu kasowym, przedsiębiorca chcący skorzystać ze zwolnienia (na podstawie otrzymanej decyzji o wsparciu), powinien zaliczyć dany środek trwały do ewidencji środków trwałych. Zatem w momencie uznania kosztów kwalifikowanych, taki środek trwały powinien być kompletny i zdatny do użytku i znajdować się w ewidencji ŚT przedsiębiorcy (por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 sierpnia 2021 r., znak 0114-KDIP2-1.4010.188.2021.1.JC).

Katarzyna Kliszczewska, konsultant podatkowy w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA