REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego
Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 roku przedsiębiorcy, którzy planują zrealizować „nową inwestycję” mogą skorzystać ze wsparcia udzielanego w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Objęte wsparciem mogą być w szczególności inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu czy też zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji - zwolnienie z podatku dochodowego

Wskazać należy, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, ustawodawca wprowadził zwolnienie z podatku w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej, osiągniętych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Decyzja ta jest wydawana na mocy ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z powołaną regulacją, wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia podatkowego nie może przekroczyć wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej określonej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje w myśl, § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, zalicza się koszty będące w szczególności:

REKLAMA

Autopromocja
  • ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  • ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej;
  • kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli (za zastrzeżeniem zachowania określonego okresu najmu);
  • ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą (z zachowaniem określonych w tym przepisie warunków)

Wskazane wyżej kategorie kosztów, przedsiębiorca powinien pomniejszyć o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy - jeżeli możliwość odliczeń wynika z odrębnych przepisów. Ponadto, koszty te powinny zostać poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia

Stosownie do ww. Rozporządzenia - wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty. Jednakże moment ten musi nastąpić po dniu wydania decyzji o wsparciu. Ze wsparcia można korzystać przedsiębiorca maksymalnie do momentu wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej lub wygaśnięcia decyzji o wsparciu - w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Przedsiębiorcy realizujący inwestycje na podstawie otrzymanej decyzji o wsparciu często zastanawiają się w jakim momencie mogą rozpocząć korzystanie ze zwolnienia. W związku z trudnościami w jednoznacznym określeniu tego momentu, wielu podatników zdecydowało się na wystąpienie z wnioskiem  o indywidualną interpretację prawa podatkowego w tym zakresie.

REKLAMA

Istotnym jest, że wartość zwolnienia od podatku dochodowego uzależniona jest od wielkości poniesionych przez podatnika wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji. Podkreślić należy, że wyrażenie "poniesionych" oznacza wydatek faktycznie zrealizowany, a nie sam zamiar poniesienia danego kosztu w przyszłości. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 października 2021 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.362.2021.2.PC – „(…)poniesienie wydatków kwalifikowanych nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań), a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. (…) Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem, samo poniesienie wydatku kwalifikowanego zgodnie z tzw. metodą kasową nie jest równoznaczne z możliwością rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia - istotne jest bowiem również uzyskanie dochodów z nowej inwestycji.

Jednocześnie jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych - w przypadku poniesienia kosztów kwalifikowanych związanych z zakupem bądź wytworzeniem środka trwałego we własnym zakresie, poza poniesieniem wydatku w znaczeniu kasowym, przedsiębiorca chcący skorzystać ze zwolnienia (na podstawie otrzymanej decyzji o wsparciu), powinien zaliczyć dany środek trwały do ewidencji środków trwałych. Zatem w momencie uznania kosztów kwalifikowanych, taki środek trwały powinien być kompletny i zdatny do użytku i znajdować się w ewidencji ŚT przedsiębiorcy (por. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 sierpnia 2021 r., znak 0114-KDIP2-1.4010.188.2021.1.JC).

Katarzyna Kliszczewska, konsultant podatkowy w Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA