REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna: 13 nowych inwestycji w pierwszym kwartale

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Rekordowe inwestycje
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Rekordowe inwestycje
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzynaście nowych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości blisko 340 mln zł pozyskała w I kwartale br. Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Inwestorzy zadeklarowali stworzenie 85 nowych miejsc pracy i utrzymanie ponad 2 tys. istniejących

Katowicka SSE – perspektywy inwestycyjne dla małych i średnich przedsiębiorstw

Katowicka SSE w czwartek zainaugurowała też serwis i kampanię informacyjną dla przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Przedstawiciele strefy wskazują bowiem, że sektor MŚP jest w niej coraz istotniejszy: w latach 2015-21 na 364 pozytywnych decyzji o przyjęciu inwestorów do strefy (i tym samym zwolnieniu z podatków PIT i CIT) 194 dotyczyło mikro, małych i średnich firm.

REKLAMA

Autopromocja

Rekordowy pod tym względem był ub. rok, w którym po raz pierwszy ponad połowa decyzji (52 na 102) dotyczyła MŚP. Rosnący trend potwierdza też według KSSE I kw. br., w którym z sektora wywodzi się dotąd ponad 60 proc. inwestorów.

Katowicka SSE – kilkukrotny wzrost inwestycji w ciągu kilku lat

Na przestrzeni ostatnich siedmiu lat w katowickiej strefie wzrosły deklarowane przez MŚP nakłady na inwestycje. O ile w 2015 r. wyniosły one 177 mln zł, to w 2021 r. 711 mln zł. Wyraźny wzrost Katowickiej SSE zanotowała w 2018 r. (529 mln zł wobec 340 mln w 2017 r.), gdy powstała Polska Strefa Inwestycji, która zniosła terytorialność inwestycji. Zwolnienie z podatku można uzyskać w całej Polsce.

„Ten fakt, nasze działania proinwestorskie, a także znowelizowanie w 2021 r. przepisów o wysokości wsparcia sprawiły, że z roku na rok wydajemy coraz większą liczbę decyzji o wsparciu dla mikro, małych i średnich firm. Wyniki z ostatniego kwartału pozwalają nam przewidywać, że będzie to kolejny rekordowy rok pod tym względem” – powiedział prezes KSSE Janusz Michałek.

Dodał, że z kontaktów z mikro, małymi i średnimi przedsiębiorcami wynika, że wielu z nich postrzega KSSE oraz inne strefy jako miejsca przede wszystkim dla dużych inwestorów. „Zarówno nasze analizy, jak i obecne, znowelizowane przepisy potwierdzają, że to mit i ten właśnie mit chcemy obalić poprzez kampanię, którą rozpoczynamy” – zasygnalizował Janusz Michałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachęta dla kolejnych inwestycji

Aby to zmienić, KSSE przygotowała serwis informacyjny dla przedsiębiorstw, dostępny na stronie www.ksse.com.pl/DlaMSP. Potencjalni inwestorzy znajdą w nim m.in.: kalkulator, dzięki któremu będą mogli sprawdzić, czy kwalifikują się do wsparcia w ramach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, poradnik dla inwestora MŚP, przykłady firm, które z sukcesem zainwestowały w KSSE oraz dane liczbowe dotyczące inwestycji mikro, małych i średnich firm w KSSE w ostatnich latach.

Serwis został pomyślany jako część kampanii marketingowej online, której celem ma być zachęcenie przedsiębiorców do inwestycji w strefie.

Rekordowy rok Katowickiej SSE – ponad 5 mld zł nowych inwestycji w 2021 r.

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna obejmuje tereny w woj. śląskim i sześciu powiatach woj. opolskiego. Działa tam ponad 540 przedsiębiorstw, które łącznie zainwestowały ok. 42 mld zł i stworzyły ok. 90 tys. miejsc pracy. KSSE wydała 590 zezwoleń na prowadzenie działalności oraz sto kilkadziesiąt decyzji o wsparciu w ramach nowych przepisów o Polskiej Strefie Inwestycji. 2021 r. był dla KSSE rekordowy pod względem liczby nowych projektów i wartości pozyskanych inwestycji. Strefa wydała 102 decyzje o wsparciu inwestycji o łącznej wartości ok. 5,35 mld zł, wobec 57 projektów za ok. 5 mld zł rok wcześniej. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA