REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.

Jeszcze na starych zasadach

Na początku warto podkreślić, iż dotychczasowe warunki zwolnień podatkowych udzielonych w ramach zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych pozostają bez zmian. Po wejściu w życie nowych uregulowań nie będzie jedynie możliwe uzyskiwanie zwolnień na dotychczasowych warunkach, a dla kolejnych inwestorów będą obowiązywały już zmienione zasady. Obecnie obowiązująca ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała do końca 2026 r. tylko dla zezwoleń i decyzji (w zakresie zmiany, cofnięcia, unieważnienia, wygaszenia), które już zostały wydane. Dotychczasowe zasady będzie można stosować także w przypadku postępowań już wszczętych na dzień wejścia w życie nowych uregulowań.

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczas obszar objęty wsparciem wynosił 25 tys. ha, czyli 0,08% powierzchni kraju. Dostęp do innych terenów inwestycyjnych możliwy był jedynie w ramach długotrwałej procedury zmiany granic SSE. Zgodnie z nowymi założeniami nie będzie już innych ograniczeń terytorialnych poza przeznaczeniem terenu celem uzyskania zwolnienia podatkowego, co ma przyczynić się do wzrostu inwestycji, szczególnie tych dużych.

Istotne zmiany dotyczyć będą także kryteriów, na podstawie których można uzyskać zwolnienie podatkowe. Obecnie jest jeszcze możliwość prowadzenia działalności w SSE po spełnieniu jedynie kryteriów ilościowych. Nowa ustawa wprowadzi także kryteria jakościowe, które będą musiały uwzględniać założenia dotyczące rozwoju.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria jakościowe

Zgodnie z nowymi założeniami wysokość nakładów inwestycyjnych będzie uzależniona od stopy bezrobocia w danym powiecie oraz wielkości przedsiębiorstwa. Inaczej niż obecnie, gdzie mamy jednolicie określoną kwotę wydatków na poziomie co najmniej 100 tys. EUR. Duzi przedsiębiorcy będą musieli liczyć się z większymi nakładami, aby uzyskać pomoc publiczną.

Kryteria jakościowe będą dopasowywane do konkretnej lokalizacji i zgodnie z dostępnymi informacjami będą następujące: 

• Rozwój strukturalny – mierzony w oparciu o zatrudnienie kadry ze specjalistycznym wykształceniem lub wysokopłatne miejsca pracy; zgodność inwestycji z aktualną polityką rozwojową kraju oraz eksport produktów lub usług;

• Rozwój naukowy – obliczany na podstawie współpracy z ośrodkami badawczymi, akademickimi oraz działalnością B+R;

• Zrównoważony rozwój – przeliczany na podstawie lokalizacji inwestycji (np. na obszarach o wysokiej stopie bezrobocia); dodatkowe punkty za wsparcie dla mikro-, małej i średniej przedsiębiorczości, a także za wsparcie średnich i małych miast oraz wsi;

• Rozwój zasobów ludzkich – mierzony według dodatkowych świadczeń oferowanych dla pracowników, np. działań w zakresie opieki nad pracownikiem, czy wsparciu ich w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji.

Projekt inwestycyjny może otrzymać maksymalnie 10 punktów. Spełnienie kryteriów jakościowych nastąpi po uzyskaniu 60% procent możliwych punktów (ewentualnie 50 % lub 40% w zależności od lokalizacji inwestycji).

Decyzja o wsparciu inwestycji wydawana będzie na czas określony od 10 do 15 lat. Okres zwolnienia zależeć będzie od lokalizacji inwestycji – im wyższa intensywność pomocy publicznej w województwie dozwolona przez Unię Europejską, tym dłuższy okres zwolnienia. Uprzywilejowane będą inwestycje dokonywane na terenach obecnie działających stref.

Zmiany nie zawsze na lepsze

Projekt ustawy zawiera również postanowienia mniej korzystne niż dotychczas. Przewiduje m.in. możliwość wstrzymania wydawania decyzji o wsparciu w danym roku budżetowym. Oznacza to, iż w niektórych latach nie będzie możliwości uzyskania wsparcia dla nowych inwestycji.

Do ustawy ma być też wprowadzona klauzula zapobiegająca unikaniu opodatkowania, tak aby wyeliminować sytuacje, w których jednym z celów lub głównym celem uzyskania decyzji było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego lub dokonywane przez inwestorów czynności mają charakter nierzeczywisty. Ten zapis z pewnością wymaga modyfikacji, gdyż oczywistym jest, że celem uzyskania decyzji o wsparciu jest uzyskanie zwolnienia podatkowego.

Zgodnie z zapowiedziami nowe zasady uzyskiwania zwolnień podatkowych mają docelowo zastąpić specjalne strefy ekonomiczne. Projekt ustawy może ulec jeszcze zmianie po przeprowadzonych konsultacjach społecznych.

Dopiero po rozpoczęciu stosowania nowych przepisów możliwa będzie ocena, czy i w jakim zakresie są one korzystniejsze dla inwestorów. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu. Jest to ostatni moment, aby rozpocząć procedurę uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych na obecnie obowiązujących warunkach.  

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu nowych inwestycjiprzebieg procesu legislacyjnego

Karolina Sieraczek, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA