REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.

Jeszcze na starych zasadach

Na początku warto podkreślić, iż dotychczasowe warunki zwolnień podatkowych udzielonych w ramach zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych pozostają bez zmian. Po wejściu w życie nowych uregulowań nie będzie jedynie możliwe uzyskiwanie zwolnień na dotychczasowych warunkach, a dla kolejnych inwestorów będą obowiązywały już zmienione zasady. Obecnie obowiązująca ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała do końca 2026 r. tylko dla zezwoleń i decyzji (w zakresie zmiany, cofnięcia, unieważnienia, wygaszenia), które już zostały wydane. Dotychczasowe zasady będzie można stosować także w przypadku postępowań już wszczętych na dzień wejścia w życie nowych uregulowań.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Dotychczas obszar objęty wsparciem wynosił 25 tys. ha, czyli 0,08% powierzchni kraju. Dostęp do innych terenów inwestycyjnych możliwy był jedynie w ramach długotrwałej procedury zmiany granic SSE. Zgodnie z nowymi założeniami nie będzie już innych ograniczeń terytorialnych poza przeznaczeniem terenu celem uzyskania zwolnienia podatkowego, co ma przyczynić się do wzrostu inwestycji, szczególnie tych dużych.

Istotne zmiany dotyczyć będą także kryteriów, na podstawie których można uzyskać zwolnienie podatkowe. Obecnie jest jeszcze możliwość prowadzenia działalności w SSE po spełnieniu jedynie kryteriów ilościowych. Nowa ustawa wprowadzi także kryteria jakościowe, które będą musiały uwzględniać założenia dotyczące rozwoju.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria jakościowe

Zgodnie z nowymi założeniami wysokość nakładów inwestycyjnych będzie uzależniona od stopy bezrobocia w danym powiecie oraz wielkości przedsiębiorstwa. Inaczej niż obecnie, gdzie mamy jednolicie określoną kwotę wydatków na poziomie co najmniej 100 tys. EUR. Duzi przedsiębiorcy będą musieli liczyć się z większymi nakładami, aby uzyskać pomoc publiczną.

Kryteria jakościowe będą dopasowywane do konkretnej lokalizacji i zgodnie z dostępnymi informacjami będą następujące: 

• Rozwój strukturalny – mierzony w oparciu o zatrudnienie kadry ze specjalistycznym wykształceniem lub wysokopłatne miejsca pracy; zgodność inwestycji z aktualną polityką rozwojową kraju oraz eksport produktów lub usług;

• Rozwój naukowy – obliczany na podstawie współpracy z ośrodkami badawczymi, akademickimi oraz działalnością B+R;

REKLAMA

• Zrównoważony rozwój – przeliczany na podstawie lokalizacji inwestycji (np. na obszarach o wysokiej stopie bezrobocia); dodatkowe punkty za wsparcie dla mikro-, małej i średniej przedsiębiorczości, a także za wsparcie średnich i małych miast oraz wsi;

• Rozwój zasobów ludzkich – mierzony według dodatkowych świadczeń oferowanych dla pracowników, np. działań w zakresie opieki nad pracownikiem, czy wsparciu ich w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji.

Projekt inwestycyjny może otrzymać maksymalnie 10 punktów. Spełnienie kryteriów jakościowych nastąpi po uzyskaniu 60% procent możliwych punktów (ewentualnie 50 % lub 40% w zależności od lokalizacji inwestycji).

Decyzja o wsparciu inwestycji wydawana będzie na czas określony od 10 do 15 lat. Okres zwolnienia zależeć będzie od lokalizacji inwestycji – im wyższa intensywność pomocy publicznej w województwie dozwolona przez Unię Europejską, tym dłuższy okres zwolnienia. Uprzywilejowane będą inwestycje dokonywane na terenach obecnie działających stref.

Zmiany nie zawsze na lepsze

Projekt ustawy zawiera również postanowienia mniej korzystne niż dotychczas. Przewiduje m.in. możliwość wstrzymania wydawania decyzji o wsparciu w danym roku budżetowym. Oznacza to, iż w niektórych latach nie będzie możliwości uzyskania wsparcia dla nowych inwestycji.

Do ustawy ma być też wprowadzona klauzula zapobiegająca unikaniu opodatkowania, tak aby wyeliminować sytuacje, w których jednym z celów lub głównym celem uzyskania decyzji było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego lub dokonywane przez inwestorów czynności mają charakter nierzeczywisty. Ten zapis z pewnością wymaga modyfikacji, gdyż oczywistym jest, że celem uzyskania decyzji o wsparciu jest uzyskanie zwolnienia podatkowego.

Zgodnie z zapowiedziami nowe zasady uzyskiwania zwolnień podatkowych mają docelowo zastąpić specjalne strefy ekonomiczne. Projekt ustawy może ulec jeszcze zmianie po przeprowadzonych konsultacjach społecznych.

Dopiero po rozpoczęciu stosowania nowych przepisów możliwa będzie ocena, czy i w jakim zakresie są one korzystniejsze dla inwestorów. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu. Jest to ostatni moment, aby rozpocząć procedurę uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych na obecnie obowiązujących warunkach.  

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu nowych inwestycjiprzebieg procesu legislacyjnego

Karolina Sieraczek, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA