REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018
Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.

Jeszcze na starych zasadach

Na początku warto podkreślić, iż dotychczasowe warunki zwolnień podatkowych udzielonych w ramach zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych pozostają bez zmian. Po wejściu w życie nowych uregulowań nie będzie jedynie możliwe uzyskiwanie zwolnień na dotychczasowych warunkach, a dla kolejnych inwestorów będą obowiązywały już zmienione zasady. Obecnie obowiązująca ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych będzie funkcjonowała do końca 2026 r. tylko dla zezwoleń i decyzji (w zakresie zmiany, cofnięcia, unieważnienia, wygaszenia), które już zostały wydane. Dotychczasowe zasady będzie można stosować także w przypadku postępowań już wszczętych na dzień wejścia w życie nowych uregulowań.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dotychczas obszar objęty wsparciem wynosił 25 tys. ha, czyli 0,08% powierzchni kraju. Dostęp do innych terenów inwestycyjnych możliwy był jedynie w ramach długotrwałej procedury zmiany granic SSE. Zgodnie z nowymi założeniami nie będzie już innych ograniczeń terytorialnych poza przeznaczeniem terenu celem uzyskania zwolnienia podatkowego, co ma przyczynić się do wzrostu inwestycji, szczególnie tych dużych.

Istotne zmiany dotyczyć będą także kryteriów, na podstawie których można uzyskać zwolnienie podatkowe. Obecnie jest jeszcze możliwość prowadzenia działalności w SSE po spełnieniu jedynie kryteriów ilościowych. Nowa ustawa wprowadzi także kryteria jakościowe, które będą musiały uwzględniać założenia dotyczące rozwoju.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kryteria jakościowe

Zgodnie z nowymi założeniami wysokość nakładów inwestycyjnych będzie uzależniona od stopy bezrobocia w danym powiecie oraz wielkości przedsiębiorstwa. Inaczej niż obecnie, gdzie mamy jednolicie określoną kwotę wydatków na poziomie co najmniej 100 tys. EUR. Duzi przedsiębiorcy będą musieli liczyć się z większymi nakładami, aby uzyskać pomoc publiczną.

Kryteria jakościowe będą dopasowywane do konkretnej lokalizacji i zgodnie z dostępnymi informacjami będą następujące: 

• Rozwój strukturalny – mierzony w oparciu o zatrudnienie kadry ze specjalistycznym wykształceniem lub wysokopłatne miejsca pracy; zgodność inwestycji z aktualną polityką rozwojową kraju oraz eksport produktów lub usług;

• Rozwój naukowy – obliczany na podstawie współpracy z ośrodkami badawczymi, akademickimi oraz działalnością B+R;

• Zrównoważony rozwój – przeliczany na podstawie lokalizacji inwestycji (np. na obszarach o wysokiej stopie bezrobocia); dodatkowe punkty za wsparcie dla mikro-, małej i średniej przedsiębiorczości, a także za wsparcie średnich i małych miast oraz wsi;

• Rozwój zasobów ludzkich – mierzony według dodatkowych świadczeń oferowanych dla pracowników, np. działań w zakresie opieki nad pracownikiem, czy wsparciu ich w zdobywaniu wykształcenia i kwalifikacji.

Projekt inwestycyjny może otrzymać maksymalnie 10 punktów. Spełnienie kryteriów jakościowych nastąpi po uzyskaniu 60% procent możliwych punktów (ewentualnie 50 % lub 40% w zależności od lokalizacji inwestycji).

Decyzja o wsparciu inwestycji wydawana będzie na czas określony od 10 do 15 lat. Okres zwolnienia zależeć będzie od lokalizacji inwestycji – im wyższa intensywność pomocy publicznej w województwie dozwolona przez Unię Europejską, tym dłuższy okres zwolnienia. Uprzywilejowane będą inwestycje dokonywane na terenach obecnie działających stref.

Zmiany nie zawsze na lepsze

Projekt ustawy zawiera również postanowienia mniej korzystne niż dotychczas. Przewiduje m.in. możliwość wstrzymania wydawania decyzji o wsparciu w danym roku budżetowym. Oznacza to, iż w niektórych latach nie będzie możliwości uzyskania wsparcia dla nowych inwestycji.

Do ustawy ma być też wprowadzona klauzula zapobiegająca unikaniu opodatkowania, tak aby wyeliminować sytuacje, w których jednym z celów lub głównym celem uzyskania decyzji było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego lub dokonywane przez inwestorów czynności mają charakter nierzeczywisty. Ten zapis z pewnością wymaga modyfikacji, gdyż oczywistym jest, że celem uzyskania decyzji o wsparciu jest uzyskanie zwolnienia podatkowego.

Zgodnie z zapowiedziami nowe zasady uzyskiwania zwolnień podatkowych mają docelowo zastąpić specjalne strefy ekonomiczne. Projekt ustawy może ulec jeszcze zmianie po przeprowadzonych konsultacjach społecznych.

Dopiero po rozpoczęciu stosowania nowych przepisów możliwa będzie ocena, czy i w jakim zakresie są one korzystniejsze dla inwestorów. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu. Jest to ostatni moment, aby rozpocząć procedurę uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych na obecnie obowiązujących warunkach.  

Rządowy projekt ustawy o wspieraniu nowych inwestycjiprzebieg procesu legislacyjnego

Karolina Sieraczek, radca prawny, senior associate we wrocławskim biurze Rödl & Partner

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA