REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego wchodzą w życie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Wchodzą w życie zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego
Wchodzą w życie zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przewidziane ustawą z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadzają nowe obowiązki dla podmiotów zarejestrowanych w KRS. Wchodząca w życie nowelizacja stanowi kolejny krok w kierunku integracji rejestrów handlowych w ramach europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz informatyzacji obowiązków sprawozdawczych spółek. Nowela ta wprowadzana będzie stopniowo, począwszy od 15 marca 2018 r., gdy wejdzie w życie większość przepisów, w tym dotyczących form składania sprawozdań finansowych, poprzez 1 października 2018 r. (elektroniczne sprawozdania finansowe) aż po 1 marca 2020 r.

Nowe obowiązki:

E-sprawozdania

Podstawowa zmiana z punktu widzenia spółek zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczyć będzie elektronicznej formy składania sprawozdań finansowych, w tym również skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania zarządu z działalności i opinii biegłego rewidenta.

REKLAMA

Dokumenty finansowe przesyłane będą elektronicznie do repozytorium prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Złożenie dokumentów w elektronicznym repozytorium przez Internet zastąpi składanie dokumentów do KRS i Urzędu Skarbowego.

Złożenie elektroniczne będzie wymagać podpisu cyfrowego jednej z osób wchodzących w skład organu reprezentacji spółki kapitałowej lub wspólnika spółki osobowej. Zwracamy uwagę, że wymóg obejmować będzie pojedynczy podpis, nawet gdy umowa spółki wymaga reprezentacji łącznej.

Wymagania ustawy spełniać będą następujące formy podpisu cyfrowego:

  • kwalifikowany podpis elektroniczny – wymagający klucza sprzętowego, który w świetle prawa został zrównany z podpisem odręcznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowany podpis elektroniczny – procedura uzyskania podpisu wymaga potwierdzenia tożsamości osoby, która ma się nim posługiwać, przez osobiste stawiennictwo w jednym z centrów autoryzacji w Polsce.

Koszt utrzymania certyfikatu to wydatek około 200 PLN netto rocznie, a koszt początkowy to około 250 PLN netto za pierwszy rok.

  • profil zaufany ePUAP – rozwiązanie programistyczne ułatwiające potwierdzanie tożsamości w kontaktach z administracją publiczną.

Profil zaufany ePUAP – profil zaufany można stworzyć za pośrednictwem Internetu. Ostatni etap weryfikacji wymaga potwierdzenia w urzędzie lub za pośrednictwem bankowego system elektronicznego. Założenie i korzystanie z profilu zaufanego nie wymaga ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

REKLAMA

Pragniemy zwrócić uwagę, że jedynie osoby, których numer PESEL ujawniono w KRS będą mogły podpisywać dokumenty elektronicznie. W przypadku spółek, w których zarząd składa się wyłącznie z niepolskich obywateli, konieczne będzie uzyskanie numeru PESEL przynajmniej dla jednego z członków zarządu.

W pierwszym okresie zmian (pomiędzy 15 marca a 30 września 2018 r.) spółki będą mogły składać skany sprawozdań finansowych poświadczone podpisem elektronicznym. Od 1 października 2018 r. sprawozdania trzeba będzie przygotowywać z zachowaniem struktury logicznej i formatu cyfrowego zgodnych z wymaganiami technicznymi określonymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Dodatkowe obowiązki informacyjne

Począwszy od 15 marca 2018 r. wchodzą w życie nowe obowiązki informacyjne. Obecnie spółki kapitałowe są zobligowane do złożenia w rejestrze adresu korespondencyjnego członków zarządu. Nowe przepisy znacząco rozszerzają ten obowiązek.

  • Wszystkie spółki (w tym też osobowe) będą obowiązane wskazać adresy korespondencyjne osób je reprezentujących, czyli też np. wspólników spółek osobowych, członków zarządu, prokurentów, likwidatorów oraz uaktualniać listę adresową w terminie 7 dni od jakiejkolwiek zmiany danych.
  • W przypadku wskazania adresu poza UE, osoby reprezentujące będą obowiązane ustanowić pełnomocnika do doręczeń z adresem na terenie Polski i podać adres pełnomocnika we wniosku.
  • Obowiązek podania adresu korespondencyjnego będzie  obejmował również wskazanie adresów członków organów lub osób uprawnionych do powoływania członków  zarządu zarejestrowanej spółki kapitałowej.

Polska Spółka z o.o. ma 2 udziałowców. Jednym jest obywatel amerykański (Osoba A) drugim jest niemiecka Spółka GmbH reprezentowana przez dwuosobowy zarząd (Osoby B i C).

Polska spółka musi wskazać imię i nazwisko Osoby A jej adres korespondencyjny, w przypadku adresu poza UE, również polski adres pełnomocnika do doręczeń oraz imiona i nazwiska osób B i C wraz ze wskazaniem adresów w UE (zakładając, że są to osoby zamieszkujące w UE).

Powyższego obowiązku należy dopełnić wraz z najbliższym wnioskiem do KRS, ale nie później niż w terminie 18 miesięcy od wejścia w życie przepisu.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Krzysztof Witaszewski, Legal Associate
E-mail: krzysztof.witaszewski@accace.com

Accace Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA