REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego wchodzą w życie

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Wchodzą w życie zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego
Wchodzą w życie zmiany w obowiązkach spółek względem Krajowego Rejestru Sądowego

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przewidziane ustawą z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadzają nowe obowiązki dla podmiotów zarejestrowanych w KRS. Wchodząca w życie nowelizacja stanowi kolejny krok w kierunku integracji rejestrów handlowych w ramach europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz informatyzacji obowiązków sprawozdawczych spółek. Nowela ta wprowadzana będzie stopniowo, począwszy od 15 marca 2018 r., gdy wejdzie w życie większość przepisów, w tym dotyczących form składania sprawozdań finansowych, poprzez 1 października 2018 r. (elektroniczne sprawozdania finansowe) aż po 1 marca 2020 r.

Nowe obowiązki:

E-sprawozdania

Podstawowa zmiana z punktu widzenia spółek zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym dotyczyć będzie elektronicznej formy składania sprawozdań finansowych, w tym również skonsolidowanego sprawozdania finansowego, sprawozdania zarządu z działalności i opinii biegłego rewidenta.

REKLAMA

REKLAMA

Dokumenty finansowe przesyłane będą elektronicznie do repozytorium prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości. Złożenie dokumentów w elektronicznym repozytorium przez Internet zastąpi składanie dokumentów do KRS i Urzędu Skarbowego.

Złożenie elektroniczne będzie wymagać podpisu cyfrowego jednej z osób wchodzących w skład organu reprezentacji spółki kapitałowej lub wspólnika spółki osobowej. Zwracamy uwagę, że wymóg obejmować będzie pojedynczy podpis, nawet gdy umowa spółki wymaga reprezentacji łącznej.

Wymagania ustawy spełniać będą następujące formy podpisu cyfrowego:

REKLAMA

  • kwalifikowany podpis elektroniczny – wymagający klucza sprzętowego, który w świetle prawa został zrównany z podpisem odręcznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwalifikowany podpis elektroniczny – procedura uzyskania podpisu wymaga potwierdzenia tożsamości osoby, która ma się nim posługiwać, przez osobiste stawiennictwo w jednym z centrów autoryzacji w Polsce.

Koszt utrzymania certyfikatu to wydatek około 200 PLN netto rocznie, a koszt początkowy to około 250 PLN netto za pierwszy rok.

  • profil zaufany ePUAP – rozwiązanie programistyczne ułatwiające potwierdzanie tożsamości w kontaktach z administracją publiczną.

Profil zaufany ePUAP – profil zaufany można stworzyć za pośrednictwem Internetu. Ostatni etap weryfikacji wymaga potwierdzenia w urzędzie lub za pośrednictwem bankowego system elektronicznego. Założenie i korzystanie z profilu zaufanego nie wymaga ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Pragniemy zwrócić uwagę, że jedynie osoby, których numer PESEL ujawniono w KRS będą mogły podpisywać dokumenty elektronicznie. W przypadku spółek, w których zarząd składa się wyłącznie z niepolskich obywateli, konieczne będzie uzyskanie numeru PESEL przynajmniej dla jednego z członków zarządu.

W pierwszym okresie zmian (pomiędzy 15 marca a 30 września 2018 r.) spółki będą mogły składać skany sprawozdań finansowych poświadczone podpisem elektronicznym. Od 1 października 2018 r. sprawozdania trzeba będzie przygotowywać z zachowaniem struktury logicznej i formatu cyfrowego zgodnych z wymaganiami technicznymi określonymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości.

Dodatkowe obowiązki informacyjne

Począwszy od 15 marca 2018 r. wchodzą w życie nowe obowiązki informacyjne. Obecnie spółki kapitałowe są zobligowane do złożenia w rejestrze adresu korespondencyjnego członków zarządu. Nowe przepisy znacząco rozszerzają ten obowiązek.

  • Wszystkie spółki (w tym też osobowe) będą obowiązane wskazać adresy korespondencyjne osób je reprezentujących, czyli też np. wspólników spółek osobowych, członków zarządu, prokurentów, likwidatorów oraz uaktualniać listę adresową w terminie 7 dni od jakiejkolwiek zmiany danych.
  • W przypadku wskazania adresu poza UE, osoby reprezentujące będą obowiązane ustanowić pełnomocnika do doręczeń z adresem na terenie Polski i podać adres pełnomocnika we wniosku.
  • Obowiązek podania adresu korespondencyjnego będzie  obejmował również wskazanie adresów członków organów lub osób uprawnionych do powoływania członków  zarządu zarejestrowanej spółki kapitałowej.

Polska Spółka z o.o. ma 2 udziałowców. Jednym jest obywatel amerykański (Osoba A) drugim jest niemiecka Spółka GmbH reprezentowana przez dwuosobowy zarząd (Osoby B i C).

Polska spółka musi wskazać imię i nazwisko Osoby A jej adres korespondencyjny, w przypadku adresu poza UE, również polski adres pełnomocnika do doręczeń oraz imiona i nazwiska osób B i C wraz ze wskazaniem adresów w UE (zakładając, że są to osoby zamieszkujące w UE).

Powyższego obowiązku należy dopełnić wraz z najbliższym wnioskiem do KRS, ale nie później niż w terminie 18 miesięcy od wejścia w życie przepisu.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Krzysztof Witaszewski, Legal Associate
E-mail: krzysztof.witaszewski@accace.com

Accace Polska

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA