REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz 2018, kary, kontrole

Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz, kary, kontrole. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w 2018 r. Zakaz handlu w niedziele 2018, 2019
Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz, kary, kontrole. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w 2018 r. Zakaz handlu w niedziele 2018, 2019

REKLAMA

REKLAMA

1 marca 2018 r. wchodzi w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu towarami w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Kiedy i gdzie nie będzie można zrobić zakupów? Co grozi za naruszenie zakazu handlu? Czy można legalnie ominąć zakaz handlu?

Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw z  2018, poz. 305.

REKLAMA

REKLAMA

Już na wstępie warto zaznaczyć, że przewidziany tą ustawą zakaz handlu w niedziele i święta obejmuje zarówno:

- handel – definiowany jako „proces sprzedaży polegający na wymianie towaru lub wyrobu na środki pieniężne”, jak również

- czynności związanych z handlem – definiowane jako „wykonywanie w placówce handlowej czynności bezpośrednio związanych z handlem” (w tym także czynności dot. magazynowania i inwentaryzacji towarów) przez pracownika lub zatrudnionego na umowę cywilnoprawną.

REKLAMA

Zakaz handlu – od kiedy, w które niedziele

Zgodnie z przepisami tej ustawy zakaz handlu (towarów i wyrobów) w niedzielę i święta będzie wprowadzany stopniowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba podkreślić, że zakaz ten nie będzie docelowo całkowity. Bowiem zakaz handlu nie będzie dotyczył następujących 7 niedziel w roku:

1) kolejnych dwóch niedziel poprzedzających pierwszy dzień Bożego Narodzenia;

2) niedzieli (tzw. Niedzieli Palmowej) bezpośrednio poprzedzającej pierwszy dzień Wielkiej Nocy;

3) ostatniej niedzieli przypadającej w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu.

Przy czym jeżeli w którąś z ww. siedmiu przypada święto, to w ten dzień nie można handlować.

Polecamy: Zakaz handlu w niedziele i święta (PDF)

Od 1 marca 2018 r. do końca 2018 roku zakaz będzie obejmował wszystkie niedziele oprócz pierwszej i ostatniej niedzieli miesiąca.

W 2019 roku tylko w ostatnią niedzielę każdego miesiąca będzie można prowadzić handel.

Zarówno w 2018 r. jak i w 2019 r. można prowadzić handel w wyżej wskazanych siedem niedziel (np. 16 i 23 grudnia 2018 r.).

Od 1 stycznia 2020 roku będzie obowiązywał zakaz handlu we wszystkie niedziele z wyjątkiem ww. siedmiu w roku.

Ponadto w Wigilię Bożego Narodzenia oraz w sobotę bezpośrednio poprzedzającą Wielkanoc handel będzie możliwy tylko do godz. 14.

Trzeba też wiedzieć, że ww. ustawa zawiera w art. 6 wykaz ponad 30. wyłączeń spod zakazu handlu. Prowadzić sprzedaż towarów i wyrobów we wszystkie niedziele i święta mogą m.in. stacje benzynowe, kwiaciarnie, apteki, piekarnie, cukiernie, automaty vendingowe, sklepy internetowe.

Z tego zakazu wyłączone są także lokale gastronomiczne a także „placówki handlowe”, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna.

Zakaz handlu w niedzielę i święta nie dotyczy też sklepów, w których handel jest prowadzony przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Święta, w które obowiązuje zakaz handlu to:
1 stycznia – Nowy Rok,
6 stycznia – Święto Trzech Króli,
pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
drugi dzień Wielkiej Nocy,
1 maja – Święto Państwowe,
3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,
pierwszy dzień Zielonych Świątek,
dzień Bożego Ciała,
15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
1 listopada – Wszystkich Świętych,
11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;

Kary i kontrole

Pracodawcom, którzy wymagają od pracowników (lub zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych) pracy w handlu lub „wykonywanie czynności związanych z handlem” w święta i te niedziele, w które obowiązuje zakaz handlu – grozi grzywna (od 1 tys. zł do 100 tys. zł).

Natomiast tym pracodawcom, którzy naruszają zakaz handlu (jak to określa nowy art. 218a Kodeksu karnego) „złośliwie lub uporczywie” grozi zarówno grzywna jak i kara ograniczenia wolności. Te naruszenia zakazu handlu są kwalifikowane jako wykroczenia.

Kontrola przestrzegania zakazu handlu w niedziele i święta realizują należy do kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy

Inspektorzy pracy mają prawo do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i święta, podobnie jak w przypadku przepisów prawa pracy, norm bhp i legalności zatrudnienia.

Organ PIP może nałożyć grzywnę (mandat) do 5 tys. zł na osobę ukaraną co najmniej dwukrotnie za ww. wykroczenie określone w ustawie z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, która popełnia kolejne takie wykroczenie w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania takie wykroczenie.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń


Zakaz handlu w niedziele i święta - praktyka

Trudno obecnie przewidzieć jak ukształtuje się praktyka funkcjonowania i stosowania przepisów omawianej ustawy. Obecnie, przed wejściem w życie tych przepisów wielu przedsiębiorców prowadzących sklepy zastanawia się nad legalnymi sposobami obchodzenia zakazu handlu i czynności związanych z handlem.

Niektórzy chcą otwierać w niedziele i święta sklepy, by jedynie prezentować towar klientom (bez możliwości zakupu na miejscu). A chętni do zakupu będą mogli zrealizować transakcję w sklepie internetowym. Co więcej, po zakupie klienci będą nawet mogli od razu odebrać towar w sklepie.

Inni przedsiębiorcy z branży handlowej zastanawiają się np. nad zlokalizowaniem przy swoich placówkach handlowych dystrybutorów paliw, bowiem zakaz handlu nie obowiązuje „na stacjach paliw płynnych”.

Powstaje pytanie, czy takie działania będą legalne i nie narażą właścicieli sklepów na kary.

Zależeć to będzie w pierwszej kolejności od interpretacji takich stanów faktycznych przez organy administracji państwowej, a z czasem także od orzecznictwa sądowego.

23 lutego 2018 r. wiceminister w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Stanisław Szwed poinformował, że Ministerstwo i Państwowa Inspekcja Pracy ustaliły, że będą koordynować swoje działania, tak, by interpretacja przepisów o zakazie handlu w niedzielę była jednoznaczna i jednolita zarówno ze strony Ministerstwa jak i PIP.

PIP już przeprowadza szkolenia dla inspektorów. Najprawdopodobniej pierwsze kontrole PIP, w przypadku stwierdzenia naruszenia zakazu handlu będą kończyły się jedynie pouczeniem, zwłaszcza w przypadku niewielkich podmiotów. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie wyklucza także inicjatywy legislacyjnej w celu korekty przepisów, jeżeli praktyka pokaże skuteczne metody na obchodzenie zakazu handlu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA