REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc publiczna dla firm w 2023 roku na nowe inwestycje - zwolnienie podatkowe, nowe rozporządzenie

Pomoc publiczna dla firm w 2023 roku na nowe inwestycje - zwolnienie podatkowe, nowe rozporządzenie
Pomoc publiczna dla firm w 2023 roku na nowe inwestycje - zwolnienie podatkowe, nowe rozporządzenie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wskazuje, że rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej ma zachęcać do przeprowadzania nowych inwestycji. Jeśli zmiany wynikające z nowego, obowiązującego od początku 2023 roku, rozporządzenia w tej sprawie, w tym ta dotycząca momentu skorzystania ze zwolnienia podatkowego, będą identyfikowane przez przedsiębiorców jako bariera, MRiT wypracuje rozwiązania łagodzące - przekazał resort.

Polska Strefa Inwestycji - zwolnienia podatkowe dla firm na nowe inwestycje, decyzja o wsparciu

Jak wskazuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu, po ponad 20 latach funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych, ustawą z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji , dokonano zmian w przepisach dot. zwolnienia z podatku dochodowego (CIT lub PIT) w celu dostosowania przepisów do obecnej sytuacji rynkowej i do potrzeb przedsiębiorców. Nowelizacja ta pozwoliła na skorzystanie ze zwolnienia z podatku na obszarze całej Polski, przez firmy realizujące nowe inwestycje zarówno na terenach publicznych, jak i prywatnych, z zastrzeżeniem obszarów występowania złóż kopalin (chyba, że inwestycja dotyczy tychże złóż). Jednocześnie dotychczasowe zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych (SSE) pozostają w mocy aż do końca 2026 roku. Dodatkowo w nowelizacji z dnia 31 lipca 2019 r. dopuszczono wsparcie również dla inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, tym samym znacznie rozszerzono ofertę lokalizacji, w których przedsiębiorcy mogą otrzymać zwolnienie podatkowe. 1 stycznia 2022 r. weszła w życie nowelizacja ustawy, która w dużej mierze związana była ze zmianą mapy pomocy regionalnej. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polska Strefa Inwestycji to wprowadzony ww. ustawą o wspieraniu nowych inwestycji instrument wsparcia, który umożliwia przedsiębiorcom, realizującym nowe inwestycje na terenie całej Polski, uzyskanie zwolnienia z podatku dochodowego (CIT lub PIT) na okres 10 -15 lat, w wysokości nawet do 70% wartości planowanej inwestycji. Nowa inwestycja może być realizowana zarówno na terenach publicznych, jak i prywatnych.

Aby korzystać z tej formy wsparcia przedsiębiorca musi otrzymać decyzję o wsparciu, która jest wydawana na wniosek przedsiębiorcy, w imieniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Na podstawie art. 2 ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji nowa inwestycja jest rozumiana jako:

REKLAMA

a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z
- założeniem nowego zakładu,
- zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu,
- dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub
- zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa;

Na pomoc publiczną, w postaci zwolnienia podatkowego w ramach decyzji o wsparciu, mogą liczyć:

• przedsiębiorstwa z sektora tradycyjnego przemysłu, z wyjątkiem przedsiębiorstw produkujących m.in.: materiały wybuchowe, alkohol, wyroby tytoniowe, stal, czy firm prowadzących działalność w sektorze wytwarzania i dystrybucji energii; handlu hurtowego i detalicznego, obiektów i robót budowlanych, w zakresie usług związanych z zakwaterowaniem i usług gastronomicznych oraz prowadzenia ośrodków gier. Z uzyskania wsparcia, na mocy przepisów unijnych wykluczone są również firmy z sektora hutnictwa, żelaza i stali, sektora węglowego.

• wybrane przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług (BSS) świadczące usługi, takie jak m.in.: specjalistyczne usługi informatyczne, wybrane usługi rachunkowo-księgowe, usługi centrów telefonicznych, architektoniczne i inżynieryjne, czy doradztwa w sprawach środowiska.

Szczegółowy zakres działalności, na który nie wydaje się decyzji o wsparciu zawarty jest w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej dla firm 2023 - nowy termin zwolnienia podatkowego

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowe Rozporządzenie Rady Ministrów z 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. 2022 poz. 2861).

Jak alarmował m.in. "Dziennik Gazeta Prawna", przedsiębiorca, który w 2023 r. uzyska decyzję o wsparciu nowej inwestycji, skorzysta ze zwolnienia podatkowego dopiero po zakończeniu przedsięwzięcia. Według gazety, nowa regulacja istotnie pogarsza sytuację inwestorów. Ponadto, przedsiębiorcy mieli zaledwie dzień na zapoznanie się z nowymi przepisami, gdyż finalny projekt został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji dopiero 30 grudnia 2022 r. - zauważył "DGP".

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przekazało PAP, że zmiana momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia podatkowego w związku z poniesieniem kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji (kosztów inwestycyjnych) ma charakter doprecyzowujący i wynika z modyfikacji w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak podkreślił resort, zmiany ustaw podatkowych wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. jasno wskazują, że "zwolnienie podatkowe (…) przysługuje podatnikowi wyłącznie (…) z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu" (wcześniej: "zwolnienie podatkowe … przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej (…) na terenie określnym w decyzji o wsparciu”). "Na etapie konsultacji Ministerstwo Finansów zgłosiło uwagę w tym zakresie, a proponowana zmiana ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w której poniesienie kosztu kwalifikowanego nawet, gdy nie wygenerował on jeszcze przychodu, powoduje możliwość korzystania ze zwolnienia dochodów" - wyjaśniło MRiT.

Zaznaczyło, że w rozporządzeniu, poza zmianami porządkującymi i doprecyzowującymi, wprowadzono zmiany mające na celu wywołanie dodatkowego impulsu inwestycyjnego. Wśród nich resort wymienił obniżenie o połowę progu wymaganych minimalnych kosztów inwestycji, co ma ułatwić uzyskanie wsparcia przez mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców realizujących reinwestycje.

"Celem polityki inwestycyjnej jest nie tylko przyciąganie inwestorów, ale przede wszystkim tworzenie zachęt do dalszego rozwoju już zlokalizowanych w Polsce inwestycji, ich rozbudowywania, zwiększania zdolności produkcyjnych istniejących zakładów, a tym samym wykształcenia trwałych i długofalowych powiązań gospodarczych skutkujących powstawaniem złożonych łańcuchów gospodarczych. Zwiększenie liczby podmiotów realizujących nowe inwestycje, będzie miało pozytywny wpływ na rynek pracy poprzez tworzenie nowych miejsc pracy" - oceniło MRiT.

W rozporządzeniu wprowadzono też kryterium jakościowe dotyczące inwestycji w odnawialne źródła energii, co ma pozwolić w określonym zakresie na uwzględnienie kosztów inwestycji związanych z wytwarzaniem energii i korzystanie z wytwarzanej energii. Jak podkreślił resort, jest to szczególnie istotne w obecnej sytuacji wysokich cen energii.

Ponadto regulacja wydłuża możliwość zaliczania do kosztów kwalifikowanych kosztów wynikających z umowy leasingu przez cały okres obowiązywania umowy leasingu finansowego.

Resort zastrzegł, że projekt rozporządzenia przeszedł całą standardową ścieżkę legislacyjną, łącznie z konsultacjami publicznymi i uzgodnieniami międzyresortowymi; dodatkowo został przedłożony do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. "Ostateczne brzmienie rozporządzenia uwzględnia uwagi zgłaszane w trakcie tego procesu, a w sytuacji nieuwzględnienia uwag sporządzane zostało stanowisko resortu z wyjaśnieniami, które również zostało opublikowane na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Zdaniem Ministerstwa Rozwoju i Technologii proces związany z przedmiotowym rozporządzeniem był w pełni transparentny i uwzględniał uwagi zainteresowanych stron" - zaznaczyło MRiT.

"Rozporządzenie jest mechanizmem zachęcania do przeprowadzania nowych inwestycji i taki jest jego podstawowy cel. Jeżeli wprowadzone zmiany (w tym ta dotycząca momentu możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego) będą identyfikowane przez przedsiębiorców jako bariera do przeprowadzania nowych inwestycji, MRiT podejmie prace związane z wypracowaniem rozwiązań mitygując te bariery" - zapewniło ministerstwo.(PAP)

kmz/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA