REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie dochodu zwolnionego z podatku w SSE - przełomowy wyrok WSA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Ustalanie dochodu zwolnionego z podatku w SSE - przełomowy wyrok WSA
Ustalanie dochodu zwolnionego z podatku w SSE - przełomowy wyrok WSA

REKLAMA

REKLAMA

Możliwe jest łączne obliczanie wyniku na działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie zezwoleń SSE oraz decyzji o wsparciu. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 8 października 2020 r. (sygn. I SA/Rz 340/20).

Rozstrzygnięcie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie jest przełomowe z uwagi na fakt, iż kwestionuje kontrowersyjne  podejście do kalkulowania wyniku prezentowane w wydanych w marcu 2020 r. objaśnieniach podatkowych.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi Ministra Finansów z dnia 6 marca 2020 r. dotyczącymi sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Objaśnienia”), w przypadku gdy przedsiębiorca posiada zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) oraz Decyzję o wsparciu (dalej: „DoW”) wydaną w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (dalej: „PSI”) powinien kalkulować dochód zwolniony z opodatkowania odrębnie dla każdego z tych tytułów do zwolnienia.

REKLAMA

W wyroku z dnia 8 października 2020 r. (sygn. I SA/Rz 340/20, dalej: „Wyrok”), WSA zakwestionował powyższe podejście i potwierdził prawo do:

  • prowadzenia jednej wspólnej ewidencji dla działalności podlegającej zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) oraz
  • chronologicznego wykorzystania dostępnego limitu pomocy publicznej w postaci zwolnienia z CIT

w przypadku równoczesnego posiadania zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE oraz DoW wydanej w ramach PSI.

Jedna ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu z CIT na podstawie zezwolenia SSE oraz DoW

W omawianym przypadku, stroną w sporze była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadząca działalność na terenie SSE (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”), posiadająca 4 zezwolenia SSE i 1 DoW.

REKLAMA

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku prowadzenia działalności na terenie SSE w oparciu o posiadane zezwolenia SSE oraz DoW, Spółka może prowadzić jedną wspólną ewidencję dla działalności podlegającej zwolnieniu z CIT. Spółka posiada także prawo do chronologicznego wykorzystania dostępnej pomocy publicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał w pierwszej kolejności, że łączna wykładnia przepisów o SSE oraz PSI prowadzi do wniosku o obowiązku prowadzenia ewidencji wyłącznie w rozbiciu na działalność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz działalność zwolnioną z CIT. Brak jest jakiegokolwiek legalnego wymogu prowadzenia przedmiotowej ewidencji w rozbiciu na poszczególne zezwolenia czy też osobno na zezwolenia i DoW.
Wnioskodawca wskazał również, że z przepisów o PSI wynika wprost, że w przypadku korzystania z pomocy publicznej na podstawie zezwoleń oraz DoW, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania zezwoleń/DoW.

Stanowisko Dyrektora KIS

Stanowisku Wnioskodawcy zaprzeczył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej („Dyrektor KIS”, „Organ”). Argumentacja organu została oparta w głównej mierze na Objaśnieniach, zgodnie z którymi w przypadku przedsiębiorstw korzystających ze zwolnienia z CIT na podstawie DoW, nie wystarczy standardowa ewidencja kosztów z rozróżnieniem kosztów w rozumieniu prawa bilansowego i kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT. Niezbędne jest bowiem wprowadzenie dodatkowego wydzielenia rachunkowego dla:

  • kosztów bezpośrednio związanych z przychodami na terenie określonym w DoW i poza nią,
  • w zakresie realizacji nowej inwestycji - kosztów bezpośrednio związanych z przychodami z działalności objętej zwolnieniem oraz kosztów pozostałej działalności, jeżeli taka występuje,
  • pozostałych (innych niż bezpośrednie) kosztów uzyskania przychodów, umożliwiająca ich przyporządkowanie do przychodów z działalności zwolnionej i do przychodów z działalności opodatkowanej.

REKLAMA

Analogicznemu wyodrębnieniu, zdaniem Dyrektora KIS, powinna podlegać ewidencja przychodów i kosztów działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie wydanych zezwoleń. W konsekwencji, Organ uznał za nieprawidłowe również chronologiczne podejście do rozliczania pomocy publicznej w ramach zezwoleń i DoW.

Zaskarżając stanowisko Organu, Spółka wskazała ponownie, że brak jest jakiejkolwiek podstawy prawnej, która nakładałaby na przedsiębiorców de facto obowiązek dokonywania wydzielania organizacyjnego działalności prowadzonej na podstawie zezwoleń i DoW, jak również wyodrębniania wyniku podatkowego osiągniętego w ramach poszczególnych projektów inwestycyjnych objętych różnymi zezwoleniami czy DoW. Wnioskodawca zarzucił Dyrektorowi KIS również, że jego interpretacja przepisów została oparta nie na wykładni właściwych przepisów, tylko na Objaśnieniach, co nie spełnia standardu właściwego dla interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego.

WSA uchylił interpretację organu podatkowego

Sąd przychylił się w całości do stanowiska Spółki i przedstawionej przez nią argumentacji, wskazując na brak jakiegokolwiek zakazu prowadzenia wspólnej ewidencji w odniesieniu do przychodów i kosztów z działalności objętej zezwoleniami i DoW czy też wykorzystywania limitu pomocy zgodnie z kolejnością wydawanych zezwoleń i DoW. WSA jasno podkreślił, że obowiązek taki występuje jedynie w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE / wskazanym w DoW, jak i poza tym obszarem.

Komentarz PwC

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w oparciu o zezwolenia SSE oraz DoW długo wyczekiwali na pierwszy wyrok w przedmiotowej sprawie. Tym bardziej istotne jest to, że komentowany Wyrok zawiera jednoznacznie pozytywne dla inwestorów stanowisko.  Potwierdzenie możliwości łącznego rozliczania jest bowiem zagadnieniem bardzo istotnym z perspektywy podmiotów działających na podstawie zarówno zezwoleń SSE jak oraz DoW.

Wydane z początkiem roku 2020 Objaśnienia nie tylko w kwestii łącznego kalkulowania wyniku na działalności zwolnionej prezentują restrykcyjne podejście do korzystania ze zwolnienia CIT i mocno zawężają/ograniczają to prawo. Co więcej interpretacja przepisów związanych z korzystaniem ze zwolnienia CIT prezentowana przez Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach nie znajduje de facto oparcia w przepisach - zarówno podatkowych jak i o SSE czy PSI.  Z tego powodu omawiany wyrok WSA prezentuje w naszej ocenie racjonalne podejście a rozstrzygnięcie dla podatnika wynika wprost z przepisów. Utrwalenie w przyszłości linii orzeczniczej w duchu Wyroku wpłynie bezpośrednio na poprawę komfortu korzystania ze zwolnienia CIT w PSI z uwagi na wyeliminowanie niepewności będącej efektem wydanych Objaśnień, a przez to może również przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności PSI i zwiększenia liczby inwestycji w Polsce.

Agnieszka Szymczyk, Senior Associate
Mariusz Wcisło, Associate
PwC Polska

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA